Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Folkert, Bob,
Bedankt voor de complimenten! )
Norman, graag gedaan! Ik ben benieuwd hoe jij het gaat toepassen in dakgoten.
bob vermeulen schreef: 14 okt 2019 12:17 Ben erg benieuwd naar de afwerking kwa kleuren want dat wordt natuurlijk een hele klus omdat een beetje natuurgetrouw te krijgen.
Ja inderdaad, dat wordt zeker nog een klus. Als je nog tips voor me hebt, dan hou ik me aanbevolen. :)
Ik zat net nog naar de voorbeeldfotos te kijken en zie dat vrijwel overal de voegen lichtgrijs zijn, waar ik ze juist donker heb gemaakt...
Misschien toch nog maar even aanpassen?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Tunnel uit XPS - deel 8
Behalve een paar kleurnuances aanbrengen is er niet veel gebeurd in de afgelopen 2 weken. Nou ja, beter dan niks. Met kleine stapjes komen we er uiteindelijk ook (als ik met pensioen ga is de baan klaar :lol: ):

Afbeelding

Er moet nog wel een wash met donkere verf over (en drybrushen met lichte verf). Ik heb voor dit portaal besloten de voegen donker te houden. Bij het andere portaal ga ik licht grijze voegen proberen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Portaal is heel goed gelukt Wim. De dekstenen heb ik bij je afgekeken en ook bij mijn portalen toegepast. 👍


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Folkert van Wijk »

Goed werk, Mooie tunnel wordt dat!


Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door gvandersel »

Zeer leerzaam. Ik loop ook nog met een paar tunnelportalen die van Faller naar eigenbouw omgezet moeten worden. Er loopt een gebogen traject door, waardorr mijn lange personenwagens klem komen te zitten.
Hoe dik is je XPS waar je het portaal uit gemaakt hebt. Het lijkt op foto's dikker dan 3 mm.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door OBBinN »

Nog maar eens je draadje doorspitten over xps portalen. Op mijn baan kom ik ook niet lekker uit met standaard portalen.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Ik hoop ook dat mijn baan klaar is als ik met pensioen ga. :lol: :o
De kleurnuances zien er goed uit.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

gvandersel schreef: 29 okt 2019 09:31 Hoe dik is je XPS waar je het portaal uit gemaakt hebt. Het lijkt op foto's dikker dan 3 mm.
Je kunt de portalen de dikte geven zoals je zelf wilt maar moet er wel rekening mee houden dat de stenen in de XPS gekrast worden. Zelf gebruik ik platen van 2 cm dikte voor de portalen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Bedankt mannen! Langzamerhand wordt het wel wat. Ik besef net dat het al weer 2 maanden geleden is, dat ik met dit portaal begonnen ben.... Gelukkig heb ik maar 2 portalen op mn baan :lol:
Wel moeten er nog bruggehoofden en steunmuren langs de rivier worden gebouwd. Nou ja, het houdt me van de straat.
gvandersel schreef: 29 okt 2019 09:31 Hoe dik is je XPS waar je het portaal uit gemaakt hebt. Het lijkt op foto's dikker dan 3 mm.
Hallo Gerard, het oranje XPS is 30 mm dik. Het grijze (binnenkant van de tunnel) 20 mm.
Het voordeel van dikker schuim is dat het uit zich zelf al stevig is, waardoor je er ongestoord in kunt krassen. Maar als je 3 mm dik (dun) schuim gebruikt, kun je waarschijnlijk een flexibele muur maken die eenvoudiger de contouren van het landschap volgt. Misschien dat ik dat voor een muurtje langs de rivier ga gebruiken.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Prachtig Wim, dat tunnelportaal ziet er schitterend uit.

Kost wat tijd maar dan heb je ook wat!!


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Erwin!
Ja, er gaat toch meer tijd in zitten dan ik eerst dacht. Nu het 2e portaal nog...
Inmiddels ben ik weer even met wat soldeerwerk bezig. Het rechterdeel van de baan moet nog worden aangesloten. En ik moet nu echt beginnen met een fatsoenlijk bedieningspaneel.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

:D Aah je favoriete klusje: solderen!

Tip: een leuk enkelsporig baantje van A naar B: weinig draadjes :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Ik heb een enkelsporig baanvak, van A naar A.... :D
Ok, her en der een wissel en een paar seinen... Maar echt uitgebreid kun je mijn baan niet noemen.
Er zit dus niets anders op dan te concluderen dat het echt aan mijzelf ligt... ;)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door HST »

Hoi Wim,

Mooi project heb je hier! :shock:. Minder is meer! Het is uiteindelijk maar net waar je van houdt, bij tijd en wijle kan een BR185 met een lange sleep mij ook best bekoren. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de verdere vorderingen van je baan. Wat je tot nu hebt laten zien is voor mij in ieder geval een mooie belofte voor de toekomst :!:

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Erwin!
Ik hoop dat je geduld hebt, want ik bouw "nogal" langzaam. :lol: :mrgreen:
Jij doet dat veel beter!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Goedemiddag allemaal!
Ten eerste wens ik iedereen al het goede voor het nieuwe jaar!

De afgelopen maand is er (uiteraard... :roll: ) weinig tot niets in Altwied gebeurd. Te druk met feestdagen en zakenreizen... :mrgreen:
Wel had ik voor mezelf nog een kerstcadeautje besteld bij VGBahn:
Afbeelding
Een nieuwe kalender, diverse Miba Spezials en ook een paar boeken. Lang geleden was het boek van Fritz Willke me al aangeraden door Vincent (van Gbf Unterhaltung Oben hier op het forum). Nu heb ik het dus eindelijk aangeschaft en ik moet zeggen: een aanrader! Veel mooie fotos van rijdend materieel, juist ook van goederenwagens. Dat geeft veel inspiratie. Bedankt voor de tip Vincent! :)

De andere foto laat mijn tunnelportaaltje zien. Niet dat daar enige voortgang te melden is, maar ik vroeg me steeds af waarom de zijmuren zo groot/dominant lijken bij mijn portaal, terwijl dat bij andere modelbanen veel minder het geval lijkt te zijn (hoewel de hoogte van de muur gelijk is). Ik vermoed dat het komt door de kleine tunnelopening die ik heb gekozen:
Afbeelding
Ik heb het standaard portaal van Noch er voor gezet en dat laat duidelijk het verschil zien... Dat ding van Noch is ook geschikt voor bovenleiding en heeft ook dan nog flink wat marge. Die van mij is ontworpen voor stoom/diesel en volgt de NEM norm. En dat scheelt dus behoorlijk!
Binnenkort toch maar eens verder met de afwerking en het landschap er omheen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door modelbouwer V »

Mooie collectie leesvoer Wim!
Maar nu niet alleen maar zitten lezen, ook verder bouwen aan je baan hè... 8-)
Groeten,
Vincent


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Folkert van Wijk »

Ja die twee tunnels verschillen inderdaad enorm!
Het is dus echt zaak met de tunnels vast te bedenken of je ooit met E-locs en een bovenleiding wil gaan rijden.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door tv_man »

Maargoed, als voor de e-locs ook een bovenleiding gebouwd moet worden wordt het sowieso een erg grote verbouwing waarbij het vervangen van de tunnelportalen misschien niet eens zo groot is. (misschien wel genoeg ruimte overlaten voor de tunnelbuizen) Eigenlijk zijn de kleine portalen mooier als je de extra ruimte voor de bovenleidingen niet per sé nodig hebt en als er geen bovenleiding is op een bepaald traject zou het heel vreemd zijn dat daar een tunnel met ruimte voor een bovenleiding gegraven zou zijn.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Folkert van Wijk »

Dan kunnen we misschien voor N spoor stoomtreinen ook Z spoor bovenleiding tunnels kunnen gebruiken...?


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Persoonlijk vind ik de kleine opening mooier dan de grote omdat je dan ook minder de tunnel in kunt kijken. Maar als je met e-loks rijdt dan heb je weinig keus. Ik zou het zo laten Wim als je alleen met stoom en diesel rijdt. Een beetje klimop langs de muren maakt het al snel minder dominant.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Folkert,

Dat klopt, Ik heb ook ooit een Z-spoor tunnelingang voor N gebruikt. Maar ik heb geen e-locs. Nu gebruik ik wel N portalen, maar dan een centimeter ingekort. Zie begin van mijn draadje.

Wim,

Fraai leesvoer. Het boek van Willke heb ik al een tijdje en het is een goede aanvulling op de reeks van Carstens et al. Inspiratie genoeg ... :D


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

PS Wim, vergeet de witte gevaarstrepen niet bij de tunnelingang



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door FidOo »

De hoogte is wel duidelijk maar de breedte komt doordat de meeste portalen ook in (veel te) krappe bochten ingezet moeten kunnen worden hierdoor zwenken rijtuigen uit en die ruimte is dan nodig.

Overigens worden tunnelportalen in het echt vrijwel nooit hoger gemaakt maar de tunnel naar onder afgegraven om de hoogte te verkrijgen voor de bovenleiding en daar wordt vaak dan een andere constructie gekozen als de standaard bovenleiding waardoor je eigenlijk alleen de draad hebt waar de pantograaf tegen aan sleept.

Het kleine portaal is wel erg mooi Wim. Inderdaad kijk je zo amper de tunnel in. Erg realistisch.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door tv_man »

Dan kunnen we misschien voor N spoor stoomtreinen ook Z spoor bovenleiding tunnels kunnen gebruiken...?
Misschien. Zou me kunnen voorstellen dat die dan weer aan de smalle kant zouden kunnen zijn. En misschien dat de stenen wat klein kunnen ogen als ze nauwkeurig op schaal 1:220 zijn. Aan de andere kant ziet die spoor N portaal met ruimte voor bovenleidingen er tamelijk breed uit.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie