Sprinkbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Norbert
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 jan 2015 18:36
Locatie: Enschede

Re: Sprinkbaan

Bericht door Norbert » 02 jan 2018 12:19

Hoi Steven,

Ik zat toevallig op je draadje. Ik zag dat je inderdaad al een poos niets had gepost. Ik zit ook al een tijdje na te denken over de bovenkant. Ik heb een vergelijkbare afmeting. Het probleem is dat het enerzijds mooi is veel te zien en anderzijds is teveel misschien juist onrealistisch.

Ik vind je station op de tekening klein. Misschien moet het station juist toch je uitgangspunt zijn. Misschien een panoramaspoor voor- of achterlangs?

Ik zal je mijn idee eens sturen, al ben ik er ook nog lang niet uit hoor! Laat maar eens horen.
[URL=http://s1382.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]

Succes met het overwegen.

groeten,
Norbert



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 5019
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven » 02 jan 2018 12:32

Het station lijkt klein, maar de sporen erin hebben een lengte van bijna 1m50. Dat valt wel mee hoor, daar past gewoon een TGV.
De afmetingen zijn vergelijkbaar met die van jou, breedte is 3m60 en diepte vd baan is overal 80cm.

Bij jouw station valt me op dat de rijrichtingen strikt gescheiden zijn. Zelf vind ik het leuk als een binnenkomende trein naar een willekeurig perron kan rijden (kopsporen daargelaten). Misschien een overweging? En het station is inderdaad erg dominant, dat moet je willen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 5019
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven » 03 jan 2018 14:32

Verder niemand? :|


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Gebruikersavatar

haverkatrans
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
Locatie: Goor

Re: Sprinkbaan

Bericht door haverkatrans » 03 jan 2018 15:33

Norbert,

Je kunt in de 2 onderste sporen nog een wisselpaar aanbrengen,
zodat je van het onderste spoor naar het 2de spoor kunt.
Je kunt dan op het 2de spoor een trein zetten die dan door een andere trein word voorbij gereden via het 1 ste spoor naar het 2de.
Bij mij staat daar altijd een treinstel, word voorbij gereden door een trein en stopt voor het treinstel.
trein vertrekt, en het treinstel vertrekt daarna.
Misschien een idee?

Arnold




Sjors77
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Sprinkbaan

Bericht door Sjors77 » 03 jan 2018 18:39

Steven,

Vond het al zo rustig op je draadje.

Als ik je plaatje goed bekijk dan ligt alles op hetzelfde niveau behalve de 2 keerlussen? Zelf vind ik wat verschillende hoogtes en lange paradebanen mooi. Alles hangt af van wat je wilt. Is het de bedoeling dat al je treinen door het station kunnen en daar stoppen of bijvoorbeeld een aftakking van de hoofdbaan zodat goederen en IC door rijden op de paradebaan en lokaal verkeer naar het station gaat. Je zou dan een aftakking naar het station aan de rechterzijde al bij de uitgang van de helix kunnen maken en deze laten stijgen. Station in de bocht en daarna weer naar beneden.

Hoop dat mijn gebrabbel een beetje duidelijk is :D anders moet ik een schetsje maken

Succes Sjors



Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 1160
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Sprinkbaan

Bericht door Bjor » 03 jan 2018 20:13

Steven,

Een leuk ontwerp. Niet overladen en toch veel rijmogelijkheden. Mijn suggestie is om de voorste, haakse groene bocht te vervangen door een meer soepel lopende bocht, met aan begin en einde een overgangsboog. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog ). Dat voorkomt dat de trein met een ruk de bocht in- en uitgaat. Bovendien vindt ik die haakse boog ook niet zo mooi. Ik zou er een hoek van 80 of 100 graden van maken, gevolgd voor een flauwe tegenboog.

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

141
Berichten: 326
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Sprinkbaan

Bericht door 141 » 04 jan 2018 14:09

Hallo Steven,

Als het idee in de praktijk anders uitvalt dan gedacht dan is het inderdaad verstandig om de zaag te pakken en opnieuw beginnen. Het nieuwe baanplan ziet er mooi uit. Persoonlijk zou ik de sporen voor het station weglaten. Immers “less is more”. Voor de aftakking aan de rechter zijde van het station zou ik een wissel plaatsen na het kruiswissel.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 5019
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven » 04 jan 2018 21:21

Bjor schreef:Steven,

Een leuk ontwerp. Niet overladen en toch veel rijmogelijkheden. Mijn suggestie is om de voorste, haakse groene bocht te vervangen door een meer soepel lopende bocht, met aan begin en einde een overgangsboog. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog ). Dat voorkomt dat de trein met een ruk de bocht in- en uitgaat. Bovendien vindt ik die haakse boog ook niet zo mooi. Ik zou er een hoek van 80 of 100 graden van maken, gevolgd voor een flauwe tegenboog.

Ben
Ha Ben, dank voor je bijdrage. De groene bocht is geheel op niveau -1, dus je ziet er niets van.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 5019
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven » 04 jan 2018 21:24

Sjors77 schreef:Steven,

Vond het al zo rustig op je draadje.

Als ik je plaatje goed bekijk dan ligt alles op hetzelfde niveau behalve de 2 keerlussen? Zelf vind ik wat verschillende hoogtes en lange paradebanen mooi. Alles hangt af van wat je wilt. Is het de bedoeling dat al je treinen door het station kunnen en daar stoppen of bijvoorbeeld een aftakking van de hoofdbaan zodat goederen en IC door rijden op de paradebaan en lokaal verkeer naar het station gaat. Je zou dan een aftakking naar het station aan de rechterzijde al bij de uitgang van de helix kunnen maken en deze laten stijgen. Station in de bocht en daarna weer naar beneden.

Hoop dat mijn gebrabbel een beetje duidelijk is :D anders moet ik een schetsje maken

Succes Sjors
Een schetsje? Ja graag! Want ik zie hem nog niet helemaal.
De rechter kruiswissel bij het station zou nog iets naar beneden kunnen, nog even uitvogelen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan


Sjors77
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Sprinkbaan

Bericht door Sjors77 » 05 jan 2018 09:24

Hierbij een schetsje.

Rood: laat je dus stijgen (kan zelfs maar 3cm zijn) naar een station voor enkel lokaal verkeer. Leuke is dan dat je wat hoogteverschil krijgt. je kan eventueel nog een kopspoor toevoegen.
Groen: is een keerlus op -1 voor wat extra afwisseling in de routes. Gezien de lengte kan je de paradebaan aan de achterkant wat laten dalen en richting de helix weer stijgen zodat je op niveau van de helix uitkomt.
blauw: zou een optie kunnen zijn om vanuit het station een aftakking te maken naar wat goederen overslag met industrie (leuk voor de scenery bouwsels)

Naar mijn idee als je alle treinen door het station wil laten rijden krijg je veel rails. Op deze manier houdt je dat wat beperkter dus meer ruimte voor scenery.

Hoop dat het zo wat duidelijker is wat ik bedoel :D Blijft lastig en eigenlijk komen we gewoon altijd ruimte te kort voor alle ideeën.
Bijlagen
schets baanplan.jpg
schets baanplan.jpg (98.42 KiB) 1832 keer bekeken



Plaats reactie