Gbf Unterhaltung-Oben

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

neudalhausenstadbahn schreef:Jeroen, zie de 3e foto van onder, de middelste kever staat op 2 pinnetjes waardoor hij kan bewegen.
Precies!
neudalhausenstadbahn schreef:Het ziet er weer gaaf uit zo Vincent.
Dank je Michiel,

Groet, Vincent


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Vincent,

Leuke projecten heb je.
Ze zijn de moeite waard om te doen zo gezien want het resultaat mag er zijn (en gezien worden :D )
Deze klusjes nemen altijd veel tijd in beslag is mijn ervaring maar vaak zijn ze wel erg leuk.
Ook bedankt voor de link naar dat boek, die kende ik nog niet heb wel andere uit die serie en die zijn ook bijzonder informatief vooral over de Tp3 periode.

blijf je volgen

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door WilcoV »

Ook jij van harte gefeliciteerd Vincent


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Dank je! Ben vandaag 25 geworden (of zoiets, nou ja deze twee cijfers zitten er wel in :roll: )
Ik zie meteen dat het schandalig lang geleden is dat er weer wat zinvols in dit draadje werd getoond dus zal het nu meteen goedmaken met wat gruizige plaatjes....
Ben nu bezig met het ophangen van bovenleiding, ik gebruik hiervoor setjes van het Spaanse merk N-train, met dun elastisch draad en geëtste verticale hangers, die je dan 1 voor 1 mag monteren tussen de bovenste hangdraad en de onderliggende rijdraad. Leuk werkje in onze schaal :lol: :oops:
Afbeelding

Eerst dus de rijdraad monteren, de bovenleidingmasten zijn hier van Viessmann (die van N-train zijn nog mooier, maar om nu alles weer te vervangen...).
De rijdraad heb ik strak gespannen tussen de masten gelijmd. De hangdraad juist losjes, zodat 'ie doorhangt zoals in het echt.
Afbeelding

Voor het monteren van de verticale hangers heb ik een malletje gemaakt met daarop de maatverdeling om een beetje gelijkmatig uit te komen. Lijmen doe ik in dit geval met UV-lijm, je gelooft het niet maar het werkt. Beetje vloeibare lijm aanbrengen, hanger op z'n plaats priegelen en dan met het UV-lampje uitharden (lampje zit aan de achterkant van de lijm-pen).
Afbeelding
Afbeelding

Voorlopig resultaat: De eerste meter spoor voorzien van bovenleiding. Natuurlijk kan de stroomafnemer niet écht tegen de draad aan, dus die moet er net een millimetertje onder 'zweven'. Hierna volgt ook nog een behandeling met de airbrush om de draden donkergrijs of groen (ben ik nog niet uit) te kleuren.
Afbeelding

De overspanningen tussen 'Turmmasten' maak ik ook maar zelf, de originele Viessmann-dingen vind ik wat te grof. Hier alvast een impressie van het eerste prototype, samengesteld van 0,2 mm verenstaal.
Afbeelding

Hoop dat jullie het kunnen waarderen, de foto's zijn 'snapshots' met de iPhone, niet al te scherp en met veel ruis, maar het gaat even om het idee.
Groeten,
Vincent


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door rjvanhouten »

modelbouwer V schreef: 10 apr 2019 14:26 Natuurlijk kan de stroomafnemer niet écht tegen de draad aan, dus die moet er net een millimetertje onder 'zweven'.
Beste Vincent,

Uit nieuwsgierigheid: hoe heb je het voor elkaar gekregen om die stroomafnemer op een millimeter onder de rijdraad te fixeren?
Chapeau trouwens voor dit fraaie staaltje modelbouw!

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door BenQ »

Vincent,
Gefeliciteerd met je ##e verjaardag.
Vul zelf maar in hoeveel het moet zijn. :lol:
Bovenleiding ziet er goed uit.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Merijn »

Van harte gefeliciteerd en wat ziet die bovenleiding er zo goed uit zeg! Verder heb ik dezelfde vraag als Robert Jan: hoe fixeer jij je panto’s precies op 1mm van de draad?

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Alro »

modelbouwer V schreef: 10 apr 2019 14:26Eerst dus de rijdraad monteren, de bovenleidingmasten zijn hier van Viessmann (die van N-train zijn nog mooier, maar om nu alles weer te vervangen...).
En je was ooit zo blij met die Viessmannmasten :lol:
modelbouwer V schreef: 01 mar 2017 11:05Ik heb gekozen voor de vakwerk-torenmasten van Viessmann, die naar mijn idee erg fraai en gedetailleerd zijn uitgevoerd.
Maar het ziet er weer ontzettend goed uit zoals alles op jouw baan!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Het fixeren van de stroomafnemers op een bepaalde hoogte is niet zo moeilijk. Deze methode werkt bij de meeste panto's van bijvoorbeeld Sommerfeldt die door veel fabrikanten worden toegepast op hun E-loks.

Hieronder even in een 'foto-strip' weergegeven; als je de panto indrukt zie je ruimte tussen de bodemplaat en de horizontale ligger van de draadconstructie. Het is een kwestie van een wig tussen de bodemplaat en het scharnierende gedeelte zetten om zo de maximale uitslag van de panto kleiner te maken. Snij van styreen (plastic) een dun strookje (0,3 mm dik ofzo, liefst zwart of grijs, dan zie je het bijna niet), net zo lang als de bodemplaat, maar smal zodat het schroefgat in het midden vrij blijft.
Druk de panto in en schuif het strookje er tussen. Proefondervindelijk rommelen natuurlijk om de juiste dikte van het plastic-reepje te bepalen, zodanig dat 'ie op de juist hoogte blijft hangen (dikker plastic: panto blijft laag, dunner plastic: panto komt hoger te staan). Het reepje blijft meestal gewoon klem zitten door de veerdruk van de constructie, lijm heb je eigenlijk niet nodig. Beetje duidelijk wat ik bedoel zo :? ??
Afbeelding


Het is niet nodig om de stroomafnemer los te halen van de lok-kap, meestal kan je er redelijk goed bij om met een pincet de begrenzer er tussen te duwen. Zoals gezegd, dit werkt vrij goed voor de meeste stroomafnemer-types. Probeer het eens!
:arrow: Er zijn exemplaren die door dit strookje erg scheef gaan staan, daarvoor moet je dan een ander plastic plaatje fabriceren, daar kom ik nog op terug.

Ter controle en voor het bepalen van de juiste hoogte heb ik deze bizarre constructie in elkaar geplakt:
Afbeelding

En om de bovenleiding op de juiste hoogte af te stellen is dit hoog-gedetailleerde model van een bovenleidingmontagewagen ontstaan :lol:
Afbeelding

tschüss,
Vincent


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door rjvanhouten »

modelbouwer V schreef: 11 apr 2019 09:59 Beetje duidelijk wat ik bedoel zo :? ??
Volstrekt duidelijk, Vincent. Hartelijk dank! Deze waardevolle tip gaat in de bewaarmap en op het te-doen-lijstje... 👍

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Vincent,

Met die informatie over de bovenleiding pantograven daar ga ik ook eens mee aan de slag. Kan op dit moment niet erg veel maar dit klusje heeft alleen maar handen en verstand nodig en dus ideaal voor mij op dit monent.

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door erik-n-fan »

Geweldig gaaf!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door BenQ »

Vincent,
Wat is de hoogte van de panto's boven de rails ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Hi BenQ,
bovenkant spoorstaaf tot bovenkant stroomafnemer = 36 mm. De rijdraad hangt op 37 mm vanaf BS.


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door 141 »

Hallo Vincent,

Wederom een prachtige up-date!
Waarom heb jij voor de zelfbouw variant van de rijdraad gekozen in plaats voor de kant-en-klare producten? Ik vind het in ieder geval dapper dat je in onze schaal aan dit soort priegel werk durft te beginnen.
Misschien komt het op de foto niet goed over, maar ik vind de verticale hangers dikker uitzien dan de hangdraad en rijdraad. Wellicht is het dikte verschil te verwaarlozen als het geheel een kleurtje heeft gekregen.

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Waarom heb jij voor de zelfbouw variant van de rijdraad gekozen in plaats voor de kant-en-klare producten?
Hi Clemens, ik wil proberen om het zo fijn als mogelijk uit te voeren. Exact op schaal is onmogelijk in onze schaal, de draden zouden dan 0,075 mm doorsnede moeten zijn... :lol: Dus zoals bijna alles in N-spoor: concessies doen en door de vingers kijken. Behalve onze treinlengtes en rijlengte natuurlijk, daar kunnen veel halfnullers jaloers op worden.
De kant-en-klare Sommerfeld-bovenleiding heeft draden van 0,39 mm doorsnede, de flexibele draden van N-train zijn 0,23 mm, de hangers zijn inderdaad van de zijkant gezien iets dikker, 0,28 mm, dikte van het materiaal is 0,21 mm. Je merkt, ik heb 't ff met de digitale schuifmaat nagemeten. Het verschil is minimaal maar met deze methode hoop ik een net iets dunnere en minder opvallende bovenleiding te maken. En na een laagje donkergrijs/kopergroen met de airbrush zal het verschil tussen de draad en de verticale hangers inderdaad nog minder worden.

Groetjes, ik ga weer een paar centimeter spoor van draad voorzien.
Vincent


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door BenQ »

Vincent, bedankt.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Driesel »

Mooi hoor, Vincent.

Je bizarre hoogte-mal en de "hoog-gedetailleerde" bovenleidings-montage-wagen werpen toch hun vruchten af. Ik zou beter een voorbeeld aan je nemen en dit ook eens maken, want momenteel hang ik mijn bovenleiding (ook met Ntrain-draad) maar wat op het gevoel.

Groeten,

Dries


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Hoontje »

Gewezen op je draadje door enkele volgers in mijn draadje. Was ook met de bovenleiding aan het stoeien. Dit ziet er strak en mooi uit! Ga het misschien kopieeren van je. De tip met het plaatje in de pantograaf neem ik in elk geval mee.
Zo, nu even je verdere draadje doornemen. Ga zo door hoor!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Hier weer eens een kleine update van de werkzaamheden aan de baan. Even geen bovenleiding, de eerste helft is onder de draad maar het begon me te vervelen, moet je niet hebben bij je hobby.
Daarom wat beeldmateriaal van allerlei zaken die ik tussendoor geknutseld heb, niet helemaal in chronologische volgorde maar dat zal jullie worst wezen neem ik aan.

Op de Messe in Dortmund had ik bij DM-toys een doosje 3D-geprinte stootblokken aangeschaft. Zo’n doosje zit dichtgeplakt en de inhoud is slecht zichtbaar, maar thuis uitgepakt zag het er zo uit: even huillie huillie gedaan… :roll:
Afbeelding

Het print-materiaal is echter nogal flexibel en er zijn wel ergere dingen op de wereld (niet veel maar toch). Ik kon de schots en scheef staande ruilstaaf-pootjes van het juk in een rijtje dwarsliggers met wat secondelijm fixeren zodat alles toch nog recht kwam te staan. Na wat spuitwerk in diverse roesttinten hou je dan toch een fijn gedetailleerd stootblok over.
Afbeelding

Wel erg vintage maar goed, dit exemplaar stond dan ook al op dit emplacement sinds 1893. -zucht-
Alleen maar van die standaard DB uitvoeringen plaatsen overal is ook saai.
Afbeelding

Ook een leuk tussendoorprojectje was het maken van wat beladingen voor platte wagens. Buizentransport (1 messing pijpje uit de rommelbak, en twee van een stuk verpakkingsplastic). U-profielen had ik ook nog liggen, op lengte gezaagd ook een leuke belading. Vooraan bundeltjes betonijzer, komt van een rolletje sieradendraad uit de ‘Solow’-winkel.
Afbeelding

Na wat verfwerk ziet het er dan zo uit. Uiteraard ligt de lading op houten transport-balken. Wel zie ik nu op de foto dan het buizentransport nog wel met kettingen of sjorbanden gezekerd met worden, ik heb het onderaan m’n nog-to-do-lijstje gezet. :?
Afbeelding

Gelukkig hangt hier de bovenleiding nog niet want de ‘Signalmeisterei’ kwam er achter dat er nog wat belangrijke seinborden ontbraken op de hoofdsporen. Met behulp van de printer een paar ‘Vorsignalbaken’ gemaakt:
Afbeelding

Deze bakens kondigen de komst van een voorsein aan, eerst een bord met 3 strepen, dan 2 en dan 1.
Omdat het voorsein bedoeld is voor het 3e spoor moesten de bakens tussen de sporen worden geplaatst. Beetje speurwerk gaf aan dat er dan speciale kleinere exemplaren worden geplaatst om binnen het profiel van vrije ruimte te blijven.
Afbeelding

Tot slot nog wat algemene fotos, dan zien jullie een beetje wat de huidige stand van zaken is. Ik ben nog lang niet tevreden natuurlijk, dus snel weer aan de slag nu, dan zien jullie in een volgend bericht wel weer wat de vorderingen zijn.
Groetjes,
Vincent

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door modelbouwer V op 04 okt 2019 07:19, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Vincent, leuk weer wat werk van je te zien, blijft inspirerend om naar te kijken en te lezen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Jeroen »

Ik ben even druk aan het werk de komende dagen, maar man man: dit ziet er echt high-end-shit FANTASTISCH uit. Blijf posten. Echt een enorme motivatie! 100 punten!


Afbeelding
Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door brendo »

Mooie afwerking en fantastische details!



lelystad
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2019 14:47

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door lelystad »

Mooie trap tegen het talud. Waar zijn deze te krijgen/koop?



Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Japio380 »

Ik sta versteld van je creativiteit. Prachtig!


Plaats reactie