Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Na decennia ploeteren met Ho en 1:1 NS treinen, sinds kort de hobby weer opgepakt en de overstap gemaakt naar N-spoor zoals ik in het voorstelonderdeel aangaf.
In deze draad zal ik jullie ook op de hoogte houden van mijn vorderingen. Verwacht geen grootse stappen, dat staat mijn budget niet toe en ik vind vooral het bouwen zelf heel leuk. Dus kan het wel even duren voor er echte vorderingen gemaakt worden.

Wat wordt het: een zolderbaan, allereerst op één derde van de zolder. Later uitbreiding naar de andere kant. Ik maak een grenslandbaan met een Nederlands en een Duits gedeelte. Ik heb nu een aanvang gemaakt met het Nederlandse deel. Verwacht geen sporenplan, ik bouw altijd alles uit de losse pols.
Het materieel wordt digitaal gestuurd, de wissels e.d. analoog (vind treindienstleider oude stijl spelen toch wel leuk).


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Het hoofdbaangedeelte waarlangs een dorp komt te liggen en die links naar het hoofdstation zal leiden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door WilcoV op 10 jan 2016 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

De 2200 rijdt al een proefrit met enkele proefrijtuigen om de railligging en de stroomdoorvoer te testen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door WilcoV op 10 jan 2016 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

De twee onderdoorlopende sporen worden met elkaar verbonden en worden een enkelsporig dieselbaanvak.
Het boven het viadukt lopende spoor wordt dubbelsporig en komt op het hoofdstation/grensstation uit.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door WilcoV op 10 jan 2016 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

De 2200 met proeftrein volgt al probleemloos het hoofdspoor.

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Ad_M »

Blijft een schitterend model die 2200 Wilco 8-)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Jazeker, het was dan ook mijn eerste tractiemodel N-spoor. Beetje nostalgie voor mij ook aangezien ik zelf nog hiermee 1:1 heb gereden. Maar ja als ik die nostalgie aanhou, moet ik nog aardig wat aanschaffen :lol:


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Na de vorige posts is er het één en ander gewijzigd. De overheid van Ensporendam besloot tot een volledige herstructurering van de geplande sporenaanleg.
Zodra de eerste sporen wat meer toonbaar resultaat geven volgen nieuwe overzichtsfoto's.
Ondertussen heeft de directie van de Ensporendamse Spoorwegmaatschappij een oude dame van de NS overgenomen waarmee de reizigers beter bediend kunnen worden.

Afbeelding
De Ensporendamse tractievoertuigen naast elkaar.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Te Ensporendam is vandaag een begin gemaakt met de aanleg van Ensporendam CS, het hoofdstation. Dit station krijgt twee Internationale perronsporen, twee binnenlandse perronsporen en minstens één lokaal perronspoor. Een eerste deel van één van de Internationale perrons is aangelegd, samen met trap en roltrap. Uiteraard dient er nog de nodige verfraaiing en afwerking plaats te vinden.
Het perrondeel is van Markenburg, de roltrap van Luetke Modellarchitektur ( http://www.luetke-modellbahn.de/index.php )

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Jeroen »

Die roltrap....geniaal! Ga ik onthouden voor D-R!

Keurig verwerkt trouwens. Nu de rest van de baan nog effe! :)

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Ieder keer een stukje meer. Ik zal al blij zijn als dit stel straks in zijn geheel langs het perron kan staan :lol:
Enne maak vooral gebruik van mijn ideetjes, daarvoor plaatsen we alles hier per slot van rekening. Dat bedrijf maakt diverse roltrappen, ook langere en met dichte wanden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Hoewel er qua infrastructuur nog weinig uitbreiding is waargenomen de afgelopen maand, heeft Ensporendam, mede door Rail 2016 wel wat uitbreiding aan het wagenpark verkregen:

Afbeelding

Afbeelding
De Fleischmann 1657 moet nog een keer led verlichting krijgen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Hoewel niet toe te voegen aan het materieelpark, heb ik toch een deel van de afgeschreven Fyra kunnen bemachtigen.

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door BenQ »

De Fyra vloog te hoog. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Yep en het leuke is in de beschrijving stond ook Fyra model op 'vliegtuigstandaard' :lol:


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Al enige tijd stil geweest aan het front, maar zeker niet op de Ensporendamse modelbaan. Er hebben diverse materieeluitbreidingen plaatsgevonden. Bij wat beter licht zal ik de afbeeldingen nog wel eens plaatsen.
Waar aanvankelijk het hoofdstation was geplant zal nu een voorstadstation Ensporendam-Laag worden gesitueerd. De voornaamste sporen zijn al aangelegd.

Afbeelding
De twee ballasttreinen staan langs de toekomstige perrons en de stofloze ballastwagons staan op één van de toegangssporen naar de toekomstige werkplaats. Het spoor links op de verhoging is het analoge testspoor waarvan in de toekomst alleen het voorste gedeelte zichtbaar zal zijn. Op een nog hoger niveau komt een klein heuvelland station met dorp. Het gedeelte helemaal links is optisch straks niet meer zichtbaar.

Afbeelding
De Ensporendamse 2200 familie passeert elkaar op het toekomstige station Ensporendam-Laag


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Mack »

hi , ziet er geweldig uit Wilco,

weet zeker dit een mooie baan wordt

dit draadje blijf ik zeker volgen ,

omdat ik ook Kato rails heb.


Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Heiko »

WilcoV en Mack, wat is de reden dat jullie gekozen hebben voor het railsysteem van Kato?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Heiko, ik kan primair zeggen omdat ik lui ben. :mrgreen:
Ik heb in een ver verleden altijd met Rocoline met ballastbedding in Ho gewerkt en toen ik overstapte op N-spoor was dit een logische overstap voor mij. Ik vind het beddingbed van Kato mooi voor het type baan dat ik leg (modern en historisch door elkaar). Het geeft direct een railbedding dat met de kwast en spuit heel goed te bewerken is tot eventueel andere kleuren ballast.
De wisselmotoren zijn direct mooi weggewerkt in de bedding wat ik een veel mooier beeld vind dan wisselmotoren en ik heb persoonlijk een hekel aan het plaatsen van servo's onder de baan.
De rails vind ik perfect aansluiten en geeft mij voldoende mogelijkheid tot variatie. Kato is zelfs simpel in te korten (zaagje, stukje tussenin wegnemen, uiteinden naar elkaar toeschuiven, rails op gewenste lengte afknippen, raillassen plaatsen en klaar) en zelfs flexibel te maken (bedding op enkele plaatsen doorzagen tot net onder de rails en voila zo buigzaam als de ..). Op YouTube zijn hier zelfs mooie filmpjes uit de VS over te vinden.
Digitaliseren van de wissels is werkelijk waar een appeltje/eitje, ze zijn volledig voorbereid. Je kan kiezen voor een wisseldecoder direct aan het wissel of de Noch wisseldecoder. De wisselpunten zijn stroomvoerend en indien gewenst ook stroomvoerend in de rijrichting/wisselstand.
Als je het geld er voor over hebt zijn ook meerdere stroom-aanvoerpunten eenvoudig met een aansluitrail aan te brengen, zonder dat je ook maar enig aansluitpunt of soldeerpunt ziet.
Eerlijk is eerlijk, dus ik deel gelijk ook minpuntjes: er zijn geen Engelse wissels, gebogen wissels bij Kato.

De verkrijgbaarheid is in de winkels iets minder, maar op internet geen enkel probleem.

Natuurlijk kunnen er meer minpunten worden aangegeven en kunnen er voor andere merken evenzovele voordelen en nadelen genoemd worden. Het blijft toch altijd een persoonlijk iets.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Rem_Brand »

Hoi Wilco,

Dat ziet er goed uit, ik ben ook bezig een baan op te bouwen.
Vraagje, dat blauwe schuim, is dat XPS en zo ja welke dikte en waar heb je het gekocht?

Groetjes,
Rembrand


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Peter Ruifrok »

Misschien nog aan de voordelen van Kato rails toe te voegen: het is een heel betrouwbaar rail systeem. De lassen kunnen niet makkelijk los raken. Er is overigens wel een kruiswissel in het assortiment, maar anders dan de andere merken vaak hebben. Kijk maar eens op de site van N-spoor. Ik rij er ook mee en ben er heel tevreden over. En het is niet duur.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Rem-brand het blauwe zijn ondervloerplaten van de Gamma. 22,50 per pak geloof ik. Is in blauw maar één maat van. Heet Firstfloor en is 3 mm dik. Je hebt nog een ander merk, Blueline geloof ik, is iets strakker maar ook iets duurder. Aan één zijde zitten streepjes ingedrukt, perfect om recht af te snijden.
Volgens mij staat elders op het forum ook wel één en ander. Het wordt zelfs gebruikt om scenery mee te bouwen. Laat zich perfect verwerken me houtlijm.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door WilcoV »

Peter Ruifrok schreef:Misschien nog aan de voordelen van Kato rails toe te voegen: het is een heel betrouwbaar rail systeem. De lassen kunnen niet makkelijk los raken. Er is overigens wel een kruiswissel in het assortiment, maar anders dan de andere merken vaak hebben. Kijk maar eens op de site van N-spoor. Ik rij er ook mee en ben er heel tevreden over. En het is niet duur.
Kruis klopt, maar dit is eigenlijk geen wissel, maar een wisselstraat bestaande uit vier wissels. Je hebt ook nog een linkse en een rechtse overloop, 2 wissels op één ondergrond.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Rem_Brand »

WilcoV schreef:Rem-brand het blauwe zijn ondervloerplaten van de Gamma. 22,50 per pak geloof ik. Is in blauw maar één maat van. Heet Firstfloor en is 3 mm dik. Je hebt nog een ander merk, Blueline geloof ik, is iets strakker maar ook iets duurder. Aan één zijde zitten streepjes ingedrukt, perfect om recht af te snijden.
Volgens mij staat elders op het forum ook wel één en ander. Het wordt zelfs gebruikt om scenery mee te bouwen. Laat zich perfect verwerken me houtlijm.

ohw ja daar heb ik eerder over gehoord inderdaad, morgen maar is ff koekeloeren bij de gamma.
Thanks voor de tip.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco

Bericht door Adriaan »

Waarom wordt er geciteerd?
Dat is toch niet nodig.
Het onderwerp is duidelijk genoeg, het constant citeren voegt niets toe.


Plaats reactie