Sprinkbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Sprinkbaan

Bericht door Debvd »

Hoi Steven,

Dat ziet er meteen levendig uit ....maar je geeft aan beperkt aantal seinen...dus alleen station met seinen? en de rest van de baan niet?

Groetjes Bjorn


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Sprinkbaan

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Dat ziet er inderdaad gelijk veel beter uit.
Ik zou wel nog even naar de posities van de seinen kijken!
Zijn de 2 seinen aan de linkerkant bedoeld voor alle 4 de sporen?

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

De positie van de seinen heeft te maken met ruimtegebrek. Rechts is geen ruimte, links wel. Het alternatief is dat de trein stopt op een plek waar de machinist het sein niet kan zien... sein links dus. De 2 seinen links zijn bedoeld voor de twee meest linkse sporen.

Op de rest van de baan staan ook seinen, maar dat is zeer beperkt. 3 op de paradebaan, dan heb je het wel gehad. Dat komt omdat een groot deel van de baan straks niet in het zicht staat. Het zijn er trouwens 13 bij elkaar, 5 aan de uiteinden van het station, 4 op de 2 goederensporen en 3 op de paradebaan.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Sprinkbaan

Bericht door Michiel »

Dat de seinen aan de andere kant van het spoor staan, gebeurt in het echt ook. Zet er een schaakbord-bord bij, en het is meteen in orde. ;)

https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:DB_ ... ttafel.jpg


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Michiel schreef:Prachtig! Ik vind ook dat werkende seinen de modelbaan een beduidende meerwaarde geven. Ik kan me inbeelden dat je er ook van geniet. Goe bezig!
Dank mannen. Ik vind het zelf ook een stuk leuker. Er zullen waarschijnlijk nog wat Andreaskruisen komen, en mogelijk nog een verkeerslicht of zo. Wat lampjes maken het geheel ook wat vrolijker.
Maar nog genoeg te doen, ik moet me ook eens gaan oriënteren op bovenleiding...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Michiel schreef:Dat de seinen aan de andere kant van het spoor staan, gebeurt in het echt ook. Zet er een schaakbord-bord bij, en het is meteen in orde. ;)

https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:DB_ ... ttafel.jpg
Zijn die er in N? Anders wordt het zelf wat knutselen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

De zomer is weer voorbij geloof ik. Ik ben weer tijd aan het maken voor de hobby. Eerst maar eens bijgelezen op het forum, hier en daar wat onzin gepost enzovoorts.

Ook ik ben blij met Photobucket (NOT! :evil: ), het eerste rotklusje wordt mijn draadje aanpassen. Ik heb alle foto's naar Flickr gemigreerd, hopelijk komen die niet op het idee geld te gaan vragen. Ik vervang alleen de foto's in dit draadje, en als het echt nodig is ook elders. Mijn foto's zijn op Flickr wel publiek toegankelijk voor de liefhebbers.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Sprinkbaan

Bericht door traiNiac »

Succes Steven,

Ik ben ook aan het vervangen geslagen, maar wel in etappes ;)



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Sprinkbaan

Bericht door Debvd »

shoven schreef:De zomer is weer voorbij geloof ik. Ik ben weer tijd aan het maken voor de hobby. Eerst maar eens bijgelezen op het forum, hier en daar wat onzin gepost enzovoorts.

Ook ik ben blij met Photobucket (NOT! :evil: ), het eerste rotklusje wordt mijn draadje aanpassen. Ik heb alle foto's naar Flickr gemigreerd, hopelijk komen die niet op het idee geld te gaan vragen. Ik vervang alleen de foto's in dit draadje, en als het echt nodig is ook elders. Mijn foto's zijn op Flickr wel publiek toegankelijk voor de liefhebbers.
Ik hoop het ook Steven. Maar zag het nu ook bij Scarm (baanplantekenprogramma) gebeuren....

Keep fingers crossed ;)

Groetjes Bjorn


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Het is hier heel stil momenteel. Dat komt omdat er niks aan de baan gebeurt. Ik ben er namelijk niet tevreden mee op het moment.
Het rijdt nu een tijdje, en dat gaat op zich niet slecht, maar ik heb er geen lekker gevoel bij. Een paar wisselstraten lopen op zich wel, maar ik kan er slecht bij, gewoon een bouw-fout. Ook in de indeling van de baan wil ik meer ruimte voor scenery. Het station is nu heel erg dominant en laat weinig ruimte voor andere zaken.

