Gbf Unterhaltung-Oben

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Vincent, leuk weer wat werk van je te zien, blijft inspirerend om naar te kijken en te lezen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Jeroen »

Ik ben even druk aan het werk de komende dagen, maar man man: dit ziet er echt high-end-shit FANTASTISCH uit. Blijf posten. Echt een enorme motivatie! 100 punten!


Afbeelding
Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door brendo »

Mooie afwerking en fantastische details!



lelystad
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2019 14:47

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door lelystad »

Mooie trap tegen het talud. Waar zijn deze te krijgen/koop?



Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Japio380 »

Ik sta versteld van je creativiteit. Prachtig!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Hoi, leuk om te lezen dat jullie het wel aardig vinden. Ik gooi er weer wat plaatjes doorheen van wat er nu weer geknutseld is… ;)
@lelystad: die trap is ets-werk, eigenlijk bedoeld voor scheepsmodelbouw, merk weet ik niet meer, misschien Lion Roar.

Er moest nog een seinhuisje komen, dus wat gegoogeld naar geschikte grote-voorbeeld-plaatjes en aan de hand daarvan een snel tekeningetje gemaakt om de juiste verhoudingen en maten klopten. Aan de hand daarvan ben ik vervolgens weer in plastic-plaat gaan snijden:

Afbeelding
In adobe Illustrator een ‘bouwplaatje’ gemaakt, om te printen en in elkaar te vouwen/plakken.

Afbeelding
Basis is 1 mm wit styreen plaat, daar bovenop een laagje steentjes-plaat van het merk JTT.

Afbeelding
Met dit soort hoekjes en strookjes zorg ik dat de wanden haaks op elkaar komen.

Afbeelding
De basis is klaar, dakje is ook al bijna klaar. Op de achtergrond wat voorbeeldfoto’s van zo’n soort ‘Stellwerk’, mijn uitvoering is kleiner en uiteraard toegepast op de beschikbare ruimte.

Afbeelding
Met styreen strips van Evergreen maak ik de raamstijlen. De ‘bouwtekening’ op het stukje papier heb ik ingespoten met een laagje 3M spuitlijm zodat de stripjes op z’n plaats blijven liggen en je ze met lijm aan elkaar kunt ‘lassen’.

Afbeelding
Na een dag drogen kan je dan het papier er wel weer afpellen en de raamstijlen in het gebouwtje plaatsen.

Afbeelding
Klaar voor een laagje grondverf en daarna baksteenkleur.

Afbeelding
Voor een zo strak mogelijk resultaat spuit ik alles met de airbrush in plaats van schilderen, maar dan moet je bijvoorbeeld om de raamstijlen in de juiste kleur te zetten wel een en ander afplakken met masking-tape.

Afbeelding
Het ‘glas’-werk.

Afbeelding
Aan de zijkant van het ‘Stellwerk’ moest nog een opgang komen. Het seinhuis staat aan een spoordijk, en een trapje staat ook leuk. Hier zie je hoe ik dat doe.

Afbeelding
Even doorbijten met reepjes styreen en dan heb je een betonnen trap.

Afbeelding
Het voorlopige eindresultaat, voorzien van wat details zoals een armatuur boven de deur, regenpijpen en zo... de omgeving moet nog wel wat worden afgewerkt. Ook hier is het fragiele trapleuninkje afkomstig van een ets-setje uit de scheepsmodelbouwwereld.

Groet,
Vincent


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Jeroen »

What can I say.....maximaal gaaf gedaan. Super!


Afbeelding
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door RieX »

Weer ontzettend knap gemaakt, bedankt voor het delen.


Groet Rieks

N scale, what else?

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Rene-k »

Mooi gemaakt.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door spoor65 »

Fantastisch mooi gemaakt en uitgelegd.

modelbouw van hoog niveau.

Zelfs Jeroen durf niets meer te laten zien van zijn gepruts :twisted: :mrgreen:

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Folkert van Wijk »

Zo dat is mooi gemaakt!
Ik ga gelijk de rest van je draadje maar eens bekijken.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Folkert van Wijk »

Zeer inspirerend en erg knap gemaakt allemaal! Heb dit draadje maar eens aan mijn favorieten toegevoegd.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door martindomburg »

Dit is toch wel scenerybouw van een erg hoog niveau, werkt erg inspirerend kan ik zeggen


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Maurits71 »

Ik heb deze ook even gemist in de afgelopen tijd, top werk, ga even opnieuw beginnen met lezen


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door 141 »

Dit is weer een knap staaltje modelbouw met de hoofdletter M.
Zoals Martin ook al schreef, het werkt erg inspirerend.

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

De afgelopen weken gerommeld met dunne reepjes styreen en grote vellen A3 papier, je maakt wat mee als modelbouwer :?

De firma Preiser maakte vroegâh een leuk setje met o.a pallets (en oliedrums, stukgoed en meer) maar dat is nergens meer verkrijgbaar. Dan maar proberen om zelf wat pallets te fabriceren. Met dunne Evergreen strips lukt dat best, niet allemaal even strak maar voor een stapeltje 'gebruikte' pallets werkt dat wel sfeerverhogend eigenlijk. Dan mag er best eens een plankje scheef zitten of afgebroken zijn.

Op een stukje papier de maten uitgezet en de plankjes op regelmatige afstand van elkaar bevestigd. Links en rechts een stukje dubbelzijdig tape houdt de boel bij elkaar tijdens het 'plakwerk' (met dunne plasticlijm).
Afbeelding

Na een paar uur lekker doorplakken- en snijden komt er al een redelijke voorraad pallets tevoorschijn, ik verdeel dit dan wel over een paar avonden hoor, moet leuk blijven.
Afbeelding

Tja, en dan staan deze kleine medewerkers zich vervolgens af te vragen wat ze met die stapel aanmoeten. Die fraaie vorkheftruck is natuurlijk van Artitec.
Afbeelding

Een passende achtergrond voor dit baantje maakt de boel helemaal af natuurlijk, maar vergt wel wat voorbereiding en knip- en plakwerk. Op het www heb ik een passende foto gevonden die ik in hoge resolutie kon downloaden. In photoshop is die foto vervolgens bewerkt, een niet al te vrolijke wolkenlucht erachter gezet (een strakblauwe lucht past hier niet zo bij vind ik zelf) en op maat gemaakt door aan weerszijde gedeelte's er bij te kopieëren en plakken. Uiteindelijk wil ik dat op 1 lange strook (foto)papier laten afdrukken, maar dan moet natuurlijk eerst de scene wel goed passen bij wat er op de voorgrond staat. Daarom de 350 cm lange achtergrondfoto eerst maar even op losse A3-tjes geprint en met plakband aan elkaar geplakt.
Afbeelding

Achter de baan zitten nu al twee lange stroken 2mm dik karton. Dat vormt straks de drager voor de uiteindelijke print, nu is het handig om met de proefprintjes deze proef-opstelling te maken :roll: Natuurlijk wordt de wolkenlucht tot bovenaan doorgezet, maar dat is voor deze testopstelling niet geprint.
Afbeelding

Op het beeldscherm leek het leuk die kerktorens, maar die mogen een stuk opschuiven, of moeten gewoon helemaal weg.
Afbeelding


Hmmmm, hier ben ik nog wel even zoet mee de komende tijd. Als er weer wat leuk nieuws is meld ik me weer....
Groeten, Vincent


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Folkert van Wijk »

Van pallet tot brug , het blijft mooi.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Alle hoofdsporen op de modelbaan zijn nu onder de draad gebracht, tijd voor de feestelijke opening en een klein verslagje:

Afbeelding

Aan de rechterkant van de baan hing de bovenleiding al een tijdje (zie enkele pagina's terug in dit verslag) maar door de vrij moeilijk te maken overspanningen op het viaduct zag ik een beetje tegen de rest op. Maar ja het MOET toch af. Dus weer aan de slag met het dunne elastiek en de fragiele tussenstukjes van N-train, nadat ik de dwarsoverspanningen van 0,3 mm verenstaal had gesoldeerd en tussen de Viessmann-turmmasten (art. nr 4316) had gehangen. Ik heb er plaatjes van:
Afbeelding

Afbeelding

De transparante draden zijn niet erg realistisch dus heb ik die op kleur gebracht met wat verdunde (grijs-groene) Humbrol-verf in de airbrush. Nou ja, eerst alles wat niet gespoten hoeft te worden afdekken met tape en keukenrol. Was ook een leuk klusje 8-)
Afbeelding

Kortom weer een leuke bouwstap gemaakt!
Afbeelding

Groet,
Vincent



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Debvd »

:) Nice :) inspiratie ;)


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Folkert van Wijk »

Geweldig. Ik ben jaloers.



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door piksov »

ha .. en ik ben onder de indruk!

Mooi hoor!

groet,
Guus


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door HST »

Mmm, Not bad, … not bad at all!

Oftewel in gewoon Nederlands: Zeer indrukwekkend wat je maakt Vincent. Die bovenleiding, dat zal niet meegevallen zijn maar mijn complimenten voor het fantastische resultaat!

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door spoor65 »

prachtig stukje werk, respect.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Luuk
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 nov 2018 08:42

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Luuk »

Dat ziet er heel mooi uit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Vandaag een naambordje gemaakt, zodat jullie me goed kunnen vinden op de komende editie van Modelspoor Expo On traXS 2020 in het Spoorwegmuseum te Utrecht!!
Dus als je dit bouwwerkje eens 'live' wilt zien, en met (naar ik hoop) het rustig voorbijtrekkende treinverkeer dan ben je van harte welkom. het is op 13, 14 en 15 maart. https://www.spoorwegmuseum.nl/ontdek/nu ... -on-traxs/
Ik heb bij aanmelding verzwegen dat het project nog niet helemaal klaar is (gna gna) :oops: :lol: dus ik ga snel weer verder bouwen, nu meteen én de komende weken. Ben bijvoorbeeld nog bezig de 3,5 meter lange achtergrond te 'schilderen' in Photoshop en er mag nog wel wat extra detaillering bij, evenals hier en daar nog een likje verf om er een gelikte presentatie van te maken.
Groeten,
Vincent
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

O ja, de naam van dit draadje is inderdaad Gbf Unterhaltung-Oben, maar bij beursdeelname staat het niet meer boven (op zolder) toch? Vandaar de iets kortere naam Unterhaltung Gbf (Güterbahnhof).


Plaats reactie