Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Veelbelovend Wim,

Groot gelijk dat je iets aan die aansluitinkjes tussen voor en zijgevels doet. Valt nu een beetje uit de toon. NB gips laat echt geen licht door ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Bedankt Folkert en Harry!

Harry: Voor het gips zelf ben ik ook niet bang. Wel voor eventuele kieren tussen gips en vakwerk. Ik werk minder netjes dan jij... ;)

Ik kan nu nog relatief eenvoudig bij de binnenkant en er een laagje donkerbruine of zwarte verf op smeren (afhankelijk van wat m'n dochtertje op voorraad heeft in haar setje met kinderverf :lol: , zelf heb ik hier geen zwarte modelbouwverf liggen en het bruin is voor het vakwerk nodig)

Gisteravond heb ik de laatste stukjes vakwerk vastgelijmd. Vandaag ga ik het bruin schilderen. En bezig met de missende stukjes vakwerk.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Een vakwerkhuisje - deel 5
Veel heb ik niet kunnen doen deze week, behalve een beetje schilderen van het vakwerk. Hieronder een foto van de bezigheden. Doordat ik alleen 's avonds kan hobbyen, heb ik alleen kunstlicht ter beschikking. Dat is toch een stuk minder dan gewoon daglicht, dus zijn er op de fotos nog wel plekjes te zien die ik heb gemist. Die zal ik later nog eens aantippen met een beetje verf.
Het verschil tussen onbehandeld vakwerk (met plastic glans) en een klein likje matte verf is echter wel duidelijk:


Afbeelding
Wat op bovenstaande foto ook goed te zien is, is dat er een flinke kier zit tussen de dakbedekking en de muur. Dit deel is 1 geheel met het vakwerk en sluit dus niet goed aan. Dat valt me tegen, meestal passen modellen van Vollmer erg goed. Dit keer is de kwaliteit dus iets minder. Voor mij maakt het dit keer niet uit omdat ik het vakwerk nog ga opvullen met gips. Dat zal die kier dan ook dichten.

Een ander minpuntje had ik de vorige keer al even vermeld: het missen van vakwerk op een klein stukje muur tussen voor- en zijgevel:

Afbeelding
Ik wilde dit eerst gaan aanvullen met nieuwe vakwerkbalken uit een stukje hout, maar dat bleek te dik. Uiteindelijk heb ik (zwart) karton gebruikt en dat op de missende plaatsen gelijmd. Priegelwerk, maar het effect is goed. Het opvullen van deze vakjes met gips wordt wel lastiger, want het is een stuk ondieper. Harry had me aanbevolen om eerst een laagje zand in de vakjes te lijmen, zodat het gips beter hecht. Ik ben bang dat daar geen ruimte voor is, dus waarschijnlijk schilder ik de vakjes gewoon wit. Met dikke matte verf is het verschil met gips hopelijk niet te groot.



Afbeelding
De 3e foto laat de andere kant zien. Daar heb ik ook stukjes karton toegevoegd en inmiddels ook al in de verf gezet. Het valt nu niet meer zo op dat het karton is (ipv plastic). Nou ja, beter dan dit kan ik het niet krijgen. Het was al genoeg gepriegel...

Vandaag zijn we nog even op en neer naar Moskou geweest en heb ik mijn voorraad verf, lijm en andere modelbouwspullen kunnen ophalen. Ik had namelijk geen pincet en dat was met die minuscule stukjes karton wel handig geweest. Beter dan prutsen met mijn dikke vingers... De voorzijde van het gebouw moet ik nog behandelen, dus we zullen zien of het daar beter gaat.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Ben benieuwd naar het eindresultaat Wim. Ik vind het nu al een heel mooi huisje.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Een likje verf doet al wonderen Wim!

De oplossing met de kartonnen strookjes is heel fraai geworden. Ik zou de vakken alleen niet gaan schilderen, want dat lijkt me een lastig karweitje. Moet je daarna weer het houtwerk overschilderen etc. Of heb jij een hele vaste hand?

Je kunt hier ook de hechtlaag weglaten. Als er later een stukje gips uit zou vallen, dan lijm je dat gewoon terug. Is mij ook al een paar keer overkomen voordat ik de hechtlaag ging toepassen. Ander idee (zelf nooit geprobeerd) gips vermengen met houtlijm en water en dan er op smeren. Of misschien de vakjes opvullen met wat verdunde houtlijm en er dan droge gips overgeen strooien. Dat laatste zou ik eerst even op een proefstukje doen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Bedankt Nico en Harry!
Ja het is frappant hoeveel een likje verf uitmaakt.

Harry: wat betreft het schilderen van de vakjes: ik heb geen geweldig vaste hand (is ook wel te zien aan alle vlekken op de fotos :D) Het opnieuw schilderen van het houtwerk had ik al ingecalculeerd.
Maar ik kan het inderdaad proberen zonder hechtlaag (zand).
Ook de suggestie om droog gips in een laagje houtlijm te strooien klinkt interessant. Dat ga ik eens proberen op een proefstukje!

Ondertussen ben ik bezig met het verder schilderen van al het vakwerk. Dat is nog een behoorlijke klus want er zit best veel vakwerk aan dit huis... Maar goed, hopelijk betaalt het zich uit en is het allemaal de moeite waard. :)
Dan moet ik er straks voor zorgen dat het huis niet uit het zicht op de baan komt te staan. Achter een grote boom of zo :mrgreen: :lol:

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Goedenavond allemaal,

Afgelopen week was ik met name druk met werken en had ik niet veel tijd (of zin) om nog te prutsen aan mijn huisje. Ook omdat voor het schilderen goed licht (daglicht) nodig is en dat 's avonds typisch ontbreekt. :roll:

Maar goed, vanmiddag heb ik nog een uurtje vrij kunnen maken en het resterende vakwerk in de bruine verf gezet. Helaas wel weer met veel vlekken op de witte muur (ik heb duidelijk geen vaste hand). Volgende keer moet ik echt het vakwerk weer gaan schilderen als het nog aan de gietboom zit. Dat werkt toch beter...

Foto's zijn er niet, want dat is meer van hetzelfde wat in voorgaande berichten staat.
Morgen wil ik beginnen met het aanbrengen van een hechtlaag (zand en lijm) tussen de vakwerk balken, zodat later het gips beter zal hechten.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Je kan ook proberen matig alcohol te drinken voor je gaat schilderen, misschien helpt het 8-) Wat je ook kan proberen is een penseel met langere haren die dan trillingen in je hand wat kunnen opvangen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Michiel,

Ik dacht eerst dat je bedoelde dat ik minder wodka zou moeten drinken... :lol: :mrgreen:
Maar eerst een glaasje wijn kan wel helpen. Zelf vermoed ik dat de koffie ook niet mee hielp om een vast hand te hebben ;)

Maar goed, de vlekken zullen onder het gips verdwijnen dus er is geen man overboord. Of conducteur van de trein gevallen om in spoorwegtermen te blijven... ;)

Nu eerst even in de tuin werken. Vanmiddag verder met het vakwerkhuisje.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Een vakwerkhuisje - deel 6
Vanmiddag ben ik begonnen met het aanbrengen van een laagje zand in de vakjes tussen de balken (zodat het gips beter hecht). Inmiddels heb ik mijn eigen zand (fijn chinchilla zand dat ik ooit in Nederland in de dierenwinkel heb gekocht) uit Moskou gehaald, dus het zand uit de zandbak van mijn dochtertje kon ik terug storten. Dat was sowieso ook erg grof en had ik eerst nog moeten zeven. Gelukkig had ik dat nog niet gedaan (luiheid heeft soms voordelen).

Nu dus eerst een test met een dun laagje zand. Ik had eerst alleslijm geprobeerd, maar dat trekt draden en was dus geen succes. Even spieken in het draadje van Harry leerde mij dat hij verdunde houtlijm gebruikt. Dus dat heb ik ook gedaan en dat gaat veel beter. Ik was eigenlijk bang dat de houtlijm niet goed zou houden op het plastic, maar dat lijkt geen problemen te geven.

Ik heb het alleen in de grotere vakjes gelijmd. De kleine vakjes waren te lastig. Ik hoop dat het gips daar ook zonder zand wel hecht. Sowieso wordt het nog een crime om al die kleine vakjes netjes met gips te vullen. Ik had beter met een simpeler model kunnen beginnen, maar ja, er is nu geen weg terug...

Genoeg gepraat, het volk wil foto's:

Afbeelding

De achtergevel van het gebouw dient als testkonijn. Goed te zien is dat het zand niet egaal in de vakjes zit. De houtlijm droogt vrij snel en het zand hechtte niet overal. Of ik heb niet overal netjes lijm aangebracht. Dat klinkt waarschijnlijker... ;) Nou ja, ik ga er van uit dat het genoeg is om als hechtplaats voor het gips te dienen. Dat ga ik morgen eens proberen.

Nog een frontaanzicht:

Afbeelding

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen Wim. Gips hard erg snel uit en het zijn vele vakjes die je moet vullen dus dat kost veel tijd. Vraag me af of Sculptamold hier niet een betere toepassing zou zijn. Deze heeft een veel langere verwerkingstijd en laat zich met een kwastje goed aanbrengen. Weet alleen niet of dat in Rusland verkrijgbaar is.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Nico,
Ja, dat wordt inderdaad nog een uitdaging... Vorige week heb ik getest hoe lang mijn gips bewerkbaar is. Ongeveer 15 min totdat het begint uit te harden. Dus ja, dat worden meerdere sessies van gips aanmaken, snel vakken vullen en fatsoeneren. We gaan het zien. Ik gok dat ik per keer ongeveer 15 vakjes kan vullen. Met ongeveer 400 vakjes totaal wordt dat een paar dagen werk. Ik hoef me niet te vervelen... :mrgreen:

Sculptamold is hier niet verkrijgbaar. En als dat wel zo zou zijn, zou de prijs het dubbele van die in Nederland zijn (en daar vind ik het al duur...).
Daarnaast denk ik dat Sculptamold hier niet geschikt is. Ik heb toevallig de afgelopen dagen wat zitten kijken naar Youtube filmpjes over sculptamold want ik wil het misschien voor mijn landschap gaan gebruiken. Ik zie her en der dat het de neiging heeft om bobbeltjes en putjes te vertonen. Voor een landschap niet erg, maar ik moet vakjes van soms 1 a 2 mm breed vullen. Dat moet dus echt strak zijn. Een putje van een halve mm breed is dan geen gezicht, dus ik denk dat gips hier beter is.
Vandaag ga ik het uitproberen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Duidelijk Wim. Succes met de vul sessies.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Succes Wim,

Modelgips werkt uitstekend. Tandheelkundig gips schijnt nog beter te zijn, maar ik zou niet weten hoe ik daar aan zou moeten komen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank heren! We zullen het gaan zien. Wie weet mislukt het conpleet en gooi ik het huisje bij het grof vuil. :mrgreen: Terwijl in ondertussen verwensingen naar Harry slinger... :lol: ;)
Maar het zou natuurlijk ook gewoon goed kunnen gaan. Er zit maar 1 ding op: gewoon proberen :D
Vanavond weten we meer. :mrgreen:
Groet, Wim
PS Harry: gewoon je tandarts eens vragen naar gips? Wie weet kan hij iets regelen


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Een vakwerkhuisje - deel 7

Goed.... Inmiddels zijn we een halve dag verder. Ik heb nog niet met mijn kop tegen de muur lopen bonken of het huisje in de afvalbak gegooid... :lol:

Maar... het valt niet mee... Ten eerste lijkt mijn gips vandaag veel sneller uit te harden; een minuut of 5 a 7 en dan kan ik het niet meer gebruiken. Ik heb nu 3 keer een papje aangemaakt en daarmee enkele vakjes gevuld. Tussen de 10 en 15 per keer.
Daarbij is het ontzettend lastig om niet te knoeien. Onmogelijk eigenlijk (voor mij dan). Alle vakwerkbalken komen onder het gips te zitten. Met een nat penseeltje kan ik het nog wel wat fatsoeneren, maar het is veel werk om het weer redelijk in orde te krijgen. Daarnaast blijft er een grijze waas op de balken zitten, dus die moeten nog met verf een nabehandeling krijgen.

Maar ok, foto's zeggen meer dan mijn gebabbel alleen.
Vlak voordat ik begon, stond alles klaar op de keukentafel; gips, mengbakje, spateltjes, penseeltjes, bakje water en het huisje zelf.

Afbeelding


Dan de resultaten na de eerste sessie:

Afbeelding
Ik kon 9 vakjes vullen in een minuut of 5. Het gips zit nagenoeg overal op de balken, maar met een nat penseeltje zijn de balken weer vrijgemaakt toen het gips nog nat was. Als het dan begint uit te harden, verschijnt alsnog een grijze waas op de balk. Die kun je met een hard kwastje verwijderen. Dat gaat behoorlijk goed zonder de gevulde vakjes te beschadigen.

Dit is het resultaat een half uur later. Het gips is redelijk hard maar nog niet helemaal droog. Het is al wel een stuk witter:
Afbeelding
Wat opvalt is dat de balken deels in het gips verdwijnen. Hierdoor lijken ze een stuk smaller/minder massief. Ik weet nog niet of ik dat wel of niet mooi vind. Voor de sierbalken is het wel ok denk ik. Voor de grotere dragende balken niet. Het wordt veroorzaakt door de structuur van de vakwerkbalkjes. Die zijn in het midden dikker dan aan de zijkanten. Ik ga toch nog eens proberen om de vakken met iets minder gips te vullen. Wie weet blijven de balken dan dikker.

Hieronder nog een foto van de harde kwast waarmee ik de balken weer beter zichtbaar maak als het gips al halfdroog is. In een 2e sessie had ik de volgende serie vakjes gevuld (16 stuks, waaronder enkele bijzonder kleine):

Afbeelding
Door over het bijna droge gips te poetsen, komt de balk weer tevoorschijn. Er blijft echter nog steeds een witte waas achter.

Tenslotte nog een foto na sessie 3 plus een uurtje drogen:

Afbeelding
Linksonder heb ik ook wat opgevuld. Evenals de hoeken bij het ronde raam op de 1e verdieping. Die moet ik nog in vorm schuren als het gips helemaal is uitgehard.

Conclusie tot nu toe: het lijkt veel meer op echt vakwerk. De voorkant is gewoon glad; de balken liggen verzonken in de gevel (ipv er bovenop). Ook is de structuur van het gips bijzonder goed. Het lijkt - ook zonder verf - al op steen. Ik ben niet ontevreden.

Nadeel van deze methode is dat het erg veel werk is. Ik had natuurlijk niet het meest eenvoudige model gekozen voor mijn test. Zo'n 400 vakjes voor het hele gebouw zal me ongeveer 30 gipssessies gaan kosten. Vanmiddag heb ik er 3 gedaan...
Beter was een wat simpeler vakwerkhuis geweest, maar ja, in de haast om snel voor het ingaan van de lockdown wat hobbyspullen mee te nemen, heb ik dit model gegrepen. Direct in het diepe dus...

Daarbij vergt het vakwerk nog behoorlijk wat nabehandeling met verf. Dat valt me tegen, maar het is niet anders. Ik weet nog niet of ik de balken met dezelfde bruine verf ga nabehandelen, of dat ik met wat poeder aan de slag ga. Of alleen wat drybrushen met een iets andere kleur verf. Sowieso wilde ik geen vakwerk dat net in de verf is gezet.

Wel een voordeel van het gips: er is geen enkele glans van plastic meer te bekennen!

Het lijkt dus een geschikte methode, maar het vergt dan ook flink wat extra werk. Ik weet dan ook niet of ik het voor alle vakwerkhuizen zal toepassen. Misschien alleen die huizen die op de voorgrond in het zicht staan. Maar goed, eerst deze maar eens afmaken. Daar ben ik nog wel een tijdje zoet mee.

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 06 mei 2020 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Ron »

Lock down = tijd zat.
Ik vind het mooi :D

gr, Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Ron!
Tijd zat valt tegen. Ik moet gewoon werken dus normaal heb ik alleen 's avonds tijd, maar dan wil mijn gezin ook aandacht. En in het weekend heb ik ook weinig tijd omdat we in het buitenhuisje van mijn schoonouders zitten. De tuin vraagt ook (veel) aandacht dus blijft er weinig tijd voor de hobby over. Maar vandaag regende het :D
Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2199
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

En sindsdien heeft het niet meer geregend? :lol:

NB ik heb goede ervaring met glashaarpenseeltje. En misschien de balken niet opnieuw schilderen, maar een wash gebruiken? Maar let op. Het gips zuigt die wash heel snel op, dus je moet echt alleen de balken raken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Harry,
Long time no see... :)

Het heeft belachelijk veel geregend de laatste weken... :lol: Helaas is het ook belachelijk druk op mijn werk en blijft er weinig tijd en energie over voor de hobby. Er is wel een beetje voortgang hoor; de achtergevel van het Fischerhaus zit helemaal in het gips. Hij moet her en der nog wel worden bijgewerkt, want op sommige plekken zijn de vakwerkbalken toch iets te veel met gips besmeurd... :(

Trouwens, de angst dat het gips er uit zou vallen is onterecht: het gips dat ik heb, hecht als de tierelier aan alles, ook aan het plastic. Het inbrengen van een laagje zand was achteraf niet nodig geweest. Desalniettemin toch bedankt voor de tip! :)
Sterker nog, het huisje is een keer van de vensterbank gevallen en ik vreesde het ergste... Nou viel het allemaal mee: al het gips zat nog muurvast (pun intended). Alleen een balkje van het vakwerk was afgebroken, maar dat was in een mum van tijd weer vastgelijmd.
Ondertussen heb ik de daken ook al een blauw-grijs kleurtje gegeven (mijn hoofd stond niet altijd naar gipsen).

