N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu vr okt 20, 2017 13:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2016 12:00 

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om mijn oude baan af te breken en te starten met de bouw van een nieuwe.....

De oude baan (http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5611) wordt inmiddels afgebroken. De Dinamo componenten zijn allemaal van de hand gedaan. Ja je leest het goed.... geen Dinamo meer, maar volledig DCC. Reden van de overstap is dat inmiddels een overgroot deel van de locs al voorzien zijn van een decoder. Ik blijf het geheel aansturen met iTrain, dat bevalt gewoon nog steeds uitstekend!

Ik heb inmiddels al een 2-tal bezet meld modules van Digikeijs aangeschaft, het is nu wachten tot de Digikeijs centrale eindelijk geleverd wordt en dan kan ik eens een klein proefbaantje maken om e.e.a. te bekijken en uit te zoeken.

En dan ga je natuurlijk op zoek naar een nieuw baanplan.....maar wat. Na zoeken en zoeken heb ik een baanplan gevonden wat ik zeer interessant vindt. Het biedt zeer veel mogelijkheden. Op dit moment ben ik aan het bekijken of het geheel haalbaar is.

Wellicht is het voor een aantal van jullie een bekend baanplan.
Het gaat om het volgende baanplan:

Afbeelding

Afbeelding

Een behoorlijke kluif... maar ik houd wel van een uitdaging. Ik wil proberen om het geheel modulair op te bouwen.

Maar goed, gaan nog wel wat dagen, maanden en misschien wel jaren voorbij voordat het gereed is, als het al haalbaar is.
Het uitzoeken van het haalbare staat nu op de agenda. Kortom, het geheel uittekenen en kijken waar ik in n-spoor tegen aan ga lopen (het is een H0 baanplan).

Eerste wat mij niet duidelijk is waar het gedeelte rechts van de draaischijf heen gaat.... Lopen die sporen dood in een 2-tal tunnels?
Genoeg te doen hier.....

Grtz.
Peter

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2016 12:10 

Mooi nieuw baanplan.
Het is alleen al een genot om naar die gekleurde plaat te kijken :)

Nieuwe baan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 62#p152562
Oude baan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 819#p96372

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2016 12:36 

zowhee das een plan wat je wil realiseren, mocht je van start gaan zal ik het zeker volgen.

MVG

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2016 13:01 

Ik heb er met verbazing naar zitten kijken.
Wat een hoeveelheid rails.
Ben benieuwd of je dit gaat realiseren.
In ieder geval succes met het plan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2016 15:13 

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. Prettige wedstrijd.☺
Ronald

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2016 16:42 

Veel rails idd. Maar in essentie beeld je alleen een (groot) station uit op je baan zo, dus het is nog wel realistisch.

Wat me opvalt is dat het kopstation geen omloopwissels heeft. Dus een trein komt binnen, lok is opgesloten. Dit betekent dat er een andere lok uit het BW moet komen voor de trein, en de oorspronkelijke lok pas weg kan, nadat de trein weer vertrokken is.

En er is geen schaduwstation. Nou heb je wel bovengronds nog wat opstelsporen, maar bij een dergelijk groot station wil je normaal gesproken ook veel verschillende treinen, dus dan ligt een schaduwstation wel voor de hand.

Ik bouw aan Rothenburg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2016 17:09 

Hoi Wim, het opsluiten van de locs klopt, ik wil hier nog naar de mogelijkheden kijken.

M.b.t. een schaduwstation, dit is zeker aanwezig. Zie plaatje 2, hier zijn 2 helixen in getekend, deze gaan naar het schaduwstation. Schaduwstation zelf staat niet op de plaatjes erbij.

Tevens zijn er in het middendeel nogal wat mogelijkheden voor opstelsporen (plaatje 2).

Ben nog steeds benieuwd of iemand weet waar de sporen vanuit de draaischijf heen gaan.... Denk nog steeds dat het doodlopend is...

Grtz.
Peter

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2016 17:15 

Helemaal Rechts onderin? Dat ziet er nogal doodlopend uit, tenzij jij daar iets op verzint... :mrgreen:
Misschien de rechterzijde iets uitbreiden en de betreffende sporen aansluiten op het onderliggende niveau.
Ik zou nog wel iets verzinnen voor een schaduwstation, of op zijn minst de mogelijkheid daarvoor openlaten.

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2016 17:31 

Leg alle opmerkingen "onhaalbaar" "gekkenwerk" en "je bent niet goed" lekker naast je neer. Want dit is echt een mega leuk project om te maken. Ik zeg ga ervoor en leef je helemaal uit!!!!

Grz

Domburg Train Support

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2016 18:49 

Peter, ziet er als een prima plan uit.

Ik heb maar 1 punt, en dat is dat kopstation. Het concept is prachtig en bied natuurlijk veel mogelijkheden. Maar ook een groot probleem in schaal n. Dat is dat het afkoppelen, omlopen en weer aankoppelen gewoon echt een lastig zo niet vrijwel onmogelijk Is te realiseren om dit betrouwbaar voor elkaar te krijgen en volledig geautomatiseerd.

Daarnaast ben ik van mening (maar dat Is uiteraard persoonlijk) dat alleen een station vooral veel stilstaan betekent. Ik vind een mooi stuk Strecke (bv boppard, du-becksheim) veel interessanter. Dus een stuk paradespoor lijkt mij erg mooi.

Lid van: http://www.mcdespoorstaaf.nl
Bouwt momenteel: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur