Pagina 17 van 28

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 20 jan 2018 19:34
door shoven
Ik ben begonnen met de aanpassingen. Eerst alles loshalen wat vervangen moet worden.

Afbeelding

Alle seinen weer in hun bakje.

Afbeelding

Wisselstraat eruit gesloopt.

Afbeelding

Alle te hergebruiken spullen...

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 21 jan 2018 10:26
door Sjors77
Heb je al een idee hoe het moet gaan worden? Succes met de sloop en de wederopbouw. Ik ga je weer rustig volgen hier.

Sjors

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 21 jan 2018 11:00
door Alfred
Succes Steven! Ben je er uit wat het gaat worden? Ik kijk weer met interesse uit naar je vorderingen!

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 21 jan 2018 16:24
door shoven
Voor hoe het wordt, zie pagina 40...

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 29 jan 2018 21:35
door shoven
De wissels zijn gered en schoongemaakt....

Afbeelding

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 29 jan 2018 21:40
door shoven
Er moet een wisselstraatje in de baan ertussen gebouwd worden.
Dus eerst een stuk er tussenuit gezaagd.

Afbeelding

De nieuwe wisselstraat gemonteerd op een stuk mdf.

Afbeelding

De achterkant, met de servo's en bijbehorende zooi. Ik richt het zo in dat dit een compleet setje is, en dat ik alleen 2 DCC-draden (geel/bruin) en 2 DC stroomdraden (zwart/rood) met de rest hoef te verbinden. Voor allebei de smaken draden zie je een verdeel-blokje.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 29 jan 2018 21:44
door shoven
Meteen maar doorgebouwd vandaag en de scissor ingebouwd. De scissor zit ook op een compleet bordje ingebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Scissor ingebouwd en verbonden met de andere wisselstraat.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 29 jan 2018 22:19
door Jos
Lekker bezig Steven! Pas wel op, bij de vaste kruising naar de scissor zit een aardige knik in je spoor op de laatste foto :)

Groetjes,
Jos

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 29 jan 2018 22:51
door Debvd
Jos schreef:Lekker bezig Steven! Pas wel op, bij de vaste kruising naar de scissor zit een aardige knik in je spoor op de laatste foto :)

Groetjes,
Jos
Idd goed bezig en idd een knik als je dat tussenstukje kleiner maakt loopt het vloeiender :D

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 30 jan 2018 12:16
door dwarsligger
Steven zou je niet beter uitkomen, dus zonder knik, als je dat tussenstukje tussen wissel en kruising eruit zou halen? Misschien dat de hart op hart afstand ter hoogte van de kruising niet helemaal klopt, maar dan vloeit het daarna wat beter. Zo ga je volgens mij problemen krijgen.

Ik heb een aantal van deze stukjes opnieuw geplaatst omdat vooral korte meerassige lokjes hierop ontsporen.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 24 feb 2018 19:25
door shoven
Druk bezig geweest de afgelopen dagen. Ik bleek me te hebben vergist in de polariteit op een stuk, dus dat werd nog wat ombouwwerk. 2 keerlussen eruit en 1 erin...

Afijn, de rails ligt.

Afbeelding

Mijn soldeerstation begon vreemd te doen, dus deze nieuwe besteld.

De rails ligt dus.

Afbeelding

Toegang tot het station. Daar rechts ga je naar de helix.

Afbeelding

De sporen van het station. Er komen 2 kopsporen.

Afbeelding

De kopsporen. Nog een uitdokteren hoe lang ze moeten worden. Alle kleinere treinstellen moeten er passen.

Afbeelding

De aansluiting aan de andere zijde. Het knikje is weg.

De komende dagen nog bezetmelders aansluiten, de baan goed in Koploper invoeren en testrijden.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 25 feb 2018 17:18
door william
Goed bezig.

Groeten,
William

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 05 mar 2018 11:54
door janiegein
Hoi Steven,

ga je wel weer die mooie gebogen gipsen perrons maken of stap ja af van dat systeem en verzin je wat anders.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 05 mar 2018 20:33
door shoven
Die komen weer terug hoor Jan. Geen saai recht blok als perron voor mij.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2019 11:48
door BenQ
Steven,
Het is wat stil hier maar gefeliciteerd met je 52e verjaardag.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2019 14:01
door Alfred
Van harte gefeliciteerd Steven!

Gaan we weer wat van je vorderingen zien binnenkort?

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2019 15:21
door Bjor
Steven,

Van harte gefeliciteerd en een prettige dag gewenst.

Ben

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 jan 2019 16:27
door janiegein
Hoi Steven ook vanuit Nieuwegein de hartelijke felicitatie met jouw 52ste verjaardag.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 02 feb 2019 16:32
door shoven
Nou het is hier wel heeeeeel lang stil geweest (op de felicitaties na, thanx guys).
Ik had even een tijd echt geen zin in de treinen, plus wat familie-omstandigheden, en dan ligt het lang stil.

Wat vooral niet hielp was dat ik niet tevreden was met de baan. Die liep gewoon niet, er zat een wisselstraat in die teveel een bottleneck vormde, een bocht liep niet lekker enz. enz.
Je raadt het al, omgooien dus.

Hierbij het baanplan. Het lijkt nogal een sporencircus, maar het is heel simpel. Het is een dubbelsporig rondje. Daarin zitten 2 keerlussen om van rijrichting te kunnen veranderen. En in het midden een station. That's it.
(de bogen liggen niet echt lekker op het plaatje, dat wordt beter in het echt 8-) )

Afbeelding

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 02 feb 2019 17:09
door Krab
Hoi Steven leuk dat je er weer een beetje zin in krijgt ;)
Mooi baan ontwerp heb je .


mvg Sjaak

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 03 feb 2019 20:29
door Alfred
Hoi Steven, leuk dat je er weer bent! En bedankt voor je adviezen tot dusverre!

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 05 feb 2019 08:19
door Wim H
Hallo Steven,
Jammer dat je vorige ontwerp niet werkte en een bottleneck vormde.
Je nieuwe plan lijkt echter ook niet eenvoudig. Je noemt het zelf al een sporencircus en zo komt het op mij ook wel enigzins over. ;)
Niet alleen heb je 2 keerlussen aan het ovaal toegevoegd, het station zelf is ook nog eens een keerlus.

Ik zou eerst terug gaan naar de basis: wat wil je met je baan?
Ik ga er van uit dat jij een rijder bent, en geen rangeerder . Dat lees ik ook in je bouwdraadjes. Verder zeg je dat er bottlenecks waren in het vorige plan, waardoor de treinenloop stokte.

Het doel is dus een baan waar (veel) treinen soepel doorrijden. Mijn advies: hou het simpel en vermijd alle spoorverbindingen, keerlussen ed. Die lijken meer rijmogelijkheden te geven, maar leiden uiteindelijk tot opstoppingen.
Kijk bv naar de banen van Ron (Brummenbach) of Jeroen (Backeramm). Die zijn heel eenvoudig qua baanontwerp, maar daardoor is er juist veel verkeer omdat de treinen elkaar bijna niet in de weg kunnen zitten. Daarnaast is er voldoende ruimte voor landschap.

Je zou voor het volgende concept kunnen gaan:
schaduwstation - helix - paradebaanvak - doorgangsstation - 2e paradebaanvak - keerlus.
Dat is volledig lineair en de treinen kunnen lekker doorrijden. In de laatste keerlus kun je nog 1 of 2 wachtsporen toevoegen zodat daar een klein schaduwstation ontstaat.

Door je station wat verder uit te bouwen, kan er meer afwisseling ontstaan. Een inhaalspoor bv waar een stoptrein aan de kant wordt gehaald om door een IC te worden ingehaald (zoals bv in Backeramm).
Een paar extra sporen om goederentreinen aan de kant te halen. Een aansluiting naar een haven/containerterminal oid.

Groet, Wim

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 05 feb 2019 10:03
door Michiel
Ik onderschrijf Wim's adviezen helemaal. ;)

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 11 feb 2019 21:28
door shoven
Thanx guys.
Ik zag pas later dat er een keerlus in het station zit. Door hem op een andere plaats aan te sluiten wordt dat opgeheven.
Het ziet er overigens ingewikkelder uit dan het is. In essentie is het een dubbelsporig rondje, waar op enig moment dubbelsporig wordt afgetakt voor het station. Die 2 keerlussen liggen er al en werken eigenlijk al twee jaar prima. Ze dienden om een trein van rijrichting te laten veranderen omdat je anders nooit meer terug kwam de helix in. Met dit ontwerp zijn ze eigenlijk overbodig geworden maar ik laat ze er voorlopig inzitten.
Uitbouw van het station is zeker een mogelijkheid, daar denk ik nog over na. Een goederenspoor is ook wel aantrekkelijk.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 feb 2019 16:50
door Krab
Leuk je weer op het forum te zien en dat je er weer zin in heb om wat te prutsen .


mvg Sjaak