Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Meer ondergronds spoor
Nu het schaduwstation eindelijk ligt, kan ook eindelijk de verbinding tussen het schaduwstation en het zichtbare deel worden gemaakt. Ik ben begonnen met de rechterkant van de baan, omdat dat eenvoudiger is dan links. Aan de linkerkant moet namelijk een 180 graden boog op een opklapconstructie komen zodat ik de kamerdeur niet blokkeer... Daar moet ik nog wat beter over gaan nadenken hoe dat uit te voeren. Al zag ik hier en daar op het forum al wel wat interessante voorbeelden.
Goed, eerst de rechterkant. Daar zag het er min of meer nog als een opslagruimte uit. Na een beetje opruimen, kon ik de grondplaat voor de rivier al monteren:
Afbeelding
SAM_6484s by Wim Hesselink, on Flickr

Het meest rechter deel is nog steeds opslagruimte. ;) Maar ondertussen is er al wel ruimte om wat te rommelen met landschapselementen. De spoorbrug heb ik min of meer op de juiste plek gezet en met blokken piepschuim heb ik uitgeprobeerd hoe hoog de heuvel daar moet worden. De lineaal is 30 cm en dat lijkt me wel een aardige hoogte (komt ook ongeveer overeen met de hoogte van de heuvel die daar in werkelijkheid ligt; 50 m boven de rivier). Dat is trouwens ongeveer 175 boven de vloer en dus al hoger dan mijn ooghoogte. Je kijkt dan echt tegen de heuvel op. Het huisje dat nu op de foto te zien is, staat er alleen om het effect te bekijken. Uiteindelijk moet hier veel bos komen, een klein stukje weide en nog een boerenschuur.
Na wat opruimen kon ik de rails (tijdelijk) uitleggen.
Afbeelding
SAM_6490s by Wim Hesselink, on Flickr

De baan is hier 60 cm breed dus het wordt een redelijk krappe boog. Ik heb besloten er nog een wissel te plaatsen met een aftakking naar de voorzijde. Het idee is dat ik dan een trein vanuit de vitrine m.b.v. een TrainSafe module o.i.d. op de baan kan plaatsen en naar het schaduwstation kan rijden (en vervolgens verder over de baan). Ook kan ik het gebruiken om een buurtgoederentrein(tje) samen te stellen, want het schaduwstation is helemaal niet goed toegankelijk voor dat soort zaken. Deze plek is ook niet geweldig, maar iets beters heb ik niet...
Hier nog een foto vanaf ooghoogte richting tunnel:
Afbeelding
SAM_6491s by Wim Hesselink, on Flickr

Ik heb met een lang rijtuig uit zitten proberen waar ik de tunnelingang moet plaatsen. Op zich natuurlijk zo ver mogelijk naar rechts, zodat je de trein zo lang mogelijk ziet. Maar niet te ver: het is belangrijk om het eerste stuk spoor in de tunnel recht te houden. Of in ieder geval dezelfde boogstraal als in het zichtbare deel (bij mij is dat vrijwel recht, boogstraal > 150 cm).
Doe je dat niet, en begin je op het punt van de tunnelingang met de (krappe) boog, dan zie je dat de wagens bij het inrijden van de tunnel al scherp wegdraaien. Daardoor is de illusie van een "echte" spoorweg onmiddelijk verdwenen en dat zou jammer zijn. Dan liever 10 cm minder zichtbaar spoor.
Door nog een stukje recht in het eerste deel van de tunnel te plaatsen, kunnen het tunnelportaal en de tunnelbuis ook wat kleiner worden en beter aansluiten rondom de trein (omdat de wagens niet uitzwaaien) en dat ziet er ook weer natuurlijker uit dan zo'n grote schuurdeur. Het portaal wat op de foto te zien is, is een kant en klaar ding van Noch. Deze ga ik niet gebruiken (want veel te grote opening), maar het helpt me nu bij het plannen.
Min of meer de tunnel inkijkend:
Afbeelding
SAM_6494s by Wim Hesselink, on Flickr

Op deze plek zou het moeten kloppen. Tussen het tunnelportaal en de brug zit nog ongeveer 20 cm, wat genoeg zou moeten zijn voor de ingraving in het eerste deel van de berghelling. Na het tunnelportaal gaat het dan steil omhoog. Waarschijnlijk wordt dit volgeplant met veel (Wester)wald. Ik heb nu al zin om het te gaan aankleden met misschien een wandelpaadje en een verdwaald wild zwijn.
Maar eerst moet de onderbouw af, voordat ik uberhaupt aan scenery kan beginnen. Daarom de grondplaat eerst maar eens op de juiste hoogte vastgeschroefd:
Afbeelding
SAM_6498s by Wim Hesselink, on Flickr

Omdat ik geen zin had om het preciese sporenverloop uit te zagen, heb ik de hele plaat multiplex die ik nog had liggen, maar vastgeschroefd. Nu kan ik altijd nog iets schuiven met het preciese sporenverloop. Bijkomend voordeel is dat ik nu ook een basis heb voor het landschap. Waarschijnlijk bouw ik het op uit blokken piepschuim. Een dichte plaat aan de onderkant is dan wel handig.
Het verbindingsspoor langs de achterkant komt achter de achtergrondplaat te liggen. Ik heb hier een vrij dunne lat voor gebruikt (die had ik nog liggen). Omdat deze nog enigzins buigzaam was, heb ik er een ander latje ondergeschroefd. Nu is het een T-profiel geworden en zit het na vastschroeven muurvast. Doorbuigen is er niet meer bij. Dat mag ook niet, want er zit een kleine helling in dit stuk spoor. Het schaduwstation ligt nl net een cm lager dan het zichtbare deel van de baan. Als de lat zou doorbuigen wordt het laatste stukje steiler dan gemiddeld en N loks zijn nu eenmaal minder sterk dan Märklin h0 (wat ik in al mijn vorige modelbanen gebruikte).
Hier de aansluiting bij het schaduwstation:
Afbeelding
SAM_6503s by Wim Hesselink, on Flickr


De verbinding tussen schaduwstation en het spoor op de lat bestaat uit een stuk standaard Fleischmann rail. Dit stukje rail blijft uitneembaar, zodat de baan nog te demonteren is, mocht dat ooit nodig zijn.
Genoeg voor vandaag. Volgende keer ga ik verder met het vastleggen van de rails op dit deel.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 nov 2017 15:56, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Rails in de 180° keerboog
Het stuk spoor op de lat langs de muur (achter de achtergrond) is vastgelijmd. Nu is het tijd om de 180 graden boog te gaan aanleggen. Daarvoor wilde ik eigenlijk standaard fabrieksrail gebruiken, omdat de boog vrij krap is. Het netjes buigen (zonder knikken) van flexrail is misschien wat lastig. Helaas heeft de Fleischmann rail net de verkeerde radius; R2=226 mm en R3=396 mm. Een straal daartussen bestaat niet. Omdat ik 226 mm eigenlijk te krap vind en 396 niet past (mijn baan is 60 cm diep), had ik vorig jaar Roco rail gekocht met een straal van 262 mm. Het probleem is dat ik dan een extra overgang tussen railsoorten krijg. Eerst van Fleischmann naar Roco, dan van Roco naar Peco. Al die overgangen geven toch net iets meer gevaar voor ontsporing (het past altijd net niet helemaal precies op elkaar).
Het alternatief is om de boog dan toch met Peco flex aan te leggen. Nu heb ik in het verleden wel eens Peco flex geplaatst, maar altijd in een ruime boog en nog nooit in een scherpe R2 bocht. Ik was bang dat het niet netjes te leggen zou zijn, maar in een ander draadje begreep ik dat het geen probleem zou moeten zijn om dat netjes zonder knikken aan te leggen.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=10704
Uiteindelijk heb ik het gewoon geprobeerd, dat is vaak gewoon de beste methode. Ik vond het echter toch lastig om de Peco goed te buigen en in de juiste boog te houden, zeker het uiteinde dat tegen de Fleischmannrail moet komen. Om het vervolgens dan netjes te solderen zag ik niet zitten, temeer omdat mijn soldeerkunsten niet echt hogeschool zijn... Na nog wat denken, heb ik besloten om toch maar Fleischmann R2 te gebruiken. Het zou ruim genoeg moeten zijn voor mijn materieel, temeer omdat ik geen stoomloks met lange starre frames heb. Krijg ik later toch problemen, dan kan ik het altijd nog vervangen. Voorlopig kan ik er nog goed bij.
Vlak voor de uitgang van de tunnel ga ik dan over op Peco flex wat daar al in een ruime boog ligt en dus spanningsvrij gesoldeerd kan worden:
Afbeelding
SAM_6526 by Wim Hesselink, on Flickr

De Roco rail blijft nu ongebruikt, maar die gebruik ik later wel een keer (als ik de baan ga uitbreiden).
Vervolgens ben ik begonnen met het verbinden van Fleischmann met Peco. Gewoon koud op elkaar solderen zag ik niet zo zitten, dus heb ik geprobeerd de railstaven eerst met een las te verbinden. Beide rails zijn even hoog, alleen is die van Peco deels in de dwarsliggers verborgen. Het probleem is echter dat de Fleischmann raillas niet op de railstaaf van Peco past, en die van Peco niet op Fleischmann. Na wat denken en rondvragen heb ik de voet van de railstaaf van Fleischmann met de Dremel iets smaller geslepen. Vervolgens (met wat wrikken) de raillas van Peco erop gewurmd. Het past!

Afbeelding
SAM_6528 by Wim Hesselink, on Flickr

De dwarsliggers van Peco zijn minder hoog dan het ballastbed van Fleischmann dus moet er nog een kartonnetje onder om het hoogteverschil op te vangen. Daarna kon ik gaan solderen en zitten beide typen rails stevig aan elkaar. Tests met verschillende wagentjes gingen goed; geen hobbels die tot ontsporingen kunnen leiden.
Afbeelding
SAM_6532 by Wim Hesselink, on Flickr

Vervolgens de rails weer op zijn plaats gelegd om te kijken of het verloop vloeiend genoeg is voor wat ik van plan ben:
Afbeelding
SAM_6540 by Wim Hesselink, on Flickr

Dit lijkt me wel OK. Nog een foto in de andere richting:
Afbeelding
SAM_6542 by Wim Hesselink, on Flickr

Het rijtuig staat met zijn achterkant op de plek van het tunnelportaal. De voorkant staat net op de brug Na de brug gaat het spoor met een flauwe boog richting de drie smalle modules aan de linkerkant van de baan. Ergens in die boog komt nog een wissel met de aftakking van het zijlijntje.
Zoals te zien is, ben ik inmiddels ook bezig met de achtergrondplaten, maar daar schrijf ik volgende keer wel over.

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 nov 2017 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Achtergrond en profiel voorkant
Ik was een tijdje geleden al begonnen met het maken van de achtergrond van de baan. Althans, de platen waarop uiteindelijk een achtergrond moet komen. Ik was eigenlijk van plan om hem te schilderen, maar bij de buren van Beneluxspoor zag ik een mooi voorbeeld van een fotoachtergrond, samengesteld uit eigen fotos (Eifelburgenbahn). Wie weet ga ik dat (ooit) nog eens proberen.
De plaat zelf heb ik uit een stuk hardboard gezaagd. Eigenlijk wilde ik 3 of 4 mm MDF hebben, maar dat was niet beschikbaar in de bouwmarkt. Hardboard van 3 mm hadden ze wel en dat is ook glad en flexibel.
Tegen de bak van het schaduwstation heb ik 2 latjes vertikaal vastgeschroefd. Hiertegen wordt de achtergrond bevestigd. Later komt ook de ophangconstructie voor de verlichting boven de baan aan deze latten te hangen. Ook de fries aan de voorzijde moet hier aan bevestigd worden, maar hoe precies moet ik nog verzinnen. Dat komt later nog wel.
Afbeelding
SAM_6545 by Wim Hesselink, on Flickr


Hier het middelste deel van de baan:
Afbeelding
SAM_6546 by Wim Hesselink, on Flickr

Her en der moest ik wat stukjes uitzagen zodat de achtergrond netjes over de balkjes van de onderbouw past. Hier is ook te zien dat het uitrijspoor van het schaduwstation tussen de muur en de achtergrondplaat verloopt. Een geweldige plek voor treinen om te ontsporen of te blijven steken. Ik hoop maar dat heer Murhphy op vakantie is....

Naast de achtergrond heb ik ook het landschapsprofiel voor de voorkant van de baan uit het hardboard gezaagd en tijdelijk aan de baan bevestigd. De rommelige zijkant van de modules wordt direct een stuk netter:

Afbeelding
SAM_6517 by Wim Hesselink, on Flickr

Ik heb het nu nog ruim uitgezaagd, zodat ik het later precies aan het landschap kan aanpassen.
Afbeelding
SAM_6518 by Wim Hesselink, on Flickr

De tunnel aan de linkerzijde komt in een insnijding te liggen, dus enigzins verborgen in het landschap. De helling wordt deels bebost zodat je niet recht de tunnel kunt inkijken en dan direct het einde van de baan ziet:
Afbeelding
SAM_6519 by Wim Hesselink, on Flickr


Het middendeel met de halte krijgt een vrijwel vlak profiel. Hier komt oa het opslagterrein met boomstammen die per spoor vervoerd moeten worden.
Afbeelding
SAM_6521 by Wim Hesselink, on Flickr

Aan de rechterkant van de baan (boven het bureau) is de onderbouw minder dik, vandaar dat de onderkant van het profiel in hoogte verspringt.
Ook hier komt weer een brug met tunnel:
Afbeelding
SAM_6522 by Wim Hesselink, on Flickr

Het is bijna een spiegelbeeld van de linkerkant. Dit effect moet ik met de scenery nog iets veranderen. In ieder geval wordt het rechts landelijk (akkertje, beboste helling, weiland). Niet dat het links direct een grote stad wordt :)maar daar komt de bebouwing van het dorpje Altwied.
Tenslotte nog een kijkje schuin de tunnel in:
Afbeelding
SAM_6524 by Wim Hesselink, on Flickr

Ook voor de fries heb ik trouwens al stroken hardboard uitgezaagd, maar die ga ik pas later installeren. Nu maar weer eens rails leggen. Het wordt tijd dat er treinen gaan rijden... :)
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 nov 2017 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

De laatste tijd is er van modelbouw niets meer gekomen. Maar daar is een goede reden voor: twee weken geleden is onze dochter geboren :D
Ik ben inmiddels dus druk bezig met luiers en flesjes melk. Gips en houtlijm komen later wel weer een keer :)
Groet, Wim



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Marksintpancras »

Wim, gefeliciteerd :!:

Kijk, dan heb jij je Russische vlam goed gevult met Nederlands gas :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Stanley »

Van harte! :D


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Mark, Stanley,
Dank jullie wel! :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Gefeliciteerd met jullie dochter. :D
Dacht eerst dat je houtlijm in de fles wilde doen. :oops:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wablo »

Wim,
Ook vanaf deze kant van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter, nu snappen wij gelijk waarom jij je baan zo lekker hoog gebouwd heb :mrgreen:
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door OBBinN »

Van harte!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Ben, Bert en Wouter, bedankt!
En ja, er zijn meerdere redenen dat de baan zo hoog staat. Een ervan is ter bescherming tegen nieuwsgierige kindervingertjes... ;)
Daarom zit er ook een slot op de vitrine. Dat was een tip van mijn vrouw (die denkt gelukkig met me mee).
Groet, Wim
PS de houtlijm komt in een ander flesje. Momenteel staan verf en lijm ed goed opgeborgen...



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door dwarsligger »

Wim gefeliciteerd met je dochter. Daar kan geen trein tegenop!


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door FidOo »

поздравления в связи с вашей дочерью


:mrgreen:


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Hannes,
Bedankt! En je hebt helemaal gelijk; sinds haar geboorte heb ik niets meer aan modelspoor gedaan. Dat is opeens een stuk minder interessant geworden ;)
FidOo schreef:поздравления в связи с вашей дочерью
Спасибо йост!
Oftewel: dankjewel Joost!

Groet, Wim


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Ben wel nieuwsgierig naar wat Joost brabbelde. :oops:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door epocheales denken »

Hoi,

Kakkieachteran, maar alsnog felicitaties voor jouw en je vrouw!
Nu waarschijnlijk V80/Keuterman/tandwielen > out, mooie nieuwe dochter > in... :lol:

Veel geluk voor jullie allemaal.

Groet,

Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Ben.

Daartoe open je Google, klik op de 9 blokjes rechts bovenin en kopieer de betreffende tekst van Joost in het linker vak. Selecteer aldaar eveneens de Russische taal en voila….


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

@Hans: dankjewel! En inderdaad, ik ben nog niet aan de tandwielen voor de V80 toegekomen... Dochterlief vraagt momenteel wat meer tijd :)

@Rob: ik kan inmiddels best wat russisch lezen, maar ik geef toe dat ik ook nog vaak dankbaar gebruik maak van Google :lol:

Groeten uit een wit Moskou (met een roze wolk erboven ;) )
Wim


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Sluit nog een keer helemaal bij Joost aan. :o


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

haliha.hans
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 mei 2014 23:43
Locatie: Haarlem

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door haliha.hans »

Wim,
Ik heb lang niet gekeken en nu zie ik wel een erg leuk bericht.

Ook van mij de hartelijke felicitaties voor jou en je vrouw.

Wat is haar naam geworden, of heb ik daar overheen gelezen?

Groet,
Hans


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dankjewel Hans!
De jongedame heet Liza :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Inrijwissel Altwied
Tussen het verwisselen van de luiers en het geven van de flesjes door, heb ik toch nog iets aan modelbouw kunnen doen. :) Ik ben bezig geweest met het leggen van rails op het derde segment. Dit is het zichtbare deel waar oa het inrijwissel van Altwied ligt. Dit segment had ik in ruwbouw al in Nederland gemaakt, maar het is nooit tot het leggen van de rails gekomen. Het was dus de hoogste tijd!

Als eerste heb ik het wissel geprepareerd. Het is een wissel van Peco (large radius) met geleidend puntstuk. Dit puntstuk is fabrieksaf verbonden met de wisseltongen. Door het omleggen van de tongen worden de tongen omgepoold en daarmee ook het puntstuk. Apart ompolen van het puntstuk is dus niet nodig. In theorie dan. In de praktijk kan het contact tussen de wisseltongen en de aanliggende spoorstaaf na enige tijd slechter worden door vuil en oxidatie. Het is dan toch handig om het puntstuk (en daarmee de wisseltongen) apart te schakelen. Dat moet dan weer op het juiste moment gebeuren om kortsluiting te voorkomen. Om deze eventuele problemen te voorkomen heb ik besloten het zekere voor het onzekere te nemen, en de tongen maar elektrisch van het puntstuk te scheiden.

Daarom moet de zaag in het wissel. Door de rail tussen wisseltong en puntstuk door te zagen, wordt het puntstuk elektrisch van de tongen gescheiden. Daarna moet er wel een nieuw draadje aan de wisseltongen worden gesoldeerd. Hierdoor hebben de tongen nu altijd de juiste polariteit en zou een kortsluiting onmogelijk moeten zijn (tenzij er een trein volledig het spoor bijster is, maar dan heb ik andere problemen).

Hieronder een plaatje met de zaagsnedes in de rail. Hoe heet dat stuk rail eigenlijk officieel? Flügelschiene? Zwischenschiene?
Afbeelding
SAM_6815 by Wim Hesselink, on Flickr


Ik gebruik hiervoor een figuurzaag met een fijngetand ijzerzaagje. Doorslijpen met een schijfje (Dremel bv) kan natuurlijk ook, maar dan wordt de zaagsnede al snel te groot. Ook is er kans dat je uitschiet en andere delen van het wissel raakt. Zagen met de hand geeft juist heel veel controle en het gaat bijna net zo snel. Het geeft ook vrijwel geen bramen, wat met de Dremel vaak wel het geval is. De zaagsnede is ongeveer een halve mm breed en zal na schilderen van de rails vrijwel niet opvallen.

Vervolgens moet er aan de onderkant van de railstaven een nieuwe verbinding (tussen Backenschiene en Zwischen(?)schiene) worden gesoldeerd, zodat de stroomverzorging gewaarborgd is. Eerst wat plastic van de dwarsliggers weghalen (dat valt trouwens niet mee bij Peco 55):
Afbeelding
SAM_6818 by Wim Hesselink, on Flickr


Ik heb de rails niet in één lijn bloot gelegd, maar iets versprongen, zodat het wissel zijn stevigheid behoudt. Doe je het wel in 1 lijn, dan zou het daar kunnen gaan knikken.
Vervolgens 3 draadjes gesoldeerd, ook aan het puntstuk:
Afbeelding
SAM_6822 by Wim Hesselink, on Flickr


De draden hebben een dubbele funktie: ze verbinden de wisseltong met de doorgaande railstaaf en tegelijkertijd met de voeding (ringleiding). Daarvoor moeten er dus nog gaten in de onderbouw worden geboord. Dat is op de volgende foto te zien:
Afbeelding
SAM_6820 by Wim Hesselink, on Flickr


De drie kleine gaten zijn voor de draden. Het grotere gat vooraan is voor de steldraad om het wissel om te zetten. De aandrijving (Conrad) komt ondergronds. De potloodschetsjes zijn nog van een eerder ontwerp toen ik nog geen kopspoortje langs het perron gepland had. De overweg komt nu links van het wissel te liggen.

Tenslotte heb ik het wissel met contactlijm vastgelijmd. Dat vind ik toch het fijnst werken. In het schaduwstation heb ik houtlijm gebruikt maar dat vond ik eigenlijk maar niks. En montagekit doseert niet fijn en geeft van die dikke klodders onder de rail. Contactlijm werkt snel, zit muurvast, blijft enigzins elastisch en lost niet op in water. Het enige nadeel is dat je niet kunt corrigeren. Maar ja, dan moet je het gewoon in één keer goed doen ;) :D
Afbeelding
SAM_6851 by Wim Hesselink, on Flickr


Zoals te zien is, moet ik alles nog wel in de verf zetten. Dat gaat natuurlijk gemakkelijker als het wissel nog niet is vastgelijmd, maar ik ben nu ongeduldig aan het worden. Ik wil eindelijk een keer kunnen rijden! En omdat de modules gewoon te verwijderen zijn, kan ik er ook later nog wel redelijk goed bij.

Nadat het wissel ligt, heb ik ook direct het missende stukje spoor tussen module 2 en het inrijwissel op maat gezaagd en vastgelijmd. Ook dit stukje rail is weer van aansluitdraden voorzien, want ik vertrouw absoluut niet op de raillasjes voor stroomdoorvoer.
Afbeelding
SAM_6894 by Wim Hesselink, on Flickr


Het kopspoortje aan de rechterzijde leg ik later wel aan. Ik wil eerst de doorgaande lijn rijklaar hebben. Dus eerst verder met het spoor dat vanaf het wissel verder richting segment 4 gaat. Ook dit stukje was snel op maat gezaagd, van draden voorzien en vastgelijmd:
Afbeelding
SAM_6898 by Wim Hesselink, on Flickr


Tenslotte nog een overzichtsfoto van segment 3:
Afbeelding
SAM_6899 by Wim Hesselink, on Flickr


Zoals op deze foto te zien is mist een deel van de onderbouw van het spoor nog. Hier komt weer een brug over het riviertje. Waarschijnlijk wordt dit een stenen boogbrug die ik zelf ga maken. Maar dat komt later wel. Ik heb het spoor gewoon eerst in de lucht gehangen. Waarschijnlijk lijm ik er nog wel even een verstevigingslatje onder zodat het niet te veel doorbuigt met een trein er op.

Tot zover dit keer. Voor mijn doen behoorlijk veel voortgang. Ik heb nu eindelijk rails op segment 3 en ben ook eindelijk weer met
zichtbaar spoor bezig. Dat geeft een goed gevoel en energie om snel verder te gaan!

Groetjes, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 05 nov 2017 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Ha Wim,

Super. Je uitleg over de aanpak van het wissel ook.
Ik heb het ook overwogen om te doen, maar ik vraag me af of het echt nodig is als je analoog rijdt. Ik vermoed dat de kortsluiting slechts ontstaat als de wissel langzaam wordt omgezet en de ompoling van het puntstuk snel. En mogelijk als de wielen van de wagons/loks gelijktijdig tegen buitenrail en wisseltong aankomen. Maar ik vraag mij af of dat gebeurt. Ik maak gebruik van handmatige omzetting van het wissel of met de Peco wisselstellers, maar vooralsnog niet met langzaam werkende wisselmotoren of servo's. Maar ik heb er tot op heden geen ervaring mee, omdat ik in N nog niet met wissels met geleidende puntstukken heb gewerkt. In HO wel, maar daar ging het probleemloos zonder kortsluiting via de wielen. Je tip voor het gebruik van de figuurzaag en het doorsnijden van de bielzenmat op verschillende plaatsen om de constructie niet te verzwakken, zal ik zeker onthouden.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Jos »

Juist om die reden gebruik ik de Servoswitch van RoSoft. Deze heeft 2 relais, waardoor bij het omzetten van het wissel eerst het puntstuk spanningsloos wordt gezet, daarna de servo wordt bewogen en pas daarna de nieuwe spanning op het puntstuk gezet.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Harry en Jos,

Voorlopig rijd ik analoog. Ik had her en der begrepen dat er dan niet echt een kans op storing is. Zelfs niet als er een kortdurende kortsluiting zou optreden (als een wiel bv niet helemaal aan de NEM norm voldoet en tegen de verkeerde tong aan zou komen). Alleen wil ik sowieso niet afhankelijk zijn van het voeden van het puntstuk via de wisseltong, dus zal ik de polariteit daarvan in ieder geval extern schakelen. Bij analoog bedrijf kan het via de Conrad aandrijving of met een schakelaar op het bedieningspaneel. Omdat er dan toch een gevaar is dat het omschakelen niet op het juiste moment gebeurt, is er kans op kortsluiting. Vandaar de zaagsnedes in het wissel.

@Jos: Ik ben bekend met de Servoswitch van Wim Ros. Dat is een elegante oplossing, maar werkt bij mijn weten alleen bij digitaal bedrijf. Daarnaast kost het ook best veel geld (omdat ook de wisseldecoders er al in zitten).
Zelfs als ik over enige tijd overstap op digitaal bedrijf (dat ik zie ik eigenlijk pas over een jaar of 2-3 gebeuren), dan is dat alleen voor de loks en blijf ik nog steeds mijn wissels analoog schakelen. Ik vind het veel leuker om een bedieningspaneeltje met knopjes en hendels te gebruiken. Schakelen via PC of centrale zal ik sowieso niet gaan doen. De Servoswitch is bij mij dus niet te gebruiken.

Om er zeker van te zijn dat ik later niet in de problemen kom, heb ik er voor gekozen om de wisseltongen van het puntstuk nu al te scheiden. Als het wissel is ingebouwd is het zonder veel schade niet meer te doen.

Groet, Wim


Plaats reactie