En ik ben ook bezig met een ander huisje: een zogenaamde "shelf queen" waar ik 3 of 4 jaar geleden al eens mee was begonnen. Het gaat om de "Burg Apotheke" van Faller (art nr 232375). Uiteraard wordt die ook niet zo maar in elkaar geschud, maar wordt er ook her en der iets aan veranderd. Ten eerste de kleuren, maar ook het vakwerk. Dat is door Faller alleen op de muren met verf gedrukt, maar dat ziet er te eenvoudig uit. Vandaar dat ik zelf wat fabriek met stripjes PS van Evergreen.

Binnenkort (als ik tijd heb) zal ik eens fotos plaatsen van beide gebouwen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Een vakwerkhuisje - deel 8


Goedemorgen allemaal,
Alhoewel ik al weer een week vakantie heb, was ik nog niet aan een update toegekomen. Er was (is) veel werk in de tuin en daarnaast zijn we er ook op uit geweest met de familie. Deze zomer geen vakantie naar Nederland, maar gewoon dagtripjes rondom Moskou. Gelukkig heb ik tussendoor toch nog een beetje tijd aan de hobby kunnen besteden. Bij deze dan ook een korte update:

De achtergevel van het Fischerhaus zit helemaal in het gips en ik heb ook de bogen bij de middelste ramen netjes rond geschuurd:

Afbeelding
Ik heb het gips zoveel mogelijk van de vakwerkbalken verwijderd, maar het blijft toch in de kleine groeven en hoekjes zitten. Dat zal ik met verf moeten behandelen. Ik twijfel nog over het schilderen van het gips. Ik denk dat ik het gewoon zijn natuurlijke witte kleur laat houden. Het is sowieso al volkomen mat. Alleen zal ik het her en der nog een beetje licht vervuilen met poedertjes.

Inmiddels ben ik halverwege met een zijgevel van het pand:

Afbeelding
In het onderste deel zijn het relatief grote vlakken en gaat het redelijk snel. In de bovenste helft zitten echter veel kleine gaatjes tussen de vakwerkbalken en die kosten meer tijd. Ook in de hoek tussen de twee gevels moet ik nog gips aanbrengen. Ook dat zijn lastige kleine vakjes en daar ben ik dus nog wel even mee zoet.

Ik heb nu nog een week vakantie, dus als het even meezit, kan ik wat meer voortgang laten zien.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Hans »

Hallo Wim,

Ik volg met veel bewondering je voortgang.
Het wordt erg mooi _o_

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Hans!
Bedankt voor het compliment! :) Ik hoop wel dat je veel geduld hebt, want de voortgang bij mij gaat "nogal" traag... ;)
Maar dit spoort mij wel weer aan om snel verder te werken! Ik zal de komende dagen een paar fotos laten zien van de apotheek waar ik ook mee bezig ben (tijdens het drogen van het gips van het vakwerkhuis).
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Zo te zien nog veel werk Wim om de houten balken weer schoon/bruin te krijgen. Vraag me af of het aanbrengen van maskeer tape voor het gipsen niet zou kunnen helpen met het schoon houden van de balken alhoewel het aanbrengen daarvan ook een priegelwerk is.
Het gips zelf ziet er heel goed uit in de vakjes. Dit wordt een mooie blikvanger op je baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Nico,
Je hebt gelijk, het gaat me nog heel wat werk kosten om het vakwerk weer toonbaar te maken. Schoonmaken lukt niet; het gips hecht te sterk. Ik heb nu al flink zitten krabben/krassen, maar het blijft in de kleine groefjes zitten. Ik hoop dat het met verf nog goed te krijgen is. Ik ben ook een beetje huiverig omdat het gips de verf misschien zal opzuigen. Hopelijk valt dat met onverdunde Humbrol verf mee. We gaan het zien. Eerst het gipsen maar eens afmaken.
Wat afplakken betreft: voor tape is het te klein denk ik; Het gips kruipt overal tussen. Misschien dat dat vloeibare spul (mascol of hoe heet het?) beter werkt. Wie weet voor een volgende keer (ik heb het niet in huis en geen idee of het in Moskou te vinden is). Ik zal Harry ook nog eens vragen hoe hij het aanpakt.
Groet, Wim


Plaats reactie