Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

traiNiac

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac » 03 jan 2016 09:47

Hallo Wim,

Ziet er zeer veelbelovend uit. Ik ga je draadje zeker volgen. Goed thema ook, niet overladen: less is more. En een mooie omgeving. Ik ben van plan ook nog wel eens met het boemeltje door het Brexbachtal te reizen; ik ben er ook al eens doorheen gelopen en foto's gemaakt.

De hoogte van je baan zal je waarschijnlijk goed bevallen; mijn segmenten zijn zelfs 1,60 hoog.

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 05 jan 2016 17:46

Dank je Harry!
Qua hoogte ben ik wel tevreden. Sinds de kerst staan de 3 bestaande modules op de juiste hoogte en iedere keer dat ik naast de baan sta, geniet ik ervan dat ik vrijwel recht tegen de treinen aan kijk! Ook al staat er nu nog vrijwel niets en bevindt alle scenery zich nu alleen nog maar in mijn hoofd..... De baan van de modelspoorclub waar ik in Nederland lid van was (Lahntalbahn) had het spoor op een hoogte van ~80 cm. Deze baan zit vol met details, maar die vielen alleen goed op als je er op je hurken naast ging zitten... Dat wilde ik met mijn eigen baan voorkomen. En ik moest ook wel op hoogte werken. Het bureau moest in gebruik blijven, anders krijg ik problemen met de baas in huis ;)
Voor de uitbreiding later (het aftakkende lijntje) zit ik te twijfelen of ik dat nog lichtjes omhoog zal laten lopen. In mijn bedachte scenario gaat dit lijntje steil omhoog een zijdal in, naar een klein stationnetje. Het lijkt me wel leuk om die helling ook op de modelbaan weer te geven, alleen ben ik bang dat 155 cm te hoog wordt in dit station. Rangeren wordt misschien lastig, met name met de hand ontkoppelen. Maar als jij op een hoogte van 160 cm werkt, moet het waarschijnlijk wel lukken :-) Alhoewel, hoe lang ben je? Een reus van 2,00 m misschien? ;) Ik ben zelf maar 181 cm...
Ik zal morgen weer eens wat posten qua vorderingen. Ik heb niet veel aan de baan gedaan in december, maar een klein beetje voortgang is er wel.
Groet, Wim

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

traiNiac

Bericht door traiNiac » 05 jan 2016 19:56

Hallo Wim,

Meer dan 2 meter zelfs :lol:
Maar je hebt gelijk: ik heb de Lahntalmodules ook gezien en dat was wel flink buigen. Gelukkig staat-ie ook op Internet en dat is toch een stuk comfortabeler. Succes met je vorderingen.

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 07 jan 2016 08:47

Aha!! :D Met meer dan 2 meter valt 160 cm hoogte nog wel mee... ;)
Ik zal zelf dan toch niet hoger gaan dan 150 cm. Dat is 20 cm onder mijn ogen. Om te proberen heb ik nog een plankje met rails op 160 gezet, maar dat wordt voor mij wel heel erg hoog :)
Groet, Wim

BenQ

Bericht door BenQ » 07 jan 2016 22:28

Wim schreef: Ook al staat er nu nog vrijwel niets en bevindt alle scenery zich nu alleen nog maar in mijn hoofd.....
Hoop dat alle bomen nog recht staan en dat het niet waait daar bovenin. :lol: :oops:

Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 3
Project Neuffen 3| Fleischmann Picolo | Dinamo | iTrain

