Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Folkert van Wijk »

Trouwens die Josef Brandls Traumanlagen heb ik ook liggen.
Het was mijn eerste keer dat ik iets van Josef zag.
Hoewel hij in H0 bouwt toch zeker erg inspirerend.
Ook heb ik nog twee andere bladen van hem liggen met banen in periode I en II.
Ale drie de bladen zijn in middels "grijs gelezen" en nog steeds kijk ik er veel in.
De Traumanlagen die jij hebt heeft erg mooie scenery met veel natuur, rotsen, bomen en nog meer moois.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Zo! Dat zijn opeens veel reacties! Dank!
modelbouwer V schreef: 07 jan 2020 15:47 ...Maar nu niet alleen maar zitten lezen, ook verder bouwen aan je baan hè... 8-)
Oh ja.... Goed punt! :lol:
traiNiac schreef: 07 jan 2020 18:56 PS Wim, vergeet de witte gevaarstrepen niet bij de tunnelingang
Nope! Sowieso moet er nog veel worden toegevoegd; oa een bordje met de naam en lengte van de tunnel, een schuurtje met gereedschap, een telegraafleiding-eindpaal. En weathering van de tunnel (donkere wash, drybrush met lichtgrijze verf, roet boven de opening).
FidOo schreef: 07 jan 2020 19:39 De hoogte is wel duidelijk maar de breedte komt doordat de meeste portalen ook in (veel te) krappe bochten ingezet moeten kunnen worden hierdoor zwenken rijtuigen uit en die ruimte is dan nodig.
Om die reden heb ik mijn tunnelportaal op een recht stuk geplaatst, dan is er van uitzwenken geen sprake. De eerste 12 cm in de tunnel is recht spoor. Dat voorkomt dat de illusie van een echte trein wordt verbroken. Soms zie je een modeltrein een tunnel inrijden waar de scherpe boog direct na de ingang begint. De rijtuigen zwenken dan uit terwijl ze nog zichtbaar zijn door het portaal en ja, dat breekt de illusie wel.
FidOo schreef: 07 jan 2020 19:39 Overigens worden tunnelportalen in het echt vrijwel nooit hoger gemaakt maar de tunnel naar onder afgegraven om de hoogte te verkrijgen voor de bovenleiding en daar wordt vaak dan een andere constructie gekozen als de standaard bovenleiding waardoor je eigenlijk alleen de draad hebt waar de pantograaf tegen aan sleept.
Klopt, bij het electrificeren van de hoofdlijnen in Duitsland zijn veel tunnels naar beneden uitgegraven om ruimte te maken voor de bovenleiding, oa bij de Nord-Sud Strecke.
Waar dat niet kon (bv de Loreleytunnel in de Rechte Rheinstrecke), is van een dubbelsporige tunnel een enkelsporige gemaakt. Dat enkele spoor is in het midden gelegd, waardoor er net genoeg ruimte was voor de bovenleiding. Voor het 2e spoor is vervolgens een nieuwe tunnel gegraven. Helaas is die voorzien van een nogal zakelijk portaal, in tegenstelling tot het portaal van de oorspronkelijke tunnel...

Voor mijn baantje was het duidelijk: ik ga zeker niet met eloks rijden, dus ik kon een lekker compact portaal bouwen. :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Drie maanden verder en het is weer flink stof blazen van dit draadje... :? Blijkbaar heb ik soms last van een korte periode van bouwwoede en is het dan weer langere tijd oorverdovend stil... Beter zou het andersom zijn, maar ja. Het is niet anders. :roll:

Inmiddels is Rusland ook in een soort lockdown en zit ik al 2 weken thuis te werken. De laatste week in de datcha waar we in elk geval nog even in de tuin kunnen wandelen en werken (mits het niet sneeuwt...).

Ik had nog een paar modelbouwspullen meegenomen, zodat ik hier (tussen het werken door) ook nog een beetje kan hobbyen. Momenteel ben ik begonnen met een huisje. Ik heb er sowieso nog een paar nodig in Altwied om het gebied rondom het station te vullen. Ik had ooit een model van Vollmer ergens goedkoop op een beurs gekocht en heb besloten dat nu maar eens "in elkaar te schudden". Het gaat om nr 7752, het Fischerhaus:
Afbeelding
https://viessmann-modell.com/sortiment/ ... haus?c=117

Ik heb eigenlijk geen idee of het oorspronkelijke voorbeeld van dit huis uberhaupt in de buurt van het Westerwald staat. Waarschijnlijk niet want Vollmer neemt vaak voorbeelden uit zuid Duitsland (omgeving Stuttgart). Maar ok, ik heb niet heel veel verstand van vakwerk en waar welk type voorkomt. Dit leek me een redelijk algemeen soort vakwerk (zonder veel tierelantijntjes) dus kan het wat mij betreft ook wel in Altwied staan. En ik vind het wel een leuk modelletje :)

Dit keer wil de methode van Harry eens uitproberen: het vakwerk opvullen met gips, zie ook zijn draadje:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 20#p220424
Ik ben benieuwd hoe dat gaat. We zullen het vanzelf zien. :D Over een half jaar of zo :mrgreen:

Er is nu nog niet veel gedaan. De eerste muren zijn aan elkaar geplakt en ik heb de raampjes (nog aan de gietboom) wit geschilderd. Ze waren al wit, maar dan glanzend plastic en daar houd ik niet van ;)
Helaas nog geen fotos. Misschien dat ik die morgen maak en hier upload.

Ondertussen ben ik aan het bedenken wat voor winkel er op de begane grond gaat komen. De Nederlandse vertaling op de doos zegt "Viszaak" maar dat is volgens mij een iets te letterlijke vertaling van "Fischerhaus"... :lol:
In ieder geval komt er geen viswinkel in Altwied. Misschien een kapperszaak of zo. Of een bankfiliaal van de Volksbank. Ik heb al een apotheek en een bakker in de planning voor een paar andere huizen. We zien wel.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

:D Jaaa! Voortgang in Altwied. Het gaat hier overigens nog steeds sneller dan in Rudersberg :D

Leuk vakwerkhuis Wim, ik ben benieuwd.


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Hi Wim,

Ik ben benieuwd hoe het huisje gaat worden.
Ooit heb ik het onderste deel van het seinhuisje van Weilburg 'bekleed met muurvuller, dat werkte ook heel goed.
Ik had een papje aangebracht en na een beetje drogen, met een sponsje getamponneerd. Resultaat een mooie ruw muurtje.

Succes ik zie de plaatjes wel verschijnen ;)

Gr. Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo mannen! Ik ben zelf ook benieuwd hoe het huis zal worden. Zeker met de "vakken vullen met gips" methode van Harry. Ik zag al wel dat er heel veel kleine vakjes zijn... Dat houdt me in ieder geval van de straat. Het gips heb ik niet in huis. Wel DAS klei, maar dat hecht denk ik niet goed genoeg. Voor de zekerheid heb ik gips besteld. De winkel waar we online boodschappen bestellen, heeft zowaar ook modelbouwgips in het assortiment :D

@Erwin: in H0 heb ik ooit een seinhuis van Kibri (Rottershausen) aangepast met vulmiddel. Het originele model heeft een bakstenen basis, maar die heb ik "verputzt". Dat ging verrassend goed! Ik ben benieuwd hoe het nu in N met gips gaat. :)

Eerst maar eens de ramen in de muren lijmen. Normaal schilder ik eerst de muren, maar daar komt nu toch gips op.
Daarna het vakwerk op de muren plakken en het bruin schilderen. En ik moet niet vergeten de binnenkant van het huisje zwart te schilderen zodat de verlichting niet door de muren schijnt...

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Ben benieuwd naar het resultaat Wim. Dat worden vele leuke knutseluurtjes.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Succes Wim,

Hou er rekening mee dat je een beetje verf van het houtwerk zult moeten aantippen. Bij het bewerken van het gips raak je het vakwerk ook.
het gaat vast goed komen. Hierbij nog een paar fotootjes van een met autoplamuur "verputzt" muurtje in N:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laat me maar weten als je deze vervuiling van je draadje liever niet hebt, dan haal ik het weer weg.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef: 08 apr 2020 07:01 Ben benieuwd naar het resultaat Wim. Dat worden vele leuke knutseluurtjes.
Hallo Nico, het zullen gebroken knutseluurtjes worden. We zitten nu namelijk in de datcha op het platteland en mijn baan en het meeste gereedschap (en verf ed) staan in Moskou.... Even snel op en neer lukt niet vanwege de lockdown. Ik zal dus moeten knutselen met wat ik beschikbaar heb. Nou ja, we zien wel.
Als het ergste van de coronacrisis zou zijn dat ik mn huisje niet kan afbouwen, valt het erg mee... Daar teken ik voor.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

traiNiac schreef: 08 apr 2020 07:34 Hou er rekening mee dat je een beetje verf van het houtwerk zult moeten aantippen. Bij het bewerken van het gips raak je het vakwerk ook.
Ja, ik was daar ook al van uit gegaan. Ik zat te denken om direct na het gipsen het vakwerk met een nat penseeltje schoon te poetsen. Geen idee of dat werkt. Ik zie wel. En anders gewoon een beetje verf aantippen.
traiNiac schreef: 08 apr 2020 07:34 Laat me maar weten als je deze vervuiling van je draadje liever niet hebt, dan haal ik het weer weg.
Geen enkel probleem! Laat ze gerust staan. Ik zit nu al vaak naar jouw bouwdraadje te klikken voor de fotos. :)
Bedankt voor de tips!

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Een vakwerkhuisje - deel 2
Inmiddels is het weer weekend. Veel heb ik niet kunnen doen deze week, maar een beetje voortgang is er wel. De buitenmuren zijn deels aan elkaar gelijmd:

Afbeelding

De voorgevel moet nog, maar deze is verhoogd aangebracht omdat er aan de voorzijde een houten galerij voor het winkelpand is (zie plaatje van het Vollmer model 1 pagina terug). Die zal ik dus op een later moment vastlijmen, samen met het andere houtwerk. Daarnaast moeten alle ramen ook nog worden vastgelijmd, en daarvoor moet ik er nog wel met m'n handen aan de binnenkant bij kunnen komen.

Wat ik al wel heb gedaan is de muren op de plek van de ramen een likje verf geven. Wit, dus je ziet het niet op de foto. Voor de voorzijde van de muren is dit niet nodig omdat er daar nog een laagje gips over komt. Aan de binnenkant van de opening voor de ramen ga ik niet gipsen. Vandaar nu al het likje matte verf, omdat ik er later niet goed bij kan komen. Met al dit extra schilderwerk moet je dus ook veel meer plannen. Gewoon in elkaar schudden is simpeler en 10 x sneller, maar ja, dan glimt het huis door de plasticglans als een paardenkeutel in de maneschijn (zoals mijn moeder zou zeggen) en dat is ook niet mooi.

Ondertussen heb ik ook het houten vakwerk van een likje verf voorzien. Een deel is zelfs al vastgeplakt aan de gevel. Ik heb er nog geen foto van, die komt later wel weer.

En tenslotte heeft de achterdeur een likje verf gekregen (zie foto). Eigenlijk 2 likjes verf want 1 kleur vond ik te simpel. Een beetje overdreven natuurlijk, want deze deur komt aan de achterkant van het huis (wat wel weer logisch is voor een achterdeur). Echter dat betekent ook dat hij vanuit een normaal gezichtspunt op de modelbaan straks niet is te zien. Hoe moeilijk kan je het jezelf soms maken....

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Ha Wim,

Strak gelijmd en die deur, tja, jij wéét dat-ie met de nodige zorg is behandeld.
Iets anders: ik voorzie de wanden van gips voordat ze in elkaar gezet worden. Dan kunnen ze plat liggen om te drogen. Ik denk dat je het gips nu niet te nat moet makn, om te voorkomen dat het wegzakt. Of de wanden na elkaar doen. Succes!


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Harry, als het niet plat kan liggen is het dan een idee om of een dikkere plamuur of een dikkere mix van gips, water en houtlijm( om de bindende en lijmende functie van het water grotendeels over te nemen) te gebruiken?, en heb jij daar ervaringen mee?

Ik weet in ieder geval uit ervaring dat plamuur van de action vaak niet genoeg plakt of te veel uitzakt om verticaal te blijven zitten. Wel heb ik resten kant en klare witte tegellijm en stucpasta gehad die zo dik als pindakaas waren en niet uitzakten.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Harry, bedankt voor de tip. Ik zal de wanden inderdaad 1 voor 1 moeten vullen en tussentijds moeten drogen. En dus ook 4 x gips aanmaken. Ik ben bang dat ik met dik gips niet alle hoekjes goed kan opvullen.
Volgende keer probeer ik het op jouw manier. Ik ben gewend om eerst alle buitenmuren te plaatsen. Dan kan ik eventuele kieren goed opvullen met putty en dan alles in 1 keer in de verf zetten. Hier is dat echter niet nodig...
Ach ja, old dogs and new tricks... :D

Vanmiddag wil ik verder gaan met het plaatsen van het vakwerk. Ik heb al gezien dat er her en der wat balken missen (zie ook de voorbeeldfoto van Vollmer). Die wil ik met stripjes polystyreen zelf maken. Helaas ligt mijn voorraad Evergreen in Moskou en kan ik daar op zn vroegst over een week naar toe... :(
Maar ach, het zou al een record voor mij zijn als ik dit huisje binnen een maand klaar zou hebben. :mrgreen:
Ik wil er ook nog verlichting in maken. In ieder geval een paar ramen, niet het hele gebouw. Dat gaat ook nog wel wat tijd kosten :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Een vakwerkhuisje - deel 3

Bij deze nog een foto van het eerste stukje vakwerk. Ik had dit gisteren al vastgelijmd en vandaag pas geschilderd. Vandaar de bruine vlekken op de witte muur. Maar dat geeft nu niet; er komt toch gips over heen :)

Afbeelding

Straks wil ik het andere vakwerk gaan vastlijmen. Dan krijg ik in ieder geval een beter idee van het gebouw. Mijn dochtertje staat ook te springen om me te helpen. Met haar 3 jaar is ze daar eigenlijk nog iets te jong voor (volgens de handleiding van Vollmer 11 jaar te jong...:D ). Tot nu toe mocht ze me alleen helpen met het losknippen van de onderdelen van de gietboom. Schilderen en lijmen is nog ietsje te lastig... Zelfs voor mij valt het schilderen niet mee: ik zie op bovenstaande foto nog een paar heilige dagen (gemiste plekken) in het vakwerk. Nou ja, die tip ik wel aan als het gips er ook in zit en ik het vakwerk toch nog moet bijwerken.

Harry, wanneer lijm jij de ramen er in? Voordat je gaat spelen met gips? Of pas op het eind?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Pas op het eind. Zeker als de raamkozijnen een andere kleur hebben. Het vensterglas gaat het allerlaatst in, nadat het geheel geweatherd is met poedertjes of washes. Veel bouwplezier. Ik ga me vandaag wijden aan het verkorten van de afstand tussen stoomloks en tenders.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Hans »

Hallo Wim,

Voor vakken vullen heb ik geen geduld genoeg. Zelfs schilderen van de modellen doe ik maar mondjesmaat. Ik twijfelde wel af en toe, want bij Harry ziet er er heel erg mooi uit.
Ik ben benieuwd naar het vervolg van jouw inspanningen.

Geweldig trouwens: een dochtertje dat naast je staat te springen om te helpen. Vooral enthousiast houden.


m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

traiNiac schreef: 13 apr 2020 10:15 Pas op het eind. Zeker als de raamkozijnen een andere kleur hebben. Het vensterglas gaat het allerlaatst in, nadat het geheel geweatherd is met poedertjes of washes.
Dank je Harry! Hoewel de kozijnen hier gewoon wit blijven, wil ik ze liever niet besmeuren met klodders gips. Ik moet alleen nog even kijken of ik er later goed bij kan om de ramen te plaatsen (en de tussenvloeren en muren die ik er ook nog in wil maken...). Misschien moet ik de voorste wand gewoon nog niet vastlijmen. Wat jij dus eigenlijk ook pas op het laatst doet.
En ja, het glas pas op het laatst, anders moet ik direct een schoonmaakster aan het werk zetten om de weathering van de ramen te wassen ;)
Hans schreef: 13 apr 2020 10:52 Voor vakken vullen heb ik geen geduld genoeg. Zelfs schilderen van de modellen doe ik maar mondjesmaat. Ik twijfelde wel af en toe, want bij Harry ziet er er heel erg mooi uit.
Ik ben benieuwd naar het vervolg van jouw inspanningen.
Hallo Hans, vakken vullen wordt voor mij ook de eerste keer. En ook ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Ik was gisteren aan het tellen en zag dat alleen de achterwand al 141 (!) vakjes heeft die met gips moeten worden gevuld.... Het totale gebouw zullen er iets van 400 zijn... :o :?
Misschien een goede manier om helemaal tot rust te komen. Verstand op nul en vakjes vullen... :lol:

Tot nu toe schilderde ik de huizen alleen. Dat doe ik wel altijd bij ieder gebouw, want ik heb een hekel aan die plastic look. Het kost niet heel veel extra tijd en het effect vind ik overweldigend. Sowieso is het leuk om een gebouw op je baan te zetten die niet precies de kleuren van de fabrikant volgt, maar net iets anders is. Dat maakt het wat unieker.
Nu heb ik geen grote baan en relatief weinig bebouwing dus dan is het aanpassen/schilderen van de gebouwen nog goed te doen. Als je vele tientallen huizen moet aanpassen is het ander verhaal... :D Om over vakken vullen maar niet te spreken... :lol:
Hans schreef: 13 apr 2020 10:52 Geweldig trouwens: een dochtertje dat naast je staat te springen om te helpen. Vooral enthousiast houden.
Ja, tot nu toe is ze nog erg geinteresseerd in de treinen. Vaak wijst ze naar mijn vitrine en wil ze dat ik een bepaalde trein op de baan laat rijden (meestal een stoomlok of een felgekleurde Citybahn lok). En toen ze zag dat ik een huisje ging bouwen, riep ze direct "Ik ga je helpen papa!" :D
We zullen zien hoe lang ze dit volhoudt. Nu hoeft ze van mij niet direct een modelspoorder te worden, maar ik zou het wel leuk vinden als ze iets creatiefs zou doen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door shoven »

Ik spuit tegenwoordig de gietbomen eerst met de airbrush voor ik het huisje in elkaar zet. Dat scheelt heel veel gepiel met een kwastje, en het ziet er een stuk strakker uit. Je bent de plastic look kwijt, plus je knoeit niet tijdens het schilderen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Steven,
Als ik een airbrush zou hebben, zou ik dat ook zeker doen. Dat scheelt veel tijd. Alleen heb ik geen airbrush... Ik ben al jaren van plan er 1 te kopen, maar daar komt het maar niet van. :D

Met het knoeien valt het wel mee. Normaal schilder ik het vakwerk ook eerst als het aan de gietboom zit, zodat je een nette strakke scheiding krijgt qua schilderwerk. Nu maakte dat niet uit omdat ik de vakjes toch met gips opvul. De bruine vlekken zijn straks dus niet meer te zien :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Hi Wim,

Je bent lekker aan het thuiswerken zie ik.
Succes met het vullen van de vakken ;)

Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Erwin! Ja dat vakken vullen wordt nog een leuke bezigheid vrees ik... Mijn vrouw verklaart me nu al voor gek :lol: Dat ben ik natuurlijk ook :mrgreen:

Het gevaar is nu dat het goed lukt en ik de andere gebouwen dan ook op die manier wil behandelen...
Bedankt Harry! :D ;)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

:twisted: Tja, op dezelfde baan moet het natuurlijk wel allemaal even fraai zijn. En een beetje gek zijn we allemaal. Maar of je nu met hele kleine treintjes speelt of je loopt met 20 man achter een balletje aan, als het maar een zekere mate van genieten oplevert. We doen niemand kwaad en we zijn van de straat. Wel handig in deze tijden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Een vakwerkhuisje - deel 4
Ondertussen modderen we fijn door. Het meeste vakwerk is inmiddels aan de wanden bevestigd. De voorgevel houd ik nog apart, zodat ik beter bij de binnenzijde van het model kan komen:

Afbeelding


Het lukt echter wel om de voorgevel even tijdelijk te plaatsen. Het model past goed, en de gevel klemt netjes tussen de zijwanden:

Afbeelding


Een close up in de voorjaarszon vanuit een iets lager standpunt:

Afbeelding

Hier is ook goed te zien dat er nog veel moet gebeuren. Er mist vakwerk in een deel van de muur (waar de zijmuur aansluit op de voorkant). Dat ga ik met stripjes hout maken denk ik. Mijn Evergreen PS strips liggen in Moskou en daar kan ik vanwege de lock-down even niet bij. Een alternatief is karton (dat is ietsje dunner).
Een deel van het hout is al geschilderd (de moeilijk bereikbare plekken). De rest ga ik in de komende dagen doen. Daarna de vakjes voorzien met een dun laagje zand zodat het gips later beter hecht (tip van Harry). Het zand moet ik uit de zandbak van m'n dochtertje 'ontvreemden', want mijn eigen voorraad ligt ook in Moskou...

Bij tegenlicht valt op dat de muren doorschijnen:

Afbeelding

Er moet dus nog een laag donkere verf aan de binnenkant. Het gips zal het meeste licht wel tegenhouden, maar ik wil zeker zijn dat er later geen lichtlekkage is.
Beneden moet er nog een inrichting komen (de kapperszaak of wat het dan ook wordt). De andere verdiepingen krijgen gordijnen en worden slechts deels verlicht. Daar ga ik geen inrichting maken. Wel wil ik nog tussenvloeren en muren maken om lichtlekkage te voorkomen. En wie weet verveel ik me zo dat er toch nog 1 of 2 kamers ingericht worden met meubels ed.

Bij het deels samenbouwen, kwam ik er ook achter dat het model geen dakgoten en regenpijpen heeft. Dat had ik niet verwacht bij Vollmer. Meestal zijn deze bouwdozen behoorlijk compleet. Nou ja, ik maak ze later zelf wel.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Folkert van Wijk »

Dat word een mooi huisje.


Plaats reactie