Gbf Unterhaltung-Oben

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door maarten »

Ik denk dat het deze pennen zijn:
https://www.dekwast.nl/artikel/aerocolo ... nal-liners
Verkrijgbaar in verschillende breedtes. Daarvan heb Ik er ooit 2 gekocht bij De Kwast in Den Bosch om wegdekstrepen mee te maken. Werkt prima in combinatie met een flexibele liniaal.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Yep, dat zijn ze. Ook en tevens hier verkrijgbaar: http://www.airbrush-services-almere.nl/ ... html#p3836


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door 141 »

Hallo Vincent,

Ik overweeg om de "getekende-ramen-techniek" ook eens te proberen. Toch nog even een vraagje aan jou. De fabriek krijgt een schitterend interieur, komt er ook verlichting in het pand? En schijnt de verlichting niet door de raamstijlen heen?

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Hi Clemens, nee, aan binnenverlichting doe ik niet, hou ik zelf niet zo van. Het is maar een dun laagje verf wat je opzet met zo'n pennetje, de spijlen zullen niet 'lichtdicht' zijn. Je zou natuurlijk ook op de achterzijde dezelfde lijnen kunnen trekken, bijvoorbeeld met een zwarte fine-liner, als een soort van maskertje.

Gr. Vincent


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Wim H »

Geweldig Vincent!
Die loods vind ik erg goed getroffen! Ook de details als een aangebouwd kantoortje maken het af. Juist ook omdat het niet recht toe recht aan is, maar juist "om de hoek".
Datzelfde geldt natuurlijk voor het "opvulhuis".
Ik ben benieuwd naar het vervolg :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Zoals het gezegde luidt: Nieuw jaar, nieuw beeldmateriaal :roll:
Daarom weer onderstaande plaatjes.

Geen ruimte voor een hele stukgoederenloods, daarom bouw ik maar de helft. Naar aanleiding van een tekening en wat foto’s in een oude MIBA wilde ik er zo’n ‘stahlfachwerk’ van maken.
Afbeelding

De kant waar het laad-losperron is voor het spoorvervoer is normaal gesproken niet te zien. Kon het toch niet laten om wel een beetje er iets van te maken, inclusief de schuifdeuren. Die zitten trouwens, conform het grote voorbeeld, precies gelijk met de afstand van de schuifdeuren van 2 gekoppelde Gs-wagons, zodat het laadgoed zo vanuit de loods de wagons in kan worden geschoven.
Afbeelding

Het is wel een vreemdvormig object geworden. Hier is de loods geplaatst aan de rand van de modelbaan. Het ‘blinde’ gedeelte heb ik tot één geheel met de voorzijde van de baan geplamuurd/geschilderd. De knopjes daaronder in het kleine bedieningspaneel zijn van de 3 wissels aan deze kant van het ‘Güterbahnhof’.
Afbeelding

Nu moet het laadperron rondom de loods nog verder gedetailleerd worden met veel ‘losse zooi’ zoals laadgoed, losse pallets enzovoorts. Ben ik nog niet aan toegekomen. Het werd namelijk tijd om iets met gras te doen…
Ik mocht een tijdje een statische begrasser lenen van een bevriende modelspoorder en zo werd december een vezelrijke maand!
Een klein foto-verslag hieronder:

De materialen:
Afbeelding

laagjes gras over laagjes gras is een beetje het recept
Afbeelding

Daarna alle andere zakjes opengemaakt die ik de afgelopen 240 jaar had verzameld...
Afbeelding

Struikgewas
Afbeelding

Afbeelding

Met een velletje bakpapier en dotjes lijm kun je met zo'n statische begrasser ook leuke pollen maken:
Afbeelding

Stukje begroeide spoordijk
Afbeelding

Dat was 'm weer even voorlopig, ben inmiddels lekker opgeschoten in de groenvoorziening, er zijn ook wat boompjes in de maak, en ik werk nu richting de viaduct-zijde (linkerkant) van de baan om daar ook alles van gras en struikjes te voorzien.
Groetjes... :mrgreen:


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door RieX »

Ziet er erg netjes uit, mooi!


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Jos »

Super!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door OBBinN »

Wauw! Dacht even dat het echt was..


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door 141 »

Zó Vincent, jij bent het nieuwe jaar lekker begonnen! Wederom een geweldige update.
De stukgoederenloods is zeer goed gelukt, blijft het stahlfachwerk licht van kleur of krijgt het nog een roestig kleurtje?

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Beste me-N-sen,
Hier weer eens een update met een overzicht in beeld en tekst van wat er geknutseld is de afgelopen maanden. Naast het zaaien van gras en onkruid en het planten van wat struikjes (zie eerder in dit draadje) mag er hier en daar ook wel een boom groeien op de baan. Geen fraaie eeuwenoude eiken of van die glimmend groene kerstboompjes, daar begin ik niet aan, wel wat zielige berkjes die vooral in de buurt van spoor-emplacementen veel te vinden zijn.
Hieronder een impressie, gebruikte technieken zijn niet zelfbedacht, combinatie van methode’s die te vinden zijn op ’t wereldwijde web.

Afbeelding
Stammetjes van in elkaar gedraaid dun metaaldraad, partner had nog een mooi klosje liggen van dit spul, gebruikt om sieraden te maken, niet verder aan haar vertellen dat ik ’t in een la op zolder heb ‘bewaard’.

Afbeelding
Dan een beetje kliederen met een spuitbus grijze grondverf, wat fijn strooisel van Woodland (fine turf) voor wat structuur op de boombast, dat weer wat gladder maken met een laagje dikke acrylverf.

Afbeelding
Alle fijne takjes zijn kort geknipte stukjes ‘poly-fiber’ van Woodland Scenics. Met wat spuitlijm op de takken laat ik dat poly-fiber daar luchtig overheen vallen. Maar eigenlijk is er op de bomen die hier te zien zijn wat te veel fiber aangebracht. Dan wordt het te dicht op elkaar en is het ‘losse-dunne-takjes’ effect weg.

Afbeelding
Met de airbrush werden de bomen verder op kleur gebracht. Wit voor de stammen (hier te zien), het bovenste deel van de boom wordt donkergrijs.

Afbeelding
Om het wat meer op een berk te laten lijken wat donkere vlekken aangebracht.

Afbeelding
Twee exemplaren alvast op de baan geplaatst. De boom is verder afgewerkt met Heki loof (bladeren 1691 en …), om toch iets van een bladerstructuur aan de boom te geven. Zo ingezoomd is het wel wat groot en grof, in ’t echt valt dat mee.
De rest van de voorraad bomen zal elders op de baan worden geplant, maar nu nog niet want dan staan ze andere nog te bouwen dingen ernstig in de weg.

Dan nog wat foto’s van de huizenbouw. Dit zijn de laatste twee panden die nog moeten worden geplaatst op de baan. Nou ja, het is één klassiek pand geworden met een foeilelijke aanbouw. Zo’n soort combinatie had ik gespot in Wuppertal, vanuit de beroemde ‘Schwebebahn’:

Afbeelding
Dankzij Google streetview kun je thuis ook gewoon de maten bepalen en de details bekijken. Daarna is het een kwestie van netjes recht snijden en stevig aan elkaar plakken. Zo krijgt het pand langzaam vorm.

Afbeelding
Het natuurlijk ook geen exact nabootsing van de werkelijkheid, het huisje is zo aangepast dat het goed op het daarvoor bestemde plekje op de modelbaan gaat passen. Maar het grote voorbeeld als uitgangspunt nemen kan geen kwaad.

Afbeelding
Afbeelding
Daken maken vind ik het minst leuk aan zelfbouwhuisjes. Komt ook door die belachelijk dikke plastic-dakpan-platen. Dakramen vind ik ook stom. Je ziet hier goed dat het toch niet helemaal past en dat er daarom grote kieren ontstaan. Gelukkig kan ik het zo regelen dat het aan de niet zichtbare zijde komt. De rest vul ik wel op met reepjes geel tape als daklood en klodders plamuur. Niet echt professioneel, snik.

Later deze week nog wat meer beeldmateriaal van geklieder en prutswerk van afgelopen maanden...
Groeten, Vincent



doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door doniek »

Wauw, mooie berken zeg! Geniaal vind ik het detail van de bladeren onder de bomen, net als in het echt, dat moet ik onthouden :).


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Haha, dank je. Ja in de herfst vallen de blaadjes, bovendien bestond de bladblazer nog niet in tijdperk III. (mooie tijd eigenlijk)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

En hier het vervolg van bovenstaande foto-reportage.

Afbeelding
Een laagje spuitplamuur zorgt dat in ieder geval kleine oneffenheden worden weggewerkt en is meteen een handige grondverf voor de echte schilderwerkzaamheden.

Afbeelding
Nu laagjes spuiten... tja er gaat wel veel werk in zitten. Airbrushen betekent ook veel afplakken :(

Afbeelding
Maar goed, dan is het tijd om de boel te patineren, krijgt het pandje een wat doorleefd uiterlijk

Afbeelding
Raampjes maken, daar moet ik me echt toe zetten hoor... kan ik lang uitstellen ook :lol: Ik had nog een velletje wit plakplastic, daar zijn strookjes van gesneden en op transparant plastic geplakt. De contouren van de raamopeningen heb ik eerst op het papiertje wat er onder zit getekend. Zo weet ik dan hoe groot de kozijnen moeten worden.

Afbeelding
Uitsnijden op maat en dan achter de raamopening plakken.

Afbeelding
Naast dit pand een aanbouwtje, het oorspronkelijke pand heeft WOII niet overleefd, in de jaren '50 is op de lege plek een noodgebouw gezet.

Afbeelding
... dakbedekking van geel afplaktape.

Afbeelding

Afbeelding
Hier de stand tot nu toe, alles staat nog los en de deuren in de bruine-tegeltjes-Kneipe zijn in voorbereiding (liggen 'ergens' op mijn bijzonder 'gestructureerde' werkplek)

Groet, Vincent


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Jeroen »

Dat ziet er echt fantastisch uit! Wat een werk, maar ‘it shows!’.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb dit topic pas gister voor het eerst bekeken, maar ziet er heel gaaf en herkenbaar uit, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Ronald2016 »

Dat is mooi verweerd, vooral het plaatje aan de zijkant is geweldig.
Knap gemaakt hoor :o


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Wat mooi gemaakt en dat in zelf bouw, mijn complimenten. :o :o
De kleur voor het huis is great en precies mijn stijl wat ik graag zie.

Lekker doorgaan jammer dat er niet meer huizen komen. :(

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door tv_man »

Moet zeggen dat die zelfkritiek (wat natuurlijk wel gezond is!) niet helemaal terecht is want die bomen en vooral de gebouwen die je maakt zien er prachtig uit. En ik ben het helemaal met je eens dat die dikke dakpanplaten stom zijn! :D


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

dank voor de complimenten. Er is nog meer gebouwd, zoals bijvoorbeeld een 'Signalausleger', plaatje: https://goo.gl/images/wfPJyR. Behoorlijk ingewikkelde constructies om er voor te zorgen dat het seinbeeld aan de rechterkant kan staan, op veel plekken te zien in Duitsland als er 3 of meer sporen naast elkaar liggen. De ruimte tussen de sporen laat plaatsing van een sein op een paal niet toe en daarom 'zweeft' het seinbeeld nu boven de sporen, vrij hoog omdat de bovenleiding er ook onderdoor moet. Niet kant-en-klaar verkrijgbaar in onze schaal hoewel sinds enige tijd DM-toys een soortgelijk iets in het assortiment heeft maar dat is toch niet helemaal wat ik voor ogen had.

Afbeelding
Aan de slag dan maar met wat plasticplaat. Wel eerst een schetsje gemaakt aan de hand van voorbeeld-foto's natuurlijk.

Afbeelding
Twee L-vormige 'reepjes' (0,5 mm dik styreen) vormen de basis, zijkanten dichtgemaakt, ook weer met stroken styreen. De constructie moest natuurlijk hol blijven voor de stroomdraadjes naar het lichtsein.

Afbeelding
Ooit dit afgeprijsde seintje gekocht, op zich een draak van een ding maar na wat sloopwerk kon ik het voorsein wel gebruiken voor dit doel.

Afbeelding
De oplevering van dit projectje werd lang vertraagd door het gebrek aan mooi dun hekwerk. Dat zou eigenlijk van messing moeten zijn, maar vind maar zoiets wat precies de juiste maten heeft voor dit zelfbouw-sein. Uiteindelijk besloten om toch maar van het dunste Evergreen-strip wat er is zelf een hekje te lijmen.

Afbeelding
Bovendien heeft zo'n Signalauslieger ook nog heel nare constructies om de seinhouder zelf, natuurlijk bedoeld zodat de monteurs er veilig een nieuw lampje in kunnen draaien, maar die in schaal 1:160 niet echt makkelijk na te bouwen zijn.

Afbeelding
Het gaaswerk heb ik zo opgelost.... getekend op de computer en geprint op transparant sheet.

Afbeelding
Hier dan een sfeerplaatje van het eindresultaat. Je ziet het al, hekwerkjes plakken van dun styreen strip is niet echt de oplossing. Niet strak genoeg. Ik blijf ondertussen uitkijken naar geschikte messing hekwerkjes, en wil dit setje eens bestellen: https://www.super-hobby.nl/products/Rai ... 04328.html. Ook moet er nog een voorsein-bord bevestigd worden realiseer ik me nu..

Nu ik dit schrijf ligt de baan tijdelijk op z'n kant om wat draadjes te verleggen, aan te sluiten, door te knippen etc. Er moet immers ook gereden kunnen worden!
Hoe dat er uitziet aan de onderkant laat ik liever niet zien.... :roll:

Tschüss,
Vincent



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door marco »

Geweldige plaatjes weer vooral de huizenbouw is echt schitterend ik denk dat als ik daar aan begin ik nooit weer een bouwpakket wil :D
Is zo veel meer gedetailleerd bij zelfbouw.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Rene-k »

Ziet er prachtig uit.
Voor railing zou je eens kunnen kijken bij Ndetail. Die hebben verschillende geëtste platen van railingen in het programma.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

Vincent,

Het huis is echt prachtig geworden. De verweerde muurreklame is ook een topdetail.
Zo'n Signalausleger heb ik jaren geleden al eens gebouwd, incl. zelfgebouwde lichtseinen. Maar ik heb hem nooit afgemaakt, omdat ik geen oplossing zag voor het hekwerk. Misschien moet ik ook maar eens op zoek naar een passend messing hekwerkje.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

En heb je daar nog een foto van? Zeer benieuwd!
Mijn modelbouwvriendje F heeft op een beurs messing hekwerk gescoord en komt dat snel langsbrengen. Is schaal 1:150 eigenlijk voor scheepsmodellen. Kijken of dat wat is.
Dus niemand wil weten hoe ik die muurreclame heb gemaakt? :roll:


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Alro »

modelbouwer V schreef:Dus niemand wil weten hoe ik die muurreclame heb gemaakt?
Nou ik wel, hoor. :)


Plaats reactie