Ondergronds station

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
derieve
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 aug 2016 16:13

Ondergronds station

Bericht door derieve »

rps20160926_190907.jpg
rps20160926_190907.jpg (119.65 KiB) 5832 keer bekeken
Ruim 25 jaar geleden had ik plannen om een stad met een ondergronds station te maken. Dat is er tot nog toe niet van gekomen. Maar nu de tijd aan mijn kant is wil ik toch maar weer eens een poging wagen. De gebouwen zijn van karton met ramen en deuren uit rommeldozen.



Onderwerp starter
derieve
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 aug 2016 16:13

Re: Ondergronds station

Bericht door derieve »

Bisonkit blijft dus 25 jaar goed. Dat is nu wel bewezen. Alle verbindingen zijn nog intact. Ondertussen ook weer een deel van de tekening van het ondergrondse station teruggevonden. Dat moest een kopstation worden met vier kopsporen en twee doorgaande sporen. Het station zelf moest vooral een heel erg grote halfronde trap worden. Veel meer is er ook niet te maken van een ondergronds station.
Bijlagen
rps20161004_203910.jpg
rps20161004_203910.jpg (80.09 KiB) 5563 keer bekeken


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ondergronds station

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Je kan naar mijn idee zat varieren met een ondergronds station, hangt er maar net vanaf wat er aan toegangen naar toe is of er wel of geen ondergrondse stations hallen zijn, hoeveel tunnelbuizen er zijn of de sporen al dan niet boven elkaar liggen.

Ik heb tot nu toe zelf 2 ondergrondse stations gebouwd( Neu Dalhausen Hbf U-bahn en Soest Wiedergeburt des Pharaos) en als ik die vergelijk met wat ik zoal bezocht heb heb ik het nog conservatief gehouden.

De meest creatieve oplossingen vind je zowel wat aankleding als lay-out betreft in de Metro en U-stadtbahn netwerken, bij die laatste kom je ook vaak meerdere spoorbreedtes tegen zoals op Mülheim Hbf, Essen hbf( de blauwe grot) en Bochum Hbf. Die laatste heeft dan ook nog weer kruisende tunnelbuizen onder een hoek van 90 graden( net zo als halte Heinrich Heine Allee in Düsseldorf). Wat noordelijker in het centrum van Bochum ligt een halte aan de noord/zuid tramlijn waar niet zichtbaar een ondergronds viaduct drwars doorheen loopt van een lijn uit het noord oosten die vanuit het noordwesten in het Hbf aan takt en daardoor ondergronds een rare slinger moet maken. In Hannover en Duisburg liggen station waar de tunnelbuizen per richting onder elkaar liggen. Bij een halte in Hannover zelfs met maar 1 spoor per richting en op Duisburg Hbf zoals bij vele andere haltes in het Ruhrgebied met verschillende perron hoogtes. Hoog voor U-Stadtbahn materieel en laag voor de normaal of metersporige trams. Bij een andere halte in Hannover raakte ik compleet de weg kwijt omdat er 3 tunnelbuizen paralel aan elkaar waren deels op andere hoogte met 1 buis per corridor en daarnaast meerdere ondergrondse stationshallen.

Wat aankleding betreft komen je zowel stations met allerlei licht effecten tegen zoals op Essen Hbf met de blauwe grot onder en de verdieping er boven tussen de 2 ondergrondse hallen een gang met golvende muur waar licht langzaam in een golvende bewegin van kleur wisseld. Zo'n zelfde effect is ook in Bochum( ik dahct bij de Jahr 100 halle) te vinden. Daarnast vind je vele thema inrichtingen als dan niet historisch en ook op het gebied van architectuur vind je de meest uit eenlopende stijlen.

Dus in theorie kan je wel 100 ondergrondse stations bouwen waarvan er geen een op de een ander hoeft te lijken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
derieve
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 aug 2016 16:13

Re: Ondergronds station

Bericht door derieve »

Roltrappen die er goed uitziet, het kan dus! Dan zelf ook maar weer eens een poging wagen. In het oorspronkelijke plan zaten die niet omdat ze niet echt lukten. In elk geval weer genoeg aansporing om weer eens een poging te wagen er verder mee te gaan. Waarvan is overigens de stroomrail gemaakt? Ziet er best acceptabel uit!


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ondergronds station

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik maak de stroom/3e rail van een U profiel met pootjes van nietjes die ik er dan met secondelijm aan lijm.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Ondergronds station

Bericht door Jeroen »

Ja.....dat ondergrondse station van Michiel blijft me fascineren. Dat is toch echt wat om nog eens op een beurs te laten zien, Michielemans. En voor mijn toekomstige project mag je ook altijd nog zoiets bouwen hoor! :geek: :mrgreen: :mrgreen:

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ondergronds station

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Er moet bij mij nog een keer een ondergronds station incl. tunnel inrit komen op 160cm lang, 30cm hoog en 15cm diep.

Neu Dalhausen Hbf U-bahn zal ik bij gelegenheid weer eens op een beurs tentoonstellen.

En Jeroen, je weet hoe je me kan bereiken en je laat maar weten wat je wanneer wil dan kijk ik wat ik daarin kan betekenen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
derieve
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 aug 2016 16:13

Re: Ondergronds station

Bericht door derieve »

Vroeger wilde ik me nog wel eens druk maken over de afstand tussen het maaiveld en het plafond van het station. Want hou je de werkelijkheid aan dan moet er toch wel een aantal meters tussen zitten. Of maakt dat niet zoveel uit? Ik heb een korte afstand altijd wel storend gevonden. Maar om meters ondergrond te modelleren is toch weer wat teveel van het goede. Tot ik daar uit ben ga ik verder met een bovengronds station voor de plek waar de ondergrondse sporen naar boven/beneden gaan. Het wordt een knooppunt voor trein/tram/bus.
Bijlagen
rps20161016_133546.jpg
rps20161016_133546.jpg (79.77 KiB) 5375 keer bekeken


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ondergronds station

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De afstand tussen het tunnel dak en het maaiveld varieert en heeft te maken met waar het aangelegd word. Word een tunnel gegraven in een bestaande straat dan kan de weg terug gelegd worden op het dak van de tunnel mits leidingen en kabels enzo naast de gegraven tunnelbuis kunnen worden gelegd. Moet je onder kelders van huizen door dan moet je veel dieper gaan. Voor de tijd van het boren van tunnels moest alles gegraven worden en werden meestal de huizen die op het te graven tracé stonden gesloopt en werd de ruimte boven het maaiveld na de bouw opnieuw ingevuld. Daarom zie je vooral bij veel metronetwerken veel krappe bogen, in veel steden werd geprobeerd zoveel mogelijk het stratenpatroon te volgen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
derieve
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 aug 2016 16:13

Re: Ondergronds station

Bericht door derieve »

Op die manier dus. Heb ik nooit zo bij stil gestaan eigenlijk. Probleem afdoende opgelost :-)))



Onderwerp starter
derieve
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 aug 2016 16:13

Re: Ondergronds station

Bericht door derieve »

De hobbykamer is dezer dagen op een andere manier in gebruik dus aan de baan wordt nu niet heel veel meer gedaan. Als alternatief bouw ik nu aan een viersporige lokomotiefloods met werkplaatsen. Om later op de baan te zetten. Het materiaal komt uit een aantal bouwdozen van fabrieksgebouwen. Van Vero uit wat vroeger de DDR heette. Ooit goedkoop gekocht voor iets anders. De schaal wordt niet genoemd maar lijkt TT. Locomotieven passen er perfect in. Vooralsnog is het nog puzzelen hoe de onderdelen kunnen staan.
Bijlagen
rps20161030_163136.jpg
rps20161030_163136.jpg (71.32 KiB) 3695 keer bekeken



Onderwerp starter
derieve
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 aug 2016 16:13

Re: Ondergronds station

Bericht door derieve »

Zo, er begint schot in te komen! De ruwbouw is al een eind op streek. In wat de loods moet worden staat de containerkraan van Brawa. Die wordt verbouwd om locomotief(delen) te verplaatsen. De voorraad onderdelen begint nu aardig op te raken. Net als de pleisters. Een stanleymes is best scherp als het uitschiet.
Bijlagen
rps20161103_160627.jpg
rps20161103_160627.jpg (82.44 KiB) 3641 keer bekeken


Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Ondergronds station

Bericht door Traibergen »

derieve schreef:Een stanleymes is best scherp als het uitschiet.
Uit ervaring kan ik zeggen dat dat klopt



Onderwerp starter
derieve
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 aug 2016 16:13

Re: Ondergronds station

Bericht door derieve »

Er lijkt nu wel wat schot in te komen. Denk ik dan maar...
Bijlagen
rps20161110_124746.jpg
rps20161110_124746.jpg (77.15 KiB) 3555 keer bekeken


Plaats reactie