Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door RogerB »

Mooie vorderingen Wilco. Een goed keuze om bij Beekzicht meer ruimte te geven aan landschap!

Jouw baan belooft veel goeds voor het forum de komende jaren :)

Groeten Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

We zijn weer een klein stukje verder. Het sporenplan voor Daalbeek-Hoog, vrij naar station Roodeschool, is klaar. Hier kunnen we aan de afwerking gaan beginnen. Daalbeek-Hoog wordt de thuisbasis op Ensporendam voor NS Rail Infra Services, de vroegere Dienst Weg & Werken.

Afbeelding
Overzicht Station Daalbeek-Hoog, ballasttrein arriveert op spoor 3 terwijl Veolia langs het (toekomstige) perron klaarstaat voor vertrek.

Afbeelding
De voormalige locomotiefloods en het zijspoortje in gebruik bij NS Rail Infra Services. Achter de loods het kopspoortje voor het omrijden van locomotieven vanaf spoor 1, 2 en 3.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Hoontje »

Leuk Wilco!



zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door zita »

Wilco , leuke baan , Kato rails is toch wel heel mooi.

Gr Zita


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Ik ben heel tevreden over Kato, goede aansluiting en goede bedrijfszekerheid. Enige nadeel is dat men geen Engelse wissels heeft en dat je voor het realisme wel aan schilderen van het ballast toe komt. Maar dat is niet meer werk dan ballasten bij andere merken. Binnenkort ga ik op het laatst getoonde gedeelte met de invulling van de scenery aan de slag en komt ook het bewerken en aanpassen/aanvullen van de ballast aan bod. Uiteraard toon ik hier weer de ontwikkelingen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets heb geplaatst. Dit betekend niet dat mijn werkzaamheden stil liggen, maar dat ik eerst aan de slag wilde met een grote verbouwing.
Na veel wikken en wegen besloten de gehele modelbaan af te breken en een slag te draaien. De voornaamste reden hiervoor was dat ik het eerste deel van de baan (iets minder dan de helft van de totale oppervlakte) zodanig wilde vormgeven dat ik aan dit gedeelte verder kan en met materieel kan rondrijden zonder per definitie het tweede gedeelte van de baan af te moeten maken. De ruimte die ik daarvoor heb blijft namelijk nog langere tijd dan ik had gehoopt in gebruik als opslag.

Het eerste gedeelte welke ik nu aan het opzetten ben zal een klein schaduwstation bevatten, via twee opritten verbonden met de hoofdbaan welke op deze helft van de modelbaan gaat bestaan uit het Hoofdstation Ensporendam met een klein opstel/reinigingsemplacement, een museumdepot/kleine werkplaats, Post overslag en VAM/ACTS vuilafval overslag.


Het schaduwstation ligt er nu en we zijn hard bezig met de aanleg van het stationsemplacement van Ensporendam.

Eerste foto's volgen later vandaag nog.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Voor ik de boel had afgedekt, heb ik nog enkele foto's gemaakt van het kleine schaduwstation onder het emplacement van Ensporendam:

Afbeelding

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Boven het schaduwstation wordt nu Station Ensporendam gesitueerd, de eerste aanleg is begonnen:

Afbeelding
De "Zuidzijde" met perronspoor 4 (waar de lange intercity staat), doorrijspoor 5 en opstelsporen 6 t/m 11 aan de bovenzijde en de nog aan te leggen sporen 1 t/m 3 aan de onderzijde. 1 en 3 worden perronsporen.

Afbeelding
De "Noordzijde" met de intercity op spoor 4.

Afbeelding
De nu aangelegde sporen aan de "Zuidzijde" zijn een vrije interpretatie (vrij vanwege de beschikbare ruimte en gebruikte Kato rails) van dit gedeelte van het emplacement Nijmegen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er mooi uit, lekker bezig.

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Krab »

Ben benieuwd naar het vervolg Wilco van je Nederlandse baan .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Zal snel weer wat posten, eerst even verder bouwen zodat ik duidelijke vorderingen kan laten zien.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Even een bouwupdate.

Afbeelding
De sporen 3 t/m 6 zijn inmiddels van de "Noordzijde" naar de "Zuidzijde" met elkaar verbonden. Met de aanleg van de sporen 1, 2 en 7 t/m 9 is een aanvang gemaakt. Met de doortrekking naar de "Noordzijde" met aansluiting naar het kleine schaduwstation is ondertussen een flinke vordering gemaakt.

Afbeelding
Aan de "Zuidzijde" is het wat drukker geworden, maar hier blijft de sporenaanleg nog even achter tot de sporen 1 en 2 doorgetrokken zijn.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Nico Essers »

Dat is een flink station wat je aan het bouwen bent, ziet er goed uit.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Nico Essers schreef:Dat is een flink station wat je aan het bouwen bent, ziet er goed uit.
Valt nog wel mee Nico, door de ruimte heb ik helaas in de lengterichting heel wat beperkingen mezelf moeten opleggen. Er komen vier perronsporen (drie doorgaande en één kopspoor) en zes doorgaande niet perronsporen. De maximale lengte aan trein wat langs een perron kan is 10 rijtuigen. Daarnaast twee rangeersporen voor goederendienst en bescheiden goederenemplacement. Ik twijfel nog over een van Gend en Loos loods, maar wellicht komt die er ook nog. Aansluitend aan de "Zuidoostelijke kant" komt een aantal opstelsporen en een bescheiden werkplaats. Aan de "Noordzijde" vanaf het goederenemplacement een spoor over de hoofdsporen heen naar een modern energiebedrijf (bescheiden kolencentrale) en een oude gasfabriek. Misschien dat ik nog een deel van het tweede, kleine station kan aanleggen, maar dat moet nog even blijken. Dan is dit deel van de zolder ingevuld en is het wachten op het vrijkomen van de rest.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Arnold1978 »

Lekker bezig !

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Even een kleine update. Station Ensporendam is gewijzigd in Esporendam-Laag, een voorstadstation met 8 sporen. Dit omdat ik besloten heb een nog groter station aan de andere zijde van de zolder hierop aan te sluiten.
Ensporendam-Laag krijgt twee sporen (1 en 2) die verbonden worden met een werkplaats (die aansluit op mijn werktafel). Spoor 3 loopt door langs de sporen 1 en 2 naar een kopstation nabij de werkplaats. Tevens heeft spoor 3 een aftakking naar een kleine onderhoudsloods van Strukton. Deze loods krijgt 2 sporen en een derde spoor langs de hoofdbaan. Aan deze zijde gaat de hoofdbaan richting het grote station Ensporendam. De sporen 3 en 4 zijn tevens perronsporen van Ensporendam-Laag, de sporen 4 t/m 8 zijn doorrijsporen en wachtsporen voor goederentreinen. Aan één zijde van spoor 8 bevinden zich twee opstelsporen voor locomotieven en aan de andere zijde één opstelspoor. Hierdoor kan spoor 8 worden gebruikt voor het wisselen van locomotieven, bijvoorbeeld elektrisch uitwisselen voor diesel. Boven, achterlangs station Ensporendam-Laag komt op het talud een omloopspoor dat aan één zijde aansluit op de andere kant van het toekomstige Ensporendam, terwijl de andere kant gaat aansluiten op de andere zijde van Ensporendam-Laag.

Afbeelding
Zicht over het station Ensporendam-Laag, rechts spoor 1 en links spoor 8 en het talud voor de omloopsporen.

Afbeelding
De Strukton loods met daarachter, in de tunnel verdwijnend het hoofdspoor naar toekomstig station Ensporendam


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Het voorstadstation Ensporendam-Laag vordert gestaag.

Afbeelding
De sporen 1, 2 en 3 zijn aangelegd, op de achtergrond vordert het spoortalud met daarop de paradesporen.

Afbeelding
De sporen voor het NS Infraservices/Strukton emplacement liggen. Hier zullen in de toekomst vooral machines voor spooronderhoud en locomotieven onderhouden en opgesteld worden.
De twee sporen links op de voorgrond voeren in de toekomst naar de postoverslag en de werkplaats. De goederenwagens op de achtergrond zijn ter illustratie/opvulling, deze sporen zijn vooral bedoeld voor wachtende locomotieven.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Rick »

Er staat een EC Donauwalzer verstopt op de eerste foto? :)


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Mack »

ziet er goed uit Wilco

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Rick schreef:Er staat een EC Donauwalzer verstopt op de eerste foto? :)
Klopt, nog niet compleet maar dat zal snel gebeuren.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Mack schreef:ziet er goed uit Wilco

Mack
Dan je Mack, ben er tot nu toe tevreden over. Heb wel veel verandert in de loop der tijd, maar er begint schot in te komen. Althans voor ongeveer 1/3 van de zolderbaan. Wat je nu ziet staat maar op ongeveer 1/3. Als deze kant van de zolder klaar is heb ik iets minder dan de helft gereed. Daarna de andere zolderkant vrijmaken en het grote station Ensporendam zelf bouwen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Doolemeister »

Ziet er mooi uit Wilco!


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Afbeelding
De voorlopige bouw weg is aangelegd voor toevoer van de nodige bouwmaterialen en het oostelijke dieselspoor is doorgetrokken.
Deze zal leiden naar een werkterrein van Railpro/Railinfra, een fabrieksterrein en een klein kopstation.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Afbeelding
Op de voorgrond staat een Railpro trein met ballast op het toekomstige kopstation. Hierbij komt een tafereel van een kleine woongemeenschap bij een fabrieksterrein waarvoor de sporen in het midden te zien zijn, één van de kantoorgebouwen is al aanwezig. Op de achtergrond is het in aanbouw zijnde terrein van Railpro/Railinfra te zien.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Afbeelding
De stofarme Railpro trein staat op één van de toekomstige sporen van het Raipro/Railinfra terrein. Het spoor waar de trein staat is definitief, het erboven liggende spoor is tijdelijk.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie