Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Ziet er goed uit, vooral die openingen voor de kettingen van de ophaalbrug. :lol:
Nou nog een mooi kleurtje.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Ben,

Openingen voor de kettingen van de ophaalbrug! Brilliant! Daar had ik nog niet aan gedacht! :lol:

Ik had de inspiratie voor mijn portaal gehaald uit andere portalen in het Westerwald (en omgeving). Oa de Marienthaler Tunnel, waar ook een paar kleine openingen zitten:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... m_1883.jpg

Verder zijn er op de volgende website veel fotos te vinden van het baanvak Engers-Au, niet alleen van tunnels.
http://www.klauserbeck.de/Kilometrierun ... gersAu.htm

Oa de Burgtunnel (km 4.4) en de Grenzauer Tunnel (km 11.2) hebben her en der gaten/openingen.
De Teufelsbergtunnel (km 7.2) heeft geen gaten, maar was qua uiterlijk ook een inspiratie voor mijn tunnel.

Vandaag of morgen gaat er een likje verf over de muren. Dat moet het meer een eenheid maken.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

tv_man schreef: 10 okt 2019 07:24 Ziet er heel netjes uit met die afdekstenen! Waar styreen al niet goed voor kan zijn.
Dank je Norman! Ja, het is vrij snel te maken, en kost bijna niks! Een beetje tijd, dat dan weer wel. Maar ik heb nu wel een uniek portaal op mn baan :D
tv_man schreef: 10 okt 2019 07:24En wat betreft Burg Altwied: ik zou misschien een bordje met "Burg Altwied 100m -->" plaatsen waarbij het kasteel zelf toevallig nét achter wat bomen schuilgaat zodat je het nét niet ziet. Kan de toeschouwer zijn fantasie de vrije loop laten gaan over hoe het er echt uitziet.
Dat is een goed idee! Aan de straatkant van de halte kan sowieso een bordje met toeristische info komen. Dat is misschien niet heel goed zichtbaar omdat het haltegebouw er voor staat. Maar ik plan nog een wandelpad langs de tunnel. Als ik daar een splitsing maak, kan (moet) er ook een wegwijzer bij. Die is dan wel goed zichtbaar want aan de voorkant van de baan.
Ik ga eens kijken of het gaat passen. Bedankt voor de tip! :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Heel fraai portaal geworden Wim!

Die afwerking met polystyreen strips doet het goed. Is het portaal inmiddels al geschilderd?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Tunnel uit XPS - deel 7
Dank je Harry! Inmiddels zit de eerste laag verf er op. Ik ben vanavond nog even bezig geweest met een wash van donkerbruine Lasurfarbe van Heki. Omdat foto's meer zeggen dan mijn prietpraat:

Afbeelding
Eergisteren had ik al een basislaag matte muurverf aangebracht (testpotje van de Praxis). Het hecht geweldig, zowel op het XPS schuim, de Noch muur en de polystyreen strips. Zoals te zien moet ik nog steeds de randjes van de opening van het portaal wat netter maken. Met het blote oog valt het veel minder op, dus vergeet ik dat steeds...
Ook zijn de frutseltjes die ik als versiering had aangebracht niet helemaal kaarsrecht... :( Nou ja, het is niet anders. Bij het volgende portaal kan ik het netter doen.
In de zijmuur is ook nog een pijpje te zien voor de afvoer van water dat achter de muur ophoopt. Deze heb ik gemaakt uit een stukje aluminiumfolie. Door dit om een metaaldraad (1 mm diameter) te wikkelen, krijg je een mooi klein buisje met een wanddikte van nul-komma-weinig. Vastplakken in een gaatje in de muur en klaar. Een leuk detail dat in een mum van tijd gemaakt is. :)

Vanavond heb ik ook een wash aangebracht. Hier tijdens het proces:

Afbeelding
Het effect is geweldig! Het effen grijs van de verf is in 1 keer omgetoverd tot een stenen muur! Zoals ik schreef is het donkerbruine Lasurfarbe van Heki, wel flink verdund met water en met relatief veel afwasmiddel er in om het goed te laten vloeien. Daarna wel horizontaal laten drogen, anders druipt alles er via de voegen aan de onderkant weer uit (gelukkig kwam ik daar op tijd achter...)

Nadat alle muren behandeld waren konden ze drogen. Na een uurtje heb ik ze weer op de baan geplaatst. Een 212 mocht poseren:

Afbeelding
Het effect van de wash is na drogen minder geworden. Er mag dus nog een wash over. En de afdekstenen rechts zijn iets te vlekkerig, dat moet ik ook nog even bijwerken. Maar het begint toch zeker te lijken op wat ik voor ogen had. Uiteraard moet er ook nog een drybrush over, en wat vervuilen met donkergrijs boven het portaal om de het effect van decennia lang rook van de stoomloks na te bootsen.
Komende week zal ik echter weinig aan het bouwen toekomen, dus het duurt nog even voordat ik daarmee verder kan.

Groet, Wim



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door tv_man »

Interessante techniek om dunne buisjes te maken van aluminiumfolie. Misschien ook iets om hele fijne dakgoten en dergelijke van te maken. Ik neem aan dat het redelijk fragiel is dat buisje? Is het nog vastgelijmd in buisvorm of blijft het in vanzelf in vorm zitten?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Norman,

Ik had een dekseltje van een bekertje yoghurt gebruikt. Dat is net iets dikker dan alufolie van een rol.
Het pijpje is trouwens niet heel fragiel. Doordat het zo klein is opgerold, is het verrassend stevig. Voor dakgoten moet het ook wel bruikbaar zijn, maar omdat je dan maar een halve cylinder hebt, zal dat minder stevig worden.

Ik had de pijpjes met een klein drupje houtlijm vastgezet, maar dat was eigenlijk niet nodig. Het klemt uit zichzelf in het gaatje in de muur. En na schilderen werkt de verf ook als lijm.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Wim,

Heb vandaag eens de moeite genomen om de laatste paarbladzijden van je draadje eens goed te bekijken.
Mooie tunnel portalen heb je gemaakt (ben je aan het maken) mijn complimenten.

Ben erg benieuwd naar de afwerking kwa kleuren want dat wordt natuurlijk een hele klus omdat een beetje natuurgetrouw te krijgen.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door tv_man »

Hallo Wim,

bedankt voor de uitleg. Dit gaan we een keertje uitproberen!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Folkert, Bob,
Bedankt voor de complimenten! )
Norman, graag gedaan! Ik ben benieuwd hoe jij het gaat toepassen in dakgoten.
bob vermeulen schreef: 14 okt 2019 12:17 Ben erg benieuwd naar de afwerking kwa kleuren want dat wordt natuurlijk een hele klus omdat een beetje natuurgetrouw te krijgen.
Ja inderdaad, dat wordt zeker nog een klus. Als je nog tips voor me hebt, dan hou ik me aanbevolen. :)
Ik zat net nog naar de voorbeeldfotos te kijken en zie dat vrijwel overal de voegen lichtgrijs zijn, waar ik ze juist donker heb gemaakt...
Misschien toch nog maar even aanpassen?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Tunnel uit XPS - deel 8
Behalve een paar kleurnuances aanbrengen is er niet veel gebeurd in de afgelopen 2 weken. Nou ja, beter dan niks. Met kleine stapjes komen we er uiteindelijk ook (als ik met pensioen ga is de baan klaar :lol: ):

Afbeelding

Er moet nog wel een wash met donkere verf over (en drybrushen met lichte verf). Ik heb voor dit portaal besloten de voegen donker te houden. Bij het andere portaal ga ik licht grijze voegen proberen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Portaal is heel goed gelukt Wim. De dekstenen heb ik bij je afgekeken en ook bij mijn portalen toegepast. 👍


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Folkert van Wijk »

Goed werk, Mooie tunnel wordt dat!


Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door gvandersel »

Zeer leerzaam. Ik loop ook nog met een paar tunnelportalen die van Faller naar eigenbouw omgezet moeten worden. Er loopt een gebogen traject door, waardorr mijn lange personenwagens klem komen te zitten.
Hoe dik is je XPS waar je het portaal uit gemaakt hebt. Het lijkt op foto's dikker dan 3 mm.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door OBBinN »

Nog maar eens je draadje doorspitten over xps portalen. Op mijn baan kom ik ook niet lekker uit met standaard portalen.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Ik hoop ook dat mijn baan klaar is als ik met pensioen ga. :lol: :o
De kleurnuances zien er goed uit.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

gvandersel schreef: 29 okt 2019 09:31 Hoe dik is je XPS waar je het portaal uit gemaakt hebt. Het lijkt op foto's dikker dan 3 mm.
Je kunt de portalen de dikte geven zoals je zelf wilt maar moet er wel rekening mee houden dat de stenen in de XPS gekrast worden. Zelf gebruik ik platen van 2 cm dikte voor de portalen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Bedankt mannen! Langzamerhand wordt het wel wat. Ik besef net dat het al weer 2 maanden geleden is, dat ik met dit portaal begonnen ben.... Gelukkig heb ik maar 2 portalen op mn baan :lol:
Wel moeten er nog bruggehoofden en steunmuren langs de rivier worden gebouwd. Nou ja, het houdt me van de straat.
gvandersel schreef: 29 okt 2019 09:31 Hoe dik is je XPS waar je het portaal uit gemaakt hebt. Het lijkt op foto's dikker dan 3 mm.
Hallo Gerard, het oranje XPS is 30 mm dik. Het grijze (binnenkant van de tunnel) 20 mm.
Het voordeel van dikker schuim is dat het uit zich zelf al stevig is, waardoor je er ongestoord in kunt krassen. Maar als je 3 mm dik (dun) schuim gebruikt, kun je waarschijnlijk een flexibele muur maken die eenvoudiger de contouren van het landschap volgt. Misschien dat ik dat voor een muurtje langs de rivier ga gebruiken.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Prachtig Wim, dat tunnelportaal ziet er schitterend uit.

Kost wat tijd maar dan heb je ook wat!!


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Erwin!
Ja, er gaat toch meer tijd in zitten dan ik eerst dacht. Nu het 2e portaal nog...
Inmiddels ben ik weer even met wat soldeerwerk bezig. Het rechterdeel van de baan moet nog worden aangesloten. En ik moet nu echt beginnen met een fatsoenlijk bedieningspaneel.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

:D Aah je favoriete klusje: solderen!

Tip: een leuk enkelsporig baantje van A naar B: weinig draadjes :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Ik heb een enkelsporig baanvak, van A naar A.... :D
Ok, her en der een wissel en een paar seinen... Maar echt uitgebreid kun je mijn baan niet noemen.
Er zit dus niets anders op dan te concluderen dat het echt aan mijzelf ligt... ;)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door HST »

Hoi Wim,

Mooi project heb je hier! :shock:. Minder is meer! Het is uiteindelijk maar net waar je van houdt, bij tijd en wijle kan een BR185 met een lange sleep mij ook best bekoren. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de verdere vorderingen van je baan. Wat je tot nu hebt laten zien is voor mij in ieder geval een mooie belofte voor de toekomst :!:

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Erwin!
Ik hoop dat je geduld hebt, want ik bouw "nogal" langzaam. :lol: :mrgreen:
Jij doet dat veel beter!
Groet, Wim


Plaats reactie