De voortgang van een beginneling: bouw ligt voorlopig stil

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: De voortgang van een beginneling, het begin is er!

Bericht door daniel »

Ha medespoorders,

Al even niets meer laten horen, maar in tussentijd staat het hier niet stil.

Mijn vrouw heeft voordat wij elkaar leerden kennen ook een kleine verzameling n-spoor materiaal opgebouwd. Vlak voor we elkaar leerden kennen heeft zij dat verkocht :-( Nu kreeg ik de kans om het hele handeltje weer in één koop terug te kopen. De koper van destijds deed er namelijk niets mee, behalve af en toe de kleinkinderen een rondje laten rijden.

Goed, die handel dus terug gekocht. Betreft een aantal wagonnetjes, een paar lokjes, 2 trafo's, wat gebouwtjes en een partij Minitrix rails. Niet allemaal even mooi, maar voor een deel zeker bruikbaar. Gezien de hoeveelheid rails die hierbij zat heb ik mijn plan weer omgegooid. De baan staat nu op zolder. De bedoeling is dat we die ooit nog verder gaan inrichten als we het geld ervoor hebben. Met mijn oude plan zou dit kunnen betekenen dat ik de hele baan weer zou moeten afbreken omdat hij niet te transporteren is. Nu heb ik besloten het in te delen in modules.

Inmiddels de eerste modulebakken gemaakt, hierbij grotendeels het hout gebruikt wat onder het overgenomen baantje zat. De hele tafel wordt straks gevuld met modules: twee voor en twee naast elkaar. Voorste modules zijn 60cm diep. Achterste worden straks 'onzichtbaar'. Er komt op het achterste deel van de voorste modules ook een stuk spoor wat hoger ligt dan de rest, over wat bergjes en een brug. Op onzichtbare deel en dit hogere deel ga ik de Minitrix rails gebruiken, voor de rest de Fleischmann die ik inmiddels al had.

De Fleischmann rails ligt inmiddels. De rails ligt met spijkertjes vast. Ik ben ook begonnen met het solderen van de draadjes aan de rails.

Afbeelding
Afbeelding
Let niet op de gebouwtjes, die zijn nu alleen nog maar om voor mezelf een beeld te krijgen

Afbeelding
Lekker werkje, dat solderen...

Afbeelding
Het bier is ook bezorgd ;-)

De overgenomen lokjes werken overigens niet echt heel lekker, zal wel met ouderdom en weinig gebruik te maken hebben? Er zit er in ieder geval één (stoomlokje) bij die ik nog een keer digitaal wil maken, maar dan moet hij het eerst wel lekker doen... Iemand tips?


@Jeroen Jaja, uit Ede... De rails glimt inmiddels :-) Jouw baan ziet er overigens echt geweldig uit!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door daniel »

2 maanden stilte betekend hier geen 2 maanden stilstand :D

Inmiddels zijn alle draadjes aan de rails gesoldeerd. De overgangen tussen de modules zijn inmiddels ook doorgeslepen en de trein kan een rondje rijden. Gisteravond alle draadjes onder de baan van een label voorzien, zodat duidelijk is welk deel van de baan het betreft. Voor de aansluitingen tussen de modules gebruik ik 15-polige d-sub stekkers. Ik heb de eerste verbinding intussen aangelegd. Gebruik nu nog maar 5 van de 15 polen, maar dan heb ik wat uitbreidingsmogelijkheden voor verlichting, wissels etc.

Daarnaast heb ik een oude lok (BR64 van Minitrix) weer aan het rijden gekregen. Nu wachten op de decoder en dan maar eens kijken of het digitaliseren mij gaat lukken.

Plaatjes volgen binnenkort, maar ik vond twee maanden stilte toch hét moment om een bericht te plaatsen :oops:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door daniel »

Een paar foto's:

Stekker tussen de modules:
Afbeelding

De onderkant van de rechtse module:
Afbeelding

Draadjes gelabeld:
Afbeelding


Ik wil de wissels schakelen met gewone tuimelschakelaars. Daarnaast moeten er seinen naast de baan komen die automatisch schakelen op basis van stand van de wissel en al dan niet bezet zijn van het volgende baanvak. Hiervoor zijn een aantal relais nodig. Ik ben begonnen met deze zelf op een gaatjesbord te solderen met klemmen zodat aansluiten straks gemakkelijk gaat:
Afbeelding

Een hele klus, ik heb nu 10 relais liggen, maar er misschien nog wel meer nodig... Ja klopt, 2e relais staat per ongeluk verkeerd om :oops:
Afbeelding

De BR64 (sorry voor slechte foto's, ik maak ze allemaal snel ff met de telefoon)
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door daniel »

Ben inmiddels begonnen met het digitaliseren van de BR64. Ik gebruik hiervoor een goedkope decoder van Laisdcc:
Afbeelding
Heb ook een functiedecoder besteld, die wil ik gebruiken om sluit- en binnenverlichting in een wagon te bouwen.

De lok kaal:
Afbeelding

De onderdelen:
Afbeelding

Ik hou jullie op de hoogte of het gelukt is!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door daniel »

Ha Allemaal,

Het digitaliseren van de BR64 is gelukt!
Filmpje: https://youtu.be/b4hz5JOiLFw

Decoder voldoet voor mij als beginner. Werkt eigenlijk best goed.

Hoe is het eerste inbouwen van een decoder bevallen?
- Viel eigenlijk heel erg mee wat betreft elektronica. Gewoon schema groot uitprinten en voor je neus hangen. Alles dubbel checken voor stroom er op zetten en er kan niet zoveel mis gaan
- Lastigste was een plekje vinden voor de decoder. Heb nu veel materiaal moeten wegfrezen om een plekje te krijgen. Helaas hierdoor wel een lelijke puist op één kant van de lok: nog even oefenen dus :?
- Heb de verlichting nu gloeilampjes gelaten. had dit beter toch kunnen vervangen door leds: lampje aan achterzijde maakt namelijk niet altijd meer een goed contact: leerpunt.
Kortom, valt niet tegen voor een beginner. Noot: behalve het solderen van de draadjes aan de rails afgelopen maanden had ik al meer dan 10 jaar geen soldeerbout in handen gehad.

Volgende kandidaat is een BR 111 van Lima. Hier zit nog geen verlichting in, dus kan ik dat ook een keer proberen. De antislip bandjes zijn alleen helemaal versleten, kan ik die vervangen?

Onder de baan zijn nu de bezetmelders aangesloten:
Afbeelding
Deze gaan straks de relais schakelen.

Voor het bouwvolk is er een woning neergezet. Het duurt even voor er een heel landschap staat, die preisers moeten toch ergens kunnen slapen tussen het werken door ;)
Afbeelding

Een paar zeecontainers voor het gereedschap:
Afbeelding

Ik vond in de doos dit rijtuig:
Afbeelding
Is van Fleischmann, weet iemand wat het artikelnummer is? Ik denk dat ik 'm maar in de vraag/aanbod rubriek ga zetten, ik heb verder namelijk geen rode rijtuigen. Hij heeft werkende sluitverlichting.

Idem met deze Touropa wagon (volgens mij een Lima)
Afbeelding


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door Ad_M »

Hoi Daniel, Fijn dat de ombouw geslaagd is!
Als ik je een ongevraagd tipje mag geven om je draden van je elekctra zooi onder je baan netjes in banen te leiden
Hier gebruiken menig man bindringen zijn bijv hier te vinden
Ik heb er zelf ook veel plezier van op ons baantje

Gewoon vast te zetten met hotglue

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door daniel »

Ffft, even stof wegblazen ;)

Dank voor je tip Ad. Ik heb al in een paar winkels gezocht, maar ze nog niet kunnen vinden. Misschien toch maar online bestellen :)

Afgelopen maand niet stilgezeten. Bezoek aan Rail zorgde voor een hoop inspiratie en energie om door te gaan. Daar wel geconstateerd dat mijn baantje qua sporenplan verschrikkelijk saai is :oops:. Ach, je moet ergens mee beginnen :roll:

Op een oud gebouwtje geoefend om het er wat beter uit te laten zien. Ben nog niet helemaal tevreden dus ga er nog een keer mee verder. (let niet op de lijmvlekken, ik heb 'm niet zelf gelijmd ;) )
Afbeelding

Een poging gedaan om zelf een bovenleidingmast te knutselen met oude rails. Nog niet helemaal perfect, maar voor een eerste proefexemplaar ook nog niet heel slecht. Idee komt van nproject.org (super site trouwens!). Ik gebruik voor de dunne delen gewoon naalden. Heb nu een doosje naalden van 0,6mm en een lengte van 43mm die ik hiervoor wil gebruiken. Wordt vervolgd.
Afbeelding

Onder de baan wordt het steeds gezelliger :lol: Gelukkig is het met kabelgootjes nog een beetje netjes te houden:
Afbeelding

Ben ook begonnen met mijn 'bergen'. Als basis gebruik ik piepschuim wat ik in een enthousiaste bui had gekocht. Eerst eens snijder gemaakt met een stuk weerstandsdraad:
Afbeelding

De berg aan de rechterkant. Daar wil ik een idee uit het N-bahn magazin namaken, wordt vervolgd.
Afbeelding

Aan de linkerkant nog een kleine berg:
Afbeelding

Deze staat inmiddels in de tegellijm:
Afbeelding

De lijm is droog:
Afbeelding

Afbeelding

Er is nog meer gebeurd zoals het ombouwen van een vliegenmepper tot grasmepper, solderen van stekkers en wisseldraadjes, ergernis over weigerende wisselaandrijvingen, bedenken van schakelschema's voor aansturing van wissels en seinen etc. Hiervan heb ik alleen geen foto's of het is niet interessant om over uit te wijden.

Kan wel melden dat ik inmiddels alle schakelaars op mijn bedieningspaneel heb zitten. Even sparen voor de rest van de benodigdheden en dan kan ik binnenkort het paneel gaan aansluiten. Ook dit wordt vervolgd.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Daniel,

ik volg je werkzaamheden en heb respect voor de ombouw van de lok.
Aan dat priegelwerk ben ik zelf nog nooit begonnen, dus complimenten.

De berg daar denk ik dat je wat aan moet veranderen (nu kan het nog). De inkepingen die zo kriskras alle kanten op heb lopen zou ik wijzigen in strepen naar 1 kant.
Schuint maakt niet uit maar in de natuur zie je ook altijd dat de lagen allemaal 1 kant op liggen. Dat komt ten goede aan de latere scenery bouw.
Zie de 2e foto van je werk aan het piepschuim daar lopen de lagen (schuin naar boven rechts) wel mooi (door het snijden veroorzaakt)
Schuinte maakt niet uit maar het moet wel harmonies zijn.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door daniel »

Ha Bob,

Dank voor de complimenten en de tip. Ik lees al jouw vorderingen ook, dat niveau heb ik voorlopig nog niet bereikt!

Dat van die berg ga ik op de 2e berg proberen, als het me dan bevalt pas ik deze misschien wel weer aan.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door Ad_M »

Hoi Daniel,

Mag ik een voorstel doen: smeer op je berg ook wat extra gips / tegellijm
Daane lekker met een houtbeitel er op los hakken zoals Bob beschrijft
Hierna wat washjes er over en highlites, en moet je dan eens zien (super berg)

Je kan het resultaat van deze techniek hier bij verschillende banen hier vinden op het forum
Wij hebben het bij Timberwood gedaan, waar mijn zoon Geordie (toen 13) de hele berg heeft gehakt
Blijf het de techniek vinden voor realistische bergen

Maar het is en blijft jou baan en feestje, niets is fout of goed :lol:
Zo lang jij het maar mooi vind :D ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door shoven »

Op Youtube staan filmpjes van Gerd the builder (hoofd modelbouw bij Miniatur Wunderland) die uitlegt hoe je mooie rotsen bouwt en schildert.

Bindruggen verkopen ze bij Bruna.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door daniel »

Bedankt voor de tips en adviezen.

Bruna ga ik proberen, binnenkort maar eens binnenlopen

Wbt. de berg, ik ga het proberen aan te passen. Heb er nu echt even helemaal geen zin meer in, maar dat komt vast wel weer terug :oops:


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door BenQ »

Daniel,
Gefeliciteerd met je 25e verjaardag.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door Hoontje »

Proficiat Daniël. Hopelijk is de bouwzin weer terug?

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door daniel »

Dank voor de felicitaties!

Echt zin om met de bergen verder te gaan heb ik nog niet kunnen vinden. Ben ook erg druk geweest met werken en 's avonds nog klusjes doen voor administratiekantoortje van mijn vrouw (zij is helaas al sinds december uitgeschakeld) dus ook niet erg veel tijd gehad.

Wel ladekastjes gekocht en al mijn bende eens geordend:
Afbeelding

Verder bindruggen gevonden om de onderkant van de baan wat te ordenen. Werkt perfect inderdaad:
Afbeelding

En verder draadjes trekken en aansluiten. Heeeel veeel draadjes (gaap)
Afbeelding

Nu bedacht dat ik eerst het technische deel af wil hebben voor ik bovenop verder ga.

Wel even een lullig klein verkoopkraampje in elkaar geknutseld. Moet nog wat bijgewerkt worden en is dus nog niet helemaal af:
Afbeelding


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door gek op stoom »

Ja heel leuk gedaan zo met die caravan

Gr Andy


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door traiNiac »

Hallo Daniel,

Ik ben je draadje toevallig tegengekomen en heb hem eens doorgenomen. Leuke start, je zit vol me goede ideeën. Je tot verkoopkraampje omgebouwde caravan is ook heel leuk geworden. Vraagje: waar heb je die grote beugel vandaan, waarmee je je PS schuim-zaag van hebt gemaakt? Lijkt me geen gewone ijzerzaagbeugel.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: De voortgang van een beginneling

Bericht door daniel »

@TraiNiac

Klopt, is een beugel van een tegelzaag. Net een flinke slag ruimer dan een figuurzaag.
(was ff met vakantie dus reactie duurde even)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: De voortgang van een beginneling: ligt voorlopig stil

Bericht door daniel »

Allen,

De laatste tijd wel wat vorderingen gemaakt, maar niet veel zichtbare vorderingen. In de zomer heeft het een poosje helemaal stil gelegen. Laatst weer druk geweest met de bediening solderen. Dit gaat echter erg langzaam en ben ik een beetje zat :oops:

Eerst een paar foto's van hoe het nu is.

Afbeelding

De onderkant:
Afbeelding

Bedieningspaneel:
Afbeelding

Onderkant bedieningspaneel:
Afbeelding

Ik heb het mezelf toch iets te moeilijk gemaakt met wat ik wil realiseren zonde pc. Dit project gaat daarom voorlopig waarschijnlijk even de ijskast in want ik heb weer een nieuw idee.

Ik ga nu beginnen aan een klein baantje, niet teveel techniek en proberen er iets moois van te maken qua aankleding. Het budget is beperkt dus ik ga gebruik maken van de minitrix rails die ik nog heb liggen. Dit baantje krijgt de grootte van 120x60 cm zodat ik deze ook mee kan nemen naar familie etc om hem te laten zien. Als ik daarmee bezig ben zal ik een nieuw draadje starten voor dat project.



Klaas47
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2016 14:18

Re: De voortgang van een beginneling: bouw ligt voorlopig st

Bericht door Klaas47 »

Toen ik voor het eerst bij mijn vriendin thuis kwam zat haar broertje (9 jaar) met een treinbaan te spelen. Een simpel ovaaltje, wat kan je daar nu meer mee dan voor- of achteruit rijden? Nou, de knaap had een verrassing. De trein stopte bij het station, bleef een tijdje wachten en reed daarna een paar rondjes en stopte weer bij het station. Wat had hij gedaan? Een stukje rail voor het station geïsoleerd, twee draden (van het station en van erbuiten) naar de achterkant van een wekker geleid waar de achterkant van afgehaald was. Een draad was aan het chassis bevestigd en de andere stak met een gestript einde in een tandwiel. Als er een spaak voorbij kwam ging de trein rijden tot de spaak voorbij was en dan stopte de trein weer bij het station...

Dat was in 1967. Hij is later directeur van een automatiseringsbedrijf geworden...


Plaats reactie