Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

traiNiac schreef:Leuk zo'n Limburger Zigarre. Laat ons s.v.p. weten hoe-ie presteert.
Hallo Harry, ik ga hem dit weekend testen, maar dan moet ik eerst de modelbaan even leeg maken (ligt nu vol met van alles en nog wat). En schoonmaken, want er ligt ook genoeg stof. De sigaar ziet er in ieder geval leuk uit! En hij is uiteraard heel typisch voor het Westerwald :) Ik heb alleen een motorwagen dus hij zal met name in de daluren gaan rijden. Ik zal komend weekend eens een fototje plaatsen.

De LMV kan zeker nieuwe leden gebruiken. Het is een grote baan die veel onderhoud nodig heeft. En uiteraard is er nog genoeg te doen op de modules die nog niet af zijn. Bij mijn weten stond Balduinstein ook op de planning dus dat zou zeker passen. :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Het weekend is al weer lang voorbij en het nieuwe is zelfs al begonnen. Ik ben weer erg druk geweest deze week, maar op kantoor en niet met de modelbaan... :(
Toch heb ik nog een beetje tijd gevonden om de Zigarre te testen. En hij rijdt als een zonnetje :D En zoemt zelfs als een accutreinstel, zelfs zonder geluidsdecoder :D
Mijn dochtertje vond het ook erg interessant om een treintje te zien rijden. Ademloos keek ze toe. :) En daarna probeerde ze er uiteraard naar te grijpen, maar gelukkig kon ik haar op tijd tegenhouden. Ik ben wel erg blij dat de baan op 150 cm hoogte is gebouwd. Ze kan er voorlopig zelf niet bij :)
Groet, Wim
PS komend weekend weer in de tuin werken dus helaas geen modelbouw...


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Wim,

Ik ga ook maar eens op zoek.

En wel een beetje opschieten met de tuin hè, we willen net als je dochtertje naar je treintjes kijken :D .


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Hi Wim,

Mooi ding die Limburse sigaar. Ik heb hem vorig jaar tijdens de open dag van de LMV al eens op de "Lahntalbahn in N" laten rijden.
Prachtige rij-eigenschappen, hier wat plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

traiNiac schreef:En wel een beetje opschieten met de tuin hè, we willen net als je dochtertje naar je treintjes kijken :D .
Ik doe mijn best!

Tsja, we zouden dit weekend naar de datcha van mijn schoonouders om daar in de tuin te werken (en barbeknoeien, wodka drinken ;) , enz), maar helaas waren we niet de enigen die Moskou wilden ontvluchten...
De wegen waren zo vol dat er lange files stonden. Op een gegeven moment zijn we maar omgekeerd en terug naar huis gegaan... Volgens mijn telefoon zou het nog ruim 2.5 uur file rijden worden (over een afstand van 70 km!) Niet echt mijn ideale besteding van een zaterdag...
Echter, nu ik weer in Moskou ben, kan ik wél weer aan de slag met de modelbaan.
Zoals een groot Nederlands filosoof ooit zei: "elk nadeel heb ze voordeel" :D

Maar goed, eerst nog even een moederdagcadeautje halen. Misschien dat ik later vanavond nog een paar foto's kan plaatsen.

@Erwin: leuk om de sigaar ook op de Lahntalbahn te zien! Hij heet dan natuurlijk ook niet voor niets "Limburger Zigarre" ;)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Limburger Zigarre
Zoals beloofd een paar plaatjes van mijn verjaarsdagcadeautje (de Limburger Zigarre) op mijn modelbaan.
Op de eerste foto zie je hem vanuit Neuwied over de brug komen:
Afbeelding
SAM_7715s by Wim Hesselink, on Flickr

Hoewel er op het koersbord staat dat hij van Oberlahnstein naar Koblenz gaat, klopt dat niet. Dit is de trein van Neuwied via Altenkirchen naar Au (aan de Siegstrecke). Nu is Koblenz niet ver weg. Ze zullen wel vergeten zijn het bordje te verwisselen. Waarschijnlijk heeft hij de dienst naar Koblenz eerder op de dag gereden. Daarna de stopper van Koblenz naar Neuwied. En nu dus via de Wiedtalbahn naar de Siegstrecke. Wie weet gaat hij daarna nog verder, naar Wissen en dan via de Wissertalbahn het Bergisches Land in om uiteindelijk in Hagen in het Ruhrgebied uit te komen... Zoals jullie zien, ontbreekt het me niet aan fantasie :)

Maar goed, voorlopig rijdt hij nog op de Wiedtalbahn. Enkele ogenblikken na het passeren van de Wied stopt hij bij halte Altwied.
Afbeelding
SAM_7713s by Wim Hesselink, on Flickr
Het haltegebouwtje staat al, maar een perron is er nog niet. Dat wordt dus springen als men hier wil uitstappen... Met veel verwensingen aan het plaatselijke hoofd van de DB (ene Herr Hesselink) die over de bouw van infra gaat ... De rails naast de halte is wel gloednieuw; hij roest zelfs nog niet! ;)

Na een korte stop mag de ETA door en passeren we de overweg op weg naar de volgende brug over de Wied:
Afbeelding
SAM_7719s by Wim Hesselink, on Flickr
Naast de overweg bevindt zich een restaurant in aanbouw. De ruwbouw staat al, maar er moet nog veel gebeuren voordat je hier gemoedelijk een hapje kunt eten op het terras aan de Wied... We zullen zien hoe snel de bouwwerkzaamheden gaan.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hij ziet er zeer fraai uit Herr Oberbaumeister Hesselink. En die roest op de rails komt vast wel een keertje. Heb je de brug (Vollmer?) over de Wied zelf geschilderd? Ziet er heel goed uit, welke kleur is het?


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Mooi Wim!


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank heren!
De brug is geschilderd met Tamiya XF 58 (Olive green). Gewoon met de penseel erop gekwast, iets verdund met water dacht ik, maar het is al even geleden. Ik vind het erg fijne verf, die mooi uitvloeit. De brug moet nog wel een keer iets verouderd worden. Niet te veel, we zijn niet in de USA... Oberbaumeister Hesselink mag dan traag bouwen, maar daarna wordt het allemaal wel goed onderhouden ;)
Een paar fatsoenlijke landhoofden zouden trouwens ook niet misstaan (ipv die blokjes hout...).
Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Dank Wim,

Ik vind Tamiya ook prettig werken met de kwast. Net weer iets beter dan Revell Aqua. De laatste tijd werk ik ook veel met Vallejo Model Color. Vloeit ook mooi uit, maar dekt heel slecht, vind ik.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Ziet er mooi uit Wim, ook de Limburger Zigarre is een mooie toevoeging.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

En een mooie brug, beter als de brug op de laatste foto. Daar zal de zigarre wel doorheen zakken. :lol:
Maar zonder gekheid ziet er wel leuk uit, gezellig restaurantje.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

BenQ schreef:...beter als de brug op de laatste foto. Daar zal de zigarre wel doorheen zakken...
Nee, hoor. Dat gaat prima. De brug is opgehangen aan luchtankers. Die heb ik met een likje invisibility paint behandeld waardoor het allemaal wat eleganter oogt :mrgreen:



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Arnold1978 »

Mooi treintje!

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Achtergrond + steun voor verlichting
Een tijdje geleden was ik bezig met de landschapsprofielen aan de voorkant van de baan. De achtergrondplaten moesten echter ook nog op maat worden gemaakt. Dat wil zeggen; de hardboard platen waarop later de achtergrond geschilderd gaat worden. Dat heb ik een paar weken geleden al gedaan (het zagen, niet het schilderen), maar ik had er nog geen foto's van geplaatst. Bij deze dus.
Met name aan de rechterkant moest ik nog aan de slag:
Afbeelding
SAM_7644 by Wim Hesselink, on Flickr

Eerst heb ik een extra verticale steun geplaatst, waar de plaat netjes tegen aan kan worden geschroefd:
Afbeelding
SAM_7652 by Wim Hesselink, on Flickr
Beneden langs het spoor dat achter de plaat langs loopt, heb ik tegelijkertijd nog een paar dunne latjes geschroefd als valbeveiliging. Aan de ene kant gaat het vlak langs de muur, maar aan de voorzijde zit er redelijk wat ruimte tussen spoor en achtergrondplaat. En ik wil mijn nieuwe Zigarre niet opeens op mijn bureau onder de baan vinden...

Na wat zagen van gaten voor de doorgang van het spoor kan dan ook de laatste plaat worden geplaatst:
Afbeelding
SAM_7647 by Wim Hesselink, on Flickr

Als je in de langsrichting van de baan kijkt, zie je dat de achtergrond een lange flauwe boog maakt. Bij de halte Altwied heb ik hem iets op de plaat van het schaduwstation laten lopen zodat ik iets meer ruimte in het zichtbare deel heb (voor bebouwing ed):
Afbeelding
SAM_7649 by Wim Hesselink, on Flickr
Net boven de achtergrondplaten heb ik trouwens nog een horizontale lat aangebracht. Dat maakt de constructie iets steviger en geeft me tegelijk bevestigingsmogelijkheden voor een soort van afdekking boven de baan. Hier komt later behalve de verlichting ook de fries aan te hangen:
Afbeelding
SAM_7654 by Wim Hesselink, on Flickr

Inmiddels is het weer laat. Later deze week zal ik meer laten zien van de bouw van het restaurantje. En ik zal tussendoor ook eens proberen nog iets te solderen. Het wordt de hoogste tijd...
Groet, Wim



jerrytrein
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door jerrytrein »

Je gaat lekker en gestaag
Maar je blijft hollander he
Lekker op klompen
kom je daarmee op straat ook :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Ik moest even denken voordat ik door had wat je bedoelde... Maar toen zag ik het in de laatste foto :D
Het zijn sloffen die ik als afscheidscadeau van mijn collegas in Nederland kreeg.
Ik zou er in theorie wel mee naar buiten kunnen, maar ik gebruik ze liever om in de winter binnen warme voeten te houden :).
De foto is al weer uit februari zag ik net... Inmiddels zijn de sloffen niet meer nodig (het is hier 25C)
Groet, Wim



jerrytrein
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door jerrytrein »

OK
Maar je baan gaat lekker
Is er wat modelspoor wel te verkrijgen in rusland
En hebben die russen behalve wodka nog hobby's , of is dat daar niet te doen


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Er zijn in Moskou een paar modelspoorzaken, maar die hebben meestal met name h0 (of groter; schaal 1 zie je relatief veel). Zo nu en dan ligt er wel wat N spul bij, maar dat houdt niet over. Daarnaast zijn de prijzen schreeuwend hoog, typisch 50% (of meer) hoger dan in een gemiddelde zaak in Nederland. In de praktijk bestel ik mijn spullen dus in Nederland. Het materieel zeker.
Heel soms loop ik hier een winkel binnen, gewoon om even te neuzen. In Nederland liep ik wel vaker bij de Wapstad binnen. Maar veel meer dan een zakje met stuikjes oid haal ik hier in Moskou niet. Want ook qua scenery is het aanbod beperkt.

De modelspoorhobby is er hier dus wel, maar een stuk minder groot dan in bv west Europa. Andere hobby's? Ehm..., veel sport (ijshockey bv). En creatieve hobbys meer muziek en schilderen denk ik. Je ziet vrij veel uitgebreidde hobbywinkels (a la Pipoos) met allerlei schilderbenodigdheden, 1001 soorten verf en toebehoren. Daar kom ik dan ook nog wel eens voor een penseeltje of verdunner voor Humbrol verf ed.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5082
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Wim, dan is er in ieder geval genoeg te krijgen om de baan van een mooie achtergrond te voorzien. Ga je de achtergrond schilderen of met foto's ofzo bestikkeren?

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Ik was eerst van plan om hem zelf te schilderen. Maar op Beneluxspoor zag ik de baan van Reinout van Rees (Eifelburgenbahn) die ook hele mooie effecten met een fotoachtergrond weet te bereiken. Ik twijfel nog. Bij een fotoachtergrond is het weer lastig om het perspectief consequent te houden (eigenlijk moet de achtergrond juist geen perspectief hebben).
Waarschijnlijk ga ik hem zelf schilderen. Er kan altijd nog een behangetje overheen mocht het niet lukken.

Eerst maar eens bedenken wat er precies op de achtergrond moet komen. Het grootste deel is gewoon een beboste helling. Alleen achter de halte moeten wat huizen komen van het dorpje. Een alternatief is misschien een achtergrond van MZZ (of soortgelijke leveranciers).

Ik zie wel. Dit jaar begin ik er nog niet aan. Eerst maar eens echt met het landschap bezig, met name schilderen en ballasten van rails, plaatsen van infra (bruggen incl landhoofden ipv luchtankers), perron, tunnelingang, enz.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5082
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Mijn meest geslaagde achtergronden tot nu toe zijn een combinatie van foto's die deels overgeschilderd zijn. Daarmee behoud ik de delen die ik wil behouden en schilder die evt. over en probeer de rest waar nodig samen te laten smelten zodat ook niet aansluitende foto's samen een eenheid gaan vormen zie Diorama Soest Wiedergeburt des Pharaos en Diorama Anröchte Aschenbrödelweg. Naar mijn mening zit er wel perspectief in de perfecte achtergrond zodat je zowel straten als bebouwing doortrekt de achtergrond in waardoor je diorama of modelbaan dieper lijkt als hij is.

De reden dat ik er over begon is dat mij lijkt dat de achtergrond bij jullie in de kamer ook best wel aanwezig kan gaan zijn. Als het lukt de (bijna) perfecte achtergrond te creëren is het denk ik niet alleen een aanwinst voor je modelbaan maar ook voor de kamer. Samen met de modelbaan heb je dan een soort 3D schilderij in de kamer.

Zelf hoop ik iemand tegen te komen die en mij kan leren goede landschappen te schilderen( en dan niet via youtube filmpjes of een cursus ofzo) en hoop ik iemand te vinden die demo's landschappen schilderen op beurzen kan en wil geven want ik heb het idee dat daar behoefte aan is. Tot die tijd probeer ik ook een beetje te peilen hoe andere denken hun achtergrond vorm te gaan en zo kwam ik bij mijn vragen m.b.t. de achtergrond van jou baan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Michiel,
Leuk om jouw achtergrondschilderingen te zien. Ik zie dat je de fotos eigenlijk als leidraad gebruikt om nagenoeg helemaal over te schilderen zodat de kleuren overeen komen. Een interessante methode!
neudalhausenstadbahn schreef:Naar mijn mening zit er wel perspectief in de perfecte achtergrond zodat je zowel straten als bebouwing doortrekt de achtergrond in waardoor je diorama of modelbaan dieper lijkt als hij is.
Klopt, als ze goed op elkaar aansluiten, geeft dat heel veel extra dieptewerking. Het probleem is echter dat dat effect slechts vanuit 1 specifiek gezichtspunt werkt. Op foto's werkt dat dus geweldig! Maar zo snel je iets van standpunt verandert, klopt het perspectief niet meer en valt het juist extra op.
Om die reden probeer ik objecten te vermijden die zowel in 3D op de voorgrond staan als in 2D op de achtergrond. Dus bij voorkeur geen doorlopende wegen of huizenblokken.

Als je door zichtblokkades (bv groepen bomen of andere gebouwen) de blik op de achtergrond op zo'n manier blokkeert dat je slechts vanuit 1 gezichtspunt op de achtergrond kunt kijken, kan het wel werken. In een diorama is dat gemakkelijker te doen dan op een modelbaan waar je langs loopt, omdat je op een diorama al snel een "vaste" zichtas hebt (of kunt forceren).

Ik heb straks echter wel een probleem, want op 2 punten is er een weg die tegen de achtergrondplaat stoot. Die overgang zal ik moeten verbergen, bv door bomen en/of gebouwen.

De bebouwing achter de halte Altwied wil ik echter scheiden in 2 delen: de voorste rij als 3D model (eventueel halfrelief). De rest van het dorp op de achtergrondplaat. De overgang wil ik zoveel mogelijk met struiken en bomen maskeren. De 2D gebouwen op de achtergrond zullen dan wel perspectief hebben, maar dat zal minder storend zijn, omdat ze optisch "verder weg" staan (hoop ik). Of het effect werkelijk lukt weet ik niet. Ik zal het zien.

Een voorbeeld waar het naar mijn mening goed is gelukt, is de modelbaan Wolzerdange (van Wim Wijnhoud), zie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221436947
Hier zijn echter weinig gebouwen op de achtergrond te zien.

Een ander voorbeeld met geslaagde achtergrond zag ik pas in Eisenbahn Journal (maart 2018) over een recente modelbaan van Josef Brandl (Im Bayerischen Jura). Maar ook dit is een puur landschappelijke achtergrond.

We zullen zien in hoeverre ik dit kan benaderen. Beide voorbeelden zijn trouwens wel fotoachtergronden.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Je hebt er in ieder geval al goed over nagedacht. Ik hou het bij natuurlijke foto-achtergronden. Voor een enkele foto zeer geschikt (b.v. https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... &start=100, maar inderdaad lastig als je van positie verandert. Ik heb daarom neutrale foto-achtergronden gekocht. Eentje met alleen wolken (zie de laatste foto's in mijn draadje) en eentje met alleen een bomenrij. Die zal ik binnenkort eens opplakken en gebruiken.



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er erg mooi uit, deze achtergrond.

Mvg

Arnold


Plaats reactie