Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 883
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Mack »

ja wo 2 spullen moet ik ook keer opruimen ligt door hele huis nu zelfs onder me trein plaat,

maar ik heb geen hele zolder meer tot me beschikking helaas van gezins woning naar 3 kamer flat gegaan

maar heb wel de grote slaapkamer voor treinen , dus daar moet bij mij alles komen,

maar het ontwerp nu klaar dus kan eindelijk ook beginnen. met de definitieve bouw


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Langzaam maar zeker komen we in de verloren uurtjes steeds iets verder.

Afbeelding
De halte Beekzicht heeft haar sporen en de ondergrond voor de toekomstige perrons ontvangen. Tevens vordert de omgeving van het onderstation.

Afbeelding
Ook het noordelijke deel van het emplacement van Ensporendam heeft de aanleg voor de perrons ontvangen en er is een aanvang gemaakt met de aanleg van de sporen naar het postperron van de PTT


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door sik234 »

mooi emplacement en mooi wagen park :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

sik234 schreef:mooi emplacement en mooi wagen park :)
Dank je, helaas nog geen ruimte voor de rest van het wagenpark maar regelmatig krijg ik weer wat sporen er bij. Het poststation krijgt nog drie sporen er bij naast deze eerste en geheel links komt nog een kopspoor te liggen maar hiervoor moet eerst een deel van de rest van het emplacement (het zuidelijke deel aangebouwd worden).
De sporen die je nu ziet zijn ruwweg de sporen 1a, 2a, 3a, 4a, 5a, 6a, 7a, 8a, 9a en 10 a (de sporenopbouw zoals deze globaal ook in Nijmegen bestaat). Linksboven in de hoek ligt een kruiswissel, hiervoor (nu links buiten beeld) komt nog een wissel te liggen naar spoor 11 dat dan nog wordt bijgelegd aan de linkerzijde van de sporen op de foto.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Om meer scenery bij station Beekzicht te kunnen realiseren heb ik het sporenplan daar teruggebracht naar 2 sporig, tevens heb ik hierbij de aansluiting naar Daalbeek-Hoog gerealiseerd. Tegelijk is het onderstation zover af dat de detaillering en invulling van de omgeving aldaar kan plaatsvinden.

Afbeelding

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

De aankleding van het spoorviaduct en de spoorbrug over de Daalsebeek zijn begonnen. Ook hier kunnen we met de afwerking en detaillering beginnen.

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Het sporenplan voor Daalbeek-Hoog moet nog gerealiseerd worden, maar het stationsgebouw en de locomotiefloods (voorbeeld Roodeschool) zijn al zover dat deze ook verder detaillering kunnen ontvangen.

Afbeelding

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door PaulVR46 »

Hoi Wilco,
Mooie grote baan heb je en mooi rollend materieel.
Ik ben overgstapt van Märklin H0 op N spoor van Kato. Ben er net als jij erg tevreden over.
Ben de eerste verschillen met wisselstroom ook al tegengekomen; prachtige keerlus in het baanplan aangelegd, werkt dat natuurlijk niet in gelijkstroom zonder aanpassingen.
Leuk, gelijk weer iets om me in te gaan verdiepen.
Ik blijf je ontwikkelingen volgen,
Vriendelijke groeten,
Paul.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Dank je Paul en dit is nog maar ongeveer 40% van de ruimte die ik uiteindelijk heb. De andere 60% van de zolder staat nog vol met andere zaken maar eerst onze twee kinderen de deur uit werken. :mrgreen: :mrgreen:
Hun uitzet neemt namelijk het grootste deel van de zolder in beslag. Dat zal één der komende jaren zijn beslag krijgen. Dan kan ik het hoofdstation uitbreiden en nog minstens één kopstation toevoegen.
Maar eerst dit gedeelte eens afmaken wat betreft sporen en dan alvast wat scenery afmaken. Genoeg te doen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door The Railroader »

Mooie baan, ga ik volgen. Zeker vanwege het stukje Vlissingen wat nagebouwd gaat worden :D


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door RogerB »

Mooie vorderingen Wilco. Een goed keuze om bij Beekzicht meer ruimte te geven aan landschap!

Jouw baan belooft veel goeds voor het forum de komende jaren :)

Groeten Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

We zijn weer een klein stukje verder. Het sporenplan voor Daalbeek-Hoog, vrij naar station Roodeschool, is klaar. Hier kunnen we aan de afwerking gaan beginnen. Daalbeek-Hoog wordt de thuisbasis op Ensporendam voor NS Rail Infra Services, de vroegere Dienst Weg & Werken.

Afbeelding
Overzicht Station Daalbeek-Hoog, ballasttrein arriveert op spoor 3 terwijl Veolia langs het (toekomstige) perron klaarstaat voor vertrek.

Afbeelding
De voormalige locomotiefloods en het zijspoortje in gebruik bij NS Rail Infra Services. Achter de loods het kopspoortje voor het omrijden van locomotieven vanaf spoor 1, 2 en 3.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Hoontje »

Leuk Wilco!



zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door zita »

Wilco , leuke baan , Kato rails is toch wel heel mooi.

Gr Zita


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Ik ben heel tevreden over Kato, goede aansluiting en goede bedrijfszekerheid. Enige nadeel is dat men geen Engelse wissels heeft en dat je voor het realisme wel aan schilderen van het ballast toe komt. Maar dat is niet meer werk dan ballasten bij andere merken. Binnenkort ga ik op het laatst getoonde gedeelte met de invulling van de scenery aan de slag en komt ook het bewerken en aanpassen/aanvullen van de ballast aan bod. Uiteraard toon ik hier weer de ontwikkelingen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets heb geplaatst. Dit betekend niet dat mijn werkzaamheden stil liggen, maar dat ik eerst aan de slag wilde met een grote verbouwing.
Na veel wikken en wegen besloten de gehele modelbaan af te breken en een slag te draaien. De voornaamste reden hiervoor was dat ik het eerste deel van de baan (iets minder dan de helft van de totale oppervlakte) zodanig wilde vormgeven dat ik aan dit gedeelte verder kan en met materieel kan rondrijden zonder per definitie het tweede gedeelte van de baan af te moeten maken. De ruimte die ik daarvoor heb blijft namelijk nog langere tijd dan ik had gehoopt in gebruik als opslag.

Het eerste gedeelte welke ik nu aan het opzetten ben zal een klein schaduwstation bevatten, via twee opritten verbonden met de hoofdbaan welke op deze helft van de modelbaan gaat bestaan uit het Hoofdstation Ensporendam met een klein opstel/reinigingsemplacement, een museumdepot/kleine werkplaats, Post overslag en VAM/ACTS vuilafval overslag.


Het schaduwstation ligt er nu en we zijn hard bezig met de aanleg van het stationsemplacement van Ensporendam.

Eerste foto's volgen later vandaag nog.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Voor ik de boel had afgedekt, heb ik nog enkele foto's gemaakt van het kleine schaduwstation onder het emplacement van Ensporendam:

Afbeelding

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Boven het schaduwstation wordt nu Station Ensporendam gesitueerd, de eerste aanleg is begonnen:

Afbeelding
De "Zuidzijde" met perronspoor 4 (waar de lange intercity staat), doorrijspoor 5 en opstelsporen 6 t/m 11 aan de bovenzijde en de nog aan te leggen sporen 1 t/m 3 aan de onderzijde. 1 en 3 worden perronsporen.

Afbeelding
De "Noordzijde" met de intercity op spoor 4.

Afbeelding
De nu aangelegde sporen aan de "Zuidzijde" zijn een vrije interpretatie (vrij vanwege de beschikbare ruimte en gebruikte Kato rails) van dit gedeelte van het emplacement Nijmegen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er mooi uit, lekker bezig.

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Krab »

Ben benieuwd naar het vervolg Wilco van je Nederlandse baan .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Zal snel weer wat posten, eerst even verder bouwen zodat ik duidelijke vorderingen kan laten zien.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Even een bouwupdate.

Afbeelding
De sporen 3 t/m 6 zijn inmiddels van de "Noordzijde" naar de "Zuidzijde" met elkaar verbonden. Met de aanleg van de sporen 1, 2 en 7 t/m 9 is een aanvang gemaakt. Met de doortrekking naar de "Noordzijde" met aansluiting naar het kleine schaduwstation is ondertussen een flinke vordering gemaakt.

Afbeelding
Aan de "Zuidzijde" is het wat drukker geworden, maar hier blijft de sporenaanleg nog even achter tot de sporen 1 en 2 doorgetrokken zijn.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Nico Essers »

Dat is een flink station wat je aan het bouwen bent, ziet er goed uit.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Nico Essers schreef:Dat is een flink station wat je aan het bouwen bent, ziet er goed uit.
Valt nog wel mee Nico, door de ruimte heb ik helaas in de lengterichting heel wat beperkingen mezelf moeten opleggen. Er komen vier perronsporen (drie doorgaande en één kopspoor) en zes doorgaande niet perronsporen. De maximale lengte aan trein wat langs een perron kan is 10 rijtuigen. Daarnaast twee rangeersporen voor goederendienst en bescheiden goederenemplacement. Ik twijfel nog over een van Gend en Loos loods, maar wellicht komt die er ook nog. Aansluitend aan de "Zuidoostelijke kant" komt een aantal opstelsporen en een bescheiden werkplaats. Aan de "Noordzijde" vanaf het goederenemplacement een spoor over de hoofdsporen heen naar een modern energiebedrijf (bescheiden kolencentrale) en een oude gasfabriek. Misschien dat ik nog een deel van het tweede, kleine station kan aanleggen, maar dat moet nog even blijken. Dan is dit deel van de zolder ingevuld en is het wachten op het vrijkomen van de rest.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Arnold1978 »

Lekker bezig !

Mvg

Arnold


Plaats reactie