Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Raymond »

Dat ziet er mooi strak gelegd uit die Kato-rails Wilco!
En die Benelux-hondekop is ook prachtig 👍🏻😃
Ga je die Kato-rails nog bewerken?
Of beter gezegd, vervuilen met pigmentpoeder oid?

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Raymond schreef: 30 nov 2022 22:15 Ga je die Kato-rails nog bewerken?
Of beter gezegd, vervuilen met pigmentpoeder oid?

Groet,
Raymond
Dat zal zeker gebeuren, maar pas na het ballasten. In de jaren die ik ga uitbeelden werd deze kleur ballast al gebruikt in Nederland, dus ik kan delen vervuilen maar ook delen schoon laten (pas gestort ballast) er zullen echter ook delen komen die de toen nog alom aanwezige oude ballast van kiezelstenen moet gaan uitbeelden, dus die delen zullen zelfs een geheel andere kleuruitstraling krijgen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Raymond schreef: 30 nov 2022 22:15 Dat ziet er mooi strak gelegd uit die Kato-rails Wilco!
En die Benelux-hondekop is ook prachtig 👍🏻😃

Groet,
Raymond
Ik leg de enkelsporige Kato rails altijd per paar naast elkaar. Eerst proefleggen en dan de stroomdoorvoer controleren. Daarna verlijmen, waarbij ik de uiteinden tot het droog is altijd verbind met een kort (62 mm) stuk Kato dubbelspoor. Op de eerste en tweede foto zie je dit stuk rails verbonden aan het linker dubbelspoor (links onder op de foto). Vervolgens verzwaar ik de stukken spoor tot de lijm gedroogd is en dan pas pak ik het volgende paar spoorrails dan wel wissels aan. Op deze manier duurt het wel iets langer, maar heb je nagenoeg perfect liggend spoor.

Ik ben zelf ook heel blij met het Benelux stel. Tot 1986-1987 hebben ze nog in de dienst gezeten, dus die blijft zeker rondrijden op de baan, met dank aan Rob Bisschop voor het produceren van het stel.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door sik234 »

goedendag

welke maat styreen gebruikje kwa dikke ? en wat voor maat is de rest dan zoekt het malijker ik kan niks vinden aleeen heel dik maar dat licht aan mij of een link naar een bouw markt mag oke :)

mvg ruud


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Firstfloor Isobase is er alleen in 3 mm voor zover ik weet. De dikkere platen zijn van ander materiaal en hebben een andere tweede productnaam.
Je hebt de groene platen, die zijn het gemakkelijkst te bewerken voor onze doelstelling. Dan heb je ook grijze maar die zijn 'opvouwbaar' en vind ik minder geschikt. Gamma en Karwei verkopen ze, Karwei heeft ze het meest op voorraad is mij gebleken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Voor de opritten en ondergrond voor de verhogingen gebruik ik de producten van Woodland Scenics en dan diegene die ik voor de hoogte nodig heb. De helling die ik gebruik is 3%. Zie hiervoor in de catalogus pagina 6


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door sik234 »

top ga het vanavond hallen bij de karwij

mvg ruud


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

In het verlengde van de brug begonnen met de aanleg van de grote keermuur tussen het hoger gelegen paradespoor (de nog te bouwen grote ronde) en het lager gelegen dubbel spoor naar station Ensporendam.

Afbeelding
de eerste drie muurdelen en het eerste topmuurtje geplaatst

Afbeelding
het vierde muurdeel ligt klaar om geplaatst te worden.

Afbeelding
na plaatsing van het derde muurdeel.
nog één muurdeel te plaatsen en het topmuurtje afmaken, vervolgens het talud bekleden en beplanten en de sporen ballasten.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Precisering Tijdperk periode

Als je uiteindelijk als modelspoorder de keuze maakt jezelf toch tot een tijdperk (of combinatie van tijdperken) te beperken, kom je tot het besef dat de tijdperken zoals die bestaan niet altijd even logisch zijn en moet je voor jezelf bepalen wat het dan wordt. Nederlandse tijdperken volgens de NEM normen zijn vastgelegd in MOROP NEM 818 NL. Daar begin je dan als modelspoorder met je zoekwerk.

Persoonlijk kies ik voor de periode dat ik zelf intensief vanwege opleiding en later werk met het spoor in aanraking kwam. Dit was vanaf ruwweg 1980 en in 1990 ging ik zelf bij de Nederlandse spoorwegen werken. Rond 1995 veranderde alles op het spoor door de opsplitsing van NS in diverse werkmaatschappijen en belangrijker door de opsplitsing van mijn eigen werk in NS Reizigers en NS Cargo waarbij ik zelf de keuze maakte voor NS Reizigers. Dit maakt mijn periodekeuze ruwweg 1980-1995.

Volgens de NEM 818 NL val 1980 in het tijdperk IVb welke loopt van 1978 tot 1989. Past derhalve redelijk perfect in mijn gewenste periode. Dus het beginpunt van 1980 kan ik redelijk parallel laten lopen met Tijdperk IVb. Het einde wordt echter een ander verhaal. Tijdperk V loopt van 1989 tot 2005. Mijn restperiode loopt van 1989 tot 1995. MOROP laat tijdperk Va lopen tot 2000 waarbij ze in de NEM 818 NL aangeven dat in 1999 het treinvervoer werd opgesplitst in NSR en NS Cargo. Hier maakt MOROP een grove fout. De splitsing tussen goederen en reizigers waarbij NS Reizigers en NS Cargo werden opgericht vond plaats in 1995. Wil je dit logisch laten verlopen dan zou Tijdperk Va dus van 1989 tot 1995 moeten lopen. Het door MOROP genoemde jaar 1999 was het jaar dat NS Cargo en DB Cargo werden samengevoegd tot Railion. Een apart Tijdperk Vb van 1995 tot 2000 zou derhalve veel logischer zijn. Er zou dan wel een Tijdperk Vc moeten worden ingevoerd van 2000-2005.

Zo zie je maar dat zelfs het volgen van in NEM normen vastgelegde tijdperken niet altijd logisch of eenvoudig is. Voor mij betekend het echter dat ik me vooral op de Tijdperken IVb en Va zal gaan richten. De moraal van dit verhaal, zomaar een voorbeeld van wat voor overwegingen je soms als modelspoorder maakt. :lol: :lol:


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Ensporendam: Zelfbouw van een Sextant, deel 1

Tussen 1968 en 1979 werden in heel Nederland een aantal oude stationsgebouwen vervangen door een nieuw ontwerp van architect Cees Douma. Dit ontwerp genaamd de 'Zeskant', bevatte een wachtruimte, een plaatskaartenkantoor en een dienstruimte. De inrichting kon op basis van het gebruik afwijken waarbij met name de wachtruimte in formaat kon verschillen. De naam van dit type station werd in de volksmond vaak verbastert tot "Sextant". Op mijn baan wil ik er ook één plaatsen en vanwege het niet aanwezig zijn van een goed en mooi kant- en klaar model, wordt dit zelfbouw.

Afbeelding

Het begin van de zelfbouw bestaat uit een paar tekeningen die ik heb kunnen vinden en diverse foto's die online te vinden zijn. Als eerste stap hieronder de tekeningen die ik als basis gebruik.

Afbeelding
Deze tekening geeft niet de indeling die ik ga maken, echter wel de maatgevingen in 1:1. Omgerekend naar 1:160 kom ik dan van links naar rechts op 0,25 cm x 0,41 cm x 3,01 cm x 3,01 cm x 0,41 cm x 0,25 cm en dus een breedte van 7,34 cm totaal.

Afbeelding
De volgende tekening die ik heb gevonden zal voor mij de basis voor de indeling worden.
Ik zit nog even met bepaalde maten zoals de hoogte en de dikte van het dakgedeelte, maar daar komen we wel achter. Desnoods gaan we het even opmeten. Mocht iemand aanvullende maten hebben hou ik me aanbevolen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Ensporendam: Zelfbouw van een Sextant, deel 2a, de basis

Voor een goede basis beginnen we met een ondergrond. Deze bestaat uit twee sextanten, één met een doorsnede van 7,33 cm en één met een doorsnede van 6,02 cm. Voor het gemak heb ik deze afgerond naar 7,35 en 6 cm

Om er voor te zorgen dat ik de perfecte maten voor mijn doel heb, heb ik eerst de plattegrond met maten verkleind tot N spoor formaten

Afbeelding
Door dit twee keer uit te printen kan ik de twee zeshoeken perfect uitknippen of snijden op papier en dat weer overnemen op karton (deze tekening is redelijk op formaat voor N spoor dus maak er gebruik van als je het wil)

Afbeelding
de twee uitgesneden zeskanten, let er op dat de kleinste aan de binnenzijde van de wanden wordt afgesneden of geknipt. Hier komen namelijk later de wanden tegen te staan aan de buitenzijde. Deze gaan we op het karton plakken en dan het karton in de juiste vorm snijden

Afbeelding
Voor de basis gebruik ik de kartonnen doos van koffiekuipjes. Dit karton is relatief dun zodat het voor N spoor personen geen te hoge opstap wordt en is toch stevig genoeg.

Afbeelding
Hieruit snijden we twee vierkanten met de vereiste maten, dan wel zodanig dat de papieren zeskanten er op bevestigd kunnen worden.

Afbeelding
De twee zeskanten op het karton geplaatst en vastgeplakt, ook alvast een grondplaat uitgesneden. Ik zet al mijn scenery op een laatste laag 3 mm Firstfloor Isobase. Hierdoor kan ik een stukje scenery afbouwen voordat ik het op de baan plaats.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 27 dec 2022 11:04, 7 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door jw82 »

Wilco, interessant dat je zo je overwegingen bij de tijdperken deelt. Ook wel herkenbaar...qua materieel geeft het in ieder geval richting, maar toch past nooit alles altijd helemaal bij elkaar (bv. een 1100 zonder botsneus en een 1600, die eigenlijk in de praktijk nooit tegelijk op de baan hebben gestaan). Maar ik volg het met belangstelling, aangezien ik ongeveer dezelfde periode als uitgangspunt neem. ;-) Los van het treinmaterieel, vind ik het met scenery vaak ook wel lastig...gelukkig rijden er ook nu nog auto's uit de jaren '80 rond en staan er gebouwen van de jaren '50. Het moet vooral niet 'te nieuw' zijn dus om te passen in een tijdperk/periode, dat is het belangrijkste als je daar beetje op wilt letten.

Benieuwd naar het vervolg van de "Sextant", leuk project!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

De 1600 kwam in 1981 in dienst en de laatste botsneuzen werden in 1981 geplaatst, dus het zou in theorie, zeker bij een werkplaats setting, mogelijk zijn. Het gaat mij er echter niet zozeer om of ik op mijn baan zaken heb staan die al dan niet samen met elkaar hebben kunnen rijden. Mijn overweging is vooral gekomen doordat ik steeds meer materieel in N spoor heb uit allerlei perioden, zonder dat je redelijke treinsamenstellingen kunt maken. Het wordt op een gegeven moment vooral gewoon te veel in totaal. Hierdoor komt een groot gedeelte simpelweg nagenoeg niet op de modelbaan te rijden en dat vind ik zonde. Dan doe ik er liever iemand een plezier mee die het wel kan gebruiken. Maar gelijk heb je, keuzes blijven langskomen. Voor mij is het de periode en alles wat in die periode mogelijk was, als was het maar 1 dag bij wijze van spreken, is welkom.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door mini rijder »

Ik wil niet zeuren, maar ik zou toch even nieuwe zeskanten snijden ipv de achthoeken die je gemaakt hebt.
Alhoewel een octant wel een leuke variatie op het thema zou zijn.
De door jou gevonden tekeningen zijn goed bruikbaar. Voor de hoogte zou je het vooraanzicht van de foto kunnen opmeten.
De lengte van de voorgevel heb je, dus kan je de hoogte uitrekenen.
We blijven de bouw volgen.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Hoontje »

Heel tof dat je de "Sextant" maakt. In Tilburg staat er nog 1 volgens mij. Als er wat opgemeten moet worden, pb me dan even. Is een kleine moeite.
Succes met de bouw in elk geval!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

mini rijder schreef: 26 dec 2022 15:14 Ik wil niet zeuren, maar ik zou toch even nieuwe zeskanten snijden ipv de achthoeken die je gemaakt hebt.
Alhoewel een octant wel een leuke variatie op het thema zou zijn.
De door jou gevonden tekeningen zijn goed bruikbaar. Voor de hoogte zou je het vooraanzicht van de foto kunnen opmeten.
De lengte van de voorgevel heb je, dus kan je de hoogte uitrekenen.
We blijven de bouw volgen.

Groetjes: Robby
Je mag zeuren Robby maar je hebt helemaal gelijk.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Hoontje schreef: 27 dec 2022 01:03 Heel tof dat je de "Sextant" maakt. In Tilburg staat er nog 1 volgens mij. Als er wat opgemeten moet worden, pb me dan even. Is een kleine moeite.
Succes met de bouw in elk geval!

Groetjes

Hoontje
Klopt op Tilburg Universiteit. Daarnaast in ieder geval nog op Haren, Bussum Zuid, Eindhoven Strijp S, Beek-Elsloo en Susteren


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Ensporendam: Zelfbouw van een Sextant, deel 2b, de basis

Afbeelding
De drie onderdelen klaar om op elkaar te worden gelijmd

Afbeelding
De onderdelen voor de basis samengevoegd en vastgeplakt. Nu vanwege het kromtrekken door de houtlijm goed verzwaren en laten drogen, daarna de ondergrond netjes vierkant in lijn met de sextant snijden.

Afbeelding
En dan is na drogen en de randen iets netter snijden de grondbasis voor de "Sextant" gereed.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Ook op de baan zelf gaat het bouwen aan de scenery langzaam maar zeker verder. Let wel de fijne afwerking moet nog gebeuren, dit is het grove werk.

Afbeelding
Een haagje bij parkeerplaats van de brandweerkazerne

Afbeelding
Eenzelfde haag langs de toegangsweg richting Ensporendam

Afbeelding
Een eerste stuk trottoir is ook gelegd

Afbeelding
Aan de overzijde van de brug is een eerste asfaltweg gelegd richting de werkplaats en het van Gend & Loos terrein

Afbeelding
Ook nabij het kleine station boven de werkplaats en het van Gend & Loos terrein is een klinkerweg gelegd en de bodemplaat van de sextant voor proef neergelegd. Zoals jullie zien krijgt dit stationnetje wissels langs het perron zoals ook bijvoorbeeld in het echt bij Zevenbergen het geval is


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door 8811 »

Heel herkenbaar de sextant van Tilburg Universiteit (was Tilburg west).
Nog wat informatie van de foto voor wat het waard is: :geek:
Links zie je restaurant Boerke Mutaers, tussen restaurant en sextant ligt de onderdoorgang van de Conservatoriumlaan.
Rechts op de foto bij het flatgebouw ligt het kruispunt Statenlaan en Wandelboslaan.

Succes met de bouw. :Thumb


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Altijd leuke weetjes Maarten, indien niet voor mij dan vast voor anderen. Ik rij er zeer regelmatig langs met grootspoor als ik aan het werk ben.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Op diverse locaties weer wat aan het aanbrengen van ballast gewerkt

Afbeelding
nu aan alle kanten ballast aangebracht vanaf het station komend over de dubbelsporige brug

Afbeelding
maar ook direct daaronder onder het spoorviaduct

Afbeelding
tot slot nog een klein stukje nabij de brandweerkazerne waar al beplanting was aangelegd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Na een bezoekje aan ons aller Hans nu ook de dubbelsporige brug aan kunnen leggen. Hij ligt nog los zodat ik de afwerking rondom de brug tegelijk met het vastleggen kan aanpakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WimC »

Schiet mooi op zo :)


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Raymond »

Dat ziet er goed uit Wilco!
Die bruggen zijn heel gaaf man👍🏻
Ik heb ook zo'n grijze van Kato, ik zie dat die mooi 2x achter elkaar passen!
Zijn die pijlers ook van Kato?

Groet,
Raymond


Plaats reactie