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 10 jan 2016 13:03

:lol:
Nou, er is ruimte genoeg in mijn hoofd, dus dat komt wel goed ;)
MVG Wim

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 10 jan 2016 15:16

De afgelopen maand heb ik vanwege de vele feestdagen (zowel de Nederlandse als de Russische) weinig kunnen doen. Gelukkig had ik begin december nog wel wat gedaan. De hele onderbouw is in de (witte) grondverf gezet. Dit om problemen met uitzetten van het hout door een veranderende luchtvochtigheid te voorkomen. Uiteindelijk zal ik het geheel afwerken met panelen zodat het wat meer op een meubel gaat lijken en minder op een bouwplaats. Dan is vrouw-lief ook weer blij :)
Omdat de russische terpentine veel meer stinkt dan de nederlandse, kan ik alleen op ons kleine balkonnetje schilderen. Gelukkig was het eind november, begin december ook in Moskou nog relatief warm. Momenteel is het overdag -15°C en op het balkon niet veel warmer... Van schilderen komt nu dus niet veel meer, maar gelukkig had ik alles op tijd in de verf.
Goed, vanwege weinig ruimte op het balkon, kon ik de liggers alleen in gedeeltes schilderen. Bij deze een stel dat al half in de grondverf zit:

Afbeelding
SAM_5018s by Wim Hesselink, on Flickr

Na verloop van tijd zat alles in de witte grondverf en kon ik het weer in elkaar schroeven: Ik ben niet ontevreden :)

Afbeelding
SAM_5030s by Wim Hesselink, on Flickr

Nu alles in de grondverf zit, kon ik ook kurk aan de onderzijde van de staanders lijmen, zodat de vloer niet beschadigt bij eventueel schuiven van de baan. Niet dat dat de bedoeling is, maar het is beter op zeker te spelen.
De baan wordt stevig aan de muur bevestigd. Alleenstaand op de hoge poten is het enigzins beweeglijk. Niet dat het omvalt, maar doordat diagonale verstevigingen ontbreken, is er wel beweging mogelijk. Om nou niet per ongeluk bij het stofzuigen van de vloer, tegen de baan te stoten en de treinen te laten ontsporen moet het allemaal letterlijk muurvast worden verankerd. Dat doe ik door op 3 plaatsen een latje tegen de muur te schroeven. Hier kan de baan dan tegenaan worden geschroefd. Deze methode heb ik bij een vorige baan ook gebruikt en werkt perfect. De hele constructie wordt dan “Bombenfest”. Er is absoluut geen beweging meer in te krijgen!
Eén van de latjes aan de muur:

Afbeelding
SAM_5014s by Wim Hesselink, on Flickr

En nadat de baan ertegen aan is geschroefd (na het schilderen):

Afbeelding
SAM_5167s by Wim Hesselink, on Flickr

Eén lange schroef door een staander is voldoende. Uiteraard kan de staander ook direct aan de muur worden geschroefd, maar met een extra latje is het gemakkelijker. Ten eerste staat de staander niet direct tegen de muur vanwege een plint op de vloer, dus zit er ongeveer 2 cm afstand tussen. En ten tweede geeft het latje de vrijheid om later een handige hoogte voor de schroef te vinden. Mocht ik later nog iets willen veranderen, dan hoef ik geen nieuwe gaten in de muur te boren.

Nu de onderbouw op de juiste hoogte staat en stevig aan de muur is geschroefd, kan ik weer verder met de eigenlijke modelbaan. Ik heb eerst de rails nog eens losjes op het rechter deel gelegd om te kijken of het verloop van de sporen naar mijn smaak is. Welliswaar had ik al een baanplan in Wintrack gemaakt, maar ik vind het altijd fijn om dat ook in werkelijkheid te testen en te beoordelen. Eventuele veranderingen kunnen nu nog snel worden aangebracht, zonder te hoeven slopen. De foto hieronder laat het hele zichtbare spoor zien. Het is niet veel, zo’n 2.6 m, maar dat geeft me de mogelijkheid om eindelijk eens een baan af te maken en niet in de eeuwige bouwfase te blijven hangen. Mocht ik dan toch sneller werken dan gedacht (yeah, right! :D), dan kan ik altijd met de uitbreiding van de aftakkende zijlijn verder. :)

Afbeelding
SAM_5033 by Wim Hesselink, on Flickr

Tussen de zichtbare modules en de bakken van het schaduwstation zit ongeveer 3 cm ruimte. Hier kan ik de achtergrondplaat plaatsen en ook een paar latten schroeven om later de verlichting en de fries aan op te hangen. Maar dat komt later wel.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 aug 2017 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

traiNiac

Bericht door traiNiac » 10 jan 2016 15:45

Ziet er zeer strak en netjes uit Wim. Goed idee ook zo'n latje tegen de muur.

niko

Bericht door niko » 13 jan 2016 12:39

Mooie aanzet ,iets om te blijven volgen ;)

mvg NiKo

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 14 jan 2016 21:19

Harry, Niko, bedankt! Het is altijd leuk om te weten dat mensen je berichten volgen :) Dat motiveert ook weer om door te gaan.

Nu zat ik vorige week nog te twijfelen over een aanpassing van mijn plannen:

Toch een kruisingsstation?
Nadat de onderbouw is vastgezet aan de muur, had ik ook weer even een paar huizen en andere scenery geplaatst. Om te controleren of het allemaal nog wel klopt, èn omdat het gewoon leuk staat. :)
Alleen kon ik mezelf niet inhouden om toch te proberen of een “echt” station met kruisingsmogelijkheid misschien zou passen. Dus snel even een stukje flexrail in vorm gebogen en een paar treinen geplaatst. Zie de fotos:
Afbeelding
SAM_5038s by Wim Hesselink, on Flickr

Het kopspoortje langs het perron heb ik nu dus doorgetrokken naar links en weer op de doorgaande lijn aangesloten.

Afbeelding
SAM_5041s by Wim Hesselink, on Flickr
Twee (korte) treinen kunnen elkaar nu passeren.

Afbeelding
SAM_5042s by Wim Hesselink, on Flickr

Tsja, verleidelijk, verleidelijk.... Het geeft uiteraard meer speelmogelijkheden. Ik zou er zelfs een eindstation van kunnen maken, waardoor ik het aanzetstuk links bij de deur (met de 180° boog) niet persé altijd nodig heb.... Vanuit het schaduwstation kan ik dan (met de klok mee) naar het zichtbare stationnetje rijden, lok afkoppelen en omlopen. En dan weer terug naar het schaduwstation. Ideaal voor een snelle sessie wanneer je ’s avonds thuis komt van je werk...
Ik heb zelfs nog even een snelle update van het baanplan gemaakt. Het zou wel passen:
Afbeelding

baanplan alternatief met landschap by Wim Hesselink, on Flickr

Maar nee, hoe verleidelijk het ook is, toch maar niet. Ik zou tussen de 1e en 2e module nog een kleine module moeten tussenvoegen om het inrijwissel links te kunnen plaatsen. Die module zou dan slechts 20 cm lang worden (en 30 breed) dus nog meer overgangen met gevaar voor een hobbelig verloop van de sporen. Door het schuine verloop van de sporen zou de 1e module iets naar voren komen waardoor de baan daar een paar cm naar voren uitsteekt (en er aan de achterkant een paar cm mist).
Het stationnetje zelf zou vrij kort blijven, zodat alleen korte treinen (max ~60 cm) netjes binnen de wissels staan. Lange treinen zouden dan over de wissels uitsteken. Omdat ik ook armseinen wil plaatsen (het is een drukke zijlijn!) zou het allemaal wel erg gedrongen en in elkaar gepropt gaan overkomen. En tenslotte zou ik aan de rechterzijde minder ruimte overhouden voor de vrije baan en het rivierlandschap. En juist daar wilde ik ook voldoende ruimte voor hebben.

Mijn oorspronkelijke planning was om vóór de kerst alles rijdend te hebben. Dat is (bij lange na!) niet gelukt. Dus het is beter om nu door te bouwen aan het oorspronkelijke plan. Op de uitbreiding (zijlijntje naar Kurtscheid) kan ik dan later een klein kruisingsstationnetje bouwen met meer rangeermogelijkheden.
Het blijft frappant hoe ik mezelf toch steeds weer voor de gek houd en meer sporen op de baan probeer te leggen. Waarschijnlijk een typisch modelspoor kwaaltje :lol:

In het volgende bericht de werkelijke bouwvoortgang met kurk in het schaduwstation en de stelbouten voor de bestaande 3 modules.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie