N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu di aug 21, 2018 04:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2016 15:49 

Een paar maanden terug kreeg vroeg een kleindochter( 12 jaar) van een vriend mij aan hem of ik voor haar ook niet een diorama zou willen bouwen. Ik had voor hem reeds 2 diorama’s gebouwd en aangezien ze bij haar opa en oma woont ziet ze die dus dagelijks. Daar op heeft hij haar gevraagd wat ze dan gedacht had. Ze wilde een dierentuin met giraffen er op.

Toen ik via hem die vraag kreeg was ik verkocht. Ik hoef zelf geen dierentuin in model te hebben maar vind het wel heel leuk zoiets in model te bouwen. Ik had ook gelijk een dierentuin in m’n hoofd die het moest worden namelijk de dierentuin in Wuppertal. Daar loopt namelijk een fiets/wandelpad doorheen wat een spoorlijn is geweest; de Cronenberger Sambastrecke. Die heb ik al meerdere malen gelopen, heb er een boekje over met de geschiedenis en ik kan het landschap daar aardig dromen.

In mijn wereld is die spoorlijn niet opgeheven, hangt er bovenleiding en rijd de Werse Angel Eisenbahn er een 30min dienst.

Ik probeer met dit diorama heel dicht bij het voorbeeld te blijven al word dit diorama echt een mix van wat ooit was, wat er nu is en wat er had kunnen zijn.

Zo krijgen de giraffen en neushoorns een plek ten zuiden van het spoor op de berg waar in het echt het grootste leeuwenverblijf van Europa( volgens de site van de dierentuin) ligt. Dat ligt er pas sinds 2007 want toen is de dierentuin tot over het voormalige samba tracé uitgebreid. In mijn wereld is die uitbreiding er dus al veel eerder want ik blijf aan 2001 vasthouden als jaar waarin alles zich afspeelt.

Aan de noordzijde van het spoortracé ligt het oudere deel van de dierentuin met in het stuk dat ik bouw de Chinese wereld. Het voordeel hiervan is dat het eigenlijk alleen paard en hertachtige zijn voor zover ik kan vinden en alles is zeer ruim opgezet.

De kern van het diorama word de voormalige halte Boltenberg die ook 60 jaar geleden al tegen de dierentuin aan lag. De halte is na de oorlog voorzien van een noodwoning en de bewoners daarvan zijn een soort gaststätte begonnen met een groot terras aan de halte en een grote boom in het midden. Dat is inmiddels lang lang geleden alweer verdwenen maar zo herkenbaar voor die halte dat dat er gewoon op gaat komen en dat brengt ook nog een stukje extra leven. Aan de rand van die halte gaat er ook nog een viaduct over het spoor. Dat nu een pad van de dierentuin en was in de jaren 50 een lokale weg. Aan de andere zijde loopt er een nieuw gebouwd pad met viaduct over het spoor maar dat valt net buiten dit diorama.

Verder kreeg ik nog een paar dinosaurussen met het verzoek daar iets mee te doen en komen er nog wat verassingen in.

In de nacht voorafgaand aan de beurs in Rijswijk in januari heb ik bij een Grand Café op Schiphol vast een ontwerptekening gemaakt:
Afbeelding
Dit was gebaseerd op een formaat van 60x30cm, inmiddels is dat door het aangekochte aquarium dat er als stolp overheen komt 80x35cm geworden.

Ik ben eergisteren begonnen met het vormen van het landschap met een groot blok hardschuim dat ergens uit een container kwam aangevuld met piepschuim.

Het stuk waar de halte komt heb ik vast uitgevlakt en ik moet nog kijken dat ik daarop iets aanbreng dat dient als basis voor het perron/terras.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het is de bedoeling dat dit diorama half oktober af is maar aangezien er slechts heel weinig bebouwing op komt( tot nu toe slechts 2 gebouwen) zou de bouw behoorlijk hard moeten kunnen gaan. Niet dat dat nodig is maar ik heb zat te doen dus ga er niet langer over doen als nodig is.

Word vervolgd, groetjes Michiel

Laatst bijgewerkt door neudalhausenstadbahn op ma jul 03, 2017 10:00, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 14, 2016 23:31 

Vandaag heb ik de hele dag besteed het lage deel van een basis landschaps laag over het schuim heen te voorzien. Ik wilde zoveel mogelijk met zaagsel doen maar dat laat zich heel slecht vol zuigen met dunne houtlijm en uit eindelijk is over een deel als nog zand gegaan. Daarna ben ik met de keermuren, het viaduct en alles rond eht sporo aan de gang gegaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De komende dagen zal het vooral zo een beetje door prutsen worden maar als de basis laag overal op zit en overal droog is kan ik het gaan aankleden.

Ik heb ook nog wat onderzoek gedaan en het blijkt dat er ook een langharig soort runderen op het diorama moet komen. Die ga ik van standaard koeien maken extra bekleed met heel fijn strooisel.

Laatst bijgewerkt door neudalhausenstadbahn op ma jul 03, 2017 10:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 17, 2016 11:39 

Afgelopen weekend heb ik nog het nodige onderzoekswerk gedaan. Daar uit bleek dat ik in het landschap nog het nodige moest aanpassen. Er moesten aan de dal kant 2 terrassen in met een uitsnede voor een gebouw en nog een uitsnede voor een pad en een stuk van een ander gebouw wat ook net op het diorama blijkt te komen.

Ik heb alles wat nog moest nu aangesmeert en gemodelleerd met een mix van zaagsel, verf en houtlijm.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit moet denk ik een week drogen, verder moet ik me eerst nog op andere dingen richten dus heb ik het diorama even op een kast gestald dan kom ik ook niet in de verleiding er te vroeg toch dingen aan te willen doen.

Groetjes Michiel

Laatst bijgewerkt door neudalhausenstadbahn op ma jul 03, 2017 10:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 17, 2016 12:03 

Jij moet ergens een week op wachten?? Dat gaat niet goed, Michielemans! Jij kunt volgens mij nog geen 7 nanoseconden op iets wachten! :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 28, 2016 21:33 

Inmiddels ben ik al weer een aantal dagen met dit diorama bezig. Ik heb het eerste gebouwtje bijna af, heb al veel aan de landschaps basis gedaan, ben gister stenen wezen zoeken en heb gister 5uur soldeerwerk gedaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oohja Jeroen, wachten los je zoals je hebt gemerkt op door gewoon aan een ander project te werken ;)

Groetjes Michiel

Laatst bijgewerkt door neudalhausenstadbahn op ma jul 03, 2017 10:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 01, 2016 22:44 

De afgelopen dagen ben in een aardig tempo verder aan dit diorama aan het werken geweest:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door neudalhausenstadbahn op ma jul 03, 2017 10:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 02, 2016 10:05 

Gister avond nog wat stukken hekwerk geplaatst en daarbij wat staafjes ijzerdraad redelijk diep in m'n vingers gekregen, niet echt lekker maar goed het resultaat mag er dan wel weze ook al moet het met verf nog wat bij gewerkt worden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel

Laatst bijgewerkt door neudalhausenstadbahn op ma jul 03, 2017 10:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 12, 2016 22:46 

Dit weekend in Lochem 2 leuke gebouwtjes voor dit diorama gebouwd en wat hekken geplaatst. Daarna nog wat aan de aankleding gedaan en de onderbouw van het landschap aangepast aan 1 van de gebouwen. Daarnaast ben ik gister en vandaag dieren gaan schilderen en die heb ik nu allemaal af op de zebra's na.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Even wat geprobeerd met een zwart potlood maar ik moet toch een dunne watervaste pen hebben.

Afbeeldingr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik met tafels en stoelen voor het terras bezig.

Groetjes Michiel

Laatst bijgewerkt door neudalhausenstadbahn op ma jul 03, 2017 10:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 13, 2016 15:24 

Ik heb je bezig gezien in Lochem, mooi werk!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 26, 2016 00:07 

Ik ben nu weer 2 dagen terug van vakantie maar ik heb door een aantal ongeplande werkzaamheden op wat tekenwerk na nog niet veel aan dit diorama kunnen doen. Voor ik op vakantie ging heb ik nog een tafelkleed, stationsnaambord en vertrekstaat kunnen maken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gister heb ik dan nog kans gezien een bord te maken voor boven de ingang van de biertuin:
Afbeelding

Morgen wil ik Köstrißer parasols gaan tekenen, hoe ik dat ga doen word nog even zoeken. Het zou mooi zijn als ik ergens een goede tekening vind van een vierkante parasol die ik dan als basis zou kunnen gebruiken en anders moet ik het wiel zelf uitvinden.

Groetjes Michiel

Laatst bijgewerkt door neudalhausenstadbahn op ma jul 03, 2017 10:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur