Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 1019
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac » 17 jan 2016 22:55

... en als je de wissel voor het zijlijntje naar Kurtscheid nu eens vervangt door een dubbelkruiswissel? Dan heb je een lang inhaalspoor.



Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 2394
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door neudalhausenstadbahn » 17 jan 2016 23:17

Harry, ik denk dat je iets anders bedoeld als wat je schrijft? Een kruiswissel bestaat uit 2 paralelle sporen die door 4 wissel en en kruising met elkaar verbonden zijn. Bij een "dubbel kruiswissel" is een term waarbij ik aan Utrecht Centraal denk waar je plekken had met 3 sporen waarvan de perron sporen beide met het midden spoor verbonden waren met kruiswissels.

Ik aan dat jij een engelswissel bedoeld, een kruising met aan 2 zijdes verbindingsbogen als je dat aan 1 zijde hebt is het een half engels wissel.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Ik ben mijn foto's naar hosting via neudalhausenstadbahn.nl aan het over zetten.

Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 1019
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac » 17 jan 2016 23:31

Hoi Michiel,

Je hebt helemaal gelijk, ik bedoel inderdaad een heel Engels wissel; in het Duits een beetje verwarrend DKW ofwel Doppelkreuzungsweiche genoemd.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 703
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H » 19 jan 2016 14:45

Hallo Harry en Michiel,
Sorry, ik lag de afgelopen dagen even plat op bed, geveld door de russische winter... ;)
Bedankt voor het meedenken! Ik heb inderdaad ook zitten denken om het hele station langer te maken en de afsplitsing van de zijlijn al in het station plaats te laten vinden. Maar dan wordt de hele baan door het station ingenomen en heb ik weinig vrije baan meer over. Verder vertrouw ik de rijeigenschappen van materieel op een engels wissel niet helemaal. Ik lees her en der verschillende meningen, dus heb besloten geen engelse wissels te gebruiken. Ik heb onder andere een Köfje van Minitrix dat geheid problemen gaat geven (al heeft dat ding sosieso al wat hulp nodig qua stroomafname...).
Ik heb dus besloten om onder het motto "less is more" ( o.a. geïnspireerd door een zekere Herr J. op dit forum) het bij het oorspronkelijke plan te laten. Dat scheelt ook weer verbouwen van de huidige modules en ik wil nu zo snel mogelijk kunnen rijden. :-)
Zoals gezegd, op de eventuele uitbreiding kan ik dan later een "echt" station bouwen. Alleen mijn echtgenote nog even overtuigen dat de baan nóg groter kan worden... Ze schrok nu al van de hoeveelheid hout die ik het appartement in sleepte... :shock:
Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 703
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H » 19 jan 2016 18:59

Kurk!
Het is tijd om nu echt wat voortgang te maken. De rails in het schaduwstation moeten worden gelegd, maar dat betekent natuurlijk dat daar eerst een laagje kurk moet worden gelijmd. Hoewel het effect van kurk voor geluidsdemping minder groot is dan vaak wordt gedacht, helpt het wel een beetje. En in ieder geval is (in mijn ogen/oren) het “type” geluid dat de treinen maken op kurk, beter dan het gekras dat ze maken als de rails direct op het hout liggen. Maar goed, het kan in ieder geval geen kwaad, en de kurklaag helpt ook mee om kleine oneffenheden uit te middelen. Met mijn niet altijd even nauwkeurige bouwmethoden is dat wel handig.
Voor het leggen van kurk heb je natuurlijk kurk (of iets soortgelijks) nodig. In Nederland heb ik nog genoeg liggen, maar ja om nou kurk mee te nemen in de koffer... Dus ben ik hier op zoek gegaan. En dat viel nog tegen. Er is wel kurk, maar ik kon in eerste instantie alleen de standaard platen (van 30 x 60 cm) vinden. En die waren alleen per heel pak te vinden, goed voor 2 m2 maar dat kost dan ook bijna 50 euro... Dat vond ik toch te veel. De blauwe ondervloer schuimplaten zoals Gamma die heeft hebben ze ook wel, maar veel dikker en met een raar ribbelpatroon dus niet echt geschikt.
Dus verder op zoek in andere winkels. Uiteindelijk heb ik iets gevonden; een hele rol kurk, 2 mm dik, 1 m breed bij 10 m lang.... Wel goedkoop: 1200 roebel , dus met de huidige koers zo'n 15 euro. Nou ja, ik heb voorlopig dus wel genoeg :)

Afbeelding
SAM_4106s by Wim Hesselink, on Flickr

Goed, eerst maar eens aan de slag. De eerste lap kurk is vastgeplakt:
Afbeelding
SAM_5057s by Wim Hesselink, on Flickr

En na een paar avondjes (ik had niet zoveel tijd) ook de rest van het schaduwstation:
Afbeelding
SAM_5311s by Wim Hesselink, on Flickr

Het gat rechts-voor was een ongelukje. Omdat de kurk slechts 2 mm dik is en er geen lijm of rubber oid aan de kurk is toegevoegd, is het vrij kwetsbaar. Dus mijn vinger ging er zo doorheen... Nou ja, op dat plekje komt toch geen rails dus geen probleem. Nu nog even de schroefgaten vrijmaken, zodat ik de schroeven waarmee de houten plaat op de onderbouw zit altijd weer kan verwijderen (mocht dat nodig zijn). Op die plaats mag er natuurlijk ook geen rails komen te liggen. :)
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 703
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H » 22 jan 2016 13:35

Het kopspoortje bij het station was oorspronkelijk (toen ik een paar jaar geleden begon met deze modules) ook niet gepland. Dus lag er ook niet voldoende kurk op module 3 voor het inrijwissel en extra spoor:
Afbeelding
SAM_5047s by Wim Hesselink, on Flickr


Dat heb ik dus even verholpen. Een beetje contactlijm, even wachten:
Afbeelding
SAM_5048s by Wim Hesselink, on Flickr


Op de ondergrond zie je trouwens nog een paar oude schetsjes voor de plaats van de overweg. Door het wissel moet de overweg nu iets naar links worden verplaatst.

Na flink aandrukken van de kurk zit het direct goed vast, zodat ik weer verder kan. Ik heb ook gelijk de ondergrond voor het wissel even donker geschilderd. Ik heb nog nooit een Peco wissel geballast en weet niet of ik overal wel ballast kan/wil aanbrengen. Voor je het weet zit de stelstang vast gelijmd... Dan liever maar iets minder ballast. Om te voorkomen dat op de plek zonder ballast de lichtbruine kurk zichtbaar is, schilder ik het donkerbruin. Hopelijk valt het dan niet zo op.
Afbeelding
SAM_5053s by Wim Hesselink, on Flickr



Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 703
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H » 22 jan 2016 14:13

Nog een beetje onderbouw: Stelbouten + aansluiting nieuwe module
Iets anders wat nog moest gebeuren, was het op de juiste hoogte brengen van de 3 bestaande modules. Ik had daar al een verlaagd gedeelte voor gemaakt in de onderbouw, maar daarop staan de modules niet helemaal waterpas. Of beter gezegd; helemaal niet... :D Dat geeft niet, maar dat moest nog wel worden verholpen.
Afbeelding
SAM_5061s by Wim Hesselink, on Flickr

Ik heb in de latjes van de onderbouw M6 bouten gestoken en vastgezet met (vleugel)moeren. Hiermee heb ik een verstelbaar steuntje. In de modules heb ik een klein blokje hout geschroefd dat precies op een stelbout rust.
Afbeelding
SAM_5071s by Wim Hesselink, on Flickr


Afbeelding
SAM_5072s by Wim Hesselink, on Flickr


Afbeelding
SAM_5075s by Wim Hesselink, on Flickr

De foto’s zeggen meer dan woorden. Inmiddels staat het geheel op zijn pootjes. Het was wel weer extra werk, maar het is nu snel en goed waterpas te stellen. Achteraf was het natuurlijk veel beter om de 3 modules gewoon in Nederland te laten en hier volledig opnieuw te beginnen. Maar ja, dat zou dan het zoveelste project zijn dat ik niet afmaak... Nu heb ik ze in ieder geval gebruikt en kan ik weer verder :)

Aansluiten op de rest van de baan
Nu deze 3 modules eindelijk op de goede hoogte staan, kan ik ze ook eindelijk vastmaken aan de rest van de baan. In ieder geval aan de plek waar module 4 moet komen. Daar had ik tot nu toe alleen nog maar de 2 lange liggers boven het bureau gemonteerd. Eigenlijk wilde ik hier twee losse modules op plaatsen, maar ik heb nu besloten om het simpeler te houden: module 4 en 5 worden gewoon één groot segment. 145 cm lang en max 60 cm breed. Het gepruts met de eerste 3 modules was een reden om het hier simpeler te houden. Geen gedoe met extra bevestigingen en afstelmogelijkheden. Als de baan nog eens een keer verhuisd moet worden, dan moet dit deel als één groot geheel worden verplaatst.
Voorlopig eerst maar eens 2 plankjes vastgeschroefd om module 3 aan vast te maken:
Afbeelding
SAM_5058s by Wim Hesselink, on Flickr


Door de gaten komen M6 bouten die dit deel met module 3 verbinden:
Afbeelding
SAM_5079s by Wim Hesselink, on Flickr


Van opzij ziet het er dan zo uit:
Afbeelding
SAM_5076s by Wim Hesselink, on Flickr

Geen toppunt van timmermanskunst, maar het is voldoende stevig. Al het houtwerk dat je hier ziet verdwijnt toch onder het landschap en is uiteindelijk onzichtbaar.
Links module 3 met de Wiedbrug. Rechts de nieuwe sectie waar een spoordijk komt met de aftakking van de zijlijn.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 1019
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac » 22 jan 2016 21:34

Inspirerend Wim,

Ik heb losse segmenten op poten die aan de zijkanten met elkaar zijn verbonden. Wel telkens een gedoe om exactde juiste hoogte te krijgen. Aan de onderkant van de poten zitten slotbouten die in hoogte verstelbaar zijn, maar dat is vrij lastig stellen. Ik ga jouw idee om direct onder de segmenten de hoogte te verstellen ook eens verder uitwerken.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 703
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H » 28 jan 2016 18:52

Hoi Harry,
Grappig, mijn idee was uit nood geboren omdat ik de 3 kleine modules al had en ze moest invoegen in het grotere geheel. Bij mijn h0 baan in Nederland staan de segmenten op losse poten met onderin een inslagmoer en een bout om het verstelbaar te maken, dus soortgelijk aan wat jij nu hebt. Het werkt wel, maar het is tijdrovend om goed af te stellen. Voor een vaste baan is dat niet zo erg, maar als je de modules regelmatig moet opbouwen, kan het vervelend worden.
Ik heb nog wel meer foto's van de constructie die ik heb gebruikt. Mocht je nog een detail oid willen zien dan hoor ik het wel. :)
Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 703
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H » 28 jan 2016 18:57

Schaduwstation
Voordat ik met de zichtbare modules verder ga, wil ik het schaduwstation aanleggen. Ik heb nagenoeg alle rails hiervoor al binnen. Een lading Fleischmann rail die ik ooit een keer van een collega heb overgenomen. Het moet nog wel goed worden schoongemaakt en van nieuwe (elektrische) aansluitingen worden voorzien. Eerst heb ik het schaduwstation eens echt ontworpen. Ik had in een eerder bericht al een keer een schetsje bijgevoegd, maar dat was slechts een voorlopig idee. Ik heb het nu wat beter uitgewerkt:
Afbeelding
schaduwstation3 by Wim Hesselink, on Flickr

Een deel van het station is vrij standaard; 5 doorgaande sporen. Eén daarvan (het onderste) is een stuk langer dan de rest. Hier kan ik een lange goederentrein van 140 cm laten wachten. Nou ja lang... Het is niets vergeleken bij de lengtes die Ron en Jeroen door hun Rijndal sturen, maar voor mij wordt dit een behoorlijke lengte :) De andere 4 sporen zijn respectievelijk 100, 90, 90 en 85 cm lang. Hier kunnen de treinen met “normale” lengte parkeren. De reizigerstreinen zullen sowieso (veel) korter zijn. Typisch een BR 212 met vier 3-assige Umbauwagen, of een BR 216 met 3 a 4 Silberlinge. En verder treinstellen (railbusjes, Akkutriebwagen, enz).
Het goederenverkeer zal bestaan uit een Nahgüterzug en een Ganzzug met basaltwagens. En de genoemde langere goederentrein natuurlijk.
De kopsporen kan ik gebruiken om te pendelen met treinstellen en een Wendezug (BR 212 met Silberlingstuurstandrijtuig). Dit geeft me dus ook de mogelijkheid om enigzins “point-to-point” te gaan rijden. Het grootste nadeel van het ontwerp van de hele baan (voor mij) is dat het eigenlijk gewoon een ovaal is. Iets dat ik liever niet had gehad, maar ja, ik heb niet zo heel veel ruimte.
De rails heb ik nog eens uitgelegd om te controleren of wintrack wel klopt met de werkelijkheid en of ik nog rails of wissels te kort kom:
Afbeelding
SAM_5332s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_5336s by Wim Hesselink, on Flickr

Het valt me niet tegen. Het lijkt allemaal goed te passen. Het is alleen even oppassen met de locaties van de schroeven waarmee de houten plaat op de onderbouw is vastgeschroefd. Deze moeten toegankelijk blijven om het schaduwstation los te kunnen schroeven wanneer dat nodig is. Op die plekken mag natuurlijk geen rails komen te liggen. :) Uiteindelijk hoefde ik slechts 1 schroef te verplaatsen.
De volgende stap is het vastlijmen van de rails. En het solderen van alle elektrische verbindingen. Omdat ik niet vertrouw op de geleiding via de raillasjes, krijgt ieder stuk rail zijn eigen aansluitdraden. Dat wordt dus nog een leuke klus.... :-/
Gelukkig kan ik de hele plaat waarop het schaduwstation komt verwijderen, zodat ik niet in een onmogelijke houding hoef te solderen en kabels hoef te leggen. Op zijn kant op de keukentafel is dan al een stuk aangenamer :)
Komend weekend hoop ik daar aan te kunnen beginnen.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 sep 2017 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Plaats reactie