Baantje IRNS

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Baantje IRNS

Bericht door Sjors77 »

Hallo,

Zoals al bij het voorstelrondje aangegeven zal ik ook een topic openen over de voortgang van mijn baantje. Ben ondertussen al wat maandjes aan het uitproberen en heb een eenvoudig ontwerp gemaakt waarin ik kan de vele mogelijkheden van deze hobby kan gaan uitproberen. Uiteindelijk doel is een baan waar ik door middel van een automatische dienstregeling de verschillende treinen vanuit het schaduwstation naar het zichtbare gedeelte kan laten rijden.Ze kan laten stoppen bij het stationnetje of laten passeren.

Om een beeld te geven heb ik in Anyrail een baanplan gemaakt.

Afbeelding

Alleen de onderste helft van de baan zal zichtbaar worden. Het schaduwstation komt achter (onder) een berg te liggen. Gezien het formaat kunnen er helaas geen mooie lange treinstellen rijden. Ik wil dus een stationnetje ( ca 40 cm) waar een kleiner treinstel kan stoppen. Het 2e spoor is dan een inhaalspoor voor bv een goederentreintje. Al deze treinen moeten nog worden aangeschaft de komende periodes (wat ook wel weer leuk is om naar op zoek te gaan).

Voor de Rails heb ik, na hier vele ideeën te hebben opgedaan, gekozen voor Peco code 55. Ziet er goed uit en die flexrails werkt makkelijk. De wissels moeten uiteindelijk met servo's bediend gaan worden.

Ik ben al even bezig dus er is ook al wat voortgang te laten zien. Tempo is laag maar ach ik heb de tijd.

Afbeelding
(schaduwstation)

Afbeelding
(zichtgedeelte)

Ben nog bezig met de draadjes aan de rails te solderen. Ben er ook achter dat ik dat dus niet het leukste gedeelte van de hobby vindt. Misschien om dat ik voor het eerst een soldeerbout in de handjes heb. Gaat gelukkig al steeds wat makkelijker.

Zaterdag naar Rail in Houten om ideeën op te doen en informatie in te winnen over wat ik allemaal nodig heb om automatisch te kunnen rijden, wissels, etc. Ik heb al een startset van Fleischmann voorzien van Multimaus. Voor deze baan moet dat voldoende zijn ;)

Tot dusver de start.

groeten,
Sjors
Laatst gewijzigd door Sjors77 op 27 jan 2017 15:58, 5 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

baantje IRNS (1 m x 1,2 m )

Bericht door Sjors77 »

Gisteren dagje in Houten geweest om wat ideeën op te doen en informatie over automatisch rijden in te winnen. Er was gelukkig aardig wat te zien (ook in N!!). Zaten mooie banen bij.

Na wat navragen bij Rosoft beland en daar wat adviezen gekregen. Gelijk de eerste spullen meegenomen.

Afbeelding

Aankomende periode gaat het echte werk dan eindelijk beginnen. Ben benieuwd!!! Voor de wissels eerst maar eens 1 setje. Uiteindelijk heb ik 8 wissels dus zullen er dan nog 3 setjes volgen.

Tot slot nog even bij de "snoepwinkel" van de sponsor van de site geweest en daar kom ik onderstaande niet laten liggen.

Afbeelding

Zal vast goed passen op mijn baantje. Gelijk maar een decoder erbij. Volgens de tekening zal dit ook mij moeten lukken ;)

Groeten,
Sjors



rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: baantje IRNS (1 m x 1,2 m )

Bericht door rc.amsterdam »

Hallo Sjors, ziet er veelbelovend uit. Een klein baantje met veel scenery kan heel mooi zijn. Zeker al;s je je bedenkt dat je op het schaduw station met de bekende vijf vingerige hijskraan de treinen samenstelling kunt veranderen. Er zijn veel voorbeelden van kleine lokaaltreintjes, ook tegenwoordig nog. Wat voor stationsgebouw wil je gebruiken? Ik ben benieuwd. Overigens, bedenk je dat in de modelbouw meestal MINDER beter is dan MEER. Zoals de Engelsen zeggen "less is more". Dan voorkom je een overladen baan en komt dat wat er is beter "uit" "tot zijn recht". Succes.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.

Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: baantje IRNS (1 m x 1,2 m )

Bericht door Sjors77 »

@Rob,

Ben het met je eens dan less is more veel beter oogt. Is wel moeilijk op een klein baantje omdat je graag van alles wilt. Heb wat ideeën maar ben nog niet zo ver.

Voor het station wil ik zelf het perrongedeelte maken met een gebouwtje uit een doosje. Reden is dat het perron aan de binnenbaan komt en deze niet geheel recht ligt. Bewust zo gedaan.

Ben erg benieuwd wat ik straks weet te creëren. Ach niet goed gewoon weer opnieuw beginnen.

Hoop van het weekend nog wat tijd te vinden zodat ik eindelijk met de MM eens een treintje kan laten rijden.

Groeten,
Sjors



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: baantje IRNS (1 m x 1,2 m )

Bericht door Sjors77 »

Gistermiddag even een uurtje bezig kunnen zijn. De ET442 digitaal gemaakt en uitgeprobeerd. Kind kan de was doen ;) . Ook de BR101 CV waardes aangepast. Maximale snelheid was wel erg hoog voor dit baantje. (Kinderen draaien graag de knop helemaal tot de uiterste positie).

Goed, laat ik de kids met de treintjes rijden komt mijn vrouw binnen en vraagt waarom ik geen grotere baan heb gemaakt :evil: , want dan kunnen de treinen toch beter rijden :cry:

Dat laat ik me geen 2x zeggen. Geen plannen dus meer voor dit baantje, enkel nog om te oefenen met automatisch rijden, maar aankomende periode ga ik eens goed kijken welke mogelijkheden er zijn in de kamer. Wellicht kan ik toch wat meer ruimte vrijmaken voor een wat grotere baan. toestemming is er in ieder geval al.

Wordt vervolgd,
Sjors



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: baantje IRNS (1 m x 1,2 m )

Bericht door Ronaldp »

Je boft maar met zo vrouw.
Wil ook groter.......maar moet kamer delen met haar....grrr

succes

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: baantje IRNS (1 m x 1,2 m )

Bericht door Adriaan »

Mannen, sta toch op!
Laat zien dat je een vent bent!
Laat zien wie er de baas is!!!!
Ik heb gewoon een kamer uitgezocht en verteld dat ze daar niet mocht komen.
Zij deed daarop hetzelfde.
En nu slaap ik onder de treintafel.
Maar ik heb het naar mijn zin.
Als ik ter bedde ga kijk ik naar de draadjes onder de treintafel en denk: dat heb ik toch maar voor elkaar.
En slaap tevreden in.
Bij jullie gaat 's morgens de wekker af.
Bij mij gaan de treintjes rijden en waan ik mij in het zwarte woud.
Niets is mooier om wakker te worden van het geluid van treinen.
Dus sta op en claim je ruimte!!!!!

Succes!



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: baantje IRNS (1 m x 1,2 m )

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Adriaan,
Adriaan schreef:Mannen, sta toch op!
Laat zien dat je een vent bent!
Laat zien wie er de baas is!!!!
Die directeur van jou is nu zeker niet thuis. ;-)


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: baantje IRNS (1 m x 1,2 m )

Bericht door Sjors77 »

@Adriaan, Heb heb even over jouw alternatief nagedacht maar doe het toch maar niet. ;) Daarnaast is de zolderkamer ook mijn werkkamer dus de meeste ruimte neem ik daar al in.

Ben al even aan het meten geweest en de ruimte die beschikbaar gaat komen is 1 bij 2,5 mtr. Daar moet ik wel iets mee kunnen lijkt mij zo.

Gisteravond toch maar even een baanplannetje gemaakt waarvan ik denk dat ik de aankomende jaren wel mee verder kan. Ga een nieuw draadje openen onder "baanplan". Als ik ga beginnen met de bouw dan gaan we hier weer verder.

Groeten,
Sjors



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: IRNS (2e ronde)

Bericht door Sjors77 »

De laatste dagen tussen werk, gezin en het lekkere weer toch wat tijd gevonden om maar eens verder te gaan (opnieuw beginnen eigenlijk :( ). Besloten om eerst de paradebaan zoals in het topic "Baanplan" te gaan bouwen. Automatisch rijden zal nog lang gaan duren voordat ik zover ben en met de 2 treinen die ik heb ook zeker nog geen noodzaak. Wel ga ik de baan hier op voorbereiden (bezetmelders) zodat als ik er aan ga beginnen in ieder geval de baan (helix) niet weer hoef te slopen.

Ik ga de hele baan met Peco 55 leggen. Heb 2 pakken besteld in Engeland en waren met 2 dagen hier tegen schappelijke verzendkosten. (sorry H@ns).

Onder een foto van de vorderingen tot dus ver. Eerste laag van de helix (moet er nu dus nog 3,5) is gereed en secties gemaakt. Bij het testen met de MultiMaus rijdt de trein prima door. Dus ook de start/stop secties geven geen problemen met de stroomtoevoer.

Afbeelding

Op naar de volgende laag.

Groeten,
Sjors



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: IRNS (2e ronde)

Bericht door Sjors77 »

Slecht weer heeft zo zijn voordelen :? afgelopen weekend bezig geweest met de helix. Valt niet mee als je dit nooit eerder hebt gedaan. Maar bij mij mag de vlag uit!!! gisteravond laatste draadjes gesoldeerd en de laatste testrit. De Talent van Piko op de baan en ik ben tevreden :D .

Afbeelding

Zelfs op minimale snelheid (jaja nog handbediend) rijdt hij keurig naar boven en weer terug. Geen blok geeft op dit moment problemen.

Morgen dagje vrij en na wat ochtend verplichtingen snel hout halen om het 2e deel te maken. Daar komt het schaduwstation en uiteindelijk de paradebaan.

Krijg al commentaar van dat kleine grut hier omdat ze het veeeel te lang vinden duren :(

Zaterdag naar Hilversum met me pa om al die schitterende banen eens in het echt te bewonderen. Gelijk ook maar even een analoog treintje afgeven bij Martin Domburg. Dat ombouwen is voor mij nog een paar stappen te ver. Er moet wat overblijven voor als ik groot ben.

Groeten,
sjors



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: IRNS (schaduwstation)

Bericht door Sjors77 »

Laatste tijd niet stil gezeten. Heb mezelf als doel gesteld om het schaduwstation en de paradebaan voor onze vakantie (begin juli) gelegd en aangesloten te hebben.

Van de week nog maar weer wat spullen besteld. Had nog 2 wissels nodig voor het schaduwstation en ik wilde daarnaast graag een wagen om de baan schoon te maken. Allebei bij H@ns besteld en lekker snel in huis.

Het is deze geworden
Afbeelding

Ben er nog niet uit of ik ook een poetswagon wil omdat ik vermoedelijk ATF ga gebruiken gezien de lovende reacties hier. Het prijsvoordeel om ze als set te kopen vond ik dat niet waard.

Daarnaast had ik nog bezetmelders en servoswitches nodig. Gistermiddag bij Rosoft besteld en het pakketje werd net al netjes afgeleverd. Kan ik er van het weekend mooi mee aan de slag. Weer wordt toch prut voorspellen ze.

Afbeelding

wellicht na het weekend eindelijk weer een fotootje van hoe de baan er nu bij ligt.

Groeten,
Sjors


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: IRNS (schaduwstation)

Bericht door spoor65 »

Ziet er goed uit Sjors,

En een keurige Helix,

Ga dit draadje zeker volgen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: IRNS (schaduwstation)

Bericht door Sjors77 »

@Freddy, Bedankt voor het compliment over de Helix. Ben er zelf ook tevreden over. Zeker gezien het feit dit de eerste is die ik ooit gebouwd heb. Geldt ook voor de treinbaan :D

Het schaduwstation krijgt nu ook vorm. Alle rails en wissels liggen. Van het weekend ook wat tijd gehad om al eea aan te sluiten. Tevens de Taurus van Hobbytrain van de Keuhn decoder voorzien. Dat gaat dus niet zo makkelijk als gedacht :x Uiteindelijk via dit handige forum de gouden tip gekregen. Onderdeeltje eruit en gaan met die banaan (uhh hij is alleen blauw/ wit :? )

Gistermiddag met de kleine man eindelijk eens de treinen via het schaduwstation de helix in en weer terug (het rondje is nog niet af)

Kwam er wel achter dat de ene trein gevoeliger is voor de soldeerpunten aan de baan dan de andere :( Had de helix getest met de BR101 uit de startset en dit ging prima. De Taurus liep er dus wel af. Gelukkig kan ik er nog makkelijk bij om dit aan te passen.

Genoeg getypt. Hier wat foto's hoe het er nu bij ligt.

Afbeelding

Afbeelding
(wissels in/uit schaduwstation)

Afbeelding
(Rosoft servo switches)

groeten,
Sjors



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: IRNS (paradebaan)

Bericht door Sjors77 »

Uhm dat is weer even geleden. Vakantie voorbij en de noodzakelijke klussen in huis, dus weer tijd om de baan (en dit draadje) af te stoffen.

Voor de vakantie nog wel het schaduwstation werkend gekregen al moet ik nog 2 wissels wat beter afstellen want daar ben ik nog niet tevreden over.

Afgelopen weekend de laatste rails bovenop de paradebaan neergelegd en toen kon er eindelijk eens een trein rond rijden. Dus gelijk de BR101 uit de startset met de nieuwe aanwinsten (dubbeldekkers) op de baan. DUSSSS foto's want die willen we hier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Had al maanden een setje huisjes liggen dat ik ooit eens bij Conrad had mee besteld. Aangezien ik die plastic huisjes verschrikkelijk vindt getracht met wat verf het iets beter te maken. Niet ontevreden over het resultaat. (foto's!!!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het weer. Heb nog wel wat nieuw materiaal maar dat zit nog in de doosjes. Volgende keer probeer ik die op de plaat te zetten.

Groeten,
Sjors


Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: IRNS (paradebaan)

Bericht door Timtrein85 »

Dat wordt een leuke baan Sjors!
Herkenbaar dat de kinderen vinden dat het lang duurt. Mijn zoontje snapt niet waarom er geen bomen gaan groeien :lol:
En ook die handregelaar die ze maar al te graag full speed open gooien ;)

Die wissels in het schaduwstation: kun je die nog wel fatsoenlijk schakelen? Ze lijken zo dicht op elkaar te zitten!


Met vriendelijke groet,
Tim Nagtegaal

Oude baan:
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

Nieuwe Elzas-baan in ontwerpfase! Binnenkort meer!

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: IRNS (paradebaan)

Bericht door Traibergen »

Het huisje is mooi geworden!



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: IRNS (paradebaan)

Bericht door Sjors77 »

@Tim: de wissels schakelen prima en de BR101 rijdt er prima overheen. Enige waar ik van week bij het rondrijden achter kwam was dat de BR103 van Fleischmann blijft hangen. Vermoed dat het verenstaal van de servo nog iets teveel uitsteekt. Ga daar binnenkort maar eens naar kijken. Doet dat niet bij elke wissel.

We gaan gestaag door. Wel even wachten tot de temperatuur wat beter is om daar wat te doen.

Groeten,
Sjors



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: IRNS (paradebaan)

Bericht door Sjors77 »

Van het weekend de laatste blokken gemaakt met hulp deze keer. De kleine van 3 wilde graag de draadjes knippen en strippen. Zodat hij daarna kon rijden. Handig die hulp ;) nu de baan er zover ligt eindelijk eens nadenken over de scenery.

En ja dan wil je bovenleiding met die e-locs en aangezien ik in de hoek met een tunnel wil beginnen kunnen we dus eerst weer even investeren. Later aanbrengen verwacht ik ellende mee. Man man wat een prijzen voor die bovenleidingsetjes. Aangezien ik er geen ervaring mee heb dus een handleiding handig is maar eens kijken naar een startsetje ofzo. dat spul van Viessmann ziet er wel fraai uit.

Om te oefenen met rails verven, balasten, gras, weggetjes, etc, etc etc een klein plankje gepakt en daarop wat zitten prutsen. Batterij van het fototoestel leeg :twisted: binnenkort daar dus een foto van.



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: IRNS (paradebaan)

Bericht door Sjors77 »

zoals beloofd hierbij de foto's van mijn eerste "kunsten" op het gebied van scenery.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de laatste foto zag ik toen ik deze hier plaatste dat deze pipo hier de heg op zijn kop heeft geplakt. :? :? De weg moet nog geschilderd worden.

Daarnaast ben ik op een klein hoekje van de baan ook begonnen aan het landschap. Hier de foto's van de eerste bergjes. lekker krassen in de muurvuller en daarna kliederen met verf. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alleen nog even uitzoeken waarmee ik het beste het water in het beekje ( bruine stuk met groene vlekken) kan maken. Ga het forum weer eens doorspitten bij de grootmeesters hier. ;)

goed weekend


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: IRNS (paradebaan)

Bericht door shoven »

Voor water vind je hier een korte beschrijving van hoe ik het heb gedaan. Het is eigenlijk heel simpel en je hebt er weinig voor nodig.

En voor je bergen: op Youtube staan filmpjes van Gerd the builder (hoofd modelbouw bij Miniatur Wunderland) die uitlegt hoe je mooie rotsen bouwt en schildert.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: IRNS (paradebaan)

Bericht door Sjors77 »

Steven bedankt voor de tips.
Heb inderdaad je methode voor water al eerder gezien en ziet er fraai uit. Ik wil eigenlijk meer een helder beekje maken. Heb voor op de bodem turf van woodland en groen voor wat waterplanten. Nu wil ik daar eigenlijk wat overheen doen dat helder water moet voorstellen. Volgens mij heeft Busch van dat spul maar is dat vrij aan de prijs. Wellicht maak ik het mezelf weer te moeilijk maar ach tis hobby en zonder uitdaging zal de voldoening minder zijn ;)

ga eens bij Kees Gorter zijn draadje kijken. Als ik het me goed herinner heeft hij een beekje op zijn baan met eendjes erin.

Sjors



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: IRNS (paradebaan)

Bericht door Sjors77 »

Gisteravond aan het zoeken geweest voor mogelijkheden om water te maken en besloten toch voor de optie voorgesteld door Steven te gaan. Wellicht van het weekend eens wat proberen. Verder zojuist bij H@ns een startset bovenleiding van Viessmann besteld zodat ik weer verder kan met de eerste tunnelingang.

Foto's volgen zodra er weer iets gebeurd is.

Sjors



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: IRNS (eerste stappen scenery)

Bericht door Sjors77 »

Van het weekend eindelijk wat scenery kunnen uitproberen op de baan. Het beekje vind ik zelf zeer geslaagd dus Steven bedankt voor de tip. Had alleen geen boekbinderslijm en botenlak maar met verdunde houtlijm en glansend vernis lukt het ook ;)

Afbeelding

Afbeelding

tot slot gisteravond begonnen met de bovenleidingspaaltjes en ballasten. Wordt vervolgd.

Groeten,
Sjors


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: IRNS (eerste stappen scenery)

Bericht door shoven »

Mooi dat het zo gelukt is.
Het is supersimpel, je hebt alleen wat geduld nodig voor de verschillende stappen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie