Kleine Dioramabaan 106x90cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Druk met bermen boetseren en ballasten

Afbeelding



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Door vakantie even geen tijd gehad om aan de baan te werken. Maar nu weer vol bezig.

Ik ben niet helemaal tevreden over de ballast. Ik gebruik deze. Die is heel mooi van kleur en vorm, maar het is echt gesteente. En dus poreus.

Afbeelding

Dus de lijm trekt erin, waardoor het bijna zwart opdroogt.

Afbeelding

Ik zal dus een hoop moeten drybrushen om dit weer een beetje mooi te doen lijken.



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door erik-n-fan »

Ja, ballast is nog een heel gedoe. Ik zweer bij Woodland Scenics fine ballast light gray. Die ik lijm met WS scenic cement druppeltjes. Daarna ga ik met allerhande kleurtjes vallejo aan de slag om er viezigheid roest etc op te krijgen. Als laatste nog wat drybrush accenten. Daarmee probeer ik het natuurlijke proces dus na te bootsen met zeer fijne steentjes als basis.
Alle overige pogingen met noch en faller producten en bruin/donker gekleurde steentjes vind ik zelf niet mooi genoeg door verkeerde kleur of te groffe structuur.

Succes gewenst!
Laatst gewijzigd door erik-n-fan op 03 mei 2019 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door Bjor »

chickje schreef: 02 mei 2019 19:54Ik zal dus een hoop moeten drybrushen om dit weer een beetje mooi te doen lijken.
Je zou ook kunnen proberen om het wat op te lichten met heel licht grijze ballast voor N. Je hebt nu H0/TT ballast gebruikt (waarom eigenlijk?)
Zo te zien ligt de ballast niet tot aan de bovenrand van de bielsen, dus kun je er wat fijnkorrelige N-ballast overheen strooien zonder de bielzen te bedekken. Wel altijd eerst een proefstukje maken.
Hier vind je heel fraaie ballast: http://www.spurenwelten.de/spur-n/schotter-spur-n/#217

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door Spoor010 »

Hallo chickje,

Op internet lees je regelmatig het volgende :

Als je echte natuursteen ballast gebruikt (met name de donkere kleuren) krijg je al snel een donkere na kleuring.
Als je een lijm op latex basis gebruikt zou dat minder het geval zijn.

Veel mensen gebruiken in Duitsland een latexbindmiddel als lijm.

Ik heb dit zelf nog niet kunnen proberen. (Heb (nog) geen latexbindmiddel kunnen vinden in Nederland :? )

Maar er zijn natuurlijk ook bedrijven als Koemo Asoa Jeweha end. die zelf een lijm aanbieden. (Aan de prijs, maar ook op Latex basis)
Die geven natuurlijk niet prijs wat er in hun lijm zit.

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Bjor schreef: 03 mei 2019 07:08
chickje schreef: 02 mei 2019 19:54Ik zal dus een hoop moeten drybrushen om dit weer een beetje mooi te doen lijken.
Je zou ook kunnen proberen om het wat op te lichten met heel licht grijze ballast voor N. Je hebt nu H0/TT ballast gebruikt (waarom eigenlijk?)
Zo te zien ligt de ballast niet tot aan de bovenrand van de bielsen, dus kun je er wat fijnkorrelige N-ballast overheen strooien zonder de bielzen te bedekken. Wel altijd eerst een proefstukje maken.
Hier vind je heel fraaie ballast: http://www.spurenwelten.de/spur-n/schotter-spur-n/#217

Ben
Dat bijballasten met fijne N korrel vind ik wel een goed idee. Ik had eerst N-ballast, maar ik vond dat veel te fijn. dat spoelde ook weg als ik ging pipetteren met verdunde houtlijm. Er ligt nu genoeg dat ik dat wel aandurf


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door Spoor010 »

Hallo Chickje,

Iemand is zo aardig geweest om een latex bindmiddel in Duitsland te kopen voor mij.

(Baufan Latex-Bindemittel)

Nu heb ik dit uitgetest op ballast van Koemo.

Na het drogen is de ballast iets lichter van kleur dan als ik de verdunde houtlijm gebruik.

Ik persoonlijk vind het wel een verbetering zo met het latex bindmiddel.

met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door tv_man »

Het probleem van wegspoelende ballast is op te lossen door iets te gebruiken dat de oppervlaktespanning doorbreekt. Een heel klein beetje afwasmiddel werkt. Zelf heb ik eigenlijk meer succes gehad met alcohol. Dus eerst dat erop, daarna de verdunde houtlijm of iets dergelijks. Kan niet garanderen dat dat de beste manier is.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door FidOo »

Het wegspoelen van je ballast ligt vaak aan het feit dat je nadat je de ballast droog hebt gestrooid het daarna niet nat gemaakt heb door het te besproeien met water.
Ik gebruik hiervoor een flesje uit een set met reisverpakkingen voor je handbagage van de Hema/action. Deze vul ik met water en maak daarmee de ballast behoorlijk nat. Nadat het nat is doe ik met een pipet het mengsel houtlijm/water/druppel afwasmiddel er over druppelen. Alleen als het niet nat genoeg is geweest met sproeien merk ik dat het niet goed vloeit.
Als het echt weg spoelt doe je te veel lijm mengsel in 1 keer.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst. Ik heb echter alles behalve stilgezeten. Op een gegeven moment was ik wel klaar met het ballasten, bij-ballasten en nog meer bij-ballasten om het allemaal strak te krijgen.

Het vordert stukje bij beetje en een aantal gedeeltes zijn al klaar om te begrassen.

Afbeelding

Heb wat huisjes in elkaar gezet en ben nu druk bezig om een brug te beschilderen en te verweren. Dit is nog in progress, waarbij de eerste laag verwering is aangebracht.

Afbeelding

Onderstaande beelden vormden de inspiratie voor de kleurstellingen. (waarbij ik voor de brug voor een fellere 'Vrijheidsbeeld' groen ben gegaan omdat ik het wilde laten knallen.

Afbeelding
Afbeelding



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

De laatste keer in Houten heb ik me door Ted zo'n geluidsmodule laten aansmeren. Je kunt daar 8 knopjes op aansluiten en dan geluiden laten afspelen en zelfs lampjes laten branden of flikkeren. Ben daar nu al een paar weekjes zoet mee. Het is op zich een leuk ding, als je handig bent met computers. Zo draait de software alleen onder Windows 7 of ouder. (ook al zegt Ted op z'n site iets anders). Het is ook jammer dat de geluidsaansluitingen mono zijn. En de bijgeleverde speakers baggers (Sorry Ted!) Gelukkig heb je voor 12 euro best een aardig setje van Logitech. Maar die geeft dan weer alleen geluid aan 1 kant. Dus een 'mono to stereo' plugje moeten kopen. Maar dan is het best leuk.

Afbeelding

Deze site is overigens een aanrader: http://bbcsfx.acropolis.org.uk/ Daar heeft de BBC een hele bak met geluiden in .WAV formaat staan. Allemaal mooie geluiden, vaak ook een paar minuten lang. Alles wat je zou kunnen wensen is daar wel te vinden. Startende treinen, stoppende treinen, spoorwegovergangen, stationsgeluiden, een drukke stad, you name it! Met Tracktion (de vorige versie daarvan is gratis) Kun je zo heel eenvoudig geluiden achter en onder elkaar plakken. Op Treinpunt.nl kun je bovendien nog het Reizigers Informatie Systeem downloaden (https://www.treinpunt.nl/forum/index.ph ... ;down=4086). Zijn wel allemaal 8 bit geluiden, maar daar kun je hele ritten laten omroepen. Dus die heb ik er ook onder geplakt.

Afbeelding

De module bevat overigens 128MB geheugen en pakt alleen .WAV formaat. Aangezien hij toch alleen mono geluid geeft kun je daar uiteindelijk zo'n 25 minuten geluid op kwijt. Dus ik heb er 8x 3 minuten geluidstapijt op gezet. Best tof geworden al zeg ik het zelf.

Ik heb nog geexperimenteerd met verdere compressie door geluid het van 16 bit naar 8 bit terug te brengen, maar daar krijg je een hoop ruis voor terug, dus dat raad ik niet aan.



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door erik-n-fan »

Tof! Leuke projectjes zijn dit, en die BBC site is wel mega collectie met bruikbaar materiaal! Veel succes met het gebruik ervan.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door tv_man »

Ha, die verzameling bruikbare geluiden van de bbc kende ik nog niet, dank je wel voor de link. Geluid geeft wel net weer wat extra sfeer aan de baan. Als de geluiden kunnen worden afgespeeld d.m.v. eenvoudige drukknopjes zou het misschien ook mogelijk moeten zijn om ze af te spelen wanneer een trein langsrijdt o.i.d.? Het ziet er wel allemaal heel netjes uit, zijn benieuwd hoe het allemaal klinkt :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

tv_man schreef: 17 jul 2019 23:19 Ha, die verzameling bruikbare geluiden van de bbc kende ik nog niet, dank je wel voor de link. Geluid geeft wel net weer wat extra sfeer aan de baan. Als de geluiden kunnen worden afgespeeld d.m.v. eenvoudige drukknopjes zou het misschien ook mogelijk moeten zijn om ze af te spelen wanneer een trein langsrijdt o.i.d.? Het ziet er wel allemaal heel netjes uit, zijn benieuwd hoe het allemaal klinkt :)
Ja klopt, je kunt die contactjes ook aan de baan monteren. Werkt hetzelfde als met een electrische spoorwegovergang. Moet je dus speciale baanblokjes voor hebben.

Ben uiteindelijk wel wat teleurgesteld in het geluid. Het staat er nu in 16 Bit mono op, maar het klinkt als 64kb Mp3. Veel ruis en distortion. En dat ligt echt aan die geluidsmodule. Ik zal van het weekend kijken of ik hier iets kan posten.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door tv_man »

Jammer dat de geluidskwaliteit tegenvalt. Dat er maar 128MB op past klinkt een beetje alsof het al een aantal jaar oude techniek is want tegenwoordig zou je toch verwachten dat er een GB ofzo op een geheugenmoduletje past. Misschien dat er al een gemoderniseerdere versie is met vergelijkbare functie maar betere techniek. Dan deze module gebruiken voor geluiden waar de ruis minder opvalt.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door erik-n-fan »

Nou zoveel opslag heb je niet nodig hoor. En elke MB kost geld. Deze module beviel mij goed: https://www.avtproducts.com/c-3801521/s ... -3-x-8-mb/


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

erik-n-fan schreef: 18 jul 2019 09:30 Nou zoveel opslag heb je niet nodig hoor. En elke MB kost geld. Deze module beviel mij goed: https://www.avtproducts.com/c-3801521/s ... -3-x-8-mb/
Ik heb dus die serie 200, maar geluiden met veel white noise (achtergrondgeluid) worden zo gecomprimeerd weergegeven dat het bijna niet aan te luisteren is.


Plaats reactie