Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Zie jou geploeter met op die smalle balkjes, als het wordt zoals je voor ogen hebt wordt het heel mooi.
Heb je het schoonmaken al geprobeerd met een glasvezelpen of een naald(speld)
Afplakken lijkt me een crime en het wordt weer dikker en de balkjes breder.
Je zou eigenlijk een zandstraler met zilverzand moeten hebben.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hoi Wim,

Het gips dat in de groeven gaat zitten is inderdaad wat lastig te verwijderen. Maar met een hard borsteltje kom je een heel eind. Lastige plekken doe ik met een glashaarpenseeltje. Maar alles eraf halen is mij te veel werk. Soms tip ik het hier en daar nog bij met verf (inderdaad met enamel en niet met acryl) en als je met een donkere wash aan de gang gaat, blijft er weinig van de witte streepjes over. Met wash moet je wel oppassen dat je de met gips gevulde vakken niet raakt. Gips zuigt dat immers op. Om dat te voorkomen zou je het gips kunnen overspuiten met een matte blanke lak. Ik heb dat zelf nooit gedaan, omdat ik eigenlijk verwacht dat de namaakstucwerkstructuur van het gips dan verloren gaat.

Afplakken lijkt mij ondoenlijk, maar voor het gipsen de vakwerkbalkjes enigzins "invetten" met b.v. vaseline zou weleens goed kunnen helpen. Heb ik zelf nog nooit gedaan, maar ik ga het zeker eens proberen om dat geborstel en gekras op die balkjes te voorkomen.

En als er een beetje blijft zitten is dat m.i. ook helemaal niet erg. Oude balklagen zijn immers verweerd en grijs tot wit uitgeslagen. Wat poedertjes om het spierwitte van het gips wat te temperen biedt ook soelaas. Hierbij nog een fotootje van een wandje in detail:

Afbeelding


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

NB Wim,

De gipsafwerking van de ronde vensters ziet er trouwens heel fraai uit, chapeau! Het wordt een echte blikvanger.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Ben en Harry,
Ik ben al bezig geweest met een glasvezelkwastje, maar alles krijg je niet weg. Het zal dus aantippen met verf worden. Daar zal ik wel een vaste hand voor nodig hebben, dus geen koffie drinken van te voren. Misschien moet ik de voorraad wodka van m'n schoonvader even aanspreken... :mrgreen:

@Harry: invetten met vaseline is nog wel een idee. Dat ga ik binnenkort eens proberen! Wel oppassen dat het niet in de vakjes komt, want dan hecht het gips niet meer.
(al dat gepriegel... ik had ook gewoon spoor 0 of groter moeten kiezen... 7(8)7 )

Wat me trouwens opvalt in de foto van je eigen vakwerkhuis: het gips lijkt hier dieper te liggen dan bij mij. De balken steken nog iets naar voren en ogen daardoor ook iets breder. Blijkbaar vul ik de vakken te veel op...
traiNiac schreef: 12 aug 2020 19:04 De gipsafwerking van de ronde vensters ziet er trouwens heel fraai uit, chapeau! Het wordt een echte blikvanger.
Dank je! Ik heb eerst een flinke klodder gips in de hoeken aangebracht. Toen dat uitgehard was, heb ik het vervolgens met een vijltje voorzichtig afgeschuurd totdat ik de juiste vorm had. :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

De Humbrol Maskol of Vallejo Liquid Mask zouden ook een mogelijkheid kunnen zijn om de balken schoon te houden.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Harry,

Dit is natuurlijk wel een macro opname, ik denk dat het wel meevalt als je er wat verder vanaf sta.....
Ik heb het probleem ook wel eens gehad. Voormij was de oplossing schilderen met een heel fijn penceeltje met een scherpe punt.
Voor dat hout gebruik ik overigens Revell Lederbraun 361 84
Probeer het onder een verlicht vergroot glas en je zult zien dat dan 80% weg is van het wit en wat er overblijft zie je niet meer als het gebouw op je baan staat.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door shoven »

Wim H schreef: 12 aug 2020 21:58 Misschien moet ik de voorraad wodka van m'n schoonvader even aanspreken... :mrgreen:
Zelf gestookte zeker? (het blijft Rusland tenslotte) :mrgreen: :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Bob,
Ik ga het proberen met een fijn penseeltje. Het vakwerk is nu met Revell 83 (Rost) geschilderd. Ik denk dat ik het met een 2e kleur ga bijwerken. Waarschijnlijk net een tikkie lichter bruin. Dat wordt nog even uitproberen.
En daarna misschien nog wat highlights met lichtgrijs, om een tikkie verouderd hout te krijgen.

@Steven: zelf gestookt? Wel nee man! Dat kost veel te veel moeite! :mrgreen: Het is spotgoedkoop in de supermarkt verkrijgbaar, dan ga je niet zelf stoken. :lol: Misschien dat een enkeling dat in Siberie dat doet, maar de gemiddelde Rus neemt die moeite niet :D

Groet, Wim - hips!
Laatst gewijzigd door Wim H op 13 okt 2020 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Alleen van de reuk wordt je al tips.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Jeroen »

Wat is dat huisje mooi geworden zeg! Ik denk na het verven je helemaal niks meer van de gipsresten ziet, joh.

Wat een klus, zeg.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Jeroen!
Het ziet er inderdaad heel anders uit dan het oorspronkelijke model, maar ja, het is wel een klus... 8)7 Het houdt me in ieder geval van de straat...
Ik twijfel nog of ik deze methode ook voor andere vakwerkhuizen ga gebruiken. Als ik dat doe, kies ik wel een huisje met wat minder vakjes... Dit zijn er wel heel veel... (totaal 400 of zo, terwijl ik per keer een stuk of 10 vakken vul en dan is het gips al hard).
Inmiddels ben ik ook met een ander model bezig. Een vakwerkhuis van Faller, maar daar is het vakwerk op de muur gedrukt (zonder relief). Daar gips ik dus niet, wat ook wel even lekker is... :lol:
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Apotheek - deel 1

Hallo allemaal,

Tussen het gipsen van het andere huisje, ben ik ook bezig met een Apotheek van Faller. Daar was ik jaren geleden (in Nederland) al eens mee begonnen, maar ik had hem nooit afgebouwd. Een probleem dat zich wel vaker bij mij voordoet...
Maar goed, om van uitstel geen afstel te maken, heb ik het huisje nu weer op de werktafel liggen.
Faller bracht hem destijds op de markt als Burgapotheke (nr 232375)
https://www.faller.de/de/de/Produkte/Pr ... 15961.html
Tegenwoordig is hetzelfde model als "Altstadt-Cafe" (nr 232332) op de markt (in andere kleuren). En toevallig zag ik net op de Faller site dat de Burg Apotheke binnenkort opnieuw wordt uitgebracht, maar wel onder een nieuw nummer: 231706. Vreemd, maar het zal iets met de administratie te maken hebben. Van Harry hoorde ik dat het voorbeeld van dit model het "Gasthaus Krone" in Staufen is. Ook wel weer grappig om te zien.

Maar goed, ik was begonnen met het bouwen. Nu laat Faller op de doos een leuk vakwerkhuisje zien, met donker vakwerk:

Afbeelding

Echter, bij het uitpakken, zie je dat het vakwerk niet in relief aanwezig is, maar slechts op de wand is geprint in lichtbruin, heel anders dan de foto op de verpakking.

Afbeelding

Bij beter bestuderen kun je op de verpakking zien dat ze met zwarte tape het vakwerk hebben gemaakt. Maar ja, dat is dus niet wat ze verkopen! Een beetje goedkoop/sneaky van Faller, dat had ik niet van ze verwacht...
Dan zelf maar aan de slag. Sowieso wilde ik de muur nog schilderen zodat de plastic glans verdwijnt. Tegelijk kan ik dan ook iets meer structuur van het pleisterwerk aanbrengen door de verf stempelend aan te brengen met een kwastje. Het vakwerk ga ik maken uit stripjes Evergreen.

Eerst met verf aan de slag. Na 1 laagje dekt de verf nog niet helemaal. Het is trouwens een testpotje muurverf van de Praxis, kleur "Sahara" in dit geval.

