Gbf Unterhaltung-Oben

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Wow, dat zijn veel punten! Dank evo. Hebben jullie allemaal een spaarkaart waar je ze op kunt plakken? En bij hoeveel punten krijg je korting bij die dure winkel in Lochem? En waarom wist ik hier niets van .. :lol: :lol:
Op je vraag of dit baantje ooit nog eens op een beurs te zien zal zijn lijkt mij het op dit moment (gezien de 'snelheid' waarin ik bouw) geen goed idee om hier een passend antwoord op te geven.

groet,
Vincent


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Wim H »

Hallo Vincent! Ik zie je draadje nu pas. Wat een heerlijke baan! Goed bedacht thema, leuk beschreven en erg mooie zelfbouw van huizen ed. Smullen! Inderdaad de volle punten!
Ik zag op je website dat 1 van je keerlussen wegklapbaar is. Kun je beschrijven hoe je dat hebt gemaakt? Ik moet nl voor mijn eigen baan ook nog iets dergelijks bouwen (en wel om dezelfde reden; ruimtegebrek...). Ik zag op een foto dat je scharnieren hebt gebruikt maar kon niet goed zien hoe je het geheel goed uitlijnt en fixeert aan het vaste deel van de baan.
Alvast bedankt! Ik blijf je volgen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door spoor65 »

modelbouwer V schreef:
Op je vraag of dit baantje ooit nog eens op een beurs te zien zal zijn lijkt mij het op dit moment (gezien de 'snelheid' waarin ik bouw) geen goed idee om hier een passend antwoord op te geven.

groet,
Vincent
Eigenlijk vind ik jouw baan ook in de huidige stand van aanbouw gewoon zeer beurs waardig.
Juist om de technieken die je gebruikt, het systeem voor de auto`s, en zo wel meer dingen, lijkt het mij prachtig om dit aankomende Station-N-Spoor te kunnen bewonderen.

banen in aanbouw zijn minstens zo leuk om te bekijken dan banen die af zijn.

Dus ik zou zeggen, schrijf je in en kom.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

spoor65 schreef:Dus ik zou zeggen, schrijf je in en kom.
Nee dank je ...
Wim H schreef:Ik zag op je website dat 1 van je keerlussen wegklapbaar is. Kun je beschrijven hoe je dat hebt gemaakt?
Hmm, tsja, het bouwen van de onderbouw en aanverwante zaken vind ik een van de minst leuke kanten van een modelbaan-project. Ik ben niet zo van de goed doordachte hout-constructies, dus ook dat neer te klappen boogstuk verdient niet de schoonheidsprijs. Ondanks dat zal ik er binnenkort een paar foto's van maken en samen met wat uitleg hier plaatsen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Net even foto's gemaakt, in de wintermaanden zie je de hobbyruimte doordeweeks nooit bij daglicht (kent u dat; 's morgens in het donker de deur uit en 's avonds in 't donker weer terug naar huis :? ) nu was er wat meer licht (hoewel egaal grijs) om de 'klapboog' in beeld vast te leggen.

Hier zie de boogconstructie in neergeklapte toestand. Aan de zijkant van de baan staat namelijk een ladekast die nog wel open moet kunnen natuurlijk. Maar als modelspoorder wil je de zolderverdieping natuurlijk ook wel weer maximaal benutten... Dus met deze 'klapboog' was dat mogelijk.
Afbeelding

De hele boog zelf is ook afneembaar, met wat slotbouten zit 'ie vast aan de segmenten voor en achter. Zoals je ziet is dus aan de voorkant het landschap-gedeelte van de baan en aan de achterzijde het gedeelte met het 'schaduwstation/opstelsporen'. Daartussen komt dan de achtergrond-plaat, die heb ik hier even provisorisch neergezet, voor het idee.
De boog zelf is voorzien van een omhulsel van plasticplaat (zwart geschilderd) om te voorkomen dat de treintjes onverhoopt er af donderen maar ook gewoon als nette afwerking, maar ik mag eerlijk gezegd nog wel wat aandacht aan het schilderwerk besteden...
Willen jullie niet letten op de rest van de zooi op zolder (overtollige stoelen, dozen, wasrekken en weetikveel wat nog meer allemaal).. bij voorbaat dank
Afbeelding

Aan de onderzijde van de klapboog zit een latje die de boel ondersteunt. Past precies in dit houdertje. Overigens staat de hele baan op een opbergrek-constructie van de IKEA. Prima te gebruiken als kant-en-klare modelbaan onderbouw.
Maar Vincent, dat willen wij ook, hoor ik jullie zeggen :roll:
maar helaas, systeem is niet meer leverbaar. Echt kak dus.
Afbeelding

Deksel van de zwarte doos is afneembaar. Jullie weten wel waarom dat handig is...
Afbeelding

Een detailopname van de scharnieren en zo.
Afbeelding

Nu de overgangen. Die zijn gewoon zoals hieronder. Los dus, geen raillassen of iets dergelijks. De rails op de klapboog zitten aan de uiteinden niet vast. Zo kan er nog wat geschoven worden als dat nodig is om de boel bij stellen. Eventueel schroefje losser of vaster draaien.
Nu hebben de treinen bij mij over het algemeen ook een slakke-snelheid. Als je rustig rijdt blijft alles op de rails, en stuiteren de wagens er ook niet uit. Veel modelspoorders rijden veel te hard (vind ik dan hè..) en ja daar krijg je ongelukken van.
Afbeelding

Hoop dat je er wat aan hebt Wim (en succes met jouw baan, ziet er goed uit!), ik ga weer verder plakken aan m'n viaduct
Groet,
Vincent


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Wim H »

Hallo Vincent! Dank je voor je uitgebreide verslag! De foto's maken veel duidelijk. :) Begrijp ik het goed dat het steunlatje losjes in de houder van het rek onder de vaste baan staat? Hoe staat het met de kans dat je per ongeluk tegen het latje stoot en dat de keerlus onbedoeld naar beneden klapt? Ik zat zelf aan iets van een vergrendeling te denken, maar misschien zie ik te veel beren op de weg en is dat helemaal niet nodig...
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Klopt Wim, dat is een wankel evenwicht.. het kan voor nu geen kwaad, niemand loopt daar, maar het voor de (verre... verre...) toekomst niet beursbestendig.

Afgelopen weken veel lijmwerk, snijwerk en denkwerk :shock: verricht aan het viaduct zoals hier eerder al beschreven... ben er bijna, het is een behoorlijke slijtageslag want ondanks dat veel snijwerkal is gedaan door de lasersnijder zijn het toch veel onderdeeltjes geworden.

Hier worden de grote bogen in het midden van het viaduct in elkaar gezet
Afbeelding

De bakstenen muurtjes bovenop het viaduct worden uit 3 laagjes 0,5mm dik styreen samengesteld.
Afbeelding

Net als de sierranden die daaronder komen
Afbeelding

Even wat leuk detailwerk: Het bouwjaar van het viaduct. Ik had nog een setje messing etswerk liggen, ideaal hiervoor!
Afbeelding

resultaat
Afbeelding

En alle onderdelen van hierboven samengevoegd tot weer een gedeelte
Afbeelding


Het resultaat voorlopig (na heel wat uurtjes eenzame opsluiting op zolder :lol: )
Het begint toch ergens op te lijken.

Afbeelding

Groet,
Vincent


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door maarten »

Mooi man! :o Dat is een mooi stuk huisvlijt aan het worden.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Ad_M »

Man, man, man, dit blijft smullen
Gaaf hoor!!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

Prachtig Vincent!
Het is een monnikenwerk, maar het resultaat is er dan ook naar. Echt super modelbouw



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door FidOo »

Inderdaad wauw zeg.. dat wordt echt een prachtstuk!!!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7357
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Krab »

Weer iets te volgen ook al is het Duits . ;)
Super mooi gedaan :o .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Beste modelspoorvrienden,
Hieronder een overzichtje van wat werkzaamheden die ik tijdens periodes van eenzame opsluiting in hogere regionen heb volbracht. (ik bedoel eigenlijk: plaatjes van geknutsel op zolder).
Voor mijn doen heb ik behoorlijk doorgewerkt, maar er is nog steeds niks af natuurlijk. In ’t vorige bericht was het viaduct al aardig gevorderd, en een week vrij rond de kerstdagen kon goed worden besteed aan het schilder- en spuitwerk en verdere afwerking. Wat ook nog ontbrak waren de fundamenten voor bevestiging van de bovenleidingmasten. Ik heb gekozen voor de vakwerk-torenmasten van Viessmann, die naar mijn idee erg fraai en gedetailleerd zijn uitgevoerd. Het bijbehorende voetje kun je dan op de ondergrond vastschroeven en dan de mast er in schuiven. Mooi systeem, maar op mijn viaduct is geen goede basis voor zo’n schroef. Daarom heb ik van styreen zelf zo’n schuifvoetje geknutseld zodat de masten, als het viaduct definitief op z’n plek komt te staan, toch stevig kunnen worden bevestigd.

Hier de foto's in een drieluikje
Afbeelding

Toen was het tijd om het bouwwerk in een passend baksteen-kleurtje te spuiten. Twee kleurtjes Vallejo werden gemengd voor de basiskleur, daarna heb ik met afplaktape en diverse maskertjes van papier zo hier en daar wat kleurverschillen (wat donkerder of juist wat helderder steenrood) in de baksteenstructuur aangebracht om het een wat doorleefd uiterlijk te geven.

Afbeelding

euh.. ja... ik ben nog linkshandig ook :(
Afbeelding

Daarna waren alle natuurstenen randjes en details aan de beurt. In de loop der jaren ben ik zo ‘verslaafd’ geraakt aan de airbrush dat ik niet meer zonder kan. Dat soort details met een penseeltje schilderen is me niet strak genoeg (bovendien dekt acrylverf nooit in 1 keer als je het met de kwast aanbrengt). Zoals je ziet plak ik dus liever alles af en spuit daarna het gewenste onderdeel in de juiste kleur.
Afbeelding
Afbeelding

En hier even een tussentijdse proefplaatsing op de baan
Afbeelding

Hier en daar werd met een waterdun papje van gips wat voegen ingekleurd, daarna kwam er een ‘wash’ van dunne zwart-bruine verf overheen en met een bijna droog wit penseel de details nog wat opgelicht. Het geheel was toen eindelijk wel een beetje klaar om te plaatsen op de modelbaan. Dat grappige fel-oranje knijpertje komt uiteindelijk te vervallen, past niet in m'n tijdperk :lol: Maar ja, door nogal domme volgorde van bouwen zat er niet anders op dan het viaduct in een aantal losse delen te bouwen, die dan later op de modelbaan worden samengevoegd. Anders keeg ik het bouwwerk niet tussen de strook multiplex waarop de sporen liggen en het stratenplan daaronder geschoven. En dus moesten eerst de twee gedeelte's van de voorzijde worden vastgezet, daarna kwam het losse deel van de achterzijde.
Afbeelding

Het lijmwerk moest ook met veel geduld en kunstgrepen worden uitgevoerd.
Afbeelding

Dit moet even uitharden voor nu, daarvoor jullie begrip, later meer...
Groet,
Vincent


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door shoven »

Mooi werk Vincent! Fraaie details en mooie afwerking.
Enne...er is niks mis met linkshandigheid hoor. ;)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

jerrytrein
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door jerrytrein »

Lekker verslag om bij te lezen
Vraag
depot waar je de airbrush (tijdelijk ) in stopt
Is dat zelf made


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

depot waar je de airbrush (tijdelijk ) in stopt Is dat zelf made
nee hoor. Dat heet een 'Spray-out' en is dus naast een handige houder ook een potje waarin je in de airbrush achtergebleven verf kun wegspuiten.
http://www.airbrush-services-almere.nl/ ... l/d11.html


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Jeroen »

Een waar kunstwerk, die brug. Heel gaaf! Leuk dat met die voetjes van de bovenleidingsmasten!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Dank! En het is vandaag Complimentendag hoorde ik, dus Jeroen;
jouw project-draadje lees ik ook regelmatig: Zeer fraai!!


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door BenQ »

Het is bij linkshandigen een enorm voordeel als ze er 2 hebben, rechtshandigen staan dan toch wel op achterstand. :lol:
Maar heel mooi gemaakt, weet niet of deze linkshandige het jou nadoet.
Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren. :o
Laatst gewijzigd door BenQ op 01 mar 2017 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door maarten »

Wow! :o Dat is wel een heel mooi viaduct aan het worden, super strak!!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1199
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door william »

:o :o :o

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Jacob
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Jacob »

Super mooi gemaakt, ziet er geweldig mooi uit. :!:


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Michiel »

Echt prachtig werk! Imposant en indrukwekkend. Chapeau! 8-) 8-) 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Norbert
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2015 18:36
Locatie: Enschede

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Norbert »

Dag Vincent,

Mooie baan, leuk verslag en interessante onderdelen!

Groeten,
Norbert


Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

Hallo Vincent,

Het spoorwegviaduct ziet er super gedetailleerd uit. En dat is knap lastig te doen bij zo'n groot ding. Ik ben ook wel benieuwd naar detailfoto's sinds de weathering met wash en dry brush :D


Plaats reactie