Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Heiko »

Zijn de oudere wissels nog steeds nieuw te koop en zo ja wat is het artikelnummer?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Jazeker, artikel 20-202 en 20-203
Zie
https://www.n-spoorstore.nl/nl/rails-en ... 82017-7304
https://www.n-spoorstore.nl/nl/rails-en ... 82000-7305

Maar de oudere zijn dus wel minder flexibel toe te passen doordat je ze niet door middel van schroefjes kan wijzigen. Standaard stroom doorvoerend afhankelijk van de wisselstand.

Let wel op de wissels van Kato zijn qua schakelen gelijkstroom, dus je hebt wel schakelaars nodig die daarmee overweg kunnen en een gelijkstroom trafo aansluiting. Op zich heeft Kato zelf alles wat je nodig hebt hiervoor en ook een omschakelmodule om de wisselstroom uitgang van standaard treintrafo's te gebruiken. De wissels hebben dan ook twee draden in plaats van de drie die je bij andere merken tegenkomt. Bij digitale aansturing heb je dus ook een wisseldecoder nodig die daarmee overweg kan. Kato heeft zelf decoders die je in de wissels kan inbouwen of nog makkelijker je kan de Noch decoder module gebruiken. Ook bij Hans op de website te verkrijgen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Marcvane86 »

Leuk topic Wilco, blijf zeker mee lezen.
Ook ik ben overstag gegaan om mijn nieuwe baan volledig met kato te gaan bouwen.

Ik heb zelf veel betere rijeigenschappen ondervonden op kato dan piccolo fleischmann.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Succes Marc, ik denk dat ik eens een topic open met tips. Ik heb diverse Amerikaanse YouTube filmpjes gevonden. Die mensen toveren bijna met Kato.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, modelbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Ensporendam zal ingrijpend gaan veranderen. Mijn eigen stijgende leeftijd (een beetje N-spoorder bereidt zich voor op de toekomst) en het naderende uit huis trekken van de kids hebben tot het besluit geleidt dat op termijn de spoorbaan zal verhuizen van de zolder naar de ruime kamer van de oudste. Ensporendam in opbouw op zolder zal dan ook langzaam maar zeker omgebouwd worden tot een modulair opgebouwde baan die later eenvoudiger een verdieping lager geplaatst kan worden. De beschikbare kamer aldaar is bijna 3 x 4 meter. Aldaar zal Ensporendam een vrije interpretatie worden van een streek met vier stations. Het hoofdstation zal een vrije interpretatie worden van station Nijmegen waarbij oud en nieuw (wat van oud en wat van nieuw heb ik nog niet bepaald) met elkaar verenigd worden. Middels een dieselspoor zal een interpretatie van Roodeschool worden gerealiseerd met oud en nieuw (oude stationsgebouw met locloods en nieuw gaslaadstation). Via een geëlektrificeerd baanvak en een haltestation (met bekende zeskantig haltegebouw) zal een interpretatie van Station Vlissingen gerealiseerd worden zoals dat in de jaren '90 er uit zag.
Dit geheel zal worden gecompleteerd met klein havenemplacement, VAM laadstation en diverse kleinschalige aanvullingen. De modulaire bouw zal worden voorbereid door ombouw van de huidige zolderbaan waarbij de modules zodanig worden opgebouwd dat ze later eenvoudig naar de andere kamer kunnen verhuizen.

Vanaf nu zal ik dus hier voornamelijk de modulaire bouw tonen en uiteraard als het zover is de verhuizing.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door shoven »

Nice!
Als je foto's nodig hebt van Vlissingen anno 2016 moet je het maar even laten weten. (of kom je er zelf vaak genoeg tijdens de diensten)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Helaas hebben wij maar weinig diensten naar Vlissingen, maar ik heb het 'geluk' geboren en getogen te zijn in Vlissingen. Mocht ik echter specifieke details nodig hebben die ik nog niet in beeld heb, dan weet ik je te vinden. Dus bedankt.

Voor diegenen die zich misschien afvragen waar mijn keuze vandaan komt:
Vlissingen, hier ben ik geboren en getogen en heb ik tot in de jaren 1980 gewoond.
Nijmegen, dit is mijn standplaats bij NS en ik heb mij al lang met de geschiedenis van dit station bezig gehouden.
Sextand, ik heb gestudeerd in Delft, bij Station Delft-Zuid en dus heel veel op dat station met zijn Sextand stationsgebouw vertoefd.
Roodeschool, heb ik niks mee, maar historisch vindt ik dit een interessant stationnetje.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Lang niets gepost door meerdere oorzaken. Allereerst zijn de plannen weer gewijzigd. De modulaire opbouw is verlaten, evenals de toekomstige verhuizing naar beneden. Door de grootte van de zolder, blijft de baan op zolder. Mocht de gezondheid dit ooit onmogelijk maken, beginnen we gewoon weer een nieuwe baan.
Ondertussen zijn we wel alweer met de opbouw begonnen. Ongeveer 2/5 van de zolder is vrijgemaakt en daar vordert de bouw van de sporen gestaag.

Afbeelding
Het hoofdstation Ensporendam is een vrije interpretatie van het station Nijmegen. De sporen op deze afbeelding representeren het Noordelijke gedeelte van het emplacement.

Afbeelding
Station Ensporendam zoals u het hier ziet representeert de oprit naar de spoorbrug over de Waal bij Nijmegen.

Afbeelding
Bij Nijmegen rijden de treinen aan de noordzijde de Waalbrug op, bij Ensporendam maken ze een bocht naar station Daalbeek-Laag en de omloopsporen.

Afbeelding
Na de bocht volgt de aftakking naar de onderste omloopsporen. Op de verhoging boven in beeld komt het station Daalseheuvel, een hoger gelegen station van een klein stadje.

Afbeelding
Op de voorgrond de aftakking (dubbelsporig dieselspoor) naar de onderste omloopsporen die via een tunnel verdwijnen. Over het kleine bruggetje loopt het spoor naar Daalbeek-Laag. De sporen in het midden lopen naar de hoofd omloopsporen en op de heuvelrug loopt het spoor dat eveneens aftakkingen krijgt naar de omloopsporen en naar station Daalbeek-Hoog, wat een vrije interpretatie van station Roodeschool wordt. Onder de bruggen door komt de Daalsebeek.

Afbeelding
Rechts op de foto komen twee sporen tezamen bij station Daalbeek-Laag, de verhoging op de achtergrond wordt nog doorgetrokken tot Daalbeek-Hoog. Op de voorgrond bevind zich de tunnelingang voor de diesel omloopsporen.

Afbeelding
De stoptrein staat langs het toekomstige perron van Daalbeek-Laag, rechts komt een verhoging voor station Daalbeek-Hoog.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 883
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Mack »

Ziet er goed uit Wilco,

wou ik al zo ver was

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

:lol: :lol: :lol: ik wou dat ik al veel verder was. Kan helaas op dit moment nog maar 2/5 van de zolder gebruiken. Als de kinderen eindelijk het huis uit vluchten (zal toch hopelijk één der komende jaren gaan gebeuren) kan een groot deel van mijn andere hobby (Wo2 geschiedenis) verhuizen naar een andere kamer en krijg ik voor de baan de andere 3/5 er bij beschikbaar.
Voorlopig bouwen we rustig verder aan dit gedeelte.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 883
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Mack »

ja wo 2 spullen moet ik ook keer opruimen ligt door hele huis nu zelfs onder me trein plaat,

maar ik heb geen hele zolder meer tot me beschikking helaas van gezins woning naar 3 kamer flat gegaan

maar heb wel de grote slaapkamer voor treinen , dus daar moet bij mij alles komen,

maar het ontwerp nu klaar dus kan eindelijk ook beginnen. met de definitieve bouw


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Langzaam maar zeker komen we in de verloren uurtjes steeds iets verder.

Afbeelding
De halte Beekzicht heeft haar sporen en de ondergrond voor de toekomstige perrons ontvangen. Tevens vordert de omgeving van het onderstation.

Afbeelding
Ook het noordelijke deel van het emplacement van Ensporendam heeft de aanleg voor de perrons ontvangen en er is een aanvang gemaakt met de aanleg van de sporen naar het postperron van de PTT


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door sik234 »

mooi emplacement en mooi wagen park :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

sik234 schreef:mooi emplacement en mooi wagen park :)
Dank je, helaas nog geen ruimte voor de rest van het wagenpark maar regelmatig krijg ik weer wat sporen er bij. Het poststation krijgt nog drie sporen er bij naast deze eerste en geheel links komt nog een kopspoor te liggen maar hiervoor moet eerst een deel van de rest van het emplacement (het zuidelijke deel aangebouwd worden).
De sporen die je nu ziet zijn ruwweg de sporen 1a, 2a, 3a, 4a, 5a, 6a, 7a, 8a, 9a en 10 a (de sporenopbouw zoals deze globaal ook in Nijmegen bestaat). Linksboven in de hoek ligt een kruiswissel, hiervoor (nu links buiten beeld) komt nog een wissel te liggen naar spoor 11 dat dan nog wordt bijgelegd aan de linkerzijde van de sporen op de foto.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Om meer scenery bij station Beekzicht te kunnen realiseren heb ik het sporenplan daar teruggebracht naar 2 sporig, tevens heb ik hierbij de aansluiting naar Daalbeek-Hoog gerealiseerd. Tegelijk is het onderstation zover af dat de detaillering en invulling van de omgeving aldaar kan plaatsvinden.

Afbeelding

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

De aankleding van het spoorviaduct en de spoorbrug over de Daalsebeek zijn begonnen. Ook hier kunnen we met de afwerking en detaillering beginnen.

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Het sporenplan voor Daalbeek-Hoog moet nog gerealiseerd worden, maar het stationsgebouw en de locomotiefloods (voorbeeld Roodeschool) zijn al zover dat deze ook verder detaillering kunnen ontvangen.

Afbeelding

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door PaulVR46 »

Hoi Wilco,
Mooie grote baan heb je en mooi rollend materieel.
Ik ben overgstapt van Märklin H0 op N spoor van Kato. Ben er net als jij erg tevreden over.
Ben de eerste verschillen met wisselstroom ook al tegengekomen; prachtige keerlus in het baanplan aangelegd, werkt dat natuurlijk niet in gelijkstroom zonder aanpassingen.
Leuk, gelijk weer iets om me in te gaan verdiepen.
Ik blijf je ontwikkelingen volgen,
Vriendelijke groeten,
Paul.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Dank je Paul en dit is nog maar ongeveer 40% van de ruimte die ik uiteindelijk heb. De andere 60% van de zolder staat nog vol met andere zaken maar eerst onze twee kinderen de deur uit werken. :mrgreen: :mrgreen:
Hun uitzet neemt namelijk het grootste deel van de zolder in beslag. Dat zal één der komende jaren zijn beslag krijgen. Dan kan ik het hoofdstation uitbreiden en nog minstens één kopstation toevoegen.
Maar eerst dit gedeelte eens afmaken wat betreft sporen en dan alvast wat scenery afmaken. Genoeg te doen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door The Railroader »

Mooie baan, ga ik volgen. Zeker vanwege het stukje Vlissingen wat nagebouwd gaat worden :D


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door RogerB »

Mooie vorderingen Wilco. Een goed keuze om bij Beekzicht meer ruimte te geven aan landschap!

Jouw baan belooft veel goeds voor het forum de komende jaren :)

Groeten Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

We zijn weer een klein stukje verder. Het sporenplan voor Daalbeek-Hoog, vrij naar station Roodeschool, is klaar. Hier kunnen we aan de afwerking gaan beginnen. Daalbeek-Hoog wordt de thuisbasis op Ensporendam voor NS Rail Infra Services, de vroegere Dienst Weg & Werken.

Afbeelding
Overzicht Station Daalbeek-Hoog, ballasttrein arriveert op spoor 3 terwijl Veolia langs het (toekomstige) perron klaarstaat voor vertrek.

Afbeelding
De voormalige locomotiefloods en het zijspoortje in gebruik bij NS Rail Infra Services. Achter de loods het kopspoortje voor het omrijden van locomotieven vanaf spoor 1, 2 en 3.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Hoontje »

Leuk Wilco!



zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door zita »

Wilco , leuke baan , Kato rails is toch wel heel mooi.

Gr Zita


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Ik ben heel tevreden over Kato, goede aansluiting en goede bedrijfszekerheid. Enige nadeel is dat men geen Engelse wissels heeft en dat je voor het realisme wel aan schilderen van het ballast toe komt. Maar dat is niet meer werk dan ballasten bij andere merken. Binnenkort ga ik op het laatst getoonde gedeelte met de invulling van de scenery aan de slag en komt ook het bewerken en aanpassen/aanvullen van de ballast aan bod. Uiteraard toon ik hier weer de ontwikkelingen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie