Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

... en als je de wissel voor het zijlijntje naar Kurtscheid nu eens vervangt door een dubbelkruiswissel? Dan heb je een lang inhaalspoor.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Harry, ik denk dat je iets anders bedoeld als wat je schrijft? Een kruiswissel bestaat uit 2 paralelle sporen die door 4 wissel en en kruising met elkaar verbonden zijn. Bij een "dubbel kruiswissel" is een term waarbij ik aan Utrecht Centraal denk waar je plekken had met 3 sporen waarvan de perron sporen beide met het midden spoor verbonden waren met kruiswissels.

Ik aan dat jij een engelswissel bedoeld, een kruising met aan 2 zijdes verbindingsbogen als je dat aan 1 zijde hebt is het een half engels wissel.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hoi Michiel,

Je hebt helemaal gelijk, ik bedoel inderdaad een heel Engels wissel; in het Duits een beetje verwarrend DKW ofwel Doppelkreuzungsweiche genoemd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Harry en Michiel,
Sorry, ik lag de afgelopen dagen even plat op bed, geveld door de russische winter... ;)
Bedankt voor het meedenken! Ik heb inderdaad ook zitten denken om het hele station langer te maken en de afsplitsing van de zijlijn al in het station plaats te laten vinden. Maar dan wordt de hele baan door het station ingenomen en heb ik weinig vrije baan meer over. Verder vertrouw ik de rijeigenschappen van materieel op een engels wissel niet helemaal. Ik lees her en der verschillende meningen, dus heb besloten geen engelse wissels te gebruiken. Ik heb onder andere een Köfje van Minitrix dat geheid problemen gaat geven (al heeft dat ding sosieso al wat hulp nodig qua stroomafname...).
Ik heb dus besloten om onder het motto "less is more" ( o.a. geïnspireerd door een zekere Herr J. op dit forum) het bij het oorspronkelijke plan te laten. Dat scheelt ook weer verbouwen van de huidige modules en ik wil nu zo snel mogelijk kunnen rijden. :-)
Zoals gezegd, op de eventuele uitbreiding kan ik dan later een "echt" station bouwen. Alleen mijn echtgenote nog even overtuigen dat de baan nóg groter kan worden... Ze schrok nu al van de hoeveelheid hout die ik het appartement in sleepte... :shock:
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Kurk!
Het is tijd om nu echt wat voortgang te maken. De rails in het schaduwstation moeten worden gelegd, maar dat betekent natuurlijk dat daar eerst een laagje kurk moet worden gelijmd. Hoewel het effect van kurk voor geluidsdemping minder groot is dan vaak wordt gedacht, helpt het wel een beetje. En in ieder geval is (in mijn ogen/oren) het “type” geluid dat de treinen maken op kurk, beter dan het gekras dat ze maken als de rails direct op het hout liggen. Maar goed, het kan in ieder geval geen kwaad, en de kurklaag helpt ook mee om kleine oneffenheden uit te middelen. Met mijn niet altijd even nauwkeurige bouwmethoden is dat wel handig.
Voor het leggen van kurk heb je natuurlijk kurk (of iets soortgelijks) nodig. In Nederland heb ik nog genoeg liggen, maar ja om nou kurk mee te nemen in de koffer... Dus ben ik hier op zoek gegaan. En dat viel nog tegen. Er is wel kurk, maar ik kon in eerste instantie alleen de standaard platen (van 30 x 60 cm) vinden. En die waren alleen per heel pak te vinden, goed voor 2 m2 maar dat kost dan ook bijna 50 euro... Dat vond ik toch te veel. De blauwe ondervloer schuimplaten zoals Gamma die heeft hebben ze ook wel, maar veel dikker en met een raar ribbelpatroon dus niet echt geschikt.
Dus verder op zoek in andere winkels. Uiteindelijk heb ik iets gevonden; een hele rol kurk, 2 mm dik, 1 m breed bij 10 m lang.... Wel goedkoop: 1200 roebel , dus met de huidige koers zo'n 15 euro. Nou ja, ik heb voorlopig dus wel genoeg :)

Afbeelding
SAM_4106s by Wim Hesselink, on Flickr

Goed, eerst maar eens aan de slag. De eerste lap kurk is vastgeplakt:
Afbeelding
SAM_5057s by Wim Hesselink, on Flickr

En na een paar avondjes (ik had niet zoveel tijd) ook de rest van het schaduwstation:
Afbeelding
SAM_5311s by Wim Hesselink, on Flickr

Het gat rechts-voor was een ongelukje. Omdat de kurk slechts 2 mm dik is en er geen lijm of rubber oid aan de kurk is toegevoegd, is het vrij kwetsbaar. Dus mijn vinger ging er zo doorheen... Nou ja, op dat plekje komt toch geen rails dus geen probleem. Nu nog even de schroefgaten vrijmaken, zodat ik de schroeven waarmee de houten plaat op de onderbouw zit altijd weer kan verwijderen (mocht dat nodig zijn). Op die plaats mag er natuurlijk ook geen rails komen te liggen. :)
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Het kopspoortje bij het station was oorspronkelijk (toen ik een paar jaar geleden begon met deze modules) ook niet gepland. Dus lag er ook niet voldoende kurk op module 3 voor het inrijwissel en extra spoor:
Afbeelding
SAM_5047s by Wim Hesselink, on Flickr


Dat heb ik dus even verholpen. Een beetje contactlijm, even wachten:
Afbeelding
SAM_5048s by Wim Hesselink, on Flickr


Op de ondergrond zie je trouwens nog een paar oude schetsjes voor de plaats van de overweg. Door het wissel moet de overweg nu iets naar links worden verplaatst.

Na flink aandrukken van de kurk zit het direct goed vast, zodat ik weer verder kan. Ik heb ook gelijk de ondergrond voor het wissel even donker geschilderd. Ik heb nog nooit een Peco wissel geballast en weet niet of ik overal wel ballast kan/wil aanbrengen. Voor je het weet zit de stelstang vast gelijmd... Dan liever maar iets minder ballast. Om te voorkomen dat op de plek zonder ballast de lichtbruine kurk zichtbaar is, schilder ik het donkerbruin. Hopelijk valt het dan niet zo op.
Afbeelding
SAM_5053s by Wim Hesselink, on Flickr



Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Nog een beetje onderbouw: Stelbouten + aansluiting nieuwe module
Iets anders wat nog moest gebeuren, was het op de juiste hoogte brengen van de 3 bestaande modules. Ik had daar al een verlaagd gedeelte voor gemaakt in de onderbouw, maar daarop staan de modules niet helemaal waterpas. Of beter gezegd; helemaal niet... :D Dat geeft niet, maar dat moest nog wel worden verholpen.
Afbeelding
SAM_5061s by Wim Hesselink, on Flickr

Ik heb in de latjes van de onderbouw M6 bouten gestoken en vastgezet met (vleugel)moeren. Hiermee heb ik een verstelbaar steuntje. In de modules heb ik een klein blokje hout geschroefd dat precies op een stelbout rust.
Afbeelding
SAM_5071s by Wim Hesselink, on Flickr


Afbeelding
SAM_5072s by Wim Hesselink, on Flickr


Afbeelding
SAM_5075s by Wim Hesselink, on Flickr

De foto’s zeggen meer dan woorden. Inmiddels staat het geheel op zijn pootjes. Het was wel weer extra werk, maar het is nu snel en goed waterpas te stellen. Achteraf was het natuurlijk veel beter om de 3 modules gewoon in Nederland te laten en hier volledig opnieuw te beginnen. Maar ja, dat zou dan het zoveelste project zijn dat ik niet afmaak... Nu heb ik ze in ieder geval gebruikt en kan ik weer verder :)

Aansluiten op de rest van de baan
Nu deze 3 modules eindelijk op de goede hoogte staan, kan ik ze ook eindelijk vastmaken aan de rest van de baan. In ieder geval aan de plek waar module 4 moet komen. Daar had ik tot nu toe alleen nog maar de 2 lange liggers boven het bureau gemonteerd. Eigenlijk wilde ik hier twee losse modules op plaatsen, maar ik heb nu besloten om het simpeler te houden: module 4 en 5 worden gewoon één groot segment. 145 cm lang en max 60 cm breed. Het gepruts met de eerste 3 modules was een reden om het hier simpeler te houden. Geen gedoe met extra bevestigingen en afstelmogelijkheden. Als de baan nog eens een keer verhuisd moet worden, dan moet dit deel als één groot geheel worden verplaatst.
Voorlopig eerst maar eens 2 plankjes vastgeschroefd om module 3 aan vast te maken:
Afbeelding
SAM_5058s by Wim Hesselink, on Flickr


Door de gaten komen M6 bouten die dit deel met module 3 verbinden:
Afbeelding
SAM_5079s by Wim Hesselink, on Flickr


Van opzij ziet het er dan zo uit:
Afbeelding
SAM_5076s by Wim Hesselink, on Flickr

Geen toppunt van timmermanskunst, maar het is voldoende stevig. Al het houtwerk dat je hier ziet verdwijnt toch onder het landschap en is uiteindelijk onzichtbaar.
Links module 3 met de Wiedbrug. Rechts de nieuwe sectie waar een spoordijk komt met de aftakking van de zijlijn.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Inspirerend Wim,

Ik heb losse segmenten op poten die aan de zijkanten met elkaar zijn verbonden. Wel telkens een gedoe om exactde juiste hoogte te krijgen. Aan de onderkant van de poten zitten slotbouten die in hoogte verstelbaar zijn, maar dat is vrij lastig stellen. Ik ga jouw idee om direct onder de segmenten de hoogte te verstellen ook eens verder uitwerken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Harry,
Grappig, mijn idee was uit nood geboren omdat ik de 3 kleine modules al had en ze moest invoegen in het grotere geheel. Bij mijn h0 baan in Nederland staan de segmenten op losse poten met onderin een inslagmoer en een bout om het verstelbaar te maken, dus soortgelijk aan wat jij nu hebt. Het werkt wel, maar het is tijdrovend om goed af te stellen. Voor een vaste baan is dat niet zo erg, maar als je de modules regelmatig moet opbouwen, kan het vervelend worden.
Ik heb nog wel meer foto's van de constructie die ik heb gebruikt. Mocht je nog een detail oid willen zien dan hoor ik het wel. :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Schaduwstation
Voordat ik met de zichtbare modules verder ga, wil ik het schaduwstation aanleggen. Ik heb nagenoeg alle rails hiervoor al binnen. Een lading Fleischmann rail die ik ooit een keer van een collega heb overgenomen. Het moet nog wel goed worden schoongemaakt en van nieuwe (elektrische) aansluitingen worden voorzien. Eerst heb ik het schaduwstation eens echt ontworpen. Ik had in een eerder bericht al een keer een schetsje bijgevoegd, maar dat was slechts een voorlopig idee. Ik heb het nu wat beter uitgewerkt:
Afbeelding
schaduwstation3 by Wim Hesselink, on Flickr

Een deel van het station is vrij standaard; 5 doorgaande sporen. Eén daarvan (het onderste) is een stuk langer dan de rest. Hier kan ik een lange goederentrein van 140 cm laten wachten. Nou ja lang... Het is niets vergeleken bij de lengtes die Ron en Jeroen door hun Rijndal sturen, maar voor mij wordt dit een behoorlijke lengte :) De andere 4 sporen zijn respectievelijk 100, 90, 90 en 85 cm lang. Hier kunnen de treinen met “normale” lengte parkeren. De reizigerstreinen zullen sowieso (veel) korter zijn. Typisch een BR 212 met vier 3-assige Umbauwagen, of een BR 216 met 3 a 4 Silberlinge. En verder treinstellen (railbusjes, Akkutriebwagen, enz).
Het goederenverkeer zal bestaan uit een Nahgüterzug en een Ganzzug met basaltwagens. En de genoemde langere goederentrein natuurlijk.
De kopsporen kan ik gebruiken om te pendelen met treinstellen en een Wendezug (BR 212 met Silberlingstuurstandrijtuig). Dit geeft me dus ook de mogelijkheid om enigzins “point-to-point” te gaan rijden. Het grootste nadeel van het ontwerp van de hele baan (voor mij) is dat het eigenlijk gewoon een ovaal is. Iets dat ik liever niet had gehad, maar ja, ik heb niet zo heel veel ruimte.
De rails heb ik nog eens uitgelegd om te controleren of wintrack wel klopt met de werkelijkheid en of ik nog rails of wissels te kort kom:
Afbeelding
SAM_5332s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_5336s by Wim Hesselink, on Flickr

Het valt me niet tegen. Het lijkt allemaal goed te passen. Het is alleen even oppassen met de locaties van de schroeven waarmee de houten plaat op de onderbouw is vastgeschroefd. Deze moeten toegankelijk blijven om het schaduwstation los te kunnen schroeven wanneer dat nodig is. Op die plekken mag natuurlijk geen rails komen te liggen. :) Uiteindelijk hoefde ik slechts 1 schroef te verplaatsen.
De volgende stap is het vastlijmen van de rails. En het solderen van alle elektrische verbindingen. Omdat ik niet vertrouw op de geleiding via de raillasjes, krijgt ieder stuk rail zijn eigen aansluitdraden. Dat wordt dus nog een leuke klus.... :-/
Gelukkig kan ik de hele plaat waarop het schaduwstation komt verwijderen, zodat ik niet in een onmogelijke houding hoef te solderen en kabels hoef te leggen. Op zijn kant op de keukentafel is dan al een stuk aangenamer :)
Komend weekend hoop ik daar aan te kunnen beginnen.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Zo.... de laatste maand heb ik niet veel aan de baan kunnen doen. Wel ben ik nog even in Nederland geweest en heb zelfs tijd gehad om een bezoekje aan Rail in Houten te brengen. In Rusland is er wel modelspoor, maar tentoonstellingen en beurzen heb ik nog niet ontdekt... Dus het was fijn om even weer wat van de sfeer in Houten mee te kunnen krijgen.
En dan ga je natuurlijk niet met lege handen weer naar huis....:
Afbeelding
SAM_5441s by Wim Hesselink, on Flickr
Deze BR 236 stond al een tijdje op mijn lijstje en de N-spoorstore had hem voor een leuk prijsje staan :D
Verder her en der nog wat andere dingen gekocht, zoals ballast bij JeWeHa (ook basalt stof voor het maken van asfaltwegen, bedankt voor de tip Harry!). En voor de bouw van het schaduwstation electradraad, sub-D stekkers e.d. Er zijn wel enkele modelspoorwinkels in Moskou, maar dun electradraad verkopen ze vreemd genoeg niet... Sowieso is er bijna geen N spul te vinden hier. Veel h0 natuurlijk. En verassend genoeg ook veel in schaal 0 en I! Mijn vrouw (zelf russische) was niet bekend met modelspoor voordat ze mij kende, en schrok nogal van wat een BR 44 in schaal I kost. Ik ook trouwens... :o :lol: Sowieso is het hier allemaal duurder dan in Nederland of Duitsland, zelfs met de huidige wisselkoers. Gelukkig kom ik met enige regelmaat in Nederland en kan ik nog even (relatief) goedkoop inslaan bij de modelbouwzaken daar :)
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 09 sep 2017 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Ebay.de is dan vast wel een alternatief voor je. Of kost het verzenden naar Moskou een fortuin?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Verzenden naar Moskou kan wel, maar het is de vraag of het dan ook aankomt.... Ik heb wel eens kaarten gestuurd vanuit Nederland. Een paar kwamen na 2 maanden aan. Een paar andere helemaal niet... Om zeker te zijn gebruik ik DHL oid, maar ja, dan betaal je je scheel aan verzendkosten :shock: :roll:
Dus ik probeer het te combineren met mijn eigen reisjes naar Nederland. En eerlijk gezegd heb ik momenteel voldoende materiaal om gewoon te gaan bouwen. Dus ik heb geen excuus meer... ;)
Het wagenpark is groot genoeg om een mooie exploitatie op te zetten. Maar ja, zo nu en dan komen er toch weer van die leuke modelletjes uit en dan kan ik het niet laten... :lol:
Groet, Wim
PS Vanavond maar eens bezig met het schaduwstation


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Schaduwstation: lijmen van de eerste rails
En het is al weer april! Mijn vorige bericht is van begin maart dus tijd voor een update. Ik heb niet heel veel gedaan, maar ook niet niets. Het grootste deel van de rails van het schaduwstation is inmiddels op maat gemaakt en vastgelijmd. Ik heb daar dit keer houtlijm voor gebruikt. Bij mijn vorige banen heb ik alles met contactlijm gedaan, maar dit keer wilde ik eens iets anders proberen. Het nadeel is dat houtlijm een paar uur moet drogen voordat het vastzit.
Het sporenplan is op de kurk getekend en de eerste wissels zijn gelegd:
Afbeelding
SAM_5446s by Wim Hesselink, on Flickr

Na het lijmen moet het worden verzwaard tijdens het drogen. Hiervoor gebruik ik wat er maar aanwezig is; trafo, potten verf, lijm, enz:
Afbeelding
SAM_5452s by Wim Hesselink, on Flickr


Ondertussen is het eerste doorgaande spoor gereed. Een BR 216 met 4 Umbauwagen past hier met gemak. Er kan nog wel een rijtuigje bij indien gewenst:
Afbeelding
SAM_5454s by Wim Hesselink, on Flickr


Omdat het met een vaste geometrie als Fleischmann Picolo natuurlijk nooit helemaal past, moet het laatste stukje rail op maat worden gezaagd. Ik heb de rails niet doorgeslepen, maar heb ze handmatig gezaagd met een heel fijn ijzerzaagje. Het voordeel is dat je meer controle hebt dan met de Dremel en geen last van rondspattende metaaldeeltjes. En het gaat vrijwel net zo snel.

Na het op maat zagen en wegvijlen van de eventuele bramen (maar dat viel erg mee!) moeten er natuurlijk raillasjes worden aangebracht. En ook isolatielasjes voor de diverse stopsecties. Ik had een paar zakjes lasjes meegenomen uit Nederland, maar het gebruik was veel hoger dan ik had gedacht. Gelukkig had ik net genoeg. Even snel een paar bijkopen in de winkel op de hoek is er hier niet bij...

Ik heb de sporen in twee secties verdeeld zodat er eventueel ook 2 korte treinen achter elkaar kunnen staan. Voorlopig blijf ik trouwens analoog rijden, maar op termijn wordt het digitaal. Maar dan alleen de loks digitaal (voor de betere rijeigenschappen). Ik ga niet automatisch rijden via een pc oid. De bediening van het schaduwstation (wissels en stopsecties ed) gaat gewoon handmatig via een paneeltje dat ik nog moet maken. Maar dat komt later. Eerst alle rails maar eens leggen.

Zoals te zien is op de foto’s heb ik het hele schaduwstation van de baan getild en op een bankje gelegd. Zo kan ik er veel beter bij dan wanneer het op zijn normale hoogte van 150 cm gemonteerd blijft. Ook bij het aanleggen van alle bekabeling zal dit het werken gemakkelijker maken. Geen gekruip meer onder de baan!
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 09 sep 2017 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Schaduwstation: de rest van de rails
Het vorige bouwbericht was niet het enige wat ik in maart heb gedaan. Langzaam maar zeker kreeg het schaduwstation vorm:
Afbeelding
SAM_5460s by Wim Hesselink, on Flickr

Ook is de ballasttrein gearriveerd (hoewel niet nodig voor Picolo ;) ):
Afbeelding
SAM_5457s by Wim Hesselink, on Flickr

Uiteindelijk lagen dan vrijwel alle sporen op hun plek. Alleen de achterste 2 kopsporen kan ik nog niet aanleggen, omdat ik nog een wissel mis (en Fleischmann een tijdje geen rails leverde.... ). Inmiddels ligt die in de winkel in Nederland op mij te wachten. Nou ja, die laatste twee sporen komen later wel.
Het geheel staat nu even rechtop tegen de muur. Ik ben wel tevreden :) :
Afbeelding
SAM_5469s by Wim Hesselink, on Flickr

Links staan de 3 zichtbare modules. Die wachten ook op verdere aankleding, maar eerst moet het schaduwdeel nu af. Er is nog genoeg aan electra te doen. Niet mijn grootste hobby in deze hobby, maar ja, het hoort er bij...
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 09 sep 2017 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Ziet er strak uit Wim! En nu dus wachten op die wissels? Of eerst electra?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Eerst de electra Harry, ik ben pas in mei weer in Nederland om het laatste wissel op te halen. In de tussentijd wil ik de electra van het schaduwstation klaar hebben. Dan kan de hele sectie met het schaduwstation weer gemonteerd worden en kan ik ook de rest van de baan afmaken. De laatste twee opstelsporen in het schaduwstation komen later wel een keer. Ze zijn niet essentieel voor de baan. En ik wil eindelijk eens kunnen rijden. Mijn treinen hebben al veel te lang in de kast liggen wachten...
Deze week wil ik beginnen met het aansluiten van de rails (mits ik tijd heb, ik volg een intensieve cursus russisch en dat vreet tijd!). Ieder railstuk wil ik een aansluitdraad geven, omdat ik niet wil vertrouwen op de geleidbaarheid van de raillasjes. Aangezien ik zo'n 70 stukken rail heb, ben ik wel even zoet...
Daarna alle wisselaandrijvingen aansluiten en nog een bedieningspaneel maken. Ik hoef me niet te vervelen! :lol:
Groet, Wim
PS Hoe gaat het met de werkzaamheden aan jouw nieuwe segment? Heb je nog iets kunnen doen de laatste tijd?


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Hi Wim,

Ik heb jou draadje eens even helemaal door gelezen, GOED bezig!!!

Ik ga dit (Russische) avontuur :) blijven volgen.

Succes
Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Erwin! Het project gaat langzamer dan ik had gewild, maar ja, het is niet anders. Ik had met de kerst willen kunnen rijden. Dat is niet gelukt, dus werd het Pasen. En ook die deadline heb ik niet gehaald.... Wie weet Pinksteren ;-)
Zoals je ziet ben ik wat betreft thema in de buurt van het Lahntal gebleven om mijn LMV wortels niet te verloochen :-)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Hoi Wim,

Dat van een deadline dat ken ik ook :lol:
Je denkt meer uren te hebben en in zo'n uur ook veeeeeel meer te kunnen doen.
Zelf loop denk ik inmiddels een jaartje achter op de oorspronkelijke planning (Haverud in N), maar ja het is hobby geen werk ;)

Leuk thema ik blijf je volgen, succes.

Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Ha Wim,

Aan elk railstuk in je schaduwstation een draad solderen? Gossie. Ik soldeer gewoon de railasjes. Behalve bij wissels. Maar ik gebruik alleen flexrails, dus ik kan ze altijd hergebruiken. Dat is bij standaard rails wat lastiger. Heb je nog vorderingen gemaakt?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Inderdaad krijgt ieder stuk rail zijn eigen draadje. De Fleischmann rails in het schaduwstation zijn 2e hands en ik kan goed merken dat de raillasjes minder goed geleiden omdat ze iets verbogen zijn en een beetje geoxideerd. Vandaar de hoeveelheid aansluitingen. En sowieso soldeer ik liever dan klemmetjes te gebruiken. Dat blijft altijd goed zitten.
Omdat het standaard railstukken zijn, zijn het natuurlijk wel heel veel draadjes. In het zichtbare deel gebruik ik flexrail van Peco. Dan heb je heel wat minder aansluitingen nodig.
Helaas heb ik de laatste tijd niet veel kunnen doen. Ik ben bezig met een renovatie van het balkon en dat houdt me wel zoet. Een deel van het schaduwstation is nu bedraad, maar er is nog veel te doen... :(
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Electrawerkzaamheden
Zooo!! Tijd om eens wat stof van dit draadje te blazen! De afgelopen maanden heb ik niet veel kunnen doen aan de baan. Gelukkig is het balkon klaar, maar door het heerlijke zomerweer hier, is er veel werk in de tuin te doen. Tussendoor nog op vakantie en op bezoek in Nederland en we zijn alweer halverwege de zomer.
Ik heb nog wel een beetje aan de baan kunnen werken. Helaas zit ik in het stadium van electra en nu weet ik weer waarom ik hier altijd zo’n hekel aan had... Solderen is niet echt mijn ding. Het valt niet mee om mezelf te motiveren om hier weer verder mee te gaan. Veel liever bouw ik aan scenery en dergelijke. Maar ja, het moet wel gebeuren anders rijdt er geen enkele trein. Het is nog lang niet klaar, maar hierbij toch een foto van het schaduwstation dat nu deels bedraad is:
Afbeelding
SAM_6062s by Wim Hesselink, on Flickr


Ondergronds ziet het er dan ongeveer zo uit:
Afbeelding
SAM_6141s by Wim Hesselink, on Flickr

Er is dus nog veel te doen (al ben ik inmiddels wel ietsje verder, ik heb er alleen geen foto van). Uiteraard wordt er meer structuur in de bedrading gebracht. Ik heb inmiddels ook kabelgootjes gekocht om het allemaal wat netter te kunnen aanleggen.

Veel leuker daarentegen is het ophangen en vullen van een vitrine! Die had ik van mijn vrouw voor mijn verjaardag gekregen. Zij vond het maar raar dat alle treinen in een doosje zitten en niet te zien zijn. Nou, dat vond ik eigenlijk ook wel dus ik ben er blij mee! Nu sta ik soms wel een tijdje voor de vitrine te dromen over het samenstellen van een leuke Nahgüterzug, maar dat motiveert weer om te gaan solderen... :)
Afbeelding
SAM_6036s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_6043s by Wim Hesselink, on Flickr

Inmiddels is het ene treintje dat ik ooit kocht in N (om toch iets te hebben om op de clubbaan in Nederland te kunnen rijden) uitgegroeid tot een behoorlijke verzameling Duitsland, zijlijn, Tp IV. Treinen genoeg voor een exploitatie. Nu die baan nog...
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 12 okt 2017 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Mooie vitrine Wim; mijn vrouw zegt ook altijd dat ze het vreemd vind dat die treintjes in doosjes zitten. Maar ik ben nog niet jarig :D
En inderdaad een mooie collectie tijdperk IV nevenlijnmaterieel.
Is dat trouwens de VT98 railbus van Minitrix of van Piko?


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door maarten »

Jaren geleden een mooi vitrinekastje gekocht op vakantie in Frankrijk (bij de Lidl notabene), maar mooi dat ik hem niet op mag hangen in de kamer of de gang. :( Hang maar op zolder zegt ze dan... 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie