Kleine Dioramabaan 106x90cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Hallo,

Mijn naam is Mischa en ik heb twee zoontjes ( van 9 en 2) die helemaal gek zijn van treinen en modeltreinen. Nu zijn we een jaartje geleden verhuisd en onze nieuwe woning heeft een heel onhandige ruimte onder de trap naar zolder. Het is een soort hok waar je niets mee kunt en wat zichtbaar is als je de trap oploopt naar de eerste verdieping. Nu leek het me leuk om daar een kleine treinbaan in aan te leggen. Ik weet nog dat de kids in de Efteling niet weg te slaan zijn van het Diorama, dus het moet een leuk landschap worden, met veel rijlengte en veel verborgen spoor. Tevens wil ik 3 kleine rangeerterreintjes, zodat ik Digitaal kan rijden en af en toe van trein kan wisselen. Het worden kleine korte treintjes met max 3 wagonnetjes. Ik wil op een hoger niveau misschien ook nog een klein pendeltreintje aanleggen.

Dit is mijn baanplaan. Helaas heb ik de gratis versie van Anyrail en dus kon ik de overige rangeerterreinen niet meer aanleggen, omdat ik door de 50 stukken heen was.

Afbeelding

De bodemplaat is ook al klaar. Ik heb de rails op balsahout van 3mm gelijmd. De baan bestaat nu nog uit een stuk of 6 stukken. Dit om alles wat makkelijker te kunnen neerleggen en ik vind de railbedding van de Piccolo rails wat laag, dus vandaar de verhoging. Met ander balsahout van 12mm Heb ik de helling gesneden (3cm per 100cm) en in blokjes gezaagd. Ook deze zijn al gelijmd.

Volgende stap is de ringleiding. Zoals jullie kunnen zien heb ik al draadjes aan de rails gelijmd. Ik heb dat aan de onderkant gedaan. Met een soldeerbout kun je heel makkelijk het plastic smelten om de rails bloot te leggen. Daar zie je dus niets van straks.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door Bjor »

Mischa,

Een leuke toepassing voor een ruimte waar "je niks mee kunt" ;) . Ik begrijp dat de baan nog veel groter moet worden, maar ik kan me geen voorstelling maken van hoe je alles wat je wilt op deze oppervlakte wilt verwezenlijken. Als je je hele baan niet in Anyrail kunt tekenen, kun je eens naar SCARM kijken. http://www.scarm.info/index.php?l=nl
Een gratis programma waarmee je zonder beperkingen een baanontwerp kunt maken. Dan kun je het complete ontwerp hier posten.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Oneofmany
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 feb 2016 22:53

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door Oneofmany »

Ziet er goed uit en ook leuk als test baan btw.

Thanks Fred



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Hi Bjor,

Nee hij wordt niet veel groter. Op de Anyrail tekening zie je links nog een rangeerterrein. Dat wil ik nog twee keer splitsen, meer niet. Het idee is dat ongeveer de helft van de baan niet zichtbaar, zodat daarboven nog een terras komt met een pendelbaan. Dat is een aparte baan en die wordt gewoon analoog, aangezien ik nog een analoge transformer heb liggen en een paar analoge treintjes.

Thanks voor je tip, ik ga dat programma eens bekijken.



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Okee, de baan is gelijmd op de onderplaat. Ik heb hem expres zo schuin mogelijk gelegd, zodat je geen banen hebt die gelijk lopen met de randen. Dit om het geheel een natuurlijker effect te geven. Ook de ringleiding zit er al onder, maar de ik heb de draadjes er nog niet op gesoldeerd, omdat ik straks niet in de knoei wil komen omdat ik op bepaalde plekken geen lampjes kan plaatsen omdat daar recht onder draadjes lopen.

Afbeelding

Ik ben nu bezig om het tweede niveau (de analoge pendelbaan) te maken zodat die er bovenop geplaatst kan worden.



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Eindelijk weer een stapje verder. In Houten van het weekend een driewegwissel op de kop getikt voor het rangeerterrein. Dat ligt er nu wel, maar nog niet vast. Ik ben er nog mee aan het experimenteren.

Verder stappen gemaakt met de bovenbouw. De poten gemaakt en met deuvels vastgezet op de onderplaat. Nog wel te verwijderen, want nog niet gelijmd. Ik moet er immer nog goed bijkunnen. De bovenste plaat is multiplex en daaronder heb ik twee eikenhouten latjes geschroefd om kromtrekken te voorkomen.

Afbeelding



Oneofmany
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 feb 2016 22:53

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door Oneofmany »

Ziet er goed uit

Thanks fred


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door spoor65 »

Stevige constructie,
maar vraag mij af, als er onder nivo 2 een trein ontspoort, of stil valt, kun je er dan nog makkelijk bij?


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Ja, de achterkant is open. En de ruimte waar hij inkomt zit een luik aan de achterkant, zodat je er zo bijkunt.

Thanks voor het meedenken! Tips zijn altijd welkom



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door Nijboer »

Klinkt goed, lelijke nissen opvullen met treinen!
Dat krijg ik hier niet voor mekaar....
Ben heel benieuwd hoe dit er straks uit gaat zien.

Collin



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Ik ben inmiddels begonnen met het verweren van de rails. Ze krijgen eerst een laagje Bugman's Glow. Dat is iets te roze, maar met een roestwash eroverheen oogt het heel natuurlijk.

Afbeelding


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door 141 »

Railstaven vereven vind ik niet het mooiste klusje wat er is. Maar als het eenmaal gedaan is, dan heb je wel veel eer van je werk!

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

De rails zijn inmiddels allemaal beschilderd. Nu een nog vervelender klusje: het aanleggen van de berm. Omdat alle rails gelijmd zijn op 3mm balsahout, loopt het niet mooi schuin af. Dat ben ik nu aan het fixen. Met houtplamuur. Zoals je links en onder op de foto kunt zien ben ik hier in het begin flink mee aan het stoeien geweest. Bovenin gaat het inmiddels al een stuk netter. Ik merk dat het lekkerder werkt als ik na het spuiten van de plamuur het met een natte boetseerspatel zachtjes glad strijk.

Als dit klusje klaar is kan eindelijk beginnen met ballasten en het verweren van de rails.

Afbeelding



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Ik ben nog druk aan het ballasten, maar ik denk ik doe toch alvast weer een update. Hier een stukje rails wat zo goed als klaar is. Na het ballasten heb ik de steentjes een zwarte wash gegeven en daarna gedrybrushed met grijs, beige, lichtbeige en wit. De bielzen zijn gedrybrushed met dezelfde kleur verf als de rails.

Ik ben er nog niet, maar ik vind het best netjes worden zo.

Afbeelding



Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door Sjors77 »

Ziet er goed uit zeg! Ik ben nog niet zover maar zeker het dry brushen van de bielzen ga ik onthouden.

Groeten, Sjors



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder en ben ik opnieuw begonnen. Door verbouwing en andere verantwoordelijkheden heeft dit een behoorlijke tijd stil gelegen mag ik wel zeggen. Met name ook omdat het baanontwerp net wat te ambitieus was voor de beschikbare ruimte op de plaat. De klim was ruim boven de 3 graden en met R1 bochten liep dat gewoon niet lekker. Naar boven hadden de locs moeite met meer dan 2 wagonnetjes en naar beneden gingen ze net even te hard. Ook de wissels werkten niet naar behoren. Er was 1 korreltje ballast in de besturing van de wissel gekomen, waardoor deze regelmatig haperde. Genoeg frustratie om het een tijdje op te geven.

Nu ben ik herbegonnen. Met een wat simpeler ontwerp. Het is de bedoeling dat de baan in de loze ruimte naast het trapgat komt, dus je ziet de baan vooral als je naar boven en naar beneden loopt. Dan hoeft hij dus eigenlijk vooral rondjes te rijden. Het is helemaal donker daar, dus ik wil twee soorten verlichting aanbrengen op de baan. Eentje om dag te simuleren en eentje nacht.

Het baanplan hieronder is de eerste laag van de baan. Daarbovenop komt nog een tweede laag waar ik een pendeltrein wil laten rijden.

De helft van de baan (het achterste stuk) zal niet zichtbaar zijn.

Afbeelding



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

De baan is gestript en ik ben nu druk bezig om de rails op 1,5 balsahout te lijmen. De klim maak ik ook van balsa van 1cm dik. Ik ga uit van 2cm klim per meter. De rails is van Fleischmann. Deze keer zonder ballastbed, omdat ik dan een R3 bocht kwijt kan op een kleiner oppervlak (en vanwege de kosten)

Afbeelding

De baan komt uitaard niet zo dicht bij de rand te liggen!



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door TonN »

Ik neem voor het gemak even aan dat je analoog rijdt. Er is een gemakkelijke schakeling om treinen die naar beneden rijden wat minder spanning te geven dan dat ze omhoog krijgen. Dan hoef je niet steeds de trafo harder en zachter te zetten. Als je geïnteresseerd bent, werk ik het wel even voor je uit.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door tv_man »

Goed om te zien dat je weer opnieuw bent begonnen. Het ballastwerk van voorheen zag er heel netjes uit dus het belooft wat te worden.

En het kan inderdaad heel verstandig zijn soms om gewoon te gaan voor een eenvoudigere opzet die gewoon naar behoren werkt, er is niets vervelender dan haperende techniek. Zijn de R1 bochten nu vervangen?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

TonN schreef: 16 mar 2019 08:24 Ik neem voor het gemak even aan dat je analoog rijdt. Er is een gemakkelijke schakeling om treinen die naar beneden rijden wat minder spanning te geven dan dat ze omhoog krijgen. Dan hoef je niet steeds de trafo harder en zachter te zetten. Als je geïnteresseerd bent, werk ik het wel even voor je uit.
Nee ik rij Digitaal. Heeft op deze baan iets minder zin, maar ik heb wel een loc met licht een geluid, dus daar is het wel weer handig voor. Bedankt voor het aanbod in elk geval.



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

tv_man schreef: 16 mar 2019 09:34 Goed om te zien dat je weer opnieuw bent begonnen. Het ballastwerk van voorheen zag er heel netjes uit dus het belooft wat te worden.

En het kan inderdaad heel verstandig zijn soms om gewoon te gaan voor een eenvoudigere opzet die gewoon naar behoren werkt, er is niets vervelender dan haperende techniek. Zijn de R1 bochten nu vervangen?
Yep ik heb nu overal R3 bochten van Fleischmann N zonder ballastbed. Zeg maar die Roco rails. De bochten daarvan zijn niet helemaal vergelijkbaar met de rails met bedding. Het is een beetje tussen de R2 en R3 in qua radius.



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Best een hoop kunnen doen dit weekend. De baan ligt en ook de stroomdraden zitten aan de rails. We zijn nu proefrondjes aan het rijden. Heel soepel. Ik heb echt de ruimte genomen voor de helling. Op de hele baan is er maar een stukje van 20cm helemaal vlak.

Bij de overgang moet ik de boel nog een beetje stutten. Het houdt wel, maar voor m'n gevoel mag het nog een stukje steviger.

Afbeelding

De bodemplaat ziet er een beetje goor uit door de lijmresten van de vorige baan.



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Ben nu bezig met de berm. Ik plak dunne strookjes balsahout onder de rails. Als dat droog is snij ik die met een hobbymes zo bij dat ze bocht mooi volgen.

Afbeelding

Daarna plak ik met dat crêpepapier uit een Noch Terraform proefpakketje dunne stroken op dat balsahout. Als dat gedroogd is kan ik de berm vastplakken op de bodemplaat.

Afbeelding



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door tv_man »

Ook balsablokken bij de hogere delen van het spoor? Ziet er smal uit zo vanuit de verte. Misschien rekening houdend met bergen en dergelijke die er gaan komen de onderbouw van de bergen gebruiken als steun als het niet stabiel genoeg is. Of een vastere brugconstructie (paar blokken hout met een dwarsbalk erop) bouwen. Gaat er daar een brug komen of een tunnel?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Ik ben dat stuk daarachter aan het stutten dat werkt eigenlijk prima en is steviger dan het eruit ziet. Het hele achterste gedeelte van de baan wordt weggewerkt en zul je dus niet zien.

Afbeelding


Plaats reactie