N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu wo jan 16, 2019 18:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 428 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Sprinkbaan
BerichtGeplaatst: di jan 02, 2018 12:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 06, 2015 18:36
Berichten: 124
Woonplaats: Enschede
Hoi Steven,

Ik zat toevallig op je draadje. Ik zag dat je inderdaad al een poos niets had gepost. Ik zit ook al een tijdje na te denken over de bovenkant. Ik heb een vergelijkbare afmeting. Het probleem is dat het enerzijds mooi is veel te zien en anderzijds is teveel misschien juist onrealistisch.

Ik vind je station op de tekening klein. Misschien moet het station juist toch je uitgangspunt zijn. Misschien een panoramaspoor voor- of achterlangs?

Ik zal je mijn idee eens sturen, al ben ik er ook nog lang niet uit hoor! Laat maar eens horen.
[url][URL=http://s1382.photobucket.com/user/norbertdejong1/media/Amenerberg%20start%20PECO_zpskcwb8duu.jpg.html]Afbeelding[/url][/url]

Succes met het overwegen.

groeten,
Norbert

_________________
Mijn grote baan: Amenerbaan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn projectbaan: Waldkirch im Winter!
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9438


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sprinkbaan
BerichtGeplaatst: di jan 02, 2018 12:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 14, 2008 21:06
Berichten: 5139
Woonplaats: Walcheren
Het station lijkt klein, maar de sporen erin hebben een lengte van bijna 1m50. Dat valt wel mee hoor, daar past gewoon een TGV.
De afmetingen zijn vergelijkbaar met die van jou, breedte is 3m60 en diepte vd baan is overal 80cm.

Bij jouw station valt me op dat de rijrichtingen strikt gescheiden zijn. Zelf vind ik het leuk als een binnenkomende trein naar een willekeurig perron kan rijden (kopsporen daargelaten). Misschien een overweging? En het station is inderdaad erg dominant, dat moet je willen.

_________________
Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sprinkbaan
BerichtGeplaatst: wo jan 03, 2018 14:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 14, 2008 21:06
Berichten: 5139
Woonplaats: Walcheren
Verder niemand? :|

_________________
Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sprinkbaan
BerichtGeplaatst: wo jan 03, 2018 15:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 02, 2008 20:17
Berichten: 240
Woonplaats: Goor
Norbert,

Je kunt in de 2 onderste sporen nog een wisselpaar aanbrengen,
zodat je van het onderste spoor naar het 2de spoor kunt.
Je kunt dan op het 2de spoor een trein zetten die dan door een andere trein word voorbij gereden via het 1 ste spoor naar het 2de.
Bij mij staat daar altijd een treinstel, word voorbij gereden door een trein en stopt voor het treinstel.
trein vertrekt, en het treinstel vertrekt daarna.
Misschien een idee?

Arnold

_________________
Groeten Arnold en zoons.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3130


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sprinkbaan
BerichtGeplaatst: wo jan 03, 2018 18:39 
Offline

Geregistreerd: ma dec 14, 2015 16:22
Berichten: 191
Woonplaats: Vleuten
Steven,

Vond het al zo rustig op je draadje.

Als ik je plaatje goed bekijk dan ligt alles op hetzelfde niveau behalve de 2 keerlussen? Zelf vind ik wat verschillende hoogtes en lange paradebanen mooi. Alles hangt af van wat je wilt. Is het de bedoeling dat al je treinen door het station kunnen en daar stoppen of bijvoorbeeld een aftakking van de hoofdbaan zodat goederen en IC door rijden op de paradebaan en lokaal verkeer naar het station gaat. Je zou dan een aftakking naar het station aan de rechterzijde al bij de uitgang van de helix kunnen maken en deze laten stijgen. Station in de bocht en daarna weer naar beneden.

Hoop dat mijn gebrabbel een beetje duidelijk is :D anders moet ik een schetsje maken

Succes Sjors


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sprinkbaan
BerichtGeplaatst: wo jan 03, 2018 20:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 20, 2009 18:49
Berichten: 1031
Steven,

Een leuk ontwerp. Niet overladen en toch veel rijmogelijkheden. Mijn suggestie is om de voorste, haakse groene bocht te vervangen door een meer soepel lopende bocht, met aan begin en einde een overgangsboog. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog ). Dat voorkomt dat de trein met een ruk de bocht in- en uitgaat. Bovendien vindt ik die haakse boog ook niet zo mooi. Ik zou er een hoek van 80 of 100 graden van maken, gevolgd voor een flauwe tegenboog.

Ben

_________________
Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sprinkbaan
BerichtGeplaatst: do jan 04, 2018 14:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 18, 2013 07:23
Berichten: 325
Hallo Steven,

Als het idee in de praktijk anders uitvalt dan gedacht dan is het inderdaad verstandig om de zaag te pakken en opnieuw beginnen. Het nieuwe baanplan ziet er mooi uit. Persoonlijk zou ik de sporen voor het station weglaten. Immers “less is more”. Voor de aftakking aan de rechter zijde van het station zou ik een wissel plaatsen na het kruiswissel.

Gr. Clemens

_________________
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sprinkbaan
BerichtGeplaatst: do jan 04, 2018 21:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 14, 2008 21:06
Berichten: 5139
Woonplaats: Walcheren
Bjor schreef:
Steven,

Een leuk ontwerp. Niet overladen en toch veel rijmogelijkheden. Mijn suggestie is om de voorste, haakse groene bocht te vervangen door een meer soepel lopende bocht, met aan begin en einde een overgangsboog. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog ). Dat voorkomt dat de trein met een ruk de bocht in- en uitgaat. Bovendien vindt ik die haakse boog ook niet zo mooi. Ik zou er een hoek van 80 of 100 graden van maken, gevolgd voor een flauwe tegenboog.

Ben

Ha Ben, dank voor je bijdrage. De groene bocht is geheel op niveau -1, dus je ziet er niets van.

_________________
Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sprinkbaan
BerichtGeplaatst: do jan 04, 2018 21:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 14, 2008 21:06
Berichten: 5139
Woonplaats: Walcheren
Sjors77 schreef:
Steven,

Vond het al zo rustig op je draadje.

Als ik je plaatje goed bekijk dan ligt alles op hetzelfde niveau behalve de 2 keerlussen? Zelf vind ik wat verschillende hoogtes en lange paradebanen mooi. Alles hangt af van wat je wilt. Is het de bedoeling dat al je treinen door het station kunnen en daar stoppen of bijvoorbeeld een aftakking van de hoofdbaan zodat goederen en IC door rijden op de paradebaan en lokaal verkeer naar het station gaat. Je zou dan een aftakking naar het station aan de rechterzijde al bij de uitgang van de helix kunnen maken en deze laten stijgen. Station in de bocht en daarna weer naar beneden.

Hoop dat mijn gebrabbel een beetje duidelijk is :D anders moet ik een schetsje maken

Succes Sjors


Een schetsje? Ja graag! Want ik zie hem nog niet helemaal.
De rechter kruiswissel bij het station zou nog iets naar beneden kunnen, nog even uitvogelen.

_________________
Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sprinkbaan
BerichtGeplaatst: vr jan 05, 2018 09:24 
Offline

Geregistreerd: ma dec 14, 2015 16:22
Berichten: 191
Woonplaats: Vleuten
Hierbij een schetsje.

Rood: laat je dus stijgen (kan zelfs maar 3cm zijn) naar een station voor enkel lokaal verkeer. Leuke is dan dat je wat hoogteverschil krijgt. je kan eventueel nog een kopspoor toevoegen.
Groen: is een keerlus op -1 voor wat extra afwisseling in de routes. Gezien de lengte kan je de paradebaan aan de achterkant wat laten dalen en richting de helix weer stijgen zodat je op niveau van de helix uitkomt.
blauw: zou een optie kunnen zijn om vanuit het station een aftakking te maken naar wat goederen overslag met industrie (leuk voor de scenery bouwsels)

Naar mijn idee als je alle treinen door het station wil laten rijden krijg je veel rails. Op deze manier houdt je dat wat beperkter dus meer ruimte voor scenery.

Hoop dat het zo wat duidelijker is wat ik bedoel :D Blijft lastig en eigenlijk komen we gewoon altijd ruimte te kort voor alle ideeën.


Bijlagen:
schets baanplan.jpg
schets baanplan.jpg [ 98.42 KiB | 1371 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 428 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling