Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Ziet er zeer veelbelovend uit. Ik ga je draadje zeker volgen. Goed thema ook, niet overladen: less is more. En een mooie omgeving. Ik ben van plan ook nog wel eens met het boemeltje door het Brexbachtal te reizen; ik ben er ook al eens doorheen gelopen en foto's gemaakt.

De hoogte van je baan zal je waarschijnlijk goed bevallen; mijn segmenten zijn zelfs 1,60 hoog.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Harry!
Qua hoogte ben ik wel tevreden. Sinds de kerst staan de 3 bestaande modules op de juiste hoogte en iedere keer dat ik naast de baan sta, geniet ik ervan dat ik vrijwel recht tegen de treinen aan kijk! Ook al staat er nu nog vrijwel niets en bevindt alle scenery zich nu alleen nog maar in mijn hoofd..... De baan van de modelspoorclub waar ik in Nederland lid van was (Lahntalbahn) had het spoor op een hoogte van ~80 cm. Deze baan zit vol met details, maar die vielen alleen goed op als je er op je hurken naast ging zitten... Dat wilde ik met mijn eigen baan voorkomen. En ik moest ook wel op hoogte werken. Het bureau moest in gebruik blijven, anders krijg ik problemen met de baas in huis ;)
Voor de uitbreiding later (het aftakkende lijntje) zit ik te twijfelen of ik dat nog lichtjes omhoog zal laten lopen. In mijn bedachte scenario gaat dit lijntje steil omhoog een zijdal in, naar een klein stationnetje. Het lijkt me wel leuk om die helling ook op de modelbaan weer te geven, alleen ben ik bang dat 155 cm te hoog wordt in dit station. Rangeren wordt misschien lastig, met name met de hand ontkoppelen. Maar als jij op een hoogte van 160 cm werkt, moet het waarschijnlijk wel lukken :-) Alhoewel, hoe lang ben je? Een reus van 2,00 m misschien? ;) Ik ben zelf maar 181 cm...
Ik zal morgen weer eens wat posten qua vorderingen. Ik heb niet veel aan de baan gedaan in december, maar een klein beetje voortgang is er wel.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Meer dan 2 meter zelfs :lol:
Maar je hebt gelijk: ik heb de Lahntalmodules ook gezien en dat was wel flink buigen. Gelukkig staat-ie ook op Internet en dat is toch een stuk comfortabeler. Succes met je vorderingen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Aha!! :D Met meer dan 2 meter valt 160 cm hoogte nog wel mee... ;)
Ik zal zelf dan toch niet hoger gaan dan 150 cm. Dat is 20 cm onder mijn ogen. Om te proberen heb ik nog een plankje met rails op 160 gezet, maar dat wordt voor mij wel heel erg hoog :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim schreef: Ook al staat er nu nog vrijwel niets en bevindt alle scenery zich nu alleen nog maar in mijn hoofd.....
Hoop dat alle bomen nog recht staan en dat het niet waait daar bovenin. :lol: :oops:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

:lol:
Nou, er is ruimte genoeg in mijn hoofd, dus dat komt wel goed ;)
MVG Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

De afgelopen maand heb ik vanwege de vele feestdagen (zowel de Nederlandse als de Russische) weinig kunnen doen. Gelukkig had ik begin december nog wel wat gedaan. De hele onderbouw is in de (witte) grondverf gezet. Dit om problemen met uitzetten van het hout door een veranderende luchtvochtigheid te voorkomen. Uiteindelijk zal ik het geheel afwerken met panelen zodat het wat meer op een meubel gaat lijken en minder op een bouwplaats. Dan is vrouw-lief ook weer blij :)
Omdat de russische terpentine veel meer stinkt dan de nederlandse, kan ik alleen op ons kleine balkonnetje schilderen. Gelukkig was het eind november, begin december ook in Moskou nog relatief warm. Momenteel is het overdag -15°C en op het balkon niet veel warmer... Van schilderen komt nu dus niet veel meer, maar gelukkig had ik alles op tijd in de verf.
Goed, vanwege weinig ruimte op het balkon, kon ik de liggers alleen in gedeeltes schilderen. Bij deze een stel dat al half in de grondverf zit:

Afbeelding
SAM_5018s by Wim Hesselink, on Flickr

Na verloop van tijd zat alles in de witte grondverf en kon ik het weer in elkaar schroeven: Ik ben niet ontevreden :)

Afbeelding
SAM_5030s by Wim Hesselink, on Flickr

Nu alles in de grondverf zit, kon ik ook kurk aan de onderzijde van de staanders lijmen, zodat de vloer niet beschadigt bij eventueel schuiven van de baan. Niet dat dat de bedoeling is, maar het is beter op zeker te spelen.
De baan wordt stevig aan de muur bevestigd. Alleenstaand op de hoge poten is het enigzins beweeglijk. Niet dat het omvalt, maar doordat diagonale verstevigingen ontbreken, is er wel beweging mogelijk. Om nou niet per ongeluk bij het stofzuigen van de vloer, tegen de baan te stoten en de treinen te laten ontsporen moet het allemaal letterlijk muurvast worden verankerd. Dat doe ik door op 3 plaatsen een latje tegen de muur te schroeven. Hier kan de baan dan tegenaan worden geschroefd. Deze methode heb ik bij een vorige baan ook gebruikt en werkt perfect. De hele constructie wordt dan “Bombenfest”. Er is absoluut geen beweging meer in te krijgen!
Eén van de latjes aan de muur:

Afbeelding
SAM_5014s by Wim Hesselink, on Flickr

En nadat de baan ertegen aan is geschroefd (na het schilderen):

Afbeelding
SAM_5167s by Wim Hesselink, on Flickr

Eén lange schroef door een staander is voldoende. Uiteraard kan de staander ook direct aan de muur worden geschroefd, maar met een extra latje is het gemakkelijker. Ten eerste staat de staander niet direct tegen de muur vanwege een plint op de vloer, dus zit er ongeveer 2 cm afstand tussen. En ten tweede geeft het latje de vrijheid om later een handige hoogte voor de schroef te vinden. Mocht ik later nog iets willen veranderen, dan hoef ik geen nieuwe gaten in de muur te boren.

Nu de onderbouw op de juiste hoogte staat en stevig aan de muur is geschroefd, kan ik weer verder met de eigenlijke modelbaan. Ik heb eerst de rails nog eens losjes op het rechter deel gelegd om te kijken of het verloop van de sporen naar mijn smaak is. Welliswaar had ik al een baanplan in Wintrack gemaakt, maar ik vind het altijd fijn om dat ook in werkelijkheid te testen en te beoordelen. Eventuele veranderingen kunnen nu nog snel worden aangebracht, zonder te hoeven slopen. De foto hieronder laat het hele zichtbare spoor zien. Het is niet veel, zo’n 2.6 m, maar dat geeft me de mogelijkheid om eindelijk eens een baan af te maken en niet in de eeuwige bouwfase te blijven hangen. Mocht ik dan toch sneller werken dan gedacht (yeah, right! :D), dan kan ik altijd met de uitbreiding van de aftakkende zijlijn verder. :)

Afbeelding
SAM_5033 by Wim Hesselink, on Flickr

Tussen de zichtbare modules en de bakken van het schaduwstation zit ongeveer 3 cm ruimte. Hier kan ik de achtergrondplaat plaatsen en ook een paar latten schroeven om later de verlichting en de fries aan op te hangen. Maar dat komt later wel.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 aug 2017 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Ziet er zeer strak en netjes uit Wim. Goed idee ook zo'n latje tegen de muur.



niko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 aug 2010 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door niko »

Mooie aanzet ,iets om te blijven volgen ;)


mvg NiKo
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Harry, Niko, bedankt! Het is altijd leuk om te weten dat mensen je berichten volgen :) Dat motiveert ook weer om door te gaan.

Nu zat ik vorige week nog te twijfelen over een aanpassing van mijn plannen:

Toch een kruisingsstation?
Nadat de onderbouw is vastgezet aan de muur, had ik ook weer even een paar huizen en andere scenery geplaatst. Om te controleren of het allemaal nog wel klopt, èn omdat het gewoon leuk staat. :)
Alleen kon ik mezelf niet inhouden om toch te proberen of een “echt” station met kruisingsmogelijkheid misschien zou passen. Dus snel even een stukje flexrail in vorm gebogen en een paar treinen geplaatst. Zie de fotos:
Afbeelding
SAM_5038s by Wim Hesselink, on Flickr


Het kopspoortje langs het perron heb ik nu dus doorgetrokken naar links en weer op de doorgaande lijn aangesloten.

Afbeelding
SAM_5041s by Wim Hesselink, on Flickr
Twee (korte) treinen kunnen elkaar nu passeren.

Afbeelding
SAM_5042s by Wim Hesselink, on Flickr


Tsja, verleidelijk, verleidelijk.... Het geeft uiteraard meer speelmogelijkheden. Ik zou er zelfs een eindstation van kunnen maken, waardoor ik het aanzetstuk links bij de deur (met de 180° boog) niet persé altijd nodig heb.... Vanuit het schaduwstation kan ik dan (met de klok mee) naar het zichtbare stationnetje rijden, lok afkoppelen en omlopen. En dan weer terug naar het schaduwstation. Ideaal voor een snelle sessie wanneer je ’s avonds thuis komt van je werk...
Ik heb zelfs nog even een snelle update van het baanplan gemaakt. Het zou wel passen:
Afbeelding

baanplan alternatief met landschap by Wim Hesselink, on Flickr

Maar nee, hoe verleidelijk het ook is, toch maar niet. Ik zou tussen de 1e en 2e module nog een kleine module moeten tussenvoegen om het inrijwissel links te kunnen plaatsen. Die module zou dan slechts 20 cm lang worden (en 30 breed) dus nog meer overgangen met gevaar voor een hobbelig verloop van de sporen. Door het schuine verloop van de sporen zou de 1e module iets naar voren komen waardoor de baan daar een paar cm naar voren uitsteekt (en er aan de achterkant een paar cm mist).
Het stationnetje zelf zou vrij kort blijven, zodat alleen korte treinen (max ~60 cm) netjes binnen de wissels staan. Lange treinen zouden dan over de wissels uitsteken. Omdat ik ook armseinen wil plaatsen (het is een drukke zijlijn!) zou het allemaal wel erg gedrongen en in elkaar gepropt gaan overkomen. En tenslotte zou ik aan de rechterzijde minder ruimte overhouden voor de vrije baan en het rivierlandschap. En juist daar wilde ik ook voldoende ruimte voor hebben.

Mijn oorspronkelijke planning was om vóór de kerst alles rijdend te hebben. Dat is (bij lange na!) niet gelukt. Dus het is beter om nu door te bouwen aan het oorspronkelijke plan. Op de uitbreiding (zijlijntje naar Kurtscheid) kan ik dan later een klein kruisingsstationnetje bouwen met meer rangeermogelijkheden.
Het blijft frappant hoe ik mezelf toch steeds weer voor de gek houd en meer sporen op de baan probeer te leggen. Waarschijnlijk een typisch modelspoor kwaaltje :lol:

In het volgende bericht de werkelijke bouwvoortgang met kurk in het schaduwstation en de stelbouten voor de bestaande 3 modules.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

... en als je de wissel voor het zijlijntje naar Kurtscheid nu eens vervangt door een dubbelkruiswissel? Dan heb je een lang inhaalspoor.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Harry, ik denk dat je iets anders bedoeld als wat je schrijft? Een kruiswissel bestaat uit 2 paralelle sporen die door 4 wissel en en kruising met elkaar verbonden zijn. Bij een "dubbel kruiswissel" is een term waarbij ik aan Utrecht Centraal denk waar je plekken had met 3 sporen waarvan de perron sporen beide met het midden spoor verbonden waren met kruiswissels.

Ik aan dat jij een engelswissel bedoeld, een kruising met aan 2 zijdes verbindingsbogen als je dat aan 1 zijde hebt is het een half engels wissel.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hoi Michiel,

Je hebt helemaal gelijk, ik bedoel inderdaad een heel Engels wissel; in het Duits een beetje verwarrend DKW ofwel Doppelkreuzungsweiche genoemd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Harry en Michiel,
Sorry, ik lag de afgelopen dagen even plat op bed, geveld door de russische winter... ;)
Bedankt voor het meedenken! Ik heb inderdaad ook zitten denken om het hele station langer te maken en de afsplitsing van de zijlijn al in het station plaats te laten vinden. Maar dan wordt de hele baan door het station ingenomen en heb ik weinig vrije baan meer over. Verder vertrouw ik de rijeigenschappen van materieel op een engels wissel niet helemaal. Ik lees her en der verschillende meningen, dus heb besloten geen engelse wissels te gebruiken. Ik heb onder andere een Köfje van Minitrix dat geheid problemen gaat geven (al heeft dat ding sosieso al wat hulp nodig qua stroomafname...).
Ik heb dus besloten om onder het motto "less is more" ( o.a. geïnspireerd door een zekere Herr J. op dit forum) het bij het oorspronkelijke plan te laten. Dat scheelt ook weer verbouwen van de huidige modules en ik wil nu zo snel mogelijk kunnen rijden. :-)
Zoals gezegd, op de eventuele uitbreiding kan ik dan later een "echt" station bouwen. Alleen mijn echtgenote nog even overtuigen dat de baan nóg groter kan worden... Ze schrok nu al van de hoeveelheid hout die ik het appartement in sleepte... :shock:
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Kurk!
Het is tijd om nu echt wat voortgang te maken. De rails in het schaduwstation moeten worden gelegd, maar dat betekent natuurlijk dat daar eerst een laagje kurk moet worden gelijmd. Hoewel het effect van kurk voor geluidsdemping minder groot is dan vaak wordt gedacht, helpt het wel een beetje. En in ieder geval is (in mijn ogen/oren) het “type” geluid dat de treinen maken op kurk, beter dan het gekras dat ze maken als de rails direct op het hout liggen. Maar goed, het kan in ieder geval geen kwaad, en de kurklaag helpt ook mee om kleine oneffenheden uit te middelen. Met mijn niet altijd even nauwkeurige bouwmethoden is dat wel handig.
Voor het leggen van kurk heb je natuurlijk kurk (of iets soortgelijks) nodig. In Nederland heb ik nog genoeg liggen, maar ja om nou kurk mee te nemen in de koffer... Dus ben ik hier op zoek gegaan. En dat viel nog tegen. Er is wel kurk, maar ik kon in eerste instantie alleen de standaard platen (van 30 x 60 cm) vinden. En die waren alleen per heel pak te vinden, goed voor 2 m2 maar dat kost dan ook bijna 50 euro... Dat vond ik toch te veel. De blauwe ondervloer schuimplaten zoals Gamma die heeft hebben ze ook wel, maar veel dikker en met een raar ribbelpatroon dus niet echt geschikt.
Dus verder op zoek in andere winkels. Uiteindelijk heb ik iets gevonden; een hele rol kurk, 2 mm dik, 1 m breed bij 10 m lang.... Wel goedkoop: 1200 roebel , dus met de huidige koers zo'n 15 euro. Nou ja, ik heb voorlopig dus wel genoeg :)

Afbeelding
SAM_4106s by Wim Hesselink, on Flickr

Goed, eerst maar eens aan de slag. De eerste lap kurk is vastgeplakt:
Afbeelding
SAM_5057s by Wim Hesselink, on Flickr

En na een paar avondjes (ik had niet zoveel tijd) ook de rest van het schaduwstation:
Afbeelding
SAM_5311s by Wim Hesselink, on Flickr

Het gat rechts-voor was een ongelukje. Omdat de kurk slechts 2 mm dik is en er geen lijm of rubber oid aan de kurk is toegevoegd, is het vrij kwetsbaar. Dus mijn vinger ging er zo doorheen... Nou ja, op dat plekje komt toch geen rails dus geen probleem. Nu nog even de schroefgaten vrijmaken, zodat ik de schroeven waarmee de houten plaat op de onderbouw zit altijd weer kan verwijderen (mocht dat nodig zijn). Op die plaats mag er natuurlijk ook geen rails komen te liggen. :)
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Het kopspoortje bij het station was oorspronkelijk (toen ik een paar jaar geleden begon met deze modules) ook niet gepland. Dus lag er ook niet voldoende kurk op module 3 voor het inrijwissel en extra spoor:
Afbeelding
SAM_5047s by Wim Hesselink, on Flickr


Dat heb ik dus even verholpen. Een beetje contactlijm, even wachten:
Afbeelding
SAM_5048s by Wim Hesselink, on Flickr


Op de ondergrond zie je trouwens nog een paar oude schetsjes voor de plaats van de overweg. Door het wissel moet de overweg nu iets naar links worden verplaatst.

Na flink aandrukken van de kurk zit het direct goed vast, zodat ik weer verder kan. Ik heb ook gelijk de ondergrond voor het wissel even donker geschilderd. Ik heb nog nooit een Peco wissel geballast en weet niet of ik overal wel ballast kan/wil aanbrengen. Voor je het weet zit de stelstang vast gelijmd... Dan liever maar iets minder ballast. Om te voorkomen dat op de plek zonder ballast de lichtbruine kurk zichtbaar is, schilder ik het donkerbruin. Hopelijk valt het dan niet zo op.
Afbeelding
SAM_5053s by Wim Hesselink, on Flickr



Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Nog een beetje onderbouw: Stelbouten + aansluiting nieuwe module
Iets anders wat nog moest gebeuren, was het op de juiste hoogte brengen van de 3 bestaande modules. Ik had daar al een verlaagd gedeelte voor gemaakt in de onderbouw, maar daarop staan de modules niet helemaal waterpas. Of beter gezegd; helemaal niet... :D Dat geeft niet, maar dat moest nog wel worden verholpen.
Afbeelding
SAM_5061s by Wim Hesselink, on Flickr

Ik heb in de latjes van de onderbouw M6 bouten gestoken en vastgezet met (vleugel)moeren. Hiermee heb ik een verstelbaar steuntje. In de modules heb ik een klein blokje hout geschroefd dat precies op een stelbout rust.
Afbeelding
SAM_5071s by Wim Hesselink, on Flickr


Afbeelding
SAM_5072s by Wim Hesselink, on Flickr


Afbeelding
SAM_5075s by Wim Hesselink, on Flickr

De foto’s zeggen meer dan woorden. Inmiddels staat het geheel op zijn pootjes. Het was wel weer extra werk, maar het is nu snel en goed waterpas te stellen. Achteraf was het natuurlijk veel beter om de 3 modules gewoon in Nederland te laten en hier volledig opnieuw te beginnen. Maar ja, dat zou dan het zoveelste project zijn dat ik niet afmaak... Nu heb ik ze in ieder geval gebruikt en kan ik weer verder :)

Aansluiten op de rest van de baan
Nu deze 3 modules eindelijk op de goede hoogte staan, kan ik ze ook eindelijk vastmaken aan de rest van de baan. In ieder geval aan de plek waar module 4 moet komen. Daar had ik tot nu toe alleen nog maar de 2 lange liggers boven het bureau gemonteerd. Eigenlijk wilde ik hier twee losse modules op plaatsen, maar ik heb nu besloten om het simpeler te houden: module 4 en 5 worden gewoon één groot segment. 145 cm lang en max 60 cm breed. Het gepruts met de eerste 3 modules was een reden om het hier simpeler te houden. Geen gedoe met extra bevestigingen en afstelmogelijkheden. Als de baan nog eens een keer verhuisd moet worden, dan moet dit deel als één groot geheel worden verplaatst.
Voorlopig eerst maar eens 2 plankjes vastgeschroefd om module 3 aan vast te maken:
Afbeelding
SAM_5058s by Wim Hesselink, on Flickr


Door de gaten komen M6 bouten die dit deel met module 3 verbinden:
Afbeelding
SAM_5079s by Wim Hesselink, on Flickr


Van opzij ziet het er dan zo uit:
Afbeelding
SAM_5076s by Wim Hesselink, on Flickr

Geen toppunt van timmermanskunst, maar het is voldoende stevig. Al het houtwerk dat je hier ziet verdwijnt toch onder het landschap en is uiteindelijk onzichtbaar.
Links module 3 met de Wiedbrug. Rechts de nieuwe sectie waar een spoordijk komt met de aftakking van de zijlijn.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Inspirerend Wim,

Ik heb losse segmenten op poten die aan de zijkanten met elkaar zijn verbonden. Wel telkens een gedoe om exactde juiste hoogte te krijgen. Aan de onderkant van de poten zitten slotbouten die in hoogte verstelbaar zijn, maar dat is vrij lastig stellen. Ik ga jouw idee om direct onder de segmenten de hoogte te verstellen ook eens verder uitwerken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Harry,
Grappig, mijn idee was uit nood geboren omdat ik de 3 kleine modules al had en ze moest invoegen in het grotere geheel. Bij mijn h0 baan in Nederland staan de segmenten op losse poten met onderin een inslagmoer en een bout om het verstelbaar te maken, dus soortgelijk aan wat jij nu hebt. Het werkt wel, maar het is tijdrovend om goed af te stellen. Voor een vaste baan is dat niet zo erg, maar als je de modules regelmatig moet opbouwen, kan het vervelend worden.
Ik heb nog wel meer foto's van de constructie die ik heb gebruikt. Mocht je nog een detail oid willen zien dan hoor ik het wel. :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Schaduwstation
Voordat ik met de zichtbare modules verder ga, wil ik het schaduwstation aanleggen. Ik heb nagenoeg alle rails hiervoor al binnen. Een lading Fleischmann rail die ik ooit een keer van een collega heb overgenomen. Het moet nog wel goed worden schoongemaakt en van nieuwe (elektrische) aansluitingen worden voorzien. Eerst heb ik het schaduwstation eens echt ontworpen. Ik had in een eerder bericht al een keer een schetsje bijgevoegd, maar dat was slechts een voorlopig idee. Ik heb het nu wat beter uitgewerkt:
Afbeelding
schaduwstation3 by Wim Hesselink, on Flickr

Een deel van het station is vrij standaard; 5 doorgaande sporen. Eén daarvan (het onderste) is een stuk langer dan de rest. Hier kan ik een lange goederentrein van 140 cm laten wachten. Nou ja lang... Het is niets vergeleken bij de lengtes die Ron en Jeroen door hun Rijndal sturen, maar voor mij wordt dit een behoorlijke lengte :) De andere 4 sporen zijn respectievelijk 100, 90, 90 en 85 cm lang. Hier kunnen de treinen met “normale” lengte parkeren. De reizigerstreinen zullen sowieso (veel) korter zijn. Typisch een BR 212 met vier 3-assige Umbauwagen, of een BR 216 met 3 a 4 Silberlinge. En verder treinstellen (railbusjes, Akkutriebwagen, enz).
Het goederenverkeer zal bestaan uit een Nahgüterzug en een Ganzzug met basaltwagens. En de genoemde langere goederentrein natuurlijk.
De kopsporen kan ik gebruiken om te pendelen met treinstellen en een Wendezug (BR 212 met Silberlingstuurstandrijtuig). Dit geeft me dus ook de mogelijkheid om enigzins “point-to-point” te gaan rijden. Het grootste nadeel van het ontwerp van de hele baan (voor mij) is dat het eigenlijk gewoon een ovaal is. Iets dat ik liever niet had gehad, maar ja, ik heb niet zo heel veel ruimte.
De rails heb ik nog eens uitgelegd om te controleren of wintrack wel klopt met de werkelijkheid en of ik nog rails of wissels te kort kom:
Afbeelding
SAM_5332s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_5336s by Wim Hesselink, on Flickr

Het valt me niet tegen. Het lijkt allemaal goed te passen. Het is alleen even oppassen met de locaties van de schroeven waarmee de houten plaat op de onderbouw is vastgeschroefd. Deze moeten toegankelijk blijven om het schaduwstation los te kunnen schroeven wanneer dat nodig is. Op die plekken mag natuurlijk geen rails komen te liggen. :) Uiteindelijk hoefde ik slechts 1 schroef te verplaatsen.
De volgende stap is het vastlijmen van de rails. En het solderen van alle elektrische verbindingen. Omdat ik niet vertrouw op de geleiding via de raillasjes, krijgt ieder stuk rail zijn eigen aansluitdraden. Dat wordt dus nog een leuke klus.... :-/
Gelukkig kan ik de hele plaat waarop het schaduwstation komt verwijderen, zodat ik niet in een onmogelijke houding hoef te solderen en kabels hoef te leggen. Op zijn kant op de keukentafel is dan al een stuk aangenamer :)
Komend weekend hoop ik daar aan te kunnen beginnen.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Zo.... de laatste maand heb ik niet veel aan de baan kunnen doen. Wel ben ik nog even in Nederland geweest en heb zelfs tijd gehad om een bezoekje aan Rail in Houten te brengen. In Rusland is er wel modelspoor, maar tentoonstellingen en beurzen heb ik nog niet ontdekt... Dus het was fijn om even weer wat van de sfeer in Houten mee te kunnen krijgen.
En dan ga je natuurlijk niet met lege handen weer naar huis....:
Afbeelding
SAM_5441s by Wim Hesselink, on Flickr
Deze BR 236 stond al een tijdje op mijn lijstje en de N-spoorstore had hem voor een leuk prijsje staan :D
Verder her en der nog wat andere dingen gekocht, zoals ballast bij JeWeHa (ook basalt stof voor het maken van asfaltwegen, bedankt voor de tip Harry!). En voor de bouw van het schaduwstation electradraad, sub-D stekkers e.d. Er zijn wel enkele modelspoorwinkels in Moskou, maar dun electradraad verkopen ze vreemd genoeg niet... Sowieso is er bijna geen N spul te vinden hier. Veel h0 natuurlijk. En verassend genoeg ook veel in schaal 0 en I! Mijn vrouw (zelf russische) was niet bekend met modelspoor voordat ze mij kende, en schrok nogal van wat een BR 44 in schaal I kost. Ik ook trouwens... :o :lol: Sowieso is het hier allemaal duurder dan in Nederland of Duitsland, zelfs met de huidige wisselkoers. Gelukkig kom ik met enige regelmaat in Nederland en kan ik nog even (relatief) goedkoop inslaan bij de modelbouwzaken daar :)
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 09 sep 2017 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Ebay.de is dan vast wel een alternatief voor je. Of kost het verzenden naar Moskou een fortuin?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Verzenden naar Moskou kan wel, maar het is de vraag of het dan ook aankomt.... Ik heb wel eens kaarten gestuurd vanuit Nederland. Een paar kwamen na 2 maanden aan. Een paar andere helemaal niet... Om zeker te zijn gebruik ik DHL oid, maar ja, dan betaal je je scheel aan verzendkosten :shock: :roll:
Dus ik probeer het te combineren met mijn eigen reisjes naar Nederland. En eerlijk gezegd heb ik momenteel voldoende materiaal om gewoon te gaan bouwen. Dus ik heb geen excuus meer... ;)
Het wagenpark is groot genoeg om een mooie exploitatie op te zetten. Maar ja, zo nu en dan komen er toch weer van die leuke modelletjes uit en dan kan ik het niet laten... :lol:
Groet, Wim
PS Vanavond maar eens bezig met het schaduwstation


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Schaduwstation: lijmen van de eerste rails
En het is al weer april! Mijn vorige bericht is van begin maart dus tijd voor een update. Ik heb niet heel veel gedaan, maar ook niet niets. Het grootste deel van de rails van het schaduwstation is inmiddels op maat gemaakt en vastgelijmd. Ik heb daar dit keer houtlijm voor gebruikt. Bij mijn vorige banen heb ik alles met contactlijm gedaan, maar dit keer wilde ik eens iets anders proberen. Het nadeel is dat houtlijm een paar uur moet drogen voordat het vastzit.
Het sporenplan is op de kurk getekend en de eerste wissels zijn gelegd:
Afbeelding
SAM_5446s by Wim Hesselink, on Flickr

Na het lijmen moet het worden verzwaard tijdens het drogen. Hiervoor gebruik ik wat er maar aanwezig is; trafo, potten verf, lijm, enz:
Afbeelding
SAM_5452s by Wim Hesselink, on Flickr


Ondertussen is het eerste doorgaande spoor gereed. Een BR 216 met 4 Umbauwagen past hier met gemak. Er kan nog wel een rijtuigje bij indien gewenst:
Afbeelding
SAM_5454s by Wim Hesselink, on Flickr


Omdat het met een vaste geometrie als Fleischmann Picolo natuurlijk nooit helemaal past, moet het laatste stukje rail op maat worden gezaagd. Ik heb de rails niet doorgeslepen, maar heb ze handmatig gezaagd met een heel fijn ijzerzaagje. Het voordeel is dat je meer controle hebt dan met de Dremel en geen last van rondspattende metaaldeeltjes. En het gaat vrijwel net zo snel.

Na het op maat zagen en wegvijlen van de eventuele bramen (maar dat viel erg mee!) moeten er natuurlijk raillasjes worden aangebracht. En ook isolatielasjes voor de diverse stopsecties. Ik had een paar zakjes lasjes meegenomen uit Nederland, maar het gebruik was veel hoger dan ik had gedacht. Gelukkig had ik net genoeg. Even snel een paar bijkopen in de winkel op de hoek is er hier niet bij...

Ik heb de sporen in twee secties verdeeld zodat er eventueel ook 2 korte treinen achter elkaar kunnen staan. Voorlopig blijf ik trouwens analoog rijden, maar op termijn wordt het digitaal. Maar dan alleen de loks digitaal (voor de betere rijeigenschappen). Ik ga niet automatisch rijden via een pc oid. De bediening van het schaduwstation (wissels en stopsecties ed) gaat gewoon handmatig via een paneeltje dat ik nog moet maken. Maar dat komt later. Eerst alle rails maar eens leggen.

Zoals te zien is op de foto’s heb ik het hele schaduwstation van de baan getild en op een bankje gelegd. Zo kan ik er veel beter bij dan wanneer het op zijn normale hoogte van 150 cm gemonteerd blijft. Ook bij het aanleggen van alle bekabeling zal dit het werken gemakkelijker maken. Geen gekruip meer onder de baan!
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 09 sep 2017 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Schaduwstation: de rest van de rails
Het vorige bouwbericht was niet het enige wat ik in maart heb gedaan. Langzaam maar zeker kreeg het schaduwstation vorm:
Afbeelding
SAM_5460s by Wim Hesselink, on Flickr

Ook is de ballasttrein gearriveerd (hoewel niet nodig voor Picolo ;) ):
Afbeelding
SAM_5457s by Wim Hesselink, on Flickr

Uiteindelijk lagen dan vrijwel alle sporen op hun plek. Alleen de achterste 2 kopsporen kan ik nog niet aanleggen, omdat ik nog een wissel mis (en Fleischmann een tijdje geen rails leverde.... ). Inmiddels ligt die in de winkel in Nederland op mij te wachten. Nou ja, die laatste twee sporen komen later wel.
Het geheel staat nu even rechtop tegen de muur. Ik ben wel tevreden :) :
Afbeelding
SAM_5469s by Wim Hesselink, on Flickr

Links staan de 3 zichtbare modules. Die wachten ook op verdere aankleding, maar eerst moet het schaduwdeel nu af. Er is nog genoeg aan electra te doen. Niet mijn grootste hobby in deze hobby, maar ja, het hoort er bij...
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 09 sep 2017 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie