Gbf Unterhaltung-Oben

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door marco »

Geweldige plaatjes weer vooral de huizenbouw is echt schitterend ik denk dat als ik daar aan begin ik nooit weer een bouwpakket wil :D
Is zo veel meer gedetailleerd bij zelfbouw.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Rene-k »

Ziet er prachtig uit.
Voor railing zou je eens kunnen kijken bij Ndetail. Die hebben verschillende geëtste platen van railingen in het programma.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

Vincent,

Het huis is echt prachtig geworden. De verweerde muurreklame is ook een topdetail.
Zo'n Signalausleger heb ik jaren geleden al eens gebouwd, incl. zelfgebouwde lichtseinen. Maar ik heb hem nooit afgemaakt, omdat ik geen oplossing zag voor het hekwerk. Misschien moet ik ook maar eens op zoek naar een passend messing hekwerkje.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

En heb je daar nog een foto van? Zeer benieuwd!
Mijn modelbouwvriendje F heeft op een beurs messing hekwerk gescoord en komt dat snel langsbrengen. Is schaal 1:150 eigenlijk voor scheepsmodellen. Kijken of dat wat is.
Dus niemand wil weten hoe ik die muurreclame heb gemaakt? :roll:


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Alro »

modelbouwer V schreef:Dus niemand wil weten hoe ik die muurreclame heb gemaakt?
Nou ik wel, hoor. :)


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,
Ik ook wel ;) ;)
Heb je een handleiding gemaakt?

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

Ik ook!
En hierbij een fotootje van mijn Signalausleger:

Afbeelding

Ik zie nu dat een zonneschermpje van het rechtersein ontbreekt. Maar ja, wat wil je; het ding staat ook al jaaaaren op de kast.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Schitterend gemaakt Harry! Dank voor het plaatsen van de foto, leuk dat je inderdaad ook voor zo'n mast met 'ronde hoek' hebt gekozen, typisch 'Deutsche Bundesbahn'.

Nu, omdat jullie zo blijven zeuren :lol: :lol: een Hoe-Doe-Je-Dat beeldverslagje van het aanbrengen van reclame's, teksten, muurschilderingen etc.
Techniek afgekeken bij diverse crea-bea's waarin ze uitleggen hoe je een foto op hout kunt overzetten. Onder andere te zien in deze linkjes:
https://mamablogger.nl/diy-budget-zelf- ... afdrukken/
https://badschuim.eu/foto-op-hout-zelf-maken/

Wat heb je nodig?
• Een geschikte afbeelding of tekst, op maat gemaakt voor de te bewerken muur, dus dat wordt klooien op de computer
• Een (kleur)laserprinter danwel kleurencopier, dus geen inktjet
• Print maken op gewoon kopieerpapier (80 grams)
• Acryl vernis Mat van de Action

Afbeelding

De reclame-schildering die ik op de muur wilde hebben opgezocht in Google en verder bewerkt op de computer. Ik gebruik Photoshop (niet omdat het moet maar omdat het kan :geek: ). Op het beeldscherm zie je aan de rechterkant dat ik een aantal plaatjes op 1 A4 vel zet, in wat verschillende maten, dan kan ik nog wat kiezen.
De print die je dan maakt op de laserprinter moet wel gespiegeld zijn!

Afbeelding

Dit is dan de uitgesneden print zoals die op de muur moet komen. Het velletje heeft hier de breedte van de muur en nog wat extra hulp-snijlijntjes want het moet natuurlijk wel netjes recht op de muur komen.

Afbeelding
Dan smeer je de print goed in met de Acryl vernis, zorgvuldig maar niet te dik...

Afbeelding

... en positioneer je de print op de muur van het gebouwtje. Je ziet dat ik eerst nog (voor het insmeren) nog zoveel mogelijk langs de contouren de reclame heb uitgesneden, alleen dat stukje wil ik op de muur hebben, de rest van het velletje is dus zoals gezegd om het mooi recht op te kunnen plakken.

Afbeelding

Dus alleen dit stukje papier blijft zitten. Voorzichtig aandrukken en aan de randjes de vernis wegvegen.

Nu goed laten drogen, 1 dag of zo.

Afbeelding

Na droging het papier nat maken met wat water. Even in laten trekken...

Afbeelding

... en nu met je vinger het papierlaagje er af rollen.

Klaar!

Okay, voordat deze reclame helemaal naar m'n zin op de muur zat was ik wel 3 pogingen verder, maar ook hier baart oefening weer kunst :oops:
Wil je een nog wat meer verweerd effect dan kun je er nog overheen met een fijn schuurpapiertje en/of voorzichtig met een (heel klein drupje) oplosmiddel (thinner) de boel wat vervagen. O ja, voordat je begint met natuurlijk de ondergrond, dus de muur zelf, al wel op de juiste kleur zijn. Maar op gewoon onbehandeld bouwdozen-plastic werkt deze techniek ook hoor, dus leef je uit op een blinde muur van een Faller of KiBri-huisje!

Hieronder nog twee voorbeelden, ook gemaakt met deze Acryl Vernis van de Action-techniek.
Afbeelding

Afbeelding

Groeten,
Vincent


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door bob vermeulen »

Vincent,
Gaaf :o :o , dat ga ik ook eens proberen als ik aan de dorpshuisjes ga Beginnen
Het verslagje ga ik nauwkeurig opslaan en bewaren.

Je bent er wel erg enthauciast over maar om het nu 2x te posten is ook weer niet nodig :lol: :lol:

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Nico Essers »

Wauw, dat is mooi gemaakt. Dit gaan we zeker een keer uit proberen. Super tip.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door FidOo »

Dat is vrij eenvoudig te doen! Tof zeg. Zou bijna zeggen dit is toch een prima alternatief voor decals.

Ga hem zeker onthouden!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Rene-k »

Ik ga dit zeker eens proberen.

Martin, nproject.org, heeft ook nog een leuke methode voor oude muurreclame op plastic huisjes.

http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... lame-maken


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Alro »

Ontzettend leuk dat je dit met ons gedeeld hebt, Vincent.

En René, ook bedankt voor je verwijzing naar nproject.org.
Daar staat namelijk ook de link iaddb.org waar je reclames op jaar/land/thema kan vinden.
Laatst gewijzigd door Alro op 13 apr 2020 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door 141 »

Vincent, dank voor het mooie beeld verslag! Zeker de moeite waard om eens te gaan proberen.

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

De bouw van deze modelspoorbaan blijft gewoon een hobby-project, en dan mág je gewoon alles laten vallen :roll: om je even te richten op tussendoor-ideetjes zoals onderstaand object:

Op €urospoor had ik namelijk een tweedehands Roco ‘Behälterwagen’ type Bts 50 gescoord (art. 25280). Momenteel worden de wagens weer op markt gebracht door Fleischmann, er is een soortgelijke wagen aangekondigd met remmershuisje, staat natuurlijk ook op m’n verlanglijstje.
De blauwe Knorr silocontainers op dit exemplaar zijn naar mijn smaak weer net wat te exotisch. Mijn ‘bijbel’ waar ik vaak in lees en kijk ter inspiratie is het boek van Fritz Wilke https://shop.vgbahn.info/vgbahn/shop/fr ... _1421.html waarin talloze foto’s precies laten zien hoe het er in de jaren ’50 en ’60 aan toe ging bij het goederenvervoer in toenmalig West-Duitsland. Daar staat ook een foto afgedrukt van zo’n Bts 50 (vanaf 1964 Lbs578) beladen met gesloten Ekrt containers. Die containers had ik al in m’n verzameling namelijk in de vorm van Minitrix wagen 13975. Deze 5 Ekrt-containers zijn fraai bedrukt maar zitten als 1 blok aan elkaar gegoten, een rare goedkope oplossing die me sowieso al stoorde.
Afbeelding

Dus… de zaag er in om ze te kunnen plaatsen op m’n nieuw verworven Roco-wagentje:
Afbeelding

De 2 overgebleven containers zijn voorlopig veilig opgeborgen in het bakje ‘diversen N-spoor’ :lol: :lol:
Afbeelding

Vanwege de Minitrix-bezuinigingen waren de zijwanden gapende openingen die ik heb opgevuld met een stukkie plastic. Op de achtergrond trouwens zichtbaar de Roco-wagen met de Knorr-containers:
Afbeelding

Daarna heb ik de nieuwe wandjes grijs gespoten en de panelen (met een maskertje van tape) in ongeveer hetzelfde bruin als wat Minitrix gebruikt heeft.
Afbeelding

De clipjes van de losse containers passen niet in de gaatjes van Roco. Maar ze vallen wel precies op de profielen, dus een en ander zal wel goed op schaal zijn denk ik. Met wat (want flexibele) boekbinderslijm heb ik ze vastgezet op het Roco-onderstel.
Afbeelding

Statieportret van het eindresultaat (uiteraard is de wagen zelf ook licht 'geweatherd'):
Afbeelding

En nu dus met doorkijk tussen de 3 ‘Behältern’.
Afbeelding

Kortom, een leuke variant die niet zo in de winkel verkrijgbaar is.
Groeten, Vincent



garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door garco »

Mooi hoor!


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Wim H »

Erg mooi gedaan Vincent!
En een mooi ombouwverslag. Zoals je weet, heb ik hetzelfde wagentje van Minitrix en wil ik de containers ook nog eens lossnijden en van nieuwe zijwanden voorzien.
Daarbij kan ik jouw verslag mooi als voorbeeld gebruiken. Welliswaar heb ik geen airbrush, maar met een kwastje lukt het ook wel. Je ziet de tussenwand toch bijna niet :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Dank je Wim, je kunt van start wat mij betreft, haha. Ik heb trouwens naar aanleiding van de voorbeeldfoto ook de paneelkleur op de bovenzijde doorgezet. Dus dat is nog een extra verschil t.o.v. het Minitrix origineel.

Nog een project wat ik met alle N-vrienden wil delen: VW-autotransport eind jaren ’60.
Aanleiding was een handjevol Kevertjes die ik op €urospoor voor € 1,- per stuk had meegenomen, qua kleurstelling en plastic-glans. Niet om aan te zien, maar in de basis aardige modelletjes, zeker als belading op een autotransportwagen. De wiking-kevers zijn mooier maar die zie je niet veel meer liggen bij de 2e handskraampjes en bovendien veel prijziger.
Afbeelding

Snel uit elkaar halen die dingen (wat eigenlijk verrassend snel ging) en in de grondverf spuiten.
Afbeelding

Om ze daarna een passend jaren ’60 kleurtje te geven (inderdaad, hier ben ik een soort van kever-lollies aan het maken ;) )
Afbeelding

Ondertussen de Fleischmann autotransportwagens Offs 59 / Laae 541 aanpassen voor de VW-belading. Deze wagens zijn door de Deutsche Bundesbahn tussen 1956 en 1964 omgebouwd uit open wagens type Omm 55. Elke ‘Doppeleinheit’ bestaat uit twee vastgekoppelde wagens. De exemplaren in mijn verzameling zijn al oud, en hebben geen kortkoppel-mechanisme. De afstand tussen de buffers is reusachtig.
Afbeelding

Door het aanbrengen van ingekorte koppelingen an Eichhorn kan de afstand wat worden teruggebracht. Afbeelding

Wel net iets beter.. ze gaan nog net door R3.
Afbeelding

Het bovenste rijdek laat zich makkelijk (en ander schade) verwijderen. Hmmmm, de kevertjes zijn toch niet helemaal op schaal zo te zien. De spoorbreedte van de auto’s past niet zomaar tussen de profielen… KAK!
Afbeelding

Dan maar wat plastic wegsnijden/frezen op de achterste rij, de niet-zicht-zijde. Taai plastic, niet echt netjes weg te krijgen.
Afbeelding

Eerst de autotransportwagen wat ‘geweatherd’, daarna kon de belading met een dotje lijm worden vastgezet.
Afbeelding

Op voorbeeldfoto’s zijn er verschillende beladingsvoorbeelden te zien. Vaak werden er 10 personenauto’s vervoerd op zo’n wagen, waarbij de middelste auto dan op beide wagenhelften geparkeerd staat. Voor het onderdek vond ik dat wat te moeilijk, op het bovendek kan je er beter bij. Daar heb ik twee pennetjes geplaatst die de middelste auto op z’n plek moeten houden. Van reepjes papier nog de overgangen tussen beide wagens gemaakt voor het bovenste rijdek, anders blijft het zo’n gapend gat.
Afbeelding

Klaar voor het afleveren van gloednieuwe VW's voor de plaatselijke Automobielverdeler.
Afbeelding
Afbeelding

Ook inspiratie op doen voor belading met auto’s en busjes, kijk en geniet:
drehscheibe-online

Als ik weer moed verzameld heb pak ik de wagen nog een keer aan en bestel dan het zeer fijn ge-etste bovendek bij
FKS Modellbau


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Jeroen »

Hey Vincent (was t toch?),

Dat heb je cool gedaan. Hoe krijg je die wagons nou nog de bocht door met dat busje erop? Heb ik misschien even gemist....

Btw ik heb hier nog wel zo’n wagonnetje liggen waar ik niet veel mee doe. Iets voor jou?

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Jeroen, zie de 3e foto van onder, de middelste kever staat op 2 pinnetjes waardoor hij kan bewegen.

Het ziet er weer gaaf uit zo Vincent.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

neudalhausenstadbahn schreef:Jeroen, zie de 3e foto van onder, de middelste kever staat op 2 pinnetjes waardoor hij kan bewegen.
Precies!
neudalhausenstadbahn schreef:Het ziet er weer gaaf uit zo Vincent.
Dank je Michiel,

Groet, Vincent


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Vincent,

Leuke projecten heb je.
Ze zijn de moeite waard om te doen zo gezien want het resultaat mag er zijn (en gezien worden :D )
Deze klusjes nemen altijd veel tijd in beslag is mijn ervaring maar vaak zijn ze wel erg leuk.
Ook bedankt voor de link naar dat boek, die kende ik nog niet heb wel andere uit die serie en die zijn ook bijzonder informatief vooral over de Tp3 periode.

blijf je volgen

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door WilcoV »

Ook jij van harte gefeliciteerd Vincent


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Dank je! Ben vandaag 25 geworden (of zoiets, nou ja deze twee cijfers zitten er wel in :roll: )
Ik zie meteen dat het schandalig lang geleden is dat er weer wat zinvols in dit draadje werd getoond dus zal het nu meteen goedmaken met wat gruizige plaatjes....
Ben nu bezig met het ophangen van bovenleiding, ik gebruik hiervoor setjes van het Spaanse merk N-train, met dun elastisch draad en geëtste verticale hangers, die je dan 1 voor 1 mag monteren tussen de bovenste hangdraad en de onderliggende rijdraad. Leuk werkje in onze schaal :lol: :oops:
Afbeelding

Eerst dus de rijdraad monteren, de bovenleidingmasten zijn hier van Viessmann (die van N-train zijn nog mooier, maar om nu alles weer te vervangen...).
De rijdraad heb ik strak gespannen tussen de masten gelijmd. De hangdraad juist losjes, zodat 'ie doorhangt zoals in het echt.
Afbeelding

Voor het monteren van de verticale hangers heb ik een malletje gemaakt met daarop de maatverdeling om een beetje gelijkmatig uit te komen. Lijmen doe ik in dit geval met UV-lijm, je gelooft het niet maar het werkt. Beetje vloeibare lijm aanbrengen, hanger op z'n plaats priegelen en dan met het UV-lampje uitharden (lampje zit aan de achterkant van de lijm-pen).
Afbeelding
Afbeelding

Voorlopig resultaat: De eerste meter spoor voorzien van bovenleiding. Natuurlijk kan de stroomafnemer niet écht tegen de draad aan, dus die moet er net een millimetertje onder 'zweven'. Hierna volgt ook nog een behandeling met de airbrush om de draden donkergrijs of groen (ben ik nog niet uit) te kleuren.
Afbeelding

De overspanningen tussen 'Turmmasten' maak ik ook maar zelf, de originele Viessmann-dingen vind ik wat te grof. Hier alvast een impressie van het eerste prototype, samengesteld van 0,2 mm verenstaal.
Afbeelding

Hoop dat jullie het kunnen waarderen, de foto's zijn 'snapshots' met de iPhone, niet al te scherp en met veel ruis, maar het gaat even om het idee.
Groeten,
Vincent


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door rjvanhouten »

modelbouwer V schreef: 10 apr 2019 14:26 Natuurlijk kan de stroomafnemer niet écht tegen de draad aan, dus die moet er net een millimetertje onder 'zweven'.
Beste Vincent,

Uit nieuwsgierigheid: hoe heb je het voor elkaar gekregen om die stroomafnemer op een millimeter onder de rijdraad te fixeren?
Chapeau trouwens voor dit fraaie staaltje modelbouw!

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Plaats reactie