Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Zo.... de laatste maand heb ik niet veel aan de baan kunnen doen. Wel ben ik nog even in Nederland geweest en heb zelfs tijd gehad om een bezoekje aan Rail in Houten te brengen. In Rusland is er wel modelspoor, maar tentoonstellingen en beurzen heb ik nog niet ontdekt... Dus het was fijn om even weer wat van de sfeer in Houten mee te kunnen krijgen.
En dan ga je natuurlijk niet met lege handen weer naar huis....:
Afbeelding
SAM_5441s by Wim Hesselink, on Flickr
Deze BR 236 stond al een tijdje op mijn lijstje en de N-spoorstore had hem voor een leuk prijsje staan :D
Verder her en der nog wat andere dingen gekocht, zoals ballast bij JeWeHa (ook basalt stof voor het maken van asfaltwegen, bedankt voor de tip Harry!). En voor de bouw van het schaduwstation electradraad, sub-D stekkers e.d. Er zijn wel enkele modelspoorwinkels in Moskou, maar dun electradraad verkopen ze vreemd genoeg niet... Sowieso is er bijna geen N spul te vinden hier. Veel h0 natuurlijk. En verassend genoeg ook veel in schaal 0 en I! Mijn vrouw (zelf russische) was niet bekend met modelspoor voordat ze mij kende, en schrok nogal van wat een BR 44 in schaal I kost. Ik ook trouwens... :o :lol: Sowieso is het hier allemaal duurder dan in Nederland of Duitsland, zelfs met de huidige wisselkoers. Gelukkig kom ik met enige regelmaat in Nederland en kan ik nog even (relatief) goedkoop inslaan bij de modelbouwzaken daar :)
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 09 sep 2017 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Ebay.de is dan vast wel een alternatief voor je. Of kost het verzenden naar Moskou een fortuin?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Verzenden naar Moskou kan wel, maar het is de vraag of het dan ook aankomt.... Ik heb wel eens kaarten gestuurd vanuit Nederland. Een paar kwamen na 2 maanden aan. Een paar andere helemaal niet... Om zeker te zijn gebruik ik DHL oid, maar ja, dan betaal je je scheel aan verzendkosten :shock: :roll:
Dus ik probeer het te combineren met mijn eigen reisjes naar Nederland. En eerlijk gezegd heb ik momenteel voldoende materiaal om gewoon te gaan bouwen. Dus ik heb geen excuus meer... ;)
Het wagenpark is groot genoeg om een mooie exploitatie op te zetten. Maar ja, zo nu en dan komen er toch weer van die leuke modelletjes uit en dan kan ik het niet laten... :lol:
Groet, Wim
PS Vanavond maar eens bezig met het schaduwstation


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Schaduwstation: lijmen van de eerste rails
En het is al weer april! Mijn vorige bericht is van begin maart dus tijd voor een update. Ik heb niet heel veel gedaan, maar ook niet niets. Het grootste deel van de rails van het schaduwstation is inmiddels op maat gemaakt en vastgelijmd. Ik heb daar dit keer houtlijm voor gebruikt. Bij mijn vorige banen heb ik alles met contactlijm gedaan, maar dit keer wilde ik eens iets anders proberen. Het nadeel is dat houtlijm een paar uur moet drogen voordat het vastzit.
Het sporenplan is op de kurk getekend en de eerste wissels zijn gelegd:
Afbeelding
SAM_5446s by Wim Hesselink, on Flickr

Na het lijmen moet het worden verzwaard tijdens het drogen. Hiervoor gebruik ik wat er maar aanwezig is; trafo, potten verf, lijm, enz:
Afbeelding
SAM_5452s by Wim Hesselink, on Flickr


Ondertussen is het eerste doorgaande spoor gereed. Een BR 216 met 4 Umbauwagen past hier met gemak. Er kan nog wel een rijtuigje bij indien gewenst:
Afbeelding
SAM_5454s by Wim Hesselink, on Flickr


Omdat het met een vaste geometrie als Fleischmann Picolo natuurlijk nooit helemaal past, moet het laatste stukje rail op maat worden gezaagd. Ik heb de rails niet doorgeslepen, maar heb ze handmatig gezaagd met een heel fijn ijzerzaagje. Het voordeel is dat je meer controle hebt dan met de Dremel en geen last van rondspattende metaaldeeltjes. En het gaat vrijwel net zo snel.

Na het op maat zagen en wegvijlen van de eventuele bramen (maar dat viel erg mee!) moeten er natuurlijk raillasjes worden aangebracht. En ook isolatielasjes voor de diverse stopsecties. Ik had een paar zakjes lasjes meegenomen uit Nederland, maar het gebruik was veel hoger dan ik had gedacht. Gelukkig had ik net genoeg. Even snel een paar bijkopen in de winkel op de hoek is er hier niet bij...

Ik heb de sporen in twee secties verdeeld zodat er eventueel ook 2 korte treinen achter elkaar kunnen staan. Voorlopig blijf ik trouwens analoog rijden, maar op termijn wordt het digitaal. Maar dan alleen de loks digitaal (voor de betere rijeigenschappen). Ik ga niet automatisch rijden via een pc oid. De bediening van het schaduwstation (wissels en stopsecties ed) gaat gewoon handmatig via een paneeltje dat ik nog moet maken. Maar dat komt later. Eerst alle rails maar eens leggen.

Zoals te zien is op de foto’s heb ik het hele schaduwstation van de baan getild en op een bankje gelegd. Zo kan ik er veel beter bij dan wanneer het op zijn normale hoogte van 150 cm gemonteerd blijft. Ook bij het aanleggen van alle bekabeling zal dit het werken gemakkelijker maken. Geen gekruip meer onder de baan!
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 09 sep 2017 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Schaduwstation: de rest van de rails
Het vorige bouwbericht was niet het enige wat ik in maart heb gedaan. Langzaam maar zeker kreeg het schaduwstation vorm:
Afbeelding
SAM_5460s by Wim Hesselink, on Flickr

Ook is de ballasttrein gearriveerd (hoewel niet nodig voor Picolo ;) ):
Afbeelding
SAM_5457s by Wim Hesselink, on Flickr

Uiteindelijk lagen dan vrijwel alle sporen op hun plek. Alleen de achterste 2 kopsporen kan ik nog niet aanleggen, omdat ik nog een wissel mis (en Fleischmann een tijdje geen rails leverde.... ). Inmiddels ligt die in de winkel in Nederland op mij te wachten. Nou ja, die laatste twee sporen komen later wel.
Het geheel staat nu even rechtop tegen de muur. Ik ben wel tevreden :) :
Afbeelding
SAM_5469s by Wim Hesselink, on Flickr

Links staan de 3 zichtbare modules. Die wachten ook op verdere aankleding, maar eerst moet het schaduwdeel nu af. Er is nog genoeg aan electra te doen. Niet mijn grootste hobby in deze hobby, maar ja, het hoort er bij...
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 09 sep 2017 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Ziet er strak uit Wim! En nu dus wachten op die wissels? Of eerst electra?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Eerst de electra Harry, ik ben pas in mei weer in Nederland om het laatste wissel op te halen. In de tussentijd wil ik de electra van het schaduwstation klaar hebben. Dan kan de hele sectie met het schaduwstation weer gemonteerd worden en kan ik ook de rest van de baan afmaken. De laatste twee opstelsporen in het schaduwstation komen later wel een keer. Ze zijn niet essentieel voor de baan. En ik wil eindelijk eens kunnen rijden. Mijn treinen hebben al veel te lang in de kast liggen wachten...
Deze week wil ik beginnen met het aansluiten van de rails (mits ik tijd heb, ik volg een intensieve cursus russisch en dat vreet tijd!). Ieder railstuk wil ik een aansluitdraad geven, omdat ik niet wil vertrouwen op de geleidbaarheid van de raillasjes. Aangezien ik zo'n 70 stukken rail heb, ben ik wel even zoet...
Daarna alle wisselaandrijvingen aansluiten en nog een bedieningspaneel maken. Ik hoef me niet te vervelen! :lol:
Groet, Wim
PS Hoe gaat het met de werkzaamheden aan jouw nieuwe segment? Heb je nog iets kunnen doen de laatste tijd?


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Hi Wim,

Ik heb jou draadje eens even helemaal door gelezen, GOED bezig!!!

Ik ga dit (Russische) avontuur :) blijven volgen.

Succes
Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Erwin! Het project gaat langzamer dan ik had gewild, maar ja, het is niet anders. Ik had met de kerst willen kunnen rijden. Dat is niet gelukt, dus werd het Pasen. En ook die deadline heb ik niet gehaald.... Wie weet Pinksteren ;-)
Zoals je ziet ben ik wat betreft thema in de buurt van het Lahntal gebleven om mijn LMV wortels niet te verloochen :-)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Hoi Wim,

Dat van een deadline dat ken ik ook :lol:
Je denkt meer uren te hebben en in zo'n uur ook veeeeeel meer te kunnen doen.
Zelf loop denk ik inmiddels een jaartje achter op de oorspronkelijke planning (Haverud in N), maar ja het is hobby geen werk ;)

Leuk thema ik blijf je volgen, succes.

Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Ha Wim,

Aan elk railstuk in je schaduwstation een draad solderen? Gossie. Ik soldeer gewoon de railasjes. Behalve bij wissels. Maar ik gebruik alleen flexrails, dus ik kan ze altijd hergebruiken. Dat is bij standaard rails wat lastiger. Heb je nog vorderingen gemaakt?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Inderdaad krijgt ieder stuk rail zijn eigen draadje. De Fleischmann rails in het schaduwstation zijn 2e hands en ik kan goed merken dat de raillasjes minder goed geleiden omdat ze iets verbogen zijn en een beetje geoxideerd. Vandaar de hoeveelheid aansluitingen. En sowieso soldeer ik liever dan klemmetjes te gebruiken. Dat blijft altijd goed zitten.
Omdat het standaard railstukken zijn, zijn het natuurlijk wel heel veel draadjes. In het zichtbare deel gebruik ik flexrail van Peco. Dan heb je heel wat minder aansluitingen nodig.
Helaas heb ik de laatste tijd niet veel kunnen doen. Ik ben bezig met een renovatie van het balkon en dat houdt me wel zoet. Een deel van het schaduwstation is nu bedraad, maar er is nog veel te doen... :(
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Electrawerkzaamheden
Zooo!! Tijd om eens wat stof van dit draadje te blazen! De afgelopen maanden heb ik niet veel kunnen doen aan de baan. Gelukkig is het balkon klaar, maar door het heerlijke zomerweer hier, is er veel werk in de tuin te doen. Tussendoor nog op vakantie en op bezoek in Nederland en we zijn alweer halverwege de zomer.
Ik heb nog wel een beetje aan de baan kunnen werken. Helaas zit ik in het stadium van electra en nu weet ik weer waarom ik hier altijd zo’n hekel aan had... Solderen is niet echt mijn ding. Het valt niet mee om mezelf te motiveren om hier weer verder mee te gaan. Veel liever bouw ik aan scenery en dergelijke. Maar ja, het moet wel gebeuren anders rijdt er geen enkele trein. Het is nog lang niet klaar, maar hierbij toch een foto van het schaduwstation dat nu deels bedraad is:
Afbeelding
SAM_6062s by Wim Hesselink, on Flickr


Ondergronds ziet het er dan ongeveer zo uit:
Afbeelding
SAM_6141s by Wim Hesselink, on Flickr

Er is dus nog veel te doen (al ben ik inmiddels wel ietsje verder, ik heb er alleen geen foto van). Uiteraard wordt er meer structuur in de bedrading gebracht. Ik heb inmiddels ook kabelgootjes gekocht om het allemaal wat netter te kunnen aanleggen.

Veel leuker daarentegen is het ophangen en vullen van een vitrine! Die had ik van mijn vrouw voor mijn verjaardag gekregen. Zij vond het maar raar dat alle treinen in een doosje zitten en niet te zien zijn. Nou, dat vond ik eigenlijk ook wel dus ik ben er blij mee! Nu sta ik soms wel een tijdje voor de vitrine te dromen over het samenstellen van een leuke Nahgüterzug, maar dat motiveert weer om te gaan solderen... :)
Afbeelding
SAM_6036s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_6043s by Wim Hesselink, on Flickr

Inmiddels is het ene treintje dat ik ooit kocht in N (om toch iets te hebben om op de clubbaan in Nederland te kunnen rijden) uitgegroeid tot een behoorlijke verzameling Duitsland, zijlijn, Tp IV. Treinen genoeg voor een exploitatie. Nu die baan nog...
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 12 okt 2017 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Mooie vitrine Wim; mijn vrouw zegt ook altijd dat ze het vreemd vind dat die treintjes in doosjes zitten. Maar ik ben nog niet jarig :D
En inderdaad een mooie collectie tijdperk IV nevenlijnmaterieel.
Is dat trouwens de VT98 railbus van Minitrix of van Piko?


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door maarten »

Jaren geleden een mooi vitrinekastje gekocht op vakantie in Frankrijk (bij de Lidl notabene), maar mooi dat ik hem niet op mag hangen in de kamer of de gang. :( Hang maar op zolder zegt ze dan... 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Adriaan »

Nou Maarten, pak je gereedschap en hang dat kastje op waar jij het wilt.
Laat zien dat je een vent bent !


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door maarten »

Nou Adriaan, er is mij een huiselijke herindeling in het vooruitzicht gesteld waarbij mij een eigen hobbykamer is beloofd. Een en ander behelst een te plaatsen dakkapel, zolderkamer voor mijn zoon, etc. etc. Dus ik heb goede hoop dat het nog goedkomt. ;) En daarnaast, enige harmonie in het gezin is ook belangrijk, we leven niet meer in de middeleeuwen tenslotte. :mrgreen:

En als ik een treintje of ander 'nutteloos' speeltje wil kopen, dan doe ik dat gewoon. Dan laat ik mij echt niet tegenhouden. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Enige harmonie thuis is inderdaad wel fijn :) Mijn vrouw heeft niet veel met treinen. Beter gezegd niets, maar gelukkig snapt ze wel dat het bij mij anders is :D Het was dan ook haar idee om de verzameling in een vitrine te plaatsen. Ik liep zelf ook al jaren rond met dat idee, maar zij doet het gewoon. Ik heb haar ook al gevraagd of zij het soldeerwerk wil doen, maar toen kreeg ik een meewarige glimlach terug... :lol: De vitrine hangt gewoon in de zijkamer waar de modelbaan ook staat. Dat is ook wel zo handig om een andere lok even snel op de baan in te zetten. Steeds heen en weer lopen naar de woonkamer lijkt me dan minder handig.

@Harry: de 3 delige VT98 is van Piko. Een mooi gedetailleerd modelletje dat prima rijdt! De geleidende koppelingen zijn wat aan de grote kant, maar ze zijn plat en vallen niet zo op. Achter de VT98 staat nog een 2 delige VT95 van Fleischmann en een MAN Schienenbus van Brekina. Die laatste was een afscheidscadeau van mijn collega's in Nederland. :)
Railbussen genoeg dus om de kleine halte bij Altwied te bedienen. ;)
Groet, Wim



Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Adriaan »

Ach Maarten, het was niet zo hard bedoeld hoor.
Ik heb een eigen hobbykamer en dat is fantastisch.
Dus ik hoop dat je je droom waarmaakt en ook een eigen kamer realiseert.
Dan kan je helemaal los gaan met de hobby.
Fijne dag toegewenst!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Even tussendoor: een barak
Ondertussen ben ik even bezig met een beetje scenery. Ik had in NL wat schakelmateriaal besteld bij Conrad en daar zag ik ook een barak van MBZ. Ik heb nog nooit in karton gebouwd dus het leek me wel het proberen waard. Het is een simpel modelletje, zie deze link.

Het karton heeft min of meer de goede kleur, maar met name de muren moeten nog geschilderd worden. Nu had ik pas bij de Praxis wat testpotjes voor muurverf gekocht (goede tip van Ron “Brummenbach”). Dit is matte muurverf in potjes van 75 ml en kost 2 euro per potje. Het is uitstekende verf en écht mat! Bedankt Ron! De verf is in een stuk of 30 verschillende kleuren te koop. Soms erg fel (knal oranje bv) maar ook in veel grijs, bruin en beige tinten. Dat zijn kleuren die prima op de modelbaan passen.

De verf is op waterbasis dus ik wilde eerst eens testen wat dat met het karton doet. Gelukkig is de verf vrij dik. Door het dan in een dunne laag aan te brengen, zwelt het karton niet op en trekt het niet krom. Dit is een teststukje:
Afbeelding
SAM_6055s by Wim Hesselink, on Flickr


Het verven met waterverf op dit karton gaat dus zonder problemen. Ook de “karton-look” is een stuk minder. Na vervuilen van de wand zal het er nog beter uitzien.
Vervolgens heb ik de 4 wanden aan elkaar gelijmd. MBZ adviseert UHU hart maar die hadden ze hier in de bouwmarkt niet. Met gewone alleslijm lukte het ook prima.
Afbeelding
SAM_6051s by Wim Hesselink, on Flickr

Op de hoeken passen de muren in elkaar met nokjes. Dit past goed, maar er blijven nog wel naden zichtbaar die gedicht moeten worden met “Spachtelmasse”. Daarna heb ik het geschuurd en geschilderd. Helaas niet goed genoeg geschuurd; de vuller is nog goed zichtbaar:
AfbeeldingSAM_6053s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_6050s by Wim Hesselink, on Flickr

Nu kan ik het wel camoufleren een struik oid, maar ik wilde het toch nog eens proberen echt glad te schuren. Met heel fijn schuurpapier dat ik plat op de tafel had gelegd, lukte dat uiteindelijk vrij aardig:
Afbeelding
SAM_6056s by Wim Hesselink, on Flickr

De dubbele deuren zitten trouwens standaard al in de kartonnen muur en zijn al fabrieksaf bruin geschilderd. Door het schuren is de verf daar een beetje verdwenen dus dat moet ik nog bijwerken.

Afbeelding
SAM_6058s by Wim Hesselink, on Flickr

Het dak wordt gevormd door een kartonnen plaat als drager met daarop een velletje schuurpapier. Aan de kartonnen plaat zitten uitsteeksels die de dakspanten vormen. Die heb ik eerst bruin geschilderd. Verder heb ik nog driehoekjes ingelijmd ter versteviging zodat ik het dak kan afnemen zonder dat het zijn vorm verliest. Ik wil later nl nog een inrichting in de barak aanbrengen.
Ook de onderzijde van het schuurpapier heb ik lichtbruin geschilderd, want knalblauw vond ik niet zo geweldig. Het is welliswaar vanuit normaal gezichtspunt niet goed te zien, maar mijn baan bevindt zich op 150 cm boven de vloer, dus je kunt wel onder de dakrand kijken. Los op de muren liggend ziet het er dan zo uit:
Afbeelding
SAM_6059s by Wim Hesselink, on Flickr

En met de dakbedekking erop zo:
Afbeelding
SAM_6060s by Wim Hesselink, on Flickr

De muren en het dak moeten nog geweatherd worden. Verder moet ik de ramen en deuren nog plaatsen. Ook wil ik nog een dakgoot en regenpijpen aanbrengen. Daarna kan het geplaatst worden, waarschijnlijk bij de houtverlading. Het interieur kan later nog. Waarschijnlijk een kantoorruimte, een schafttafel met stoelen en kastruimte voor het personeel. En een ruimte om gereedschap op te slaan.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 11 apr 2019 16:36, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Leuk dat schuurtje Wim,

Ik heb het ook overwogen toen ik hem zag bij Conrad, want ik heb evenmin ervaring in het bouwen met karton. Heel handig dat je de bouw zo goed beschreven hebt. Vooral je tips om de karton-look en de verbindingen te verbergen. Ik schilder om die reden mijn plastic huisjes ook. Minpuntje is volgens mij de dakrand aan de kopzijden. Wel erg dun en je ziet goed dat het (schuur)papier is. Dun latje onder lijmen misschien? In ieder geval een kleurtje geven lijkt me. Maar ja, macro foto's zijn onverbiddelijk ;)

Ik twijfel zelf over de railbus van Piko, juist door die grote stroomvoerende koppeling. Ik heb de VT 98 van Minitrix, maar die heeft het nadeel dat er geen standaard koppeling op kan en je dus geen wagons mee kunt nemen. Dat geldt ook voor de VT 95 van Fleischmann, maar die had in 1:1 sowieso onvoldoende trekkracht om wagons mee te nemen. De Brekina MAN railbus vind ik echt een plaatje.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Harry,
Het dak krijgt zeker nog een kleurtje. Waarschijnlijk donker grijs. En het wordt nog vervuild. Vanaf de zijkant lijkt het inderdaad te dun. Ik denk dat ik er nog een dun (0,5 mm) plaatje polystyreen tussen plak. Daar kan ik dan ook nog een plankenmotiefje inkrassen. En dan nog windveren op de kopse kanten aanbrengen. En dakgoten. Ondertussen ben ik bezig met een binnenmuur en een vloer.
Het is een leuk en goedkoop modelletje, maar uiteindelijk ben je er toch weer vrij veel tijd mee bezig... Gelukkig is het hobby :)
Wat betreft de railbus van Piko, ik kan nog wel een detail opname maken van de koppeling. Zelf vind ik het erg meevallen. En het voordeel is inderdaad dat je een goederenwagen kunt meenemen omdat aan de uiteinden van het treinstel gewone standaard N koppelingen zitten.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Barak - vervolg
Afgelopen week veel in de tuin gewerkt, dus weinig modelbouw. Wel heb ik een vloer en een tussenmuur in de barak geplaatst en tevens de ramen en deuren erin gelijmd. Alleen het glas moet nog achter de ramen worden geplakt.
Afbeelding
SAM_6142s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_6143s by Wim Hesselink, on Flickr

De witte ramen passen goed achter de openingen in de buitenmuur. Door het laseren zijn ze ook niet felwit, dus vervuilen was niet nodig. En omdat het karton is, heb ik ook geen last van plasticglans. Kartonmodelbouw heeft zo zeker zijn voordelen! Ik zie nu op de foto nog wel dat ik nog een deurkruk moet aanbrengen.

Inmiddels heb ik het dak ook aangepast. Ik had nog een plaatje PS liggen van 0.5 mm dik, maar dat werd te dik. In schaal N heb je dat natuurlijk al snel. Van huis uit ben ik h0-er en dan overschat je nog wel eens hoe klein N eigenlijk is.... Uiteindelijk heb ik het dakleer (het schuurpapier dus) op een stuk dik papier geplakt en dat op de kartonnen drager geplakt. Aan de zijkanten heb ik nog windveren geplakt (stukjes PS van Evergreen strip 0.56 x 1.09 mm). Na schilderen ziet het er dan zo uit:
Afbeelding
SAM_6155s by Wim Hesselink, on Flickr

Een stuk beter! De glaszetter is inmiddels ook langsgeweest, dus we kunnen eindelijk wind- en waterdicht gaan schaften! :) Tijd voor een biertje!
Daar heb je dan natuurlijk wel een schafttafel voor nodig en wat ander meubilair. Dat heb ik snel uit stukjes afval karton en polystyreen gemaakt. Een kolenkachel met pijp uit een stuk dik electradraad. Met een likje verf lijkt het al heel wat. Je ziet het normaal toch nauwelijks door die kleine raampjes... Wel wil ik nog binnenverlichting gaan aanbrengen.
Afbeelding
SAM_6159s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_6161s by Wim Hesselink, on Flickr
Tenslotte nog een foto uit de andere hoek. Met flits dus het is ietsje overbelicht.... De binnenwanden worden trouwens nog wit gemaakt en ik schilder nog een deur op de tussenwand zodat je ook binnendoor naar de werkplaats/opslagruimte kunt komen.
Een toilethokje komt buiten te staan. Die moet ik nog een keer maken uit een plaatje fineer oid. Ik vraag me alleen nog af of ik binnen nog voor een drinkwatervoorziening moet zorgen. Dan kunnen de heren ook koffie zetten. Maar misschien schiet ik nu door. Ik wilde eigenlijk alleen een aanduiding van de inrichting.... :D
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 nov 2017 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Wim,

Ziet er zeer fraai uit. Dat dak is ook veel beter zo.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Ik dacht, ik ga weer eens bij Wim's draadje langs: alle foto's weg!


Plaats reactie