Afbeelding

Na een 2e laag dekt de verf wel goed:

Afbeelding

Ook de voorkant staat in de verf (er moet nog wel een 2e laag op):

Afbeelding

Ook te zien zijn het trappenhuis, een etalageraam en diverse polystyreen strips die het vakwerk gaan vormen.

Vervolgens heb ik alles even los aan elkaar geplaatst om een betere indruk te krijgen. Het dak heb ik inmiddels grijs-blauw geschilderd (ipv het bruin waarin het wordt aangeleverd):

Afbeelding

De ramen zitten er ook in:

Afbeelding

De omlijstingen van de ramen en deuren liggen al klaar. Op de bovenverdieping heb ik ze al aangebracht.
Wat me trouwens nu pas op valt: er zit geen glas in de bouwdoos... (en het staat ook niet in de bouwbeschrijving vermeld). Wel is er een stuk voorbedrukt karton wat als lichtmasker dienst doet. Dit is glimmend uitgevoerd en moet dan (blijkbaar) direct de funktie van het glas overnemen. Vreemd... Het is een beetje een ongebruikelijk bouwpakket. Meestal zijn die van Faller behoorlijk compleet. Nou ja, ik heb nog wel ergens een stukje doorzichtig plastic liggen, daar knip ik dan wel ruiten van.

Ik wil ook nog een binneninrichting aanbrengen op de begane grond (de apotheek zelf dus). En ook verlichting. Dat laatste in de apotheek en nog 1 of 2 kamers op de bovenverdiepingen. Dat moet ik nog even uitzoeken. Volgende keer weer verder.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Valt inderdaad een beetje tegen voor een Faller bouwpakket. Je bent echter het huisje goed aan het opknappen Wim. Mooi om te volgen. :Thumb


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Krab »

Zo dat valt even tegen van Faller dat ze dat doen Wim :(
Het andere huisje is ook een mooi model ;)

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Bedankt heren! Momenteel is mijn vakantie weer voorbij dus ben ik weer druk met werk. Minder tijd voor modelbouw dus... :(
Maar ik zal proberen deze week nog een update te posten.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoekhuis - deel 1

Goedenavond allemaal! Ik citeer mezelf "...deze week nog een update te posten..."
Ahum, 3 maanden later... :? :roll:
Een collega van me (ook een modelbouwer) die mijn draadje zo nu en dan in de gaten houdt, deelde me vorige week mee dat het nu wel heel lang duurt... Hij heeft uiteraard gelijk. Druk op het werk, geen zin om te posten, enz enz. Genoeg uitvluchten... De hoogste tijd voor een update. Ik heb namelijk niet helemaal stil gezeten. :)

Logischerwijs zou ik de 2 gebouwen waar ik mee bezig was, hebben afgemaakt. Maar ja, ik kon natuurlijk ook met een nieuw bouwpakket beginnen... Zo gedacht, zo gedaan! Op deze manier wordt mijn plank met "shelf queens" uiteraard nog voller, maar het is een hobby en ik had zin om een volgend huis te bouwen. De andere twee (Fischerhaus en Apotheek) worden trouwens zeker nog afgebouwd. Maar nu nog even niet... ;)
Ik had al jaren het welbekende hoekhuis van Vollmer op de plank liggen (Marktstrasse 2). Aangezien de bebouwde kom van Altwied toch bebouwd moet worden, ben ik daar dan nu mee begonnen.

Het gaat om dit model:

Afbeelding
Viessmann biedt hem nog steeds aan:
https://viessmann-modell.com/sortiment/ ... tstrasse-2

Voor de verandering eens geen vakwerk, maar een gepleisterde muur met wat natuurstenen accenten. In de beschrijving van Vollmer is dit gewoon een hoekhuis zonder speciale funktie. Gewoon woningen dus. Nu kan dat ook prima, want je kunt niet alleen maar winkels hebben. Echter, hetzelfde pand wordt ook uitgebracht als "Gasthaus Lamm". Wel in andere kleuren en met vakwerk. Nu leek het me wel leuk om van mijn gebouw ook een pension te maken, maar dan zonder vakwerk.

Ik ben eerst maar eens begonnen met het in elkaar lijmen van de muurdelen. Je kunt goed merken dat dit een ouder model is: veel kleine stukken die samen 1 muur vormen. Tegenwoordig komt het vaak als 1 geheel uit de spuitgietmachine. Maar goed, al vrij snel stond de basisstructuur al overeind:


Afbeelding
Her en der heb ik nog wat putty aangebracht om kieren en gaten te dichten. Dat maakt het ook direct lichtdicht, want ik wil later ook nog binnenverlichting aanbrengen. Lichtmaskers vind ik niet goed genoeg, want ik wil ook nog een paar ruimtes gaan inrichten met meubilair.
Uiteraard gaat mijn fantasie direct op hol en verzin ik ook hoe de hele binnenkant van het gebouw er dan uit ziet. Vandaar dat het model nu op een schets van de plattegrond van het Gasthaus staat. Op de benedenverdieping de lobby, een eetzaal/restaurant, de keuken en een magazijn. Op de eerste verdieping is er plek voor 5 kamers voor gasten. Geen groot hotel dus, maar een typisch Duits klein familiepension.
Hieronder nog een close-up van de voorkant:

Afbeelding

En de achterkant:

Afbeelding


Alleen de oranje kleur van het gebouw kon me niet echt bekoren... Vandaar dat er een verfje over moest. Nu doe ik dat sowieso om van de plasticglans af te komen, maar in dit geval ga ik hem spierwit pleisteren, want dat zie je toch het meeste in Duitsland en zeker in het Westerwald.
Omdat wit doorgaans slecht dekt, heb ik de buitenmuur eerst grijs geschilderd. Ik had nog een potje Humbrol staan en dat hecht normaal erg goed op polystyreen. Voor de witte verf ga ik weer een testpotje muurverf van de Praxis gebruiken.

Afbeelding

Hier laat ik het dan bij in deze update. Ik ben al veel verder met het gebouw, maar dat komt in de volgende berichten. Ik zal dit keer geen 3 maanden wachten met posten. ;)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Dat is weer een leuk project Wim. Wit is zeker veel mooier dan die oranje kleur. Ben benieuwd naar je interieur. Zijn toch de nodige vertrekken die je moet aankleden. Wel een leuke bezigheid. Dat het updaten soms langer duurt dan gepland komt me bekend voor. Mijn laatste update is van juli :roll: zie ik nu :oops: .


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Hans »

Hallo Wim,

Weer een leuk project om te volgen.
Ik zit vaak te hannesen om kieren dicht te krijgen. Putty is misschien ook iets voor mij. Koop je het? of maak je het zelf?

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Hans,
Ik heb zelf witte putty van Vallejo (ooit een keer een tube in een klein modelspoorwinkeltje in Spanje gekocht tijdens een vakantie). Ik heb het al jaren en werkt nog prima. Hiervoor had ik (grijze) putty van Revell maar die droogde snel uit.
Ik heb het nooit zelf gemaakt, maar ik heb wel eens gelezen dat je dat kunt doen door polystyreenafval (oude gietbomen) te mengen met MEK of plasticlijm.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 12 nov 2020 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Hans »

Hallo Wim,

Dank voor je reactie.
Ik zie op internet dat de tubes putty van Vallejo nog steeds te koop zijn. Ik ga daar maar eens achteraan.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef: 11 nov 2020 23:37 ...Ben benieuwd naar je interieur. Zijn toch de nodige vertrekken die je moet aankleden. Wel een leuke bezigheid...
Hoi Nico,
Ik ben ook wel benieuwd. :mrgreen: Ik ga ze niet allemaal inrichten, alleen de vertrekken die ook verlichting krijgen. Dus in ieder geval de lobby en het restaurant. En dan nog 1 of 2 hotelkamers. De achterkant laat ik voor wat het is (qua inrichting). De buitenkant wordt wel volledig aangekleed, zowel voor als achter.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoekhuis - deel 2

En we gaan weer verder. Na de grondverf komt de "pleisterlaag". Eerst even testen op de achterzijde van het model (want die is straks toch niet goed zichtbaar). Het is duidelijk dat 1 laag verf nog niet genoeg dekt:
Afbeelding


De voorzijde krijgt ook een eerste laag wit. Door niet te strijken met de kwast, maar te stempelen, krijg je een mooie pleisterstructuur en zie je geen strepen:
Afbeelding


Het hele gebouw is inmiddels onderhanden genomen. Het diagonale deel met de hoofdingang heeft al een 2e laag gehad. Dan dekt het dus wel voldoende:
Afbeelding
Ook de fundering is in de grijze verf gezet. Dat moet later nog een wash krijgen met bruine verf, want het is nog iets te egaal. Misschien dat ik de voegen nog lichtgrijs maak.

Op de laatste foto van vandaag zijn alle muren van 2 lagen wit voorzien:
Afbeelding
Ook de dakkapellen hebben een witte pleisterlaag gekregen. En het dak zelf een eerste laagje grijs-blauw (ipv het bruin waarin Vollmer het aanlevert). Het gebouwtje begint al wat karakter te krijgen.
De voordeur staat ook in de verf (lichtbruin). Ik heb nog getwijfeld of ik de deur openstaand zou maken, zodat je een scene met aankomende of vertrekkende gasten kunt maken. Maar ik laat hem voor het gemak dicht. De scene kan ook met een dichte deur.

Groet, Wim



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door tv_man »

Gasten die voor een gesloten deur naar binnen staan te kijken of de tent open is :D

Hij wordt mooi zo.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Norman!
Ik denk dat ik een taxi voor de deur parkeer. En dan een mannetje die druk bezig is om 2 zware koffers de trap op te zeulen (en nog geen tijd heeft gehad de deur te openen). Of zoiets :mrgreen:
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoekhuis - deel 3

Goedenavond allemaal! Om het tempo er in te houden, volgt nu deel 3 van het hoekhuis.
De grijze fundering is inmiddels voorzien van een wash met lichtbruine verf. Dat geeft al een iets minder egaal beeld, maar het is nog lang niet genoeg. Ik denk dat een donkere wash en daarna een dry brush van de stenen met verschillende kleuren al beter zal zijn. Misschien nog wat groen om algen aan te duiden. Als er nog tips zijn: ik hoor het graag!
Hieronder het verschil tussen behandeld en onbehandeld:

Afbeelding

Aan de voorkant heb ik de eerste sierstenen aangebracht op de gevel. Het gaat dan op de omranding van de ramen en deuren en de hoeken van het gebouw:

Afbeelding
Op bovenstaande foto is op de voorgrond ook het afdakje voor boven de hoofdingang te zien. Dat wordt als 1 stuk plastic geleverd, maar dat vond ik niet mooi genoeg. Ik heb de achterkant (dus het deel dat tegen de muur moet worden gelijmd) er uit gesneden. Vervolgens heb ik een stukje polystyreen profiel ingelijmd om een houten balk aan te duiden. Daarna alles in de bruine verf gezet. Later wil ik nog een ledje aanbrengen om een buitenlantaarn aan te duiden.

Een ander detail voor de voorkant van het gebouw is het hekje dat bij de ingang komt. Maar ja, ik vond het meegeleverde hek zo raar van vorm:

Afbeelding

Het lijkt wel een rioolbuis die in kronkels voor de ingang verloopt... Geen idee waarom Vollmer voor dit ontwerp heeft gekozen, maar ik wil het niet voor de deur hebben. Vandaar dat ik de kronkels heb weggesneden. Hieronder het kale raamwerk (tijdelijk) op zijn plek, met het afdakje erboven:

Afbeelding

De volgende stap is het repareren van het hek met nieuwe spijlen. Ik heb er stukjes rondprofiel van Evergreen op geplakt:

Afbeelding

Het is de kleinste maat die ik in huis had; 0.5 mm diameter. Nadat de lijm is opgedroogd kun je de uitstekende delen afsnijden. Hieronder de hekjes in veschillende stadia. Ook een origineel hekje ligt er nog voor de vergelijking:

Afbeelding

Dat ziet er toch beter uit, al zeg ik het zelf... Nu nog een likje verf en dan kan het gemonteerd worden. Maar dat komt in het volgende bericht.

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 15 nov 2020 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie