Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Wim H

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H » 04 mar 2016 21:39

Zo.... de laatste maand heb ik niet veel aan de baan kunnen doen. Wel ben ik nog even in Nederland geweest en heb zelfs tijd gehad om een bezoekje aan Rail in Houten te brengen. In Rusland is er wel modelspoor, maar tentoonstellingen en beurzen heb ik nog niet ontdekt... Dus het was fijn om even weer wat van de sfeer in Houten mee te kunnen krijgen.
En dan ga je natuurlijk niet met lege handen weer naar huis....:
Afbeelding
SAM_5441s by Wim Hesselink, on Flickr
Deze BR 236 stond al een tijdje op mijn lijstje en de N-spoorstore had hem voor een leuk prijsje staan :D
Verder her en der nog wat andere dingen gekocht, zoals ballast bij JeWeHa (ook basalt stof voor het maken van asfaltwegen, bedankt voor de tip Harry!). En voor de bouw van het schaduwstation electradraad, sub-D stekkers e.d. Er zijn wel enkele modelspoorwinkels in Moskou, maar dun electradraad verkopen ze vreemd genoeg niet... Sowieso is er bijna geen N spul te vinden hier. Veel h0 natuurlijk. En verassend genoeg ook veel in schaal 0 en I! Mijn vrouw (zelf russische) was niet bekend met modelspoor voordat ze mij kende, en schrok nogal van wat een BR 44 in schaal I kost. Ik ook trouwens... :o :lol: Sowieso is het hier allemaal duurder dan in Nederland of Duitsland, zelfs met de huidige wisselkoers. Gelukkig kom ik met enige regelmaat in Nederland en kan ik nog even (relatief) goedkoop inslaan bij de modelbouwzaken daar :)
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 09 sep 2017 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

traiNiac

Bericht door traiNiac » 05 mar 2016 17:06

Hallo Wim,

Ebay.de is dan vast wel een alternatief voor je. Of kost het verzenden naar Moskou een fortuin?

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 07 mar 2016 13:30

Hallo Harry,
Verzenden naar Moskou kan wel, maar het is de vraag of het dan ook aankomt.... Ik heb wel eens kaarten gestuurd vanuit Nederland. Een paar kwamen na 2 maanden aan. Een paar andere helemaal niet... Om zeker te zijn gebruik ik DHL oid, maar ja, dan betaal je je scheel aan verzendkosten :shock: :roll:
Dus ik probeer het te combineren met mijn eigen reisjes naar Nederland. En eerlijk gezegd heb ik momenteel voldoende materiaal om gewoon te gaan bouwen. Dus ik heb geen excuus meer... ;)
Het wagenpark is groot genoeg om een mooie exploitatie op te zetten. Maar ja, zo nu en dan komen er toch weer van die leuke modelletjes uit en dan kan ik het niet laten... :lol:
Groet, Wim
PS Vanavond maar eens bezig met het schaduwstation

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 04 apr 2016 15:25

Schaduwstation: lijmen van de eerste rails
En het is al weer april! Mijn vorige bericht is van begin maart dus tijd voor een update. Ik heb niet heel veel gedaan, maar ook niet niets. Het grootste deel van de rails van het schaduwstation is inmiddels op maat gemaakt en vastgelijmd. Ik heb daar dit keer houtlijm voor gebruikt. Bij mijn vorige banen heb ik alles met contactlijm gedaan, maar dit keer wilde ik eens iets anders proberen. Het nadeel is dat houtlijm een paar uur moet drogen voordat het vastzit.
Het sporenplan is op de kurk getekend en de eerste wissels zijn gelegd:
Afbeelding
SAM_5446s by Wim Hesselink, on Flickr

Na het lijmen moet het worden verzwaard tijdens het drogen. Hiervoor gebruik ik wat er maar aanwezig is; trafo, potten verf, lijm, enz:
Afbeelding
SAM_5452s by Wim Hesselink, on Flickr

Ondertussen is het eerste doorgaande spoor gereed. Een BR 216 met 4 Umbauwagen past hier met gemak. Er kan nog wel een rijtuigje bij indien gewenst:
Afbeelding
SAM_5454s by Wim Hesselink, on Flickr

Omdat het met een vaste geometrie als Fleischmann Picolo natuurlijk nooit helemaal past, moet het laatste stukje rail op maat worden gezaagd. Ik heb de rails niet doorgeslepen, maar heb ze handmatig gezaagd met een heel fijn ijzerzaagje. Het voordeel is dat je meer controle hebt dan met de Dremel en geen last van rondspattende metaaldeeltjes. En het gaat vrijwel net zo snel.

Na het op maat zagen en wegvijlen van de eventuele bramen (maar dat viel erg mee!) moeten er natuurlijk raillasjes worden aangebracht. En ook isolatielasjes voor de diverse stopsecties. Ik had een paar zakjes lasjes meegenomen uit Nederland, maar het gebruik was veel hoger dan ik had gedacht. Gelukkig had ik net genoeg. Even snel een paar bijkopen in de winkel op de hoek is er hier niet bij...

Ik heb de sporen in twee secties verdeeld zodat er eventueel ook 2 korte treinen achter elkaar kunnen staan. Voorlopig blijf ik trouwens analoog rijden, maar op termijn wordt het digitaal. Maar dan alleen de loks digitaal (voor de betere rijeigenschappen). Ik ga niet automatisch rijden via een pc oid. De bediening van het schaduwstation (wissels en stopsecties ed) gaat gewoon handmatig via een paneeltje dat ik nog moet maken. Maar dat komt later. Eerst alle rails maar eens leggen.

Zoals te zien is op de foto’s heb ik het hele schaduwstation van de baan getild en op een bankje gelegd. Zo kan ik er veel beter bij dan wanneer het op zijn normale hoogte van 150 cm gemonteerd blijft. Ook bij het aanleggen van alle bekabeling zal dit het werken gemakkelijker maken. Geen gekruip meer onder de baan!
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 09 sep 2017 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 04 apr 2016 16:33

Schaduwstation: de rest van de rails
Het vorige bouwbericht was niet het enige wat ik in maart heb gedaan. Langzaam maar zeker kreeg het schaduwstation vorm:
Afbeelding
SAM_5460s by Wim Hesselink, on Flickr

Ook is de ballasttrein gearriveerd (hoewel niet nodig voor Picolo ;) ):
Afbeelding
SAM_5457s by Wim Hesselink, on Flickr

Uiteindelijk lagen dan vrijwel alle sporen op hun plek. Alleen de achterste 2 kopsporen kan ik nog niet aanleggen, omdat ik nog een wissel mis (en Fleischmann een tijdje geen rails leverde.... ). Inmiddels ligt die in de winkel in Nederland op mij te wachten. Nou ja, die laatste twee sporen komen later wel.
Het geheel staat nu even rechtop tegen de muur. Ik ben wel tevreden :) :
Afbeelding
SAM_5469s by Wim Hesselink, on Flickr

Links staan de 3 zichtbare modules. Die wachten ook op verdere aankleding, maar eerst moet het schaduwdeel nu af. Er is nog genoeg aan electra te doen. Niet mijn grootste hobby in deze hobby, maar ja, het hoort er bij...
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 09 sep 2017 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

traiNiac

Bericht door traiNiac » 04 apr 2016 18:19

Ziet er strak uit Wim! En nu dus wachten op die wissels? Of eerst electra?

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 04 apr 2016 20:50

Eerst de electra Harry, ik ben pas in mei weer in Nederland om het laatste wissel op te halen. In de tussentijd wil ik de electra van het schaduwstation klaar hebben. Dan kan de hele sectie met het schaduwstation weer gemonteerd worden en kan ik ook de rest van de baan afmaken. De laatste twee opstelsporen in het schaduwstation komen later wel een keer. Ze zijn niet essentieel voor de baan. En ik wil eindelijk eens kunnen rijden. Mijn treinen hebben al veel te lang in de kast liggen wachten...
Deze week wil ik beginnen met het aansluiten van de rails (mits ik tijd heb, ik volg een intensieve cursus russisch en dat vreet tijd!). Ieder railstuk wil ik een aansluitdraad geven, omdat ik niet wil vertrouwen op de geleidbaarheid van de raillasjes. Aangezien ik zo'n 70 stukken rail heb, ben ik wel even zoet...
Daarna alle wisselaandrijvingen aansluiten en nog een bedieningspaneel maken. Ik hoef me niet te vervelen! :lol:
Groet, Wim
PS Hoe gaat het met de werkzaamheden aan jouw nieuwe segment? Heb je nog iets kunnen doen de laatste tijd?

Erwin
Contacteer:

Bericht door Erwin » 05 apr 2016 09:41

Hi Wim,

Ik heb jou draadje eens even helemaal door gelezen, GOED bezig!!!

Ik ga dit (Russische) avontuur :) blijven volgen.

Succes
Erwin.

het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 06 apr 2016 09:10

Dank je Erwin! Het project gaat langzamer dan ik had gewild, maar ja, het is niet anders. Ik had met de kerst willen kunnen rijden. Dat is niet gelukt, dus werd het Pasen. En ook die deadline heb ik niet gehaald.... Wie weet Pinksteren ;-)
Zoals je ziet ben ik wat betreft thema in de buurt van het Lahntal gebleven om mijn LMV wortels niet te verloochen :-)
Groet, Wim

Erwin
Contacteer:

Bericht door Erwin » 06 apr 2016 09:19

Hoi Wim,

Dat van een deadline dat ken ik ook :lol:
Je denkt meer uren te hebben en in zo'n uur ook veeeeeel meer te kunnen doen.
Zelf loop denk ik inmiddels een jaartje achter op de oorspronkelijke planning (Haverud in N), maar ja het is hobby geen werk ;)

Leuk thema ik blijf je volgen, succes.

Erwin.

het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705

Plaats reactie