Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Het is rustig in Moskou maar toch gefeliciteerd met je 42e verjaardag. :)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Ben,
Dankje! :) Er is de afgelopen maand inderdaad weinig gebeurd aan de baan. Ik was druk met enkele zakenreizen en de tijd dat ik thuis was, heb ik toch met name aan de 2 dames besteed. :) Hopelijk kan ik komende week weer iets aan Altwied doen.
Groeten uit een inmiddels warm Moskou (afgelopen dagen 23-25°C!),
Wim


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Dat is een stuk warmer dan hier, die temperatuur haal je alleen binnen met de kachel op 10. :lol:
Hier is het ongeveer 12 graden.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Vandaag was het weer "enigzins" omgeslagen: we hadden sneeuw! :o Jawel, u leest het goed...
Omdat het dus geen weer was om met de kleine in het park te gaan wandelen, heb ik zowaar nog wat aan modelbouw gedaan. Een paar stukken rails op maat gezaagd en een wissel geprepareerd (extra scheidingen en aansluitdraden). Helaas geen foto's. Misschien dat ik die morgen nog maak.
Groeten uit een winters :? Moskou...
Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Zooo!!! Even 2 maanden stof wegblazen! :shock: De afgelopen tijd was het erg druk met werk (zakenreizen) en prive (vakantie, tuin, en die kleine meid houdt je ook wel bezig... :) ). We zijn nu net terug in Moskou na 3 weken in Nederland te zijn geweest. Ik had zo nu en dan nog wel tijd om op het forum te kijken, maar van bouwen is weinig gekomen. Van berichten posten al helemaal niet.

Helaas zie ik dat ik ook niet aan de foto-emmer perikelen ben ontkomen. :( Vorige week leek het erop dat ik de dans nog was ontsprongen, maar inmiddels hebben ze ook mijn account onder handen gehad... Helaas, maar ja, het was gratis he? Ik zal eens kijken waar ik de fotos het beste kan plaatsen. Ik zag hier al een draadje met suggesties.
Anyway, ik ben van plan om al mijn fotos uit dit draadje weer zichtbaar te maken, maar dat kan wel even duren natuurlijk.

Wat bouwvoortgang betreft: ik heb nog wat rails gelegd zodat het zichtbare deel met het schaduwstation is verbonden. Dat is het dan weer. Alle electra in het zichtbare deel moet nog. De komende maand heb ik geen zakenreizen of vakanties gepland, dus wie weet kan ik wat tijd vinden om te modelbouwen. Ik wil nu eindelijk eens wat scenery dingetjes gaan doen. Her en der liggen nog half afgebouwde huizen en ook wil ik eens beginnen met de ruwbouw van het landschap (piepshuim enzo). En verder is er nog genoeg te doen aan afwerking van de voorzijde, verlichting boven de baan, weatheren van treinen... Genoeg voor de komende zomer dus!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

We wachten vol ongeduld af ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Ik ook Harry :lol:

In de tussentijd even testen met foto's hier op de site plaatsen:
SAM_7013s.jpg
SAM_7013s.jpg (82.8 KiB) 6642 keer bekeken
Dit treintje kreeg ik als cadeautje van mijn vrouw :)

Binnenkort weer fotos van Altwied.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Goedenavond allemaal,

Vandaag een testje met Flickr:

Afbeelding
SAM_7012s by Wim Hesselink, on Flickr
Het lijkt te lukken. Ook dit is gratis (zo lang als het duurt), maar in ieder geval jaag ik Hans niet op extra kosten.

Zoals in de foto is te zien, is het hoofdspoor vastgelegd. Het zijlijntje is (bijna) op maat gezaagd. Alleen het uitstekende stukje nog afzagen en dan vastlijmen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Hi Wim,

Jij gaat ook dapper door ;)
Ik blijf het volgen en ben benieuwd naar het eind resultaat. (ik wil je niet opjagen hoor)

Groet, Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Erwin,

Langzaam maar zeker... Met de nadruk op langzaam.... :roll: ;)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Zoals ik in mijn vorige draadje al schreef: het gaat langzaam hier met de bouw van Altwied... Heel langzaam.
Afgelopen maanden heb ik wel iets gedaan maar niet echt veel. Te veel andere dingen aan mijn hoofd (werk, gezin, enz). Al het zichtbare spoor is nu gelegd, maar moet electrisch nog worden aangesloten. En laat ik daar nu een hekel aan hebben... Ik zal het binnenkort toch moeten doen, want anders rijdt er geen trein.
Misschien dat ik morgen nog een paar fotos plaats van de huidige stand van zaken.

Wel heb ik de laatste tijd wat foto's verplaatst van Photobucket naar Flickr. Een deel van de berichten is dus weer van zichtbare foto's voorzien. Ik ben met het oudste bericht begonnen. Op zich wel leuk om na te lezen wat ik de afgelopen 2 jaar heb gedaan en hoe onrealistisch mijn oorspronkelijke planning was... ;)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo allemaal,
Inmiddels heb ik alle foto's in dit draadje van Photobucket naar Flickr verplaatst en zijn ze dus weer zichtbaar. Nou kost dat best veel tijd,
maar niet zo veel dat het een excuus is om niets aan de baan te doen. Ik vond tijdens het updaten de volgende uitspraak van mezelf:
Wim H schreef:De nieuwe planning is om de baan rijvaardig te hebben als Liza oud genoeg is om te kunnen praten. Dat moet me dus nét lukken! :lol:
Tsja, sinds 2 weken kan Liza 'mama' en 'papa' zeggen.... Dat is op zich heel bijzonder en ik ben dan ook een trotse papa :D :D :D
Echter, iets minder trots ben ik op mezelf; de baan is nog steeds niet rijvaardig... :( Sinds mijn vorige bericht van bijna een maand geleden is er niets meer gebeurd... De opklapbare 180 graden keerlus aan de linkerzijde moet nog steeds worden gebouwd (al weet ik inmiddels wel hoe ik dat ga aanpakken) en ik moet nog erg veel electra aansluiten...
Het streven is nu om het voor de kerst (van dit jaar!) toch rond te hebben. Twee weken geleden was ik weer in Nederland en daar lag een mooie BR82 op me te wachten. :) Die moet natuurlijk toch flink worden getest! Deze week en komend weekend toch maar eens flink aan de slag!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door martindomburg »

Joh, ken dat gevoel.......


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Welk gevoel? Hopeloos onrealistische planningen of brabbelende dochtertjes? ;)
Wim


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door spoor65 »

Beide waarschijnlijk. ;)

mvg. Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

De laatste stukken zichtbaar spoor
Nou, het wordt tijd voor een echte update...
Zoals ik eerder al had geschreven, is al het zichtbare spoor inmiddels gelegd. Eerst is een laag kurk van 3 mm gelegd. Daarna heb ik in de bogen verkanting aangebracht door aan één zijde van het spoor reepjes karton te plakken. Ik had nog oude visitekaartjes liggen en die zijn precies dik genoeg (0.33 mm dik dus 53 mm in het echt). Het effect is heel subtiel. Zonder trein is er vrijwel niets aan het spoor te zien, maar met een paar gesloten goederenwagens of rijtuigen er op, zie je dat er een lichte verkanting aanwezig is. De witte reepjes karton heb ik eerst bruin geschilderd zodat er later geen wit te zien is als het ballast bed niet helemaal perfect afdekt.
Hierna is het spoor vastgelijmd met contactlijm. Ik heb eerst segment 4 (met de brug en de aftakking) afgemaakt. De foto hieronder laat het resultaat zien. Het stukje spoor van het zijlijntje naar Kurtscheid ligt nu ook op zijn plek. Dit is een redelijk scherpe boog vergeleken met het hoofdspoor, al is de radius nog steeds ongeveer 80 cm. Het hoofdspoor heeft minimaal een straal van 200 cm, misschien zelfs wel 300 cm. Dit is voor mij echt het voordeel van flexrail: vaak zie je dat ook met flexrail nog steeds behoorlijke scherpe bogen worden gemaakt. Soms is dat uiteraard nodig vanwege ruimtegebrek, maar op deze plek had ik ruimte genoeg. Ik had het spoor natuurlijk gewoon kaarsrecht kunnen leggen, maar door het in een hele flauwe boog leggen, wordt het wat speelser waardoor het uiteindelijk allemaal wat echter over komt.
Een BR 212 bij de aftakking, op weg naar de brug over de Wied:
Afbeelding
SAM_7372 by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_7373 by Wim Hesselink, on Flickr
Dezelfde trein ietsje verder. De lok is de brug al over. De goederenwagens bevinden zich in de boog waar de lichte verkanting net is te zien.

Hierna ben ik verder gegaan met het kopspoortje langs het perron bij halte Altwied. Het wissel lag al, maar dit spoortje moest nog op maat worden gemaakt en vastgelijmd. Dat is inmiddels ook gebeurd:
Afbeelding
SAM_7280 by Wim Hesselink, on Flickr
Het kopspoortje ligt parallel aan het doorgaande spoor en daardoor dus ook in een (ruime) boog. Ik heb hier uiteraard geen verkanting aangebracht :)
Er moet op termijn nog wel een degelijk stootblok worden geplaatst. Een binnenkomende trein met falende remmen zou anders het haltegebouwtje binnen rijden...

Nog een keer uit de andere richting:
Afbeelding
SAM_7377 by Wim Hesselink, on Flickr
Ik stond hier trouwens op een stoel om deze foto te maken. Normaliter zal ik nooit zo op de baan kijken, maar voor het overzicht is een vogelvluchtperspectief wel handig. Langzamerhand (met de nadruk op langzaam) krijgt de baan dan toch de vorm die ik al een tijd in mijn hoofd had.
De foto hieronder laat het normale perspectief zien dat ik op de treinen heb: van opzij, net iets boven het spoor:
Afbeelding
SAM_7374 by Wim Hesselink, on Flickr
Dit is mijn nieuwste aanwinst: een BR 82 van Piko. :D
Eigenlijk had ik met mijzelf afgesproken dat ik geen stoomloks voor deze baan zou aanschaffen en me volledig op tijdperk IV zou richten. Dat betekent dus dieselloks en accutreinstellen. Echter, de BR 82 is zó typisch voor het Westerwald dat ik hem toch niet kon laten liggen... En in het echt hebben ze nog tot begin jaren 70 in het Westerwald gereden dus ik kan het nog nét verklaren met mijn richtjaar 1970. Misschien dat er nu ook nog een keer een BR 50 met kabinetender komt... ;)
Het model rijdt erg soepel. Ik heb de analoge lok, en die heeft volgens Miba een hoge startsnelheid, maar ik vind het niet echt storend. Later bouw ik wel een decoder in en zal hij ook netjes kunnen kruipen. De analoge versie is uiteraard ook een stukje goedkoper, al schrok mijn vrouw nog steeds van de prijs... Maar ook zij gaf toe dat hij wel erg mooi gedetailleerd is :)

Afbeelding
SAM_7376 by Wim Hesselink, on Flickr
Tenslotte nog een paar goederenwagens die ik ook bij H@ns had besteld. Ik had nog wat gesloten wagens "nodig" (toch het meest voorkomende type goederenwagen in tp IV) en zag toen ook de ketelwagen voor een leuk prijsje staan. Welliswaar is het een wagen van een concurrent van mijn werkgever, maar dat mag de pret niet drukken :)

Dat was het voor deze keer. Ik ben nu bezig met het bouwen van de opklapbare keerlus, maar daar plaats ik later wel foto's van.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Ron »

Netjes Wim, begint nu vorm te krijgen.
En die 82 is inderdaad een mooi model.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Als de klapbare keerlus klaar is, kan ik alle electra fatsoeneren en eindelijk rijden! Daarna wil ik zsm de achtergrond en de landschapsprofielen aan de voorzijde plaatsen zodat het op een modelbaan gaat lijken ipv een rommelige hoek in de kamer waar her en der een stukje spoor is verstopt onder bergen met papier, gereedschap en andere zaken die eigenlijk niet op de baan horen... :lol:
Er is nog genoeg te doen!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Wegklapbare keerlus
Het enige stukje spoor dat nu nog mist, is de 180 graden keerboog aan de linkerzijde van de baan. Zoals in de beschrijving van het baanplan is te lezen (zie pagina 1 van dit draadje), heb ik daar vanwege een deur geen ruimte voor een vaste sectie. Dit deel moet dus opklapbaar worden.
Ik zat al een tijdje tegen de bouw van deze opklapbare sectie aan te hikken, maar nu is er dus geen ontkomen meer aan. In eerste instantie wist ik nog niet hoe ik dit zou aanpakken, maar op een gegeven moment zag ik bij de baan van Vincent (van Gbf Unterhaltung Oben op dit forum) ook een opklapbare lus. Of beter gezegd, een neerklapbare lus. Onder het mom "beter goed gejat dan slecht verzonnen" heb ik een soortgelijke constructie nu ook op mijn baantje toegepast. Nog bedankt voor de foto's van jouw keerlus Vincent!
Hieronder een foto van de lus zoals hij tot nu toe gevorderd is. Momenteel dus nog zonder spoor. Dat komt later deze week (hoop ik).
Afbeelding
SAM_7395s by Wim Hesselink, on Flickr

En naar beneden geklapt ziet het er dan zo uit:
Afbeelding
SAM_7394s by Wim Hesselink, on Flickr

Vincent had een staande lat als ondersteuning gebruikt, maar dat wilde ik anders (stabieler) hebben. Bij mij bevindt de lus zich deels in de deuropening en dus in het looppad. Er wordt dus vlak langs de lus gelopen en ik wil geen risico lopen dat bij het binnenlopen van de kamer de ondersteuningslat per ongeluk wordt weggestoten. Met alle gevolgen van dien voor een eventuele trein die zich net in de keerlus bevindt...
Toevallig hadden we afgelopen jaar een wegklapbaar tafeltje bij IKEA gekocht om op ons kleine balkonnetje te gebruiken. Deze zit aan de wand vast geschroefd. Het tafelblad kan naar beneden klappen en onder het blad zit een ondersteuning die met scharnieren opzij te klappen is. In de uitgeklapte stand is het verbazingwekkend stevig. Eenzelfde constructie heb ik nu voor de modelbaan gecopieerd. :)
Van onderaf ziet dat er zo uit:
Afbeelding
SAM_7393s by Wim Hesselink, on Flickr
De steun is hier opzij geklapt, het blad houd ik met een hand ophoog. Verder is te zien dat de scharnieren van het blad waarop de lus ligt, alleen aan het schaduwstation (links) zijn bevestigd. Aan de rechterkant zit de zichtbare module die uitneembaar moet blijven. Daar kon ik dus geen scharnier aan bevestigen.

Met de steun helemaal uitgeklapt:
Afbeelding
SAM_7392s by Wim Hesselink, on Flickr

De steun wordt door 2 stukjes hout (die aan het bovenblad zijn gelijmd) op zijn plaats gehouden. Hij kan dus niet per ongeluk opzij worden gestoten:
Afbeelding
SAM_7390s by Wim Hesselink, on Flickr

Tenslotte nog een foto die de reden voor de wegklapbare lus goed laat zien. De lus zit binnen de draaicirkel van de deur:
Afbeelding
SAM_7396s by Wim Hesselink, on Flickr
Als de baan 15 cm verder naar rechts zou kunnen staan, dan was er geen wegklapbare constructie nodig geweest. Echter door de rare knik in de muur zou het schaduwstation dan 15 cm korter zijn geweest. Daarmee zou de maximale treinlengte 75 ipv 90 cm zijn geweest, en dat vond ik net iets te kort.
Zoals ik al schreef, wil ik de komende week het spoor gaan leggen. We zullen zien of het lukt. Het plan is nog steeds om het met de kerst allemaal rijdend te hebben ;)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Erwin »

Goed bezig Wim!
Op de lahntalbahn zat/ zit ook een opklapbare keerlus alleen klap die naar boven als ik mij niet vergis. Succes met het spoor, ik ben benieuwd.

Groet Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Ik ga ook zo'n naar beneden klapbare plank maken maar dan voor de laptop.
Nu is deze verschuifbaar maar dat is toch lastiger dan ik hoopte bij het maken.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Al een tijdje niet op het forum geweest, dus het was een genoegen je voortgang te zien. Prachtige oplossing! Ik heb ook zo'n IKEA opklaptafeltje en de constructie is inderdaad oer stevig.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door martindomburg »

Klopt inderdaad die dingen zijn goud.

Heb er nog twee liggen hier die een mooie bestemming zoeken.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo allemaal,

@ Erwin: op de Lahntalbahn klapt hij inderdaad omhoog. Dat wilde ik hier niet doen, omdat de baan al zo hoog staat (rails op 150 cm boven de vloer). Als de lus omhoog staat kan ik helemaal niet meer bij het schaduwstation komen. Dat wordt nu al een hele toer....

@Harry en Martin: die Ikea klaptafeltjes zijn inderdaad verbazingwekkend stevig. Mijn klapbare lus is iets minder stevig. Dat komt deels door de speling in de scharnieren. Misschien moet ik nog op zoek naar een wat betere kwaliteit. En het helpt ook niet dat de scharnieren alleen aan de linkerkant (bij het schaduwstation) zitten. De rechterkant zweeft dus eigenlijk, en dat geeft een beetje speling. Daar heb ik al iets voor verzonnen, maar dat komt later wel als de rails ligt. Dan weet ik beter waar de plaat precies vast moet liggen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Kurk in de keerlus
Hoewel ik niet veel tijd had deze week (what's new?), heb ik toch nog een paar stroken kurk kunnen plakken. Ik had nog wat reststukjes liggen die ik met contactlijm heb vastgeplakt:
Afbeelding
SAM_7421s by Wim Hesselink, on Flickr

Toen alles al vast zat, bedacht ik me opeens dat dit deel wel zichtbaar wordt, zeker als de lus is neergeklapt. Daar had ik niet eerder aan gedacht, dus zitten er nu een paar stukken kurk schots en scheef op het hout geplakt. Voor het leggen van de rail maakt dat niet uit, maar het ziet er niet echt netjes uit... Ik had beter de hele plaat met kurk kunnen bedekken, net zoals in het schaduwstation.
Tsja, achteraf praten is altijd gemakkelijk. Ik zal eens kijken of ik het nog wat beter in vorm kan snijden nadat de rail op zijn plek is gelegd. Maar ik ben bang dat dat met contactlijm geen succes wordt. Nou ja, te laat. Eventueel kan ik de strook waar het spoor komt nog donkerbruin schilderen. Dan valt het minder op. En anders moet er maar een dekseltje op. Dat is misschien sowieso wel handig ivm stof en ter bescherming tegen beschadigingen.

De volgende stap is het leggen van het spoor in de lus. Maar voordat ik daar aan begin, moet er eerst nog iets anders worden gedaan. Mijn dochtertje zit inmiddels aan de deuren van de kastjes onder de baan te prutsen. Ze kan ze nog niet open krijgen omdat de magneetverbindingen nu nog te sterk voor haar zijn, maar dat zal niet heel lang meer duren... En achter die deurtjes staat het vol met klein modelbouwmateriaal dat zij maar al te graag in haar mondje zal stoppen. Om maar niet te spreken over verf, lijm en andere gevaarlijke dingen.... Tijd voor betere sloten dus. Ik heb eerst grendels aan de binnenkant van 2 van de 4 deuren bevestigd.
Afbeelding
SAM_7397s by Wim Hesselink, on Flickr


Vervolgens heb ik sloten op de 2 andere deuren geplaatst.
Afbeelding
SAM_7423s by Wim Hesselink, on Flickr

Tenslotte heeft elke deur nog een nette knop gekregen zodat ik hem ook netjes kan open trekken. Langzamerhand wordt het wel iets. Nu die modelbaan nog...
Afbeelding
SAM_7398s by Wim Hesselink, on Flickr

Volgende keer ga ik het laatste stukje spoor leggen. Wie weet red ik het nog voor de kerst... ;)
Groet, Wim


Plaats reactie