Gbf Unterhaltung-Oben

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door william »

:o :o :o

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Jacob
Berichten: 186
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Jacob »

Super mooi gemaakt, ziet er geweldig mooi uit. :!:


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Michiel »

Echt prachtig werk! Imposant en indrukwekkend. Chapeau! 8-) 8-) 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Norbert
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2015 18:36
Locatie: Enschede

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Norbert »

Dag Vincent,

Mooie baan, leuk verslag en interessante onderdelen!

Groeten,
Norbert


Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

Hallo Vincent,

Het spoorwegviaduct ziet er super gedetailleerd uit. En dat is knap lastig te doen bij zo'n groot ding. Ik ben ook wel benieuwd naar detailfoto's sinds de weathering met wash en dry brush :D



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Wablo »

Abraham,
Van harte gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal, en nu maar hopen dat de familie niet te veel overhoop heeft gehaald en dat het een leuke verjaardag word :mrgreen:
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door BenQ »

Vincent,
Gefeliciteerd met je 50e verjaardag en nog vele linkshandige modelspoorjaren. :)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Bedankt heren voor de felicitaties!
Gisteren Abraham gezien, was gelukkig maar kort, toen ik opzichtig begon te gapen kreeg hij door dat 'ie er weer vandoor moest. :shock:
Maar ja beste lezers, nu begint de tijd écht te dringen, over een paar jaar zie ik de details in 1:160 niet meer en moet ik me aanmelden bij het LGB-forum :o :o
Daarom snel verder aan dit N-spoor project en daarom ook nu even wat foto's van de vooruitgang van de afgelopen tijd (in onwillekeurige volgorde):

Nu het viaduct op z'n plek stond kon ook eindelijk verder met het landschap en bouwsels daaromheen. Daarom het fabriekspand dat tegen de achtergrondplaat moet komen eindelijk verder afgewerkt en de landschapscontouren aangebracht met wat lijm, papier en gips. De buizen en een pijpenbrug-constructie geeft wat industriële sfeer.
Afbeelding

Een al eerder gemaakt vakwerkhuisje (nou ja, half vakwerk, half leistenen-gevel, zoals dat vaak voorkomt in die omgeving) kon nu ook op z'n plek gezet worden.
Afbeelding

Het viaduct zelf staat dus nu definitief op z'n plek. Hieronder beeldmateriaal van een van de eerste treinen die het bouwwerk passeren. Er moet nog wel veel gebeuren aan het wegwerken van kieren en naden, aanbrengen van gras, struikjes en hier en daar een boom.
Ook zijn er al een aantal lagen 'water' aangebracht, maar het wordt nog wat breder, meer laagjes dus en ook liefst nog wat meer verfijnde golfjes. Kijken of dat lukt...
Afbeelding

Wat meer naar rechts kijkend kon ik deze V 160 met Eilzug vastleggen. Ook hier al wat voortgang in de bebouwing achter de spoorlijn, ook hier staan eindelijk wat huisjes vast op z'n plek en kan de omgeving verder worden afgewerkt.
Afbeelding

Detailopname van de bogen onder het spoor met wat 'bedrijfsmatig onroerend goed'
Afbeelding

Leuk?
Groeten Vincent (oud geworden maar niet veel wijzer :cry: )


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Jeroen »

Leuk? Nee.

Geniaal? Jazeker! Heel goed getroffen die sfeer. Alles is netjes afgewerkt, en met name de straten en stoepen heb je echt heel gaaf gemaakt. Naja trouwens, alles ziet er top uit!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Erg fraai en zoals al gezegd het is mooi viaduct met de juiste sfeer er omheen gecreëerd.
Lekker door gaan zo een niet aan LGB denken verder.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Robert_N-Nm »

Hammerschmid - koppelingen??? Wil dat nog een beetje werken op die Ucs wagentjes??

Mvg
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door FidOo »

Jeroen schreef:Leuk? Nee.

Geniaal? Jazeker! Heel goed getroffen die sfeer. Alles is netjes afgewerkt, en met name de straten en stoepen heb je echt heel gaaf gemaakt. Naja trouwens, alles ziet er top uit!

J.
Allereerst nog van harte (veeeel te laat natuurlijk)

Ik kan me verder alleen maar bij Jeroen zn woorden aansluiten! Echt vakwerk zeg..

Hoe heb je dat straatspoor gemaakt. Die structuur en kleur is precies wat ik ook zoek, alleen krijg het nog niet voor elkaar!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Debvd »

Gewoonweg WOW!!!

indrukwekkend..


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Robert_N-Nm schreef:Hammerschmid - koppelingen??? Wil dat nog een beetje werken op die Ucs wagentjes??
Ha, een kenner ;) Ja hoor, alles wat een NEM-schacht heeft is geschikt voor deze koppelingen. Ik vind ze net wat sierlijker en minder opvallend dan de standaard N-koppeling, bovendien is het bijna buffer-aan-buffer, en kun je heel zachtjes aankoppelen , dat is leuk rangeren!

Maar ik zal er eerlijk over zijn, voor op de hoofdbaan is dit spul totaal ongeschikt. Zeer gevoelig voor hoogteverschillen, lange treinen en hoge snelheden kan je vergeten tenzij je je per se enorm wilt ergeren.... Ik gebruik ze dan ook alleen op het rangeeremplacement wat ik aan de voorzijde van de baan heb aangelegd. Op dit gedeelte gebruik ik dan materieel wat is uitgerust met deze Hammerschmid-koppelingen. Daar wordt alleen langzaam rangeerwerk verricht met korte treinen.

Voor wie nu denkt: " :?: wat voor koppelingen, kenikniet, laatgauwziendan", hieronder nog wat beeldmateriaal van deze koppelingen. Voorheen gemaakt en ontwikkeld door Hammerschmid präzisionsmodelle, maar nu is de productie overgenomen (meneer Hammerschmid ging met pensioen) door N-tram, in verbeterde versie trouwens. (http://www.n-tram-shop.de/epages/177795 ... kupplungen)

Het ziet er mooi uit. Ontkoppelen kan nog steeds met de standaard ontkoppel'dingen' tussen de rails. Maar ik gebruik een zelf-gefabriceerd lepeltje waarmee ik handmatig ontkoppel. Andere optie is een klein (super)magneetje erboven houden, dan trek je de haakjes omhoog.
Afbeelding

Zo komt het uit de verpakking, je mag ze dus zelf nog samenstellen.
Afbeelding

En het past dan gewoon in een NEM schacht. Als je favoriete wagon die nog niet heeft moet je flink gaan knutselen, net als bij lokomotieven trouwens, daar is het aanbod met NEM-schachten nog schaarser.
Afbeelding
FidOo schreef:Hoe heb je dat straatspoor gemaakt. Die structuur en kleur is precies wat ik ook zoek, alleen krijg het nog niet voor elkaar!
Haha, ja je denkt dat het straatspoor er goed uitziet, maar ik laat natuurlijk niet al m'n mislukkingen zien op het internet :roll:
De structuur van het wegdek is als volgt: (grijze) acrylverf, in de natte verf fijn 'turf' van Woodland Scenics gestrooid, na drogen nog 2 a 3 lagen acrylverf en dan glad schuren, zo is de asfalt-structuur ontstaan. Vervolgens op kleur brengen natuurlijk met wat grijstonen (niet te donker beginnen) en 'washes' met zeer verdunde verf in bruin en zwart. Ik heb dit alles op 0,5 mm plasticplaat gemaakt, wat dus mooi tegen de rails kon aansluiten. Maar na enige tijd is een en ander gaan werken en omhoog gaan krullen (getsie, lelijk, geen gezicht etc) zodat het straatspoor er momenteel onbruikbaar bij ligt. Ga ik dus gewoon nog een keer doen, maar dan anders...

Groeten,
Vincent



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door FidOo »

Bedankt voor je uitleg Vincent! Ik begrijp dat je niet altijd de slechte dingen laat zien alhoewel we daar natuurlijk ook weer van kunnen leren.
Ik ga jouw methode eens uitproberen!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

Heel fraai allemaal Vincent!

Dank ook voor de link, want ik kon de koppelingen al niet meer vinden bij Hammerschmidt.
Vraagje nog over het dak van het vakwerkhuisje: losse pannen? Zelf gemaakt? Hoe?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

traiNiac schreef:het dak van het vakwerkhuisje: losse pannen? Zelf gemaakt? Hoe?
hi Harry, nee, kant-en-klaar, is dakpanplaatje Kibr 7967. De vormenbouwer heeft hier echt z'n best op gedaan, lekker onregelmatig! (waarom is er geen 'duim-omhoog' emoticon beschikbaar?)


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door epocheales denken »

Hoi Vincent,

Waar bestel jij deze mooie finescale koppelingen, rechtstreeks in Frauenchiemsee, of heb jij een Nederlands adresje?
Sorry voor de brutaliteit, maar ben best nieuwsgierig naar deze koppeling, al is het alleen maar om eens uit te testen ;)

Alvast bedankt,

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Robert_N-Nm »

http://www.n-tram-shop.de (N-tram) heeft ze zeker. Geloof dat ik ze ook in de webshop van Menzel heb gezien en H@ns kan er vast ook wel aankomen.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Hoi Hans, graag geef ik even antwoord op je vraag :roll: . Ik heb ze gewoon besteld bij http://www.n-tram-shop.de. Jammer natuurlijk dat er dan wel in verhouding forse verzendkosten bij komen, niks aan te doen.
Groet,
Vincent


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Robert_N-Nm »

Heb jij de koppelingen ook op 4-assers zitten?? ik ben namelijk benieuwd of dat wil functioneren.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

hi Robert, ik heb slechts enkele (vrij korte) goederenwagens met draaistellen / 4-assen. Dat werkt probleemloos, ook in bogen R3/R4. Maar ik het idee dat jij lange D-zug wagens of Silberlingen etc. bedoelt. Daar heb ik geen ervaring mee.
Heb wel even wat plaatjes gemaakt van hoe het er uitziet bij vierassers en ook in bogen, vast ook wel interessant voor andere lezertjes 8-)

bijna buffer-aan-buffer:
Afbeelding

door boogstraal R4:
Afbeelding

nog net geen 'overbuffering' dus het gaat goed
Afbeelding

Nu het toch over koppelingen gaat, met 'standaard' N koppelingen ontzettend kort koppelen gaat tegenwoordig ook. Das handig, geen andersoortige koppelingen meer nodig zo blijft alles met elkaar uitwisselbaar. Is al wel eens besproken op dit forum geloof ik, maar nogmaals kan geen kwaad. Het betreft hier de verkorte uitvoering van een in de NEM-schacht te steken koppeling. Verkrijgbaar o.a. bij http://www.eichhorn-modellbau.de/

Hier is aan 1 kant van het rechter rijtuig de korte uitvoering gezet. Het linker rijtuig heeft nog de originele (minitrix) koppeling
Afbeelding

Eenmaal gekoppeld... hier kan ik nou van genieten :D
Afbeelding

En ook dit gaat, dankzij het kortkoppelingsmechniek, ook nog door R3 en R4. Belachelijk gezicht natuurlijk, maar we kijken hier ook naar de sporen van het schaduwstation (ja, oké, nu even zonder 'schaduw' :lol: ) en daar mogen zulke krappe bogen nog wel van mij...
Afbeelding

Groeten,
Vincent


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Vincent,

New we praten een paar moderne vierassers en loks. Maar gezien ik mezelf de uitdaging van code 40 rails (en wissels) heb gesteld moet er ook wat gebeuren met die dikke lompe koppelhaken.

We gaan eens bestellen. Eens kijken of Hans eraan kan komen.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

Over mooie koppelingen gesproken:

Afbeelding

Maar het koppelen is nogal een gedoe. Je hebt er een vaste hand, goede ogen en goed licht voor nodig en perfect gelegd spoor.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Ja inderdaad Harry, dat zijn nóg mooiere koppelingen. Maar daar hoort eigenlijk ook een streng-in-de-leer-geloof bij wat ik niet aanhang. Want dan moet ook de wielflens afgedraaid worden naar finescale hoogte (om van de wieldikte maar niet te spreken) en moet het spoor code 40 zijn. Mag je meteen de remblokken meer naar binnen zetten en is die remslang die je gemonteerd hebt eigenlijk wel epoche I verantwoord? Volgens mij waren er in die tijd nog geen doorgaande remleidingen, op de goederenwagons zat een remmer (vandaar dat remmershuisje).


Plaats reactie