Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

De laatste stukken zichtbaar spoor
Nou, het wordt tijd voor een echte update...
Zoals ik eerder al had geschreven, is al het zichtbare spoor inmiddels gelegd. Eerst is een laag kurk van 3 mm gelegd. Daarna heb ik in de bogen verkanting aangebracht door aan één zijde van het spoor reepjes karton te plakken. Ik had nog oude visitekaartjes liggen en die zijn precies dik genoeg (0.33 mm dik dus 53 mm in het echt). Het effect is heel subtiel. Zonder trein is er vrijwel niets aan het spoor te zien, maar met een paar gesloten goederenwagens of rijtuigen er op, zie je dat er een lichte verkanting aanwezig is. De witte reepjes karton heb ik eerst bruin geschilderd zodat er later geen wit te zien is als het ballast bed niet helemaal perfect afdekt.
Hierna is het spoor vastgelijmd met contactlijm. Ik heb eerst segment 4 (met de brug en de aftakking) afgemaakt. De foto hieronder laat het resultaat zien. Het stukje spoor van het zijlijntje naar Kurtscheid ligt nu ook op zijn plek. Dit is een redelijk scherpe boog vergeleken met het hoofdspoor, al is de radius nog steeds ongeveer 80 cm. Het hoofdspoor heeft minimaal een straal van 200 cm, misschien zelfs wel 300 cm. Dit is voor mij echt het voordeel van flexrail: vaak zie je dat ook met flexrail nog steeds behoorlijke scherpe bogen worden gemaakt. Soms is dat uiteraard nodig vanwege ruimtegebrek, maar op deze plek had ik ruimte genoeg. Ik had het spoor natuurlijk gewoon kaarsrecht kunnen leggen, maar door het in een hele flauwe boog leggen, wordt het wat speelser waardoor het uiteindelijk allemaal wat echter over komt.
Een BR 212 bij de aftakking, op weg naar de brug over de Wied:
Afbeelding
SAM_7372 by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_7373 by Wim Hesselink, on Flickr
Dezelfde trein ietsje verder. De lok is de brug al over. De goederenwagens bevinden zich in de boog waar de lichte verkanting net is te zien.

Hierna ben ik verder gegaan met het kopspoortje langs het perron bij halte Altwied. Het wissel lag al, maar dit spoortje moest nog op maat worden gemaakt en vastgelijmd. Dat is inmiddels ook gebeurd:
Afbeelding
SAM_7280 by Wim Hesselink, on Flickr
Het kopspoortje ligt parallel aan het doorgaande spoor en daardoor dus ook in een (ruime) boog. Ik heb hier uiteraard geen verkanting aangebracht :)
Er moet op termijn nog wel een degelijk stootblok worden geplaatst. Een binnenkomende trein met falende remmen zou anders het haltegebouwtje binnen rijden...

Nog een keer uit de andere richting:
Afbeelding
SAM_7377 by Wim Hesselink, on Flickr
Ik stond hier trouwens op een stoel om deze foto te maken. Normaliter zal ik nooit zo op de baan kijken, maar voor het overzicht is een vogelvluchtperspectief wel handig. Langzamerhand (met de nadruk op langzaam) krijgt de baan dan toch de vorm die ik al een tijd in mijn hoofd had.
De foto hieronder laat het normale perspectief zien dat ik op de treinen heb: van opzij, net iets boven het spoor:
Afbeelding
SAM_7374 by Wim Hesselink, on Flickr
Dit is mijn nieuwste aanwinst: een BR 82 van Piko. :D
Eigenlijk had ik met mijzelf afgesproken dat ik geen stoomloks voor deze baan zou aanschaffen en me volledig op tijdperk IV zou richten. Dat betekent dus dieselloks en accutreinstellen. Echter, de BR 82 is zó typisch voor het Westerwald dat ik hem toch niet kon laten liggen... En in het echt hebben ze nog tot begin jaren 70 in het Westerwald gereden dus ik kan het nog nét verklaren met mijn richtjaar 1970. Misschien dat er nu ook nog een keer een BR 50 met kabinetender komt... ;)
Het model rijdt erg soepel. Ik heb de analoge lok, en die heeft volgens Miba een hoge startsnelheid, maar ik vind het niet echt storend. Later bouw ik wel een decoder in en zal hij ook netjes kunnen kruipen. De analoge versie is uiteraard ook een stukje goedkoper, al schrok mijn vrouw nog steeds van de prijs... Maar ook zij gaf toe dat hij wel erg mooi gedetailleerd is :)

Afbeelding
SAM_7376 by Wim Hesselink, on Flickr
Tenslotte nog een paar goederenwagens die ik ook bij H@ns had besteld. Ik had nog wat gesloten wagens "nodig" (toch het meest voorkomende type goederenwagen in tp IV) en zag toen ook de ketelwagen voor een leuk prijsje staan. Welliswaar is het een wagen van een concurrent van mijn werkgever, maar dat mag de pret niet drukken :)

Dat was het voor deze keer. Ik ben nu bezig met het bouwen van de opklapbare keerlus, maar daar plaats ik later wel foto's van.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Ron »

Netjes Wim, begint nu vorm te krijgen.
En die 82 is inderdaad een mooi model.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Als de klapbare keerlus klaar is, kan ik alle electra fatsoeneren en eindelijk rijden! Daarna wil ik zsm de achtergrond en de landschapsprofielen aan de voorzijde plaatsen zodat het op een modelbaan gaat lijken ipv een rommelige hoek in de kamer waar her en der een stukje spoor is verstopt onder bergen met papier, gereedschap en andere zaken die eigenlijk niet op de baan horen... :lol:
Er is nog genoeg te doen!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Wegklapbare keerlus
Het enige stukje spoor dat nu nog mist, is de 180 graden keerboog aan de linkerzijde van de baan. Zoals in de beschrijving van het baanplan is te lezen (zie pagina 1 van dit draadje), heb ik daar vanwege een deur geen ruimte voor een vaste sectie. Dit deel moet dus opklapbaar worden.
Ik zat al een tijdje tegen de bouw van deze opklapbare sectie aan te hikken, maar nu is er dus geen ontkomen meer aan. In eerste instantie wist ik nog niet hoe ik dit zou aanpakken, maar op een gegeven moment zag ik bij de baan van Vincent (van Gbf Unterhaltung Oben op dit forum) ook een opklapbare lus. Of beter gezegd, een neerklapbare lus. Onder het mom "beter goed gejat dan slecht verzonnen" heb ik een soortgelijke constructie nu ook op mijn baantje toegepast. Nog bedankt voor de foto's van jouw keerlus Vincent!
Hieronder een foto van de lus zoals hij tot nu toe gevorderd is. Momenteel dus nog zonder spoor. Dat komt later deze week (hoop ik).
Afbeelding
SAM_7395s by Wim Hesselink, on Flickr

En naar beneden geklapt ziet het er dan zo uit:
Afbeelding
SAM_7394s by Wim Hesselink, on Flickr

Vincent had een staande lat als ondersteuning gebruikt, maar dat wilde ik anders (stabieler) hebben. Bij mij bevindt de lus zich deels in de deuropening en dus in het looppad. Er wordt dus vlak langs de lus gelopen en ik wil geen risico lopen dat bij het binnenlopen van de kamer de ondersteuningslat per ongeluk wordt weggestoten. Met alle gevolgen van dien voor een eventuele trein die zich net in de keerlus bevindt...
Toevallig hadden we afgelopen jaar een wegklapbaar tafeltje bij IKEA gekocht om op ons kleine balkonnetje te gebruiken. Deze zit aan de wand vast geschroefd. Het tafelblad kan naar beneden klappen en onder het blad zit een ondersteuning die met scharnieren opzij te klappen is. In de uitgeklapte stand is het verbazingwekkend stevig. Eenzelfde constructie heb ik nu voor de modelbaan gecopieerd. :)
Van onderaf ziet dat er zo uit:
Afbeelding
SAM_7393s by Wim Hesselink, on Flickr
De steun is hier opzij geklapt, het blad houd ik met een hand ophoog. Verder is te zien dat de scharnieren van het blad waarop de lus ligt, alleen aan het schaduwstation (links) zijn bevestigd. Aan de rechterkant zit de zichtbare module die uitneembaar moet blijven. Daar kon ik dus geen scharnier aan bevestigen.

Met de steun helemaal uitgeklapt:
Afbeelding
SAM_7392s by Wim Hesselink, on Flickr

De steun wordt door 2 stukjes hout (die aan het bovenblad zijn gelijmd) op zijn plaats gehouden. Hij kan dus niet per ongeluk opzij worden gestoten:
Afbeelding
SAM_7390s by Wim Hesselink, on Flickr

Tenslotte nog een foto die de reden voor de wegklapbare lus goed laat zien. De lus zit binnen de draaicirkel van de deur:
Afbeelding
SAM_7396s by Wim Hesselink, on Flickr
Als de baan 15 cm verder naar rechts zou kunnen staan, dan was er geen wegklapbare constructie nodig geweest. Echter door de rare knik in de muur zou het schaduwstation dan 15 cm korter zijn geweest. Daarmee zou de maximale treinlengte 75 ipv 90 cm zijn geweest, en dat vond ik net iets te kort.
Zoals ik al schreef, wil ik de komende week het spoor gaan leggen. We zullen zien of het lukt. Het plan is nog steeds om het met de kerst allemaal rijdend te hebben ;)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Goed bezig Wim!
Op de lahntalbahn zat/ zit ook een opklapbare keerlus alleen klap die naar boven als ik mij niet vergis. Succes met het spoor, ik ben benieuwd.

Groet Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Ik ga ook zo'n naar beneden klapbare plank maken maar dan voor de laptop.
Nu is deze verschuifbaar maar dat is toch lastiger dan ik hoopte bij het maken.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Al een tijdje niet op het forum geweest, dus het was een genoegen je voortgang te zien. Prachtige oplossing! Ik heb ook zo'n IKEA opklaptafeltje en de constructie is inderdaad oer stevig.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door martindomburg »

Klopt inderdaad die dingen zijn goud.

Heb er nog twee liggen hier die een mooie bestemming zoeken.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo allemaal,

@ Erwin: op de Lahntalbahn klapt hij inderdaad omhoog. Dat wilde ik hier niet doen, omdat de baan al zo hoog staat (rails op 150 cm boven de vloer). Als de lus omhoog staat kan ik helemaal niet meer bij het schaduwstation komen. Dat wordt nu al een hele toer....

@Harry en Martin: die Ikea klaptafeltjes zijn inderdaad verbazingwekkend stevig. Mijn klapbare lus is iets minder stevig. Dat komt deels door de speling in de scharnieren. Misschien moet ik nog op zoek naar een wat betere kwaliteit. En het helpt ook niet dat de scharnieren alleen aan de linkerkant (bij het schaduwstation) zitten. De rechterkant zweeft dus eigenlijk, en dat geeft een beetje speling. Daar heb ik al iets voor verzonnen, maar dat komt later wel als de rails ligt. Dan weet ik beter waar de plaat precies vast moet liggen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Kurk in de keerlus
Hoewel ik niet veel tijd had deze week (what's new?), heb ik toch nog een paar stroken kurk kunnen plakken. Ik had nog wat reststukjes liggen die ik met contactlijm heb vastgeplakt:
Afbeelding
SAM_7421s by Wim Hesselink, on Flickr

Toen alles al vast zat, bedacht ik me opeens dat dit deel wel zichtbaar wordt, zeker als de lus is neergeklapt. Daar had ik niet eerder aan gedacht, dus zitten er nu een paar stukken kurk schots en scheef op het hout geplakt. Voor het leggen van de rail maakt dat niet uit, maar het ziet er niet echt netjes uit... Ik had beter de hele plaat met kurk kunnen bedekken, net zoals in het schaduwstation.
Tsja, achteraf praten is altijd gemakkelijk. Ik zal eens kijken of ik het nog wat beter in vorm kan snijden nadat de rail op zijn plek is gelegd. Maar ik ben bang dat dat met contactlijm geen succes wordt. Nou ja, te laat. Eventueel kan ik de strook waar het spoor komt nog donkerbruin schilderen. Dan valt het minder op. En anders moet er maar een dekseltje op. Dat is misschien sowieso wel handig ivm stof en ter bescherming tegen beschadigingen.

De volgende stap is het leggen van het spoor in de lus. Maar voordat ik daar aan begin, moet er eerst nog iets anders worden gedaan. Mijn dochtertje zit inmiddels aan de deuren van de kastjes onder de baan te prutsen. Ze kan ze nog niet open krijgen omdat de magneetverbindingen nu nog te sterk voor haar zijn, maar dat zal niet heel lang meer duren... En achter die deurtjes staat het vol met klein modelbouwmateriaal dat zij maar al te graag in haar mondje zal stoppen. Om maar niet te spreken over verf, lijm en andere gevaarlijke dingen.... Tijd voor betere sloten dus. Ik heb eerst grendels aan de binnenkant van 2 van de 4 deuren bevestigd.
Afbeelding
SAM_7397s by Wim Hesselink, on Flickr


Vervolgens heb ik sloten op de 2 andere deuren geplaatst.
Afbeelding
SAM_7423s by Wim Hesselink, on Flickr

Tenslotte heeft elke deur nog een nette knop gekregen zodat ik hem ook netjes kan open trekken. Langzamerhand wordt het wel iets. Nu die modelbaan nog...
Afbeelding
SAM_7398s by Wim Hesselink, on Flickr

Volgende keer ga ik het laatste stukje spoor leggen. Wie weet red ik het nog voor de kerst... ;)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Zo'n onregelmatige kurkondergrond valt inderdaad wel tegen als je ziet hoe netjes het verder allemaal is afgewerkt :D
Dus een dekseltje of koker lijkt me inderdaad een goede oplossing. Straks peutert jouw kleine oogappel de rails er nog af ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Ik ga het sowieso nog beter afwerken. De kurk op maat snijden (een soort van 4 cm brede bedding) en daarna de rest van het wegklapbare deel met nieuwe kurk bedekken. Misschien nog een likje verf.
Het eerste stukje (wat direct na de tunnel op het zichtbare deel komt) wordt in ieder geval nog overdekt, zodat er geen licht door de tunnel naar buiten schijnt. Dat zou de illusie verstoren... Maar waarschijnlijk maak ik wel een deksel voor het hele wegklapbare deel.
Bang dat Liza aan de rails gaat peuteren ben ik (nog) niet. Het hangt zo hoog dat ze daar niet bij kan... :)
En er moet ook nog een valbescherming worden aangebracht. Mocht een trein ontsporen, dan is 150 cm naar de vloer wel een hele lange val... Met destructieve gevolgen... Een reep stevig karton (oid) zal dit moeten voorkomen.
Inmiddels is een deel van de rails al aangebracht. Misschien dat ik morgen nog wat fotos plaats.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Het laatste stukje spoor!
De kerst komt snel dichterbij en afgelopen week was ik op zakenreis. Veel tijd had ik niet, maar het is toch gelukt om dan eindelijk het laatste stukje rails in de keerlus te bevestigen. Het bewijs is hier te zien (let niet op de rommel op de rest van de baan):
Afbeelding
SAM_7442 by Wim Hesselink, on Flickr

De boog is opgebouwd uit 2 soorten rails. Ik had nog 2 stuks Fleischmann R2 liggen en een doosje Roco R3. De combinatie van die twee past precies in de lus. Ik had natuurlijk Peco flexrail voor de hele boog kunnen gebruiken, maar daar had ik bij de andere keerlus geen goede ervaringen mee, vandaar dat het gebogen fabrieksrail werd. Er moest nog wel wat gezaagd worden om het precies passend te maken, maar het is gelukt.
De Fleischmann rails heb ik links gebruikt omdat het schaduwstation ook met Fleischmann rail is gebouwd. Dat scheelt weer een overgang tussen verschillende railsoorten. Helaas had ik het inrijwissel van het schaduwstation niet precies op de rand gelegd, maar 1 cm er van af. Dat was om per ongeluk beschadigen van het wissel te voorkomen (bv als je met je mouw achter een railstaaf blijft hangen). Op zich geen slecht idee, maar nu kan ik geen "koude" overgang maken. Er is dus een opvulstukje nodig voor de overgang naar de keerlus. Niet handig voor een beweegbare sectie maar het is nu niet anders. Mocht het straks toch te veel tijd kosten om telkens dat stukje er in te zetten (en na een uurtje rijden weer weg te halen), dan moet ik iets anders verzinnen.
Afbeelding
De raillasjes zijn te verschuiven zodat het opvulstukje eenvoudig te verwijderen is.

Twee railstukken verder was de Fleischmann rail op en moest ik dus over op de Roco rail. Gelukkig zijn de railstaven nagenoeg gelijk en paste ook de hoogte van de Roco dwarsliggers precies met de Flm railbedding:
Afbeelding
SAM_7444 by Wim Hesselink, on Flickr

De laatste overgang is die van Roco rail in de keerlus naar Peco op de zichtbare modules:
Afbeelding
SAM_7445 by Wim Hesselink, on Flickr
Hier heb ik wel een "koude" overgang gebruikt, dus geen raillasjes. De laatste Roco rail in de lus is niet vast gelijmd aan het kurk, maar wordt met een schroef op zijn plaats gehouden. Indien nodig kan ik hier eventueel nog iets aanpassen.
Goed te zien is dat de Peco rail veel fijner is dan die van Roco. Niet alleen de hoogte van de railstaaf, maar ook de breedte. Verder zijn de dwarsliggers fijner en liggen ze dichter op elkaar.

Het laatste plaatje is van een trein in de keerlus. Het gaat griezelig dicht langs de rand dus er moet zeker een valbescherming gaan komen:
Afbeelding
SAM_7446 by Wim Hesselink, on Flickr

Het leggen van de rails is dus nog nét voor de kerst gelukt. Kerst 2017 welliswaar, in plaats van 2015, maar toch een mijlpaal! :D
Het rijdend krijgen van de baan is een ander verhaal. Dat gaat me zeker meer tijd kosten. In ieder geval wil ik de draden aan de rails solderen, maar dan blijft er nog veel electra werk over. Alle bedrading moet verbonden worden en naar de voorkant van de baan worden gebracht. Daar wil ik 3 kleine bedieningspaneeltjes maken, gewoon met drukknopjes voor de wissels en seinen.

En uiteraard zal ik veel moeten testrijden. Het zal vast niet allemaal in 1 keer goed rijden...

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Keerlus en landschapsprofiel
En inmiddels ligt er weer behoorlijk wat stof op dit draadje. En ook op de modelbaan trouwens... Ik heb niet veel gedaan de laatste weken, maar ook niet helemaal niks. Zoals ik in een eerder bericht al schreef, was de kurk in de keerlus "niet echt" netjes aangebracht. "Echt niet" komt beter met de werkelijkheid overheen... Dus dat heb ik wat aangepast. Ik heb de kurk parallel aan het spoor weggesneden. Vervolgens heb ik op het binnendeel een dunne laag verse kurk geplakt. Nu ziet het er iets beter uit. Later breng ik misschien nog een likje verf aan. Hier de keerlus nog los op de vloer liggend:
Afbeelding
SAM_7651s by Wim Hesselink, on Flickr
De rails is inmiddels ook van aansluitingen voor electra voorzien. Maar dat moet nog worden aangesloten, zodat het ook echt kan rijden.
Nu de lus niet aan de baan zat, kon ik nog een ander karweitje afmaken: het solderen van de losse draadjes van het schaduwstation aan een sub-D stekker. Ook zonder keerlus was er niet veel ruimte dus met moeite kon ik de 24 draden solderen. Dat is in ieder geval klaar. Nu de rest van de baan nog netjes aansluiten.

Afbeelding
SAM_7528s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_7529s by Wim Hesselink, on Flickr
Het kroonsteentje is voor de ringleidingen (massa voor de rails en wisselspanning voor de wissels). De sub-D is voor alle schakeldraden (wissels en stopsecties) van/naar het bedieningspaneel.
Ik heb opnieuw ondervonden dat ik écht een hekel aan electra heb. Het is voor mij een noodzakelijk kwaad. Daarom heb ik eerst nog wat andere dingen gedaan.
Ik had vorig jaar al platen hardboard min of meer op maat gezaagd voor het landschapsprofiel aan de voorzijde van de baan. Zie deze link:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 70#p173581
Ik wilde de profielen eigenlijk onzichtbaar bevestigen (zonder zichtbare schroefkoppen) maar kon niet echt een geschikte methode vinden. Ik heb ze nu dus maar gewoon aan de voorzijde geschroefd, want ik zat al veel te lang te dralen. Beter niet helemaal perfect dan helemaal niets. Dat is een denkwijze die ik iedere keer opnieuw moet leren... Ik wacht altijd veel te lang voordat ik iets bouw. Terwijl je beter gewoon iets kunt doen. Is het niet goed genoeg, dan kun je het altijd nog vervangen door iets beters.
De voorzijde moet sowieso nog een keer geschilderd worden (waarschijnlijk donkerbruin), en dan schilder ik de schroefjes wel mee zodat ze minder opvallen. Nu de voorzijde goed is bevestigd, kon ik ook eindelijk het juiste profiel van het landschap aanbrengen. Ik had de grote lijnen al wel uitgezaagd, maar nog geen natuurlijk verloop. Ook klopte het profiel van de beekbedding nog niet met de eigenlijke beek. Inmiddels is dat allemaal gedaan en ziet het er stukken beter uit:
Afbeelding
SAM_7641s by Wim Hesselink, on Flickr
De linkerkant met vakwerkbrug en halte Altwied

Afbeelding
SAM_7643s by Wim Hesselink, on Flickr
Het middendeel waar de overweg en 2e Wiedbrug moeten komen.


Afbeelding
SAM_7645s by Wim Hesselink, on Flickr
Aan de voorzijde van de aftakking van de Laubachtalbahn komt een beboste helling te liggen. Hierdoor is de trein even uit het zicht, waardoor de baan groter lijkt. Een korte tunnel zou te veel van het goede worden.
Tenslotte de rechterzijde van de baan (boven het bureau):
Afbeelding
SAM_7646s by Wim Hesselink, on Flickr
Helemaal rechts is een opening te zien waar ik (in de toekomst) een los stuk spoor aan kan bevestigen om een hele trein in 1 keer op de baan te kunnen plaatsen. Ook voor het samenstellen van een Nahgüterzug kan ik dat aanzetstuk goed gebruiken.

In de tussentijd ben ik ook bezig met het definitief bevestigen van de achtergrondplaten. Daar zal ik in het volgende bericht over schrijven.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Hoi Wim,

Complimenten voor het gestaag doorgaan met de bouw van "Altwied im Westerwald"
Ondanks dat het moet gebeuren in je spaarse vrijetijd gaat het wel de goede kant op ;)

Helaas :x hoort solderen er ook bij maar ik weet zeker dat het eindresultaat er straks mag zijn.

Succes met de vorderingen in een koud Moskou!

Groet,
Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Erwin! :)
Langzaam wordt het wel wat... Ik hoop dat het sneller gaat als ik de "grove" werkzaamheden (onderbouw, achtergrond) en de elektra achter de rug heb. Dan kan ik me op de scenery richten en dat is toch een stuk leuker. En als ik dan ook wat treinen kan laten rijden, wordt het ook leuker. Nu heb ik altijd wel een trein op de baan staan, maar dat blijft statisch. Beter dan in de vitrine natuurlijk, maar toch.

Deze week wil ik de laatste zaagwerkzaamheden aan de achtergrondplaten afronden, dan kunnen die ook worden vastgeschroefd. Daarna staan er soldeerwerkzaamheden op het programma...
Maar daarna... rijden! Testrijden wel te verstaan, want behalve wat heen-en-weer in het schaduwstation heb ik nog niet gereden. Ik ben benieuwd hoe de treinen over de vele moduleovergangen komen. We zullen het zien.

En als het dan eenmaal rijdt, dan kan ik met de scenery aan de slag. Eerst de vakwerkbrug aan de linkerzijde maar eens van landhoofden voorzien. En een zelfgemaakt tunnelportaal (ipv die grote schuurdeur van Noch). En dan railstaven en dwarsliggers schilderen, perronranden plaatsen bij de halte, en, en, en....
Genoeg te doen dus. Ik kom de winter wel door. :)

Groeten uit een inmiddels-best-wel-koud Moskou (vanochtend was het -21 toen ik de deur uitliep om naar kantoor te gaan).
Wim


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Brrrrrrrrrr 8-)


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Het klinkt erger dan het is hoor. Gelukkig waait het hier nauwelijks, dat scheelt behoorlijk. Vorig jaar was het rond deze tijd -30 graden. Maar ook dat is goed te doen, zolang je niet al te lang buiten blijft. Alleen bevriezen je neusharen bij het inademen... :D
En zonder muts krijg je ook tijdens de 5 min lopen naar de metro toch erg koude oren...

Goed, omdat dit eigenlijk een treintjesforum is, nog even een plaatje. Gisteravond had ik (om mezelf aan te sporen door te bouwen) een leuke goederentrein op de rails gezet:
Afbeelding
SAM_7657s by Wim Hesselink, on Flickr
Dit is de Dg van Neuwied naar Altenkirchen die hier de Abzweig "Laubachsmühle" passeert. Daar kan ik dan wel weer van genieten. :D De trein is 24 wagens lang, in model 180 cm, wat dan in het echt toch weer zo'n 300 meter is :)
Helaas te lang voor mijn schaduwstation (daar kan ik max 140 cm kwijt) maar als statisch model past het nu prima.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Dat is een flink treintje op jou baan, maar wel een mooi plaatje!

Als ik nog eens van mijn neusharen af wil, kom ik eens langs (in de winter) :lol:

Groet
Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Gefeliciteerd met je 43e verjaardag. :)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Van harte Wim!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Bedankt mannen!

Inderdaad weer een jaartje ouder. Wijzer duidelijk niet, want ik besteed de laatste tijd veel te weinig tijd aan de hobby. Er is dus niet veel in Altwied gebeurt. Dat komt deels doordat ik druk was met andere zaken. Ik moest oa mijn verblijfsvergunning verlengen en dat kon alleen vanuit Nederland. Noodgedwongen zat ik dus enkele weken van de modelbaan verwijderd en dan is er ook geen voortgang mogelijk... Verder druk met werk, gezin, enz.
Zoals jullie zien heb ik dus geen enkele moeite om uitvluchten te verzinnen. :roll: Dat komt natuurlijk omdat ik weer moet solderen en daar absoluut geen zin in heb. Maar goed, wie weet dat ik op mijn 43e dus toch wijzer ben geworden en nu snel aan het solderen sla. Het is noodzakelijk "kwaad", maar het levert natuurlijk wel veel plezier op als alles uiteindelijk gewoon kan rijden. Dat moet ook wel, want ik heb een mooie Limburger Zigarre voor mijn verjaardag gekregen! En die moet ik natuurlijk flink testen :)

In de tussentijd heb ik niet helemaal stil gezeten. Ik ben bezig geweest met het in elkaar schudden van een Vollmer huisje, een restaurantje dat naast de overweg moet komen te staan. Het gaat om nr 7681. Dat is een pizza restaurant, maar ik maak er een algemeen restaurant van. Ik ben nu bezig met het schilderen in andere kleuren (het originele huisje is felgeel en donker oranje). Daarnaast een beetje verbouwen, oa het ombouwen van een deur naar een raam. Ergens anders komt een nieuwe deur. Verder wil ik inrichting inbouwen, in ieder geval in het restaurant deel. Omdat het huisje aan de Wiedoever komt te staan, wil ik daar nog een extra terras bouwen, zodat het toeristisch iets aantrekkelijker wordt. En het geeft mogelijkheden voor extra scenes met leuke details.
Ik was in Nederland lid van de Lahntalbahn Modelspoorvereniging. De oprichter daarvan, Fred Baerselman, is een paar maanden geleden helaas plotseling overleden. Hij was een ster in kleine scenes, en heeft mij daarmee ook geïnspireerd. Zo heeft hij oa een scene gemaakt met een ober op een terras, die een dienblad met kopjes koffie draagt. In N! Iets dergelijks wil ik ook in scene zetten.

Ik zal binnenkort weer eens een paar foto's plaatsen. Momenteel zit ik buiten Moskou, in de datcha van mijn schoonouders. 1 mei wordt hier uitbundig gevierd, dus is iedereen vrij :) (en dat allemaal om mijn verjaardag te vieren... :D ).

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Leuk zo'n Limburger Zigarre. Laat ons s.v.p. weten hoe-ie presteert. Het accu treinstelletje staat bij mij ook op het verlanglijstje, maar dat moet nog even wachten, want ik heb in Dortmund al teveel uitgegeven :D

Het detailniveau van de Lahntalbahn heb ik onlangs nog bewonderd op Rail en op dit forum nu al twee ex-leden ontdekt. Ik overweeg zelf ook een lidmaatschap, want ik heb nog een plan om Balduinstein na te bouwen. En dat zou natuurlijk goed passen.

Laat ons ook genieten van je aanpassing van het Vollmer restaurant. Zoals je het beschrijft belooft wat.



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Arnold1978 »

Privejet Wim,

Allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag, toevallig hebben wij ook een verjaardag gevierd van mijn schoonvader op 1 mei.
Hier in Oekraine ook een vrije dag en bekend als picknickdag, we hebben dan ook lekker gebbqd in de beeldschone natuur, heel
vervelend met 32 graden...
Je bent lekker bezig umnitza! Ziet er allemaal top uit, heb ervan genoten om je verslag helemaal te lezen en begint er mooi uit
te zien.

mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Spasibo Arnold!
Grappig, mijn schoonvader is ook op 1 mei jarig :D
Wij zaten ook in de natuur (nou, de tuin van de datcha, maar die ligt aan de bosrand) al was het niet zo warm als in Oekraine. Hier "slechts" 25°C. Barbeknoeien hebben we wel gedaan.
Groet, Wim


Plaats reactie