Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Dat hekje is een flinke verbetering Wim. Leuk hè, afwijken van een bouwpakketje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Harry,
Dat is zeker leuk! Ik probeer altijd iets te veranderen. Soms alleen de kleur, soms wat details. In h0 heb ik wel eens een fabriek "gekitbashed" (voor een diorama voor Eurospoor).
De volgende stap is scratchbuilding zoals jij doet. Uiteindelijk zal ik dat moeten voor een station in Westerwaldstijl, maar eerst ga ik eens oefenen met een kleiner huisje. :)
Groet, Wim



St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door St. Fred Baerselman »

Hi Wim, ik zie dat jij de draad ook weer hebt opgepakt. Je gaat als een speer :D

Leuk te zien hoe een standaard huisje veranderd in een eigen project.
De dagen zijn kort in Moskou(d), dus lekkere lange avonden om te knutselen ;)

Groet,
Erwin.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hochstand - deel 1

Hallo allemaal! Inmiddels zijn we al weer ver in het nieuwe jaar aanbeland. Tijd om weer eens iets over Altwied te schrijven.
De huisjes waar ik mee bezig was, nou....daar ben ik nog steeds mee bezig. Het kleine beetje voortgang dat er is, zal ik in een ander berichtje laten zien. In de tussentijd is er wel een kerstpakket uit Nederland in Rusland bezorgd. Het was wel een maand onderweg, maar uiteindelijk wist UPS het toch netjes af te leveren. Naast speculaas en kruidnoten (het was dus eigenlijk meer een sinterklaaspakket) en wat andere dingen, zaten er ook wat kleine bouwpakketjes in die ik afgelopen jaar had besteld en bij mijn zus in NL had laten bezorgen. Aangezien ik ze niet kan ophalen, heb ik ze nu maar mee laten sturen. Het voordeel van schaal N is dat het allemaal licht is en weinig volume inneemt.

In 1 van de pakketjes zit een "Hochstand" van Vollmer. Heel typisch voor een Duits landschap; als je willekeurig ergens in Duitsland wandelt, struikel je bijna over die dingen... Dus moet er op mijn baantje ook zeker eentje komen. Ergens aan de rand van het bos lijkt me een goede plek.

Ooit had ik het idee om er zelf 1 te bouwen van scratch, maar tijdens bestellen van wat rollend materieel kwam ik deze van Vollmer tegen met flinke korting. Hij kostte slechts een paar euro en het leek me wel een aardig modelletje. Als het niks zou zijn, had ik me er ook geen buil aan gevallen. Maar goed, bij het openen van het kerstpakket zag ik dat het best gedetailleerd is. Het is een al wat ouder model, maar dat heeft het voordeel dat het met ouderwets spuitgieten is gemaakt. Sommige moderne lasercut modellen zijn soms erg 2 dimensionaal en missen dan details.
Tijdens een verloren uurtje op een zaterdagmiddag heb ik hem snel in elkaar gelijmd. Alleen glimt het plastic dan natuurlijk nog wel:

Afbeelding

Daar moest uiteraard iets aan gedaan worden. Eerst heb ik het hele model donkerbruin geschilderd met Humbrol 98. Daarna heb ik de boel verouderd met verf uit een testpotje muurverf van de Praxis (leemkleur in dit geval). Door dat flink verdund met water aan te brengen, lijkt het nu redelijk op oud hout. Misschien moet er her en der nog wat groen bij om algen en mos aan te duiden. Voorlopig ben ik echter niet ontevreden:

Afbeelding

Ik wil nog een paar kleine details toevoegen; een stoeltje in de hut bijvoorbeeld en misschien wat rommel die door een jager is achtergelaten. Ik zal eens kijken wat ik kan doen. Het was in ieder geval een leuk modelletje voor even tussendoor.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Leuk om weer eens wat te zien van Altwied. Inderdaad een heel leuk modelletje van een Hochsitz. Daar ga ik ook eens achteraan. Heb je een catalogusnummer voor me?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Harry,
Nr 47749:
https://viessmann-modell.com/sortiment/ ... n-hochsitz
En inderdaad, je hebt gelijk. De officiele Duitse naam is Hochsitz, al worden ze in Duitsland/Oostenrijk ook wel Hochstand genoemd (google het maar eens op foto resultaat) :)
Die van Vollmer is trouwens 5.5 cm hoog, dus bijna 9 m in het echt. Dat vond ik redelijk hoog, maar ik was te lui om hem in te korten. :mrgreen: In het echt zie je ze ook in alle soorten en maten. :D
Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Wim,

Ik zal ook eens op zoek gaan. Als ik in Duitsland ben neem ik ook regelmatig een fotootje mee van een Hochsitz of Hochstand ten behoeve van zelfbouw, maar er staat al genoeg op mijn "to do"-lijstje en vrije tijd is schaars.

Het was trouwens niet bedoeld als correctie. Ik vermoed ook dat er verschil is tussen een "Hochsitz" en een "Hochstand". Jouw modelletje lijkt me iets om in te staan, terwijl de Hochsitz waarschijnlijk niet meer is dan een hooggelegen stoel. Die zie je ook regelmatig in het bos.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Harry
Ik had zelf ook het idee dat een Hochsitz alleen een stoeltje op een ladder was, en een Hochstand een verhoogd plateau.
Maar volgens wikipedia is (was) een Hochstand specifiek voor geodetische metingen:
https://de.wikipedia.org/wiki/Hochstand
Ach, zo leer ik weer eens wat :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

En ik ook, dank Wim.

De Hochstand is dan inderdaad zo'n driebenig geval waarmee driehoeksmetingen in het landschap werden uitgevoerd. Ooit eens een artikeltje over gelezen in een van de MiBa specials, maar vergeten dat dat een Hochstand was. De meeste fotootjes op Google zijn dus helemaal geen Hochstände. De Hochtstand op deze foto (hier) is dan blijkbaar de echte. Wel een leuk scenerydetail om eventueel na te bouwen. Ik zal dat artikel in MiBa nog eens opzoeken om te kijken of ze ook in het Westen of Zuiden van Duitsland voorkwamen.


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Hugo »

Wim H schreef: 31 jan 2021 21:47 Afbeelding
Mooi gemaakt! In mijn beleving inderdaad heel typerende voor de zuidelijke helft van Duitsland. Goede aanvulling voor een landschap van die regio.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Hier heb ik ook zo'n hochstand gemaakt:
viewtopic.php?f=14&t=2939&start=25


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Goedenavond allemaal,

Ik ben net terug van een avondwandelingetje. Het was -17 dus lekker fris :D . En er ligt een halve meter sneeuw, dus ik weet niet waarom ze in NL nu zo paniekerig doen... :lol:

Hugo: Inderdaad heel typerend, vandaar dat ik er ook perse 1 op mijn baan wil. Ze komen trouwens in heel Duitsland voor, niet alleen in het zuiden. Ook in het westen en noorden staan ze volop. Zelf heb ik veel langs de Rijn gewandeld, tussen Bonn en Wiesbaden (Rheinsteig). Daar struikel je echt over die dingen. Soms staan ze echt elke 200 m. Ik heb plekken gezien waar er soms 3 aan 1 veld staan. Ik vermoed dat dat met de windrichting te maken heeft, zodat het wild altijd windafwaarts zit.

Ben: inderdaad hetzelfde model! Die van jou staat al netjes ingebed in het landschap. Dat zal bij mij nog even duren denk ik...

Groet, Wim


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Bij mij staat hij nu op de kast, moet weer een nieuw plekje vinden.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Ben,
Ik was inderdaad even vergeten dat je inmiddels met een nieuwe baan bezig bent. Maar daar gaat die Hochsitz vast ook een mooi plekje krijgen!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoekhuis - deel 4
Goedenavond allemaal! Ik had nog een paar foto's op mijn pc staan van het hoekhuis. Er was niet veel voortgang in de kerstvakantie, maar wel een beetje. Het hekje dat ik had aangepast met dunnere spijlen, is om maat gemaakt. Bij een test met een Preiser viel me echter op dat het originele hek uit de bouwdoos wel erg hoog is. Het lijkt meer een schutting:

Afbeelding

Nu komt het wel vaker voor in N dat sommige dingen aan de grote kant zijn, maar ik vond het iets te gortig. Ik had geen zin om het hele hek te vervangen door een lager exemplaar, maar heb alleen de pootjes er onder weggeknipt. Dat scheelt slechts een mm maar ziet er net iets beter uit (al vind ik het nog steeds hoog). Inmiddels heb ik het hekje ook in de groene verf gezet:

Afbeelding


De dragende palen voor het afdakje zijn inmiddels bruin geverfd en ook de zijhekjes zijn geplaatst. Inmiddels is het vastgelijmd:

Afbeelding
Op bovenstaande foto is ook te zien dat de sieromranding van alle ramen is aangebracht. Ik heb ook de binnenkant van de raamopeningen grijs geverfd zodat het minder opvalt dat de sierstenen slechts op de buitenmuur zijn geplakt.
De volgende stap is het aanbrengen van de deuren, ramen en het afdakje boven de ingang. En de zij-ingang rechts moet ook nog een aangepast hekje krijgen. En er moeten nog luiken bij de ramen komen.
Uiteraard moet alles nog meer geweathered worden. En het dak moet er nog op. En een inrichting van een deel van de kamers... Ik zal me niet vervelen... :mrgreen:

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

ik vond het al een fraai hekje, maar je hebt gelijk, het was te hoog. Nu ik bezig ben met zelfbouw in 1:160 valt me op hoe (te) groot sommige bouwpakkethuisjes zijn. Mijn brandweerkazerne van Vollmer is meer iets voor TT dan voor N.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Zooooo..... Tijd voor de stofzuiger; op een week na ligt er nu een half jaar stof op dit draadje... Dat heeft meerdere oorzaken.
Zo was het bizar druk op mijn werk en 's avonds heb ik dan weinig tijd en energie. Het beetje tijd dat ik nog had, heb ik aan de familie besteed.

Genoeg excuses dus, maar ik denk dat de echte reden nog iets dieper ligt; aangezien we nog steeds buiten Moskou zitten, en ik dus niet direct aan mijn modelbaan kan werken, wordt het minder interessant. Wellicht dat we deze herfst terug gaan naar Moskou. Dat zou moeten helpen om weer iets enthousiaster te worden.
Echter, mijn dochtertje wordt inmiddels zo groot dat ze haar eigen kamer gaat opeisen. Dat betekent dus ook dat papa's speelgoed er uit moet, om plaats te maken voor dat van haar.

De baan moet dus verkassen. Helaas hebben we geen extra kamer, maar ga ik naar een hoekje in de hal verhuizen. Daar is veel minder ruimte dan ik nu heb, wat dus betekent dat de baan moet worden aangepast. Altwied (in de huidige vorm) gaat dus voorlopig in de ijskast... :(
Ik ben al een tijdje aan het denken en ontwerpen geweest (de ware reden voor de stilte in dit draadje). Ik ga wel proberen om delen van de huidige baan te hergebruiken. In een volgend bericht zal ik de plannen laten zien.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Jammer om te horen dat Altwied voorlopig geen vervolg krijgt. Een nieuw ontwerp geeft wel weer nieuwe kansen. Ben benieuwd naar je plannen Wim.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Jammer Wim!
Gebrek aan tijd is heel herkenbaar, voor gebrek aan ruimte misschien modules overwegen?



jerrytrein
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door jerrytrein »

Misschien een idee om de baan a.h.w dubbel over elkaar te vouwen


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

Hoi Wiim,
Als volger van Altwied miste ik al een tijdje een update van de ontwikkelingen.
Jammer dat het niet verder gaat maar de reden is duidelijk.
Ik ben benieuwd naar je nieuwe plannen.
Minder ruimte betekent niet dat je geen leuk ontwerp kan maken.
Voorbeelden van bijv. microlayouts genoeg op het net.
Veel succes gewenst!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo heren,
Bedankt voor de reakties! Ik ga gewoon door met de hobby dus ik zal zeker weer gaan posten. :)
Als ik tijd heb, zal ik morgenavond mijn nieuwe plannen laten zien. Tipje van de sluier: kopstation van een zijlijntje in het Westerwald ;) Veel rangeren dus.

Ondertussen is het inloggen lastiger voor mij geworden omdat ik niet rechtstreeks toegang heb. Het forum heeft de toegang vanuit Rusland geblokkeerd vanwege overactieve russische spammers... :(
Maar goed, via een omweg lukt het me alsnog, al kan ik niet alles goed zien (sommige plaatjes zie ik bv niet).
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Nieuw baanplan - Altwied wordt Kurtscheid

Hallo allemaal. Het viel weer tegen met de tijd. Druk op het werk en daarnaast werd mijn dochtertje ziek (verkouden). Maar goed, de jongedame is weer opgeknapt en ik had gisteren mijn laatste werkdag. Nu vakantie :)
Aangezien het nu regent, kan ik ook niet in de tuin werken (och wat vervelend ;) ) dus is het tijd om de nieuwe plannen te presenteren.

Zoals ik hiervoor al schreef, is er in de hoek van de hal nog een plekje voor de modelbaan beschikbaar. Vrouwlief was niet razend enthousiast, maar begrijpt gelukkig dat ik ergens een plekje nodig heb. Anders duik ik de kroeg in met alle gevolgen van dien... ;) Als ik de baan netjes afwerk met een fries en facade en deurtjes onder de baan (net als bij de huidige baan), is het ook acceptabel in de hal.
Hieronder is het hoekje in de hal te zien:

Afbeelding

Omdat dit een direct looppad is van de voordeur naar de rest van ons appartement, kan de baan natuurlijk niet al te breed worden. In de hoek is ietsje meer ruimte beschikbaar. Daar zou ik eventueel naar 50-60 cm kunnen. Maar links tegen de muur slechts 30-40 cm. Vandaar dat ik aan een kopstationnetje zit te denken, met een fiddleyard.

Het thema blijft dicht bij dat van de huidige baan: een (drukke) zijlijn in tijdperk 4 (rond 1970) in het Westerwald. In mijn fiktieve Westerwald geschiedenis (zie pagina 1 van dit draadje) zou ik dan het eindstation van het zijlijntje kunnen nemen dat bij Altwied aftakt van de doorgaande Wiedtalbahn: station Kurtscheid.

Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk hergebruiken van de huidige baan. Het huidige schaduwstation had ik al zo gebouwd dat het eenvoudig in 2 delen is te splitsen. Een helft daarvan kan ik nu als fiddle yard gebruiken. De eerste module van de huidige baan (met tunnelportaal en brug over de Wied) is ook nog bruikbaar. De rest (het kopstation zelf) zal nieuw gebouwd moeten worden.

Hieronder zijn de plannen in meer detail uitgewerkt. De rastermaat is 10 cm. Zoals is te zien, neem ik het landschap/scenery direct mee in het ontwerp, omdat dan duidelijker is wat er wel en niet past:

Afbeelding

Ik heb twee opties uitgewerkt voor het sporenplan. De bovenste is iets simpeler (minder wissels en sporen) en zou iets sneller te bouwen moeten zijn. De onderste is 10 cm breder, heeft een extra omloopspoor, een extra laadspoor aan de "Rampe" en een extra fabrieksaansluiting rechts (de Tonwarenfabrik). Nadeel is dat het meer bouwtijd vraagt (toch een kritisch punt bij mij...) en dat de stationssporen door de 10 cm bredere baan slechter bereikbaar zijn. Ontkoppelen zal met de hand gebeuren, dus ik weet niet hoe haalbaar optie 2 is. De verste sporen liggen 40 cm van de rand van de baan. Met een ontkoppelhulpje (haakje aan een staaf) zou dat nog moeten lukken, maar dat kan ik later altijd nog eens testen.
In beide opties heb ik de scenery zo gepland dat de huizen waar ik nu mee bezig ben, ook gebruikt kunnen worden. Oa het Gasthaus, het restaurant, de apotheek, enz krijgen dus een plekje op de nieuwe baan. Ook een garage/Tankstelle waar ik jaren geleden eens aan begonnen ben maar waarvoor geen plek was in Altwied. En uiteraard komt ook de overweg terug zodat ik de verlengde overwegbomen van Harry kan gebruiken :)

Afgelopen juni was ik eindelijk weer eens in Nederland. Ik moest wel want mijn verblijfsvergunning in Rusland liep af en die kon ik alleen vanuit Nederland verlengen. Naast dat ik eindelijk weer eens bij mijn ouders en zus op bezoek kon, had ik ook de mogelijkheid om alle bestelling van de afgelopen 1.5 jaar op te halen. Oa rollend materieel dat ik bij diverse webshops en Catawiki had besteld, maar ook scenery en meerdere boeken.
Er was 1 boek waar ik al een hele tijd naar uitkeek en die al ruim een jaar lang bij mijn zus lag te wachten. Helaas was het te zwaar om met het kerstpakket mee naar Rusland te sturen, maar nu had ik hem dan toch eindelijk in handen:

Afbeelding
Ik was destijds ook al erg gecharmeerd van het Blaue Buch van "OOK" net als van zijn boek over zijn eigen modelbaan, de BAE. Nu dit boek over rangeren was uitgekomen, moest ik dat natuurlijk ook hebben. Erg interessant! Mits je van rangeren houdt...

Terwijl ik in Nederland was, heb ik ook tegelijk een nieuwe voorraad rails en wissels besteld. In het nieuwe kopstation zijn behoorlijk wat extra wissels nodig en gelukkig had Hans alles op voorraad. Blijkbaar heeft Peco na de Brexit toch weer kunnen leveren. Hoewel het baanplan nog niet helemaal vast ligt, heb ik genoeg wissels om een begin te kunnen maken. Eventuele aanpassingen kunnen later altijd nog worden gedaan.

Afbeelding

Voorlopig is dit dan een eerste opzet van de nieuwe plannen. We gaan wel zien hoe het gaat lopen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

De spoorplannen zien er goed uit Wim. :Thumb De tweede van 60 cm diep lijkt me net wat mooier met dat extra laadspoor. Met een fries en bijpassende kastdeuren zal het zeker mooi staan in de hal. Ga je vorderingen weer met veel plezier volgen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Ziet er goed uit Wim,

In de beperking herkent zich de meester. Tipje: met name de straat links naast de apotheek zou ik meer onder een hoek zetten. Dat is precies de plek waar de kijker tegen de achterwand aan kijkt. En een vraagje: het achterste spoor op je fiddle yard, verdwijnt dat achter de coulisse op je middelste segmentje?


Plaats reactie