Dus ik ga de boel aanpassen. Dat betekent afbreken van een deel van de baan. Het schaduwstation en de helix blijven zoals ze zijn, maar de bovenbaan gaat op de schop.
Ik ben nu aan het nadenken over hoe het dan wel moet. In het plaatje hieronder mijn eerste hersenspinsels.
De groene en roze lijnen zijn sporen om van rijrichting te veranderen. Verder is het simpel gehouden. Elk baanvak wordt maar in 1 richting gebruikt, behalve de stationssporen. Er zijn een paar grotere open vlakken die zijn bestemd voor een dorp, haven etc.

Commentaar is welkom.

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Norbert
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2015 18:36
Locatie: Enschede

Re: Sprinkbaan

Bericht door Norbert »

Hoi Steven,

Ik zat toevallig op je draadje. Ik zag dat je inderdaad al een poos niets had gepost. Ik zit ook al een tijdje na te denken over de bovenkant. Ik heb een vergelijkbare afmeting. Het probleem is dat het enerzijds mooi is veel te zien en anderzijds is teveel misschien juist onrealistisch.

Ik vind je station op de tekening klein. Misschien moet het station juist toch je uitgangspunt zijn. Misschien een panoramaspoor voor- of achterlangs?

Ik zal je mijn idee eens sturen, al ben ik er ook nog lang niet uit hoor! Laat maar eens horen.
[URL=http://s1382.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]

Succes met het overwegen.

groeten,
Norbert


Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Het station lijkt klein, maar de sporen erin hebben een lengte van bijna 1m50. Dat valt wel mee hoor, daar past gewoon een TGV.
De afmetingen zijn vergelijkbaar met die van jou, breedte is 3m60 en diepte vd baan is overal 80cm.

Bij jouw station valt me op dat de rijrichtingen strikt gescheiden zijn. Zelf vind ik het leuk als een binnenkomende trein naar een willekeurig perron kan rijden (kopsporen daargelaten). Misschien een overweging? En het station is inderdaad erg dominant, dat moet je willen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Verder niemand? :|


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

haverkatrans
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
Locatie: Goor

Re: Sprinkbaan

Bericht door haverkatrans »

Norbert,

Je kunt in de 2 onderste sporen nog een wisselpaar aanbrengen,
zodat je van het onderste spoor naar het 2de spoor kunt.
Je kunt dan op het 2de spoor een trein zetten die dan door een andere trein word voorbij gereden via het 1 ste spoor naar het 2de.
Bij mij staat daar altijd een treinstel, word voorbij gereden door een trein en stopt voor het treinstel.
trein vertrekt, en het treinstel vertrekt daarna.
Misschien een idee?

Arnold



Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Sprinkbaan

Bericht door Sjors77 »

Steven,

Vond het al zo rustig op je draadje.

Als ik je plaatje goed bekijk dan ligt alles op hetzelfde niveau behalve de 2 keerlussen? Zelf vind ik wat verschillende hoogtes en lange paradebanen mooi. Alles hangt af van wat je wilt. Is het de bedoeling dat al je treinen door het station kunnen en daar stoppen of bijvoorbeeld een aftakking van de hoofdbaan zodat goederen en IC door rijden op de paradebaan en lokaal verkeer naar het station gaat. Je zou dan een aftakking naar het station aan de rechterzijde al bij de uitgang van de helix kunnen maken en deze laten stijgen. Station in de bocht en daarna weer naar beneden.

Hoop dat mijn gebrabbel een beetje duidelijk is :D anders moet ik een schetsje maken

Succes Sjors


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Sprinkbaan

Bericht door Bjor »

Steven,

Een leuk ontwerp. Niet overladen en toch veel rijmogelijkheden. Mijn suggestie is om de voorste, haakse groene bocht te vervangen door een meer soepel lopende bocht, met aan begin en einde een overgangsboog. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog ). Dat voorkomt dat de trein met een ruk de bocht in- en uitgaat. Bovendien vindt ik die haakse boog ook niet zo mooi. Ik zou er een hoek van 80 of 100 graden van maken, gevolgd voor een flauwe tegenboog.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Sprinkbaan

Bericht door 141 »

Hallo Steven,

Als het idee in de praktijk anders uitvalt dan gedacht dan is het inderdaad verstandig om de zaag te pakken en opnieuw beginnen. Het nieuwe baanplan ziet er mooi uit. Persoonlijk zou ik de sporen voor het station weglaten. Immers “less is more”. Voor de aftakking aan de rechter zijde van het station zou ik een wissel plaatsen na het kruiswissel.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Bjor schreef:Steven,

Een leuk ontwerp. Niet overladen en toch veel rijmogelijkheden. Mijn suggestie is om de voorste, haakse groene bocht te vervangen door een meer soepel lopende bocht, met aan begin en einde een overgangsboog. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog ). Dat voorkomt dat de trein met een ruk de bocht in- en uitgaat. Bovendien vindt ik die haakse boog ook niet zo mooi. Ik zou er een hoek van 80 of 100 graden van maken, gevolgd voor een flauwe tegenboog.

Ben
Ha Ben, dank voor je bijdrage. De groene bocht is geheel op niveau -1, dus je ziet er niets van.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Sjors77 schreef:Steven,

Vond het al zo rustig op je draadje.

Als ik je plaatje goed bekijk dan ligt alles op hetzelfde niveau behalve de 2 keerlussen? Zelf vind ik wat verschillende hoogtes en lange paradebanen mooi. Alles hangt af van wat je wilt. Is het de bedoeling dat al je treinen door het station kunnen en daar stoppen of bijvoorbeeld een aftakking van de hoofdbaan zodat goederen en IC door rijden op de paradebaan en lokaal verkeer naar het station gaat. Je zou dan een aftakking naar het station aan de rechterzijde al bij de uitgang van de helix kunnen maken en deze laten stijgen. Station in de bocht en daarna weer naar beneden.

Hoop dat mijn gebrabbel een beetje duidelijk is :D anders moet ik een schetsje maken

Succes Sjors
Een schetsje? Ja graag! Want ik zie hem nog niet helemaal.
De rechter kruiswissel bij het station zou nog iets naar beneden kunnen, nog even uitvogelen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Sprinkbaan

Bericht door Sjors77 »

Hierbij een schetsje.

Rood: laat je dus stijgen (kan zelfs maar 3cm zijn) naar een station voor enkel lokaal verkeer. Leuke is dan dat je wat hoogteverschil krijgt. je kan eventueel nog een kopspoor toevoegen.
Groen: is een keerlus op -1 voor wat extra afwisseling in de routes. Gezien de lengte kan je de paradebaan aan de achterkant wat laten dalen en richting de helix weer stijgen zodat je op niveau van de helix uitkomt.
blauw: zou een optie kunnen zijn om vanuit het station een aftakking te maken naar wat goederen overslag met industrie (leuk voor de scenery bouwsels)

Naar mijn idee als je alle treinen door het station wil laten rijden krijg je veel rails. Op deze manier houdt je dat wat beperkter dus meer ruimte voor scenery.

Hoop dat het zo wat duidelijker is wat ik bedoel :D Blijft lastig en eigenlijk komen we gewoon altijd ruimte te kort voor alle ideeën.
Bijlagen
schets baanplan.jpg
schets baanplan.jpg (98.42 KiB) 5792 keer bekeken


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Ik ben begonnen met de aanpassingen. Eerst alles loshalen wat vervangen moet worden.

Afbeelding

Alle seinen weer in hun bakje.

Afbeelding

Wisselstraat eruit gesloopt.

Afbeelding

Alle te hergebruiken spullen...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Sprinkbaan

Bericht door Sjors77 »

Heb je al een idee hoe het moet gaan worden? Succes met de sloop en de wederopbouw. Ik ga je weer rustig volgen hier.

Sjors


Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Sprinkbaan

Bericht door Alfred »

Succes Steven! Ben je er uit wat het gaat worden? Ik kijk weer met interesse uit naar je vorderingen!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Voor hoe het wordt, zie pagina 40...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

De wissels zijn gered en schoongemaakt....

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie