Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door athmulder »

Wij hebben al zolang die beschikbaar was een driewegwissel van Peco (55) in bedrijf. Die gedraagt zich als een gewone Peco-wissel en is (dus) erg bedrijfszeker. Wel gebruiken we op onze modulebaan de Peco-aandrijvingen. Voor de driewegwissel moet je de hartstukken samen met de aandrijving mee ompolen, wat we bij de gewone wissels 'gewoon' via de wisseltong kunnen doen. Dat werkt bij de driewegwissel niet. Nooit problemen gehad. Je hebt naast de wissel dus twee aandrijvingen nodig (Pl10W) en twee ompoolschakelaars (PL13).


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Fraai Wim,
Ik heb ook geen ervaring met Peco driewegwissels. Maar als je ruimte wilt winnen zou je je fiddleyard toch uit kunnen voeren met een schuiflade ipv wissels?


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

athmulder schreef: 18 okt 2021 08:54 Wij hebben al zolang die beschikbaar was een driewegwissel van Peco (55) in bedrijf. Die gedraagt zich als een gewone Peco-wissel en is (dus) erg bedrijfszeker. Wel gebruiken we op onze modulebaan de Peco-aandrijvingen. Voor de driewegwissel moet je de hartstukken samen met de aandrijving mee ompolen, wat we bij de gewone wissels 'gewoon' via de wisseltong kunnen doen. Dat werkt bij de driewegwissel niet. Nooit problemen gehad. Je hebt naast de wissel dus twee aandrijvingen nodig (Pl10W) en twee ompoolschakelaars (PL13).
Mooi te horen Ath, ook ik heb 2 Peco 3-weg wissels in mijn nieuwe baan ingepland.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Wim H schreef: 17 okt 2021 21:02
Hopelijk kan ik de komende tijd toch echt aan de slag. Waarschijnlijk zal ik binnenkort eens een paar weekenden alleen in Moskou plannen, zodat ik ook ongestoord kan werken. Het wordt tijd dat mijn dochterje haar slaapkamer ook echt voor zichzelf heeft :) En tijd dat ik zelf weer echte voortgang boek ipv te dromen over wat zou kunnen zijn... ;)

Groet, Wim
Dat gaat zeker lukken Wim. Soms duurt het helaas wat langer dan gepland.
Ben gecharmeerd van je nieuwe baanplan, dat gaat mooi worden daar in de hal.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

Misschien is de segment-draaischijf Faller 222105 aan de rechterkant een optie ipv. een 3-wegwissel.
Het is een leuk item en waarschijnlijk kunnen de sporen ook wat langer worden.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bob vermeulen »

Wim,

Ik was al een tijd niet hier op het forum erg actief maar nu eens even weer de draad opgepakt en je nieuwe plannen bekeken.
Het laatste plan is erg goed bedacht met veel rangeer mogelijkheden.
Wat is het gebouw boven "tenware"?

komt er ook een koppeling met Altwied?

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo heren,
Bedankt voor de reakties!
bpieters schreef: 17 okt 2021 22:45 Misschien kun je een (uitschuifbare of neerklapbare) trede maken om op te staan.
Bijv. 25 cm hoger staan kan heel veel uitmaken.
Hoi Bert, dat is een goed idee! Een klein opstapje zoals ze soms in bibliotheken gebruiken. Eventueel zelfs verrijdbaar. Bij de Wapstad in Rijswijk hadden ze die vroeger ook zodat je ook bouwdozen van de hoogste planken kon halen. :)
bpieters schreef: 17 okt 2021 22:45 Met de kleine radius wissels bespaar je wel wat lengte.
Klopt, maar die vind ik dan weer net iets te scherp. Ik heb momenteel alle wissels met de medium radius aangeschaft.
athmulder schreef: 18 okt 2021 08:54 Wij hebben al zolang die beschikbaar was een driewegwissel van Peco (55) in bedrijf. Die gedraagt zich als een gewone Peco-wissel en is (dus) erg bedrijfszeker.
Goed te horen Ab! Bedankt voor je info!
traiNiac schreef: 18 okt 2021 09:10 ...Maar als je ruimte wilt winnen zou je je fiddleyard toch uit kunnen voeren met een schuiflade ipv wissels?
Hoi Harry. Dat klopt, ik zou er zeker 25-30 cm kunnen winnen. Alleen heb ik het schaduwstation al gebouwd (hergebruik van de huidige baan). Een schuiflade zou ik opnieuw moeten bouwen en zal me (erg) veel tijd kosten (mezelf kennende). Daarnaast wil ik niet meer ruimte in de hal gebruiken dan wat ik nu voor het zichtbare deel gebruik (iets meer dan 2 m lengte). Het schaduwstation zal normaliter worden opgeborgen onder de baan. (Dat wordt nog wel een gedoe met het opbergen van de treinen...)
Nico Essers schreef: 18 okt 2021 10:49 Ben gecharmeerd van je nieuwe baanplan, dat gaat mooi worden daar in de hal.
Dank je Nico! Nu ik er meer mee bezig ben (qua planning) heb ik ook zin gekregen het te gaan bouwen. Het duurde even voordat ik mentaal de stap had gezet, want ja, alweer een baan niet afgebouwd... En ik was erg gecharmeerd van het flauw gebogen paradetraject in mijn huidige baan. Nou ja, het gaat in de opslag en zal ooit nog eens worden gebruikt. Hoop ik ;)
bpieters schreef: 18 okt 2021 11:04 Misschien is de segment-draaischijf Faller 222105 aan de rechterkant een optie ipv. een 3-wegwissel.
Het is een leuk item en waarschijnlijk kunnen de sporen ook wat langer worden.
Klopt, maar dan zou er in de stationsomgeving (in werkelijkheid) ruimtegebrek moeten zijn en dat is er eigenlijk niet. In dat geval zou men een gewoon wissel plaatsen met een stukje uithaalspoor. Daarnaast wil ik ook met een korte goederenwagen via de rechterkant van het station kunnen uithalen en dat kan niet via een segmentdraaischijf. Maar toch bedankt voor het meedenken! Ik waardeer het zeker!
bob vermeulen schreef: 18 okt 2021 21:20 Wat is het gebouw boven "tenware"?
Hoi Bob, de onderste 2 spooraansluitingen verzorgen de Tonwarenfabriek (bruin ingekleurd in mijn schets). Daar wordt keramiek gemaakt (varierend van keulse potten, via tuinkabouters tot wastafels en toiletten ed), wat vrij typisch is voor het Westerwald.
Aan het einde van de losweg heb ik een verhoogde kop en zijlading gepland (grijs in de schets). Eventueel nog met een portaalkraan om ook wat zwaardere goederen te kunnen laden en lossen.
bob vermeulen schreef: 18 okt 2021 21:20 komt er ook een koppeling met Altwied?
Ja en nee. In mijn fiktieve Westerwald takt er in Altwied een zijlijntje af van de Wiedtalbahn (ook te zien op de foto's van de huidige baan). Dit zijlijntje eindigt in Kurtscheid. In die zin is het dus gekoppeld met Altwied. Als ik later heel veel ruimte en tijd heb, kan ik ook Altwied afbouwen en alles aan elkaar koppelen. Maar dat zal nog wel even duren, vermoed ik... Dus realistisch gezien, wordt het niet gekoppeld.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo allemaal,

Het is een hele tijd geleden dat ik hier aktief was. Dat heeft zoals altijd meerdere redenen. Druk met werk en familie is altijd een reden om minder aan de modelbaan te werken (en op het forum aktief te zijn). Echter, sinds vorig jaar heb ik ook slechts heel beperkt toegang tot de n-spoor site. :( Ik kan het forum slechts beperkt lezen (met een compleet verstoorde lay-out). Dat maakt het lastig (en ook veel minder leuk) om even snel te surfen en een update te schrijven.
Niet dat er heel veel te schrijven viel... ;) :D

Tot 3 weken geleden zaten we nog steeds in de datcha, ver van de bewoonde wereld. Nu covid op z'n retour is, zijn we terug naar Moskou verhuisd. Daar staat de huidige baan (Altwied) ook, en is ook de plek voor de nieuwe modelbaan (Kurtscheid).
Tot op heden is er nog niets aan de bouw van de nieuwe modelbaan gedaan, maar dat zal binnenkort wel veranderen.

Uiteraard wil ik daar verslag van blijven doen, maar omdat dat op het n-spoorforum helaas niet gaat werken, heb ik besloten bij de buren op Beneluxspoor een nieuw bouwdraadje te starten. Nu was ik op dat forum al vele jaren aktief, maar niet met een bouwdraadje. Vanaf nu dus wel.
De link naar mijn bouwdraadje daar is de volgende:
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3222306969

Op dit moment zijn we met het hele gezin in Nederland voor een vakantie / familiebezoek (eindelijk weer na 2 jaar!!).
Volgende week zijn we terug in Moskou en dan wil ik ook z.s.m. beginnen met eerst de afbraak van Altwied en vervolgens de opbouw van Kurtscheid.

Zoals gezegd zal ik daar op dit forum helaas geen verslag van kunnen doen. Echter, voor mijn werk zal ik met enige regelmaat in Nederland moeten zijn. Dat geeft mij dan ook de gelegenheid zo nu en dan een samenvatting hier op het forum te plaatsen.
Ik neem hier dan ook geen afscheid maar zal niet heel aktief meer zijn (al was ik dat de afgelopen maanden ook al niet... :roll: )

Hopelijk zie ik jullie ook in mijn draadje bij de buren. :)

Groet, Wim



jerrytrein
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door jerrytrein »

Kan je daar nog wel internetten
En kan je voor je werk hier nog terecht ,en van hier thuis je werk doen
Ik heb nog wel enige vragen,maar dan liever per pb
Ik weet niet wat je werk is


Plaats reactie