Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Plaats hier je treingerelateerde foto('s). Van vakantie tot modelbaan.
(Foto's van de EIGEN modelbaan: deze wel plaatsen in forum 'Mijn N-baan'!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Robert_N-Nm »

En aangezien we al vrolijk de nacht door de eerste dag van 2020 hebben bereikt gaan we hier verder met de aanwinsten. Uiteraard mogen de aanwinsten die op de valreep zijn gekocht hier nog een plaatsje vinden :mrgreen: ;)

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Merijn »

Dan trap ik hem maar af! :mrgreen:

Sinds 2 januari ben ik trotse eigenaar van een Piko Hondekop. Mijn eerste treinstel en wát een beauty! Geweldig mooi model.
Daarnaast ter vervanging van mijn Minitrix wagens deze Fleischmann-set kalkwagens aangschaft. Ook erg blij mee! Passen mooi bij hun 4 roodbruine broertjes die ik al had. Leuk start van 2020 :D :D :D

Groet, Merijn




Afbeelding


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 647
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Merijn voor de aftrap. Mooie aanwinsten!

Zelf ook zojuist een goed begin van het jaar gehad met een 4-tal nieuwe aanwinsten:
2 mooie aanwinsten bij Rob Bisschop vandaan: een energie wagen, welke ik aan mijn plan E - diesel combinatie kan hangen, en een sproeiwagen, welke in de toekomst met de Sik (die staat nog in de bestelling) het onkruid op de baan moet onderhouden :lol:

Naast het NS gebeuren ook een museumlok aan de collectie toegevoegd: de Minitrix Rheingold express wagons met de bijbehorende DRG stoomlok erbij, een schitterende 18.5 met geluid. Kan niet wachten hem op de baan te zetten over een weekje! Voor de lok had ik niet het geduld om te wachten tot minitrix het eens naar de nederlandse handelaren ging sturen, dus deze kwam bij DM toys vandaan.

groetjes,
Sander
Bijlagen
DRG 18.5 (ex S3/6) stoomlok
DRG 18.5 (ex S3/6) stoomlok
Minitrix DRG 18.5.jpg (122.35 KiB) 9438 keer bekeken
Minitrix Rheingold wagons
Minitrix Rheingold wagons
Minitrix Rheingold.jpg (111.88 KiB) 9438 keer bekeken
NS wagons van Bisschop Modelbouw
NS wagons van Bisschop Modelbouw
Bisschop wagons 2020.jpg (109.56 KiB) 9438 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

thevandijks
Berichten: 427
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door thevandijks »

Mooi zo'n energiewagen, zit ik ook over te denken, alleen als je hem echt wil gebruiken in een klompentrein moet zo'n trein als een trekduwcombinatie rijden, en dat gaat niet goed met mijn twee 2400. Er moet eigenlijk een dummy 2400 komen zonder motor. Of een analoge 2400 kopen en motor uithalen?

Groet Hans


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door WilcoV »

thevandijks schreef: 05 jan 2020 12:36 Mooi zo'n energiewagen, zit ik ook over te denken, alleen als je hem echt wil gebruiken in een klompentrein moet zo'n trein als een trekduwcombinatie rijden, en dat gaat niet goed met mijn twee 2400. Er moet eigenlijk een dummy 2400 komen zonder motor. Of een analoge 2400 kopen en motor uithalen?
Groet Hans
Dat is nu het mooie van de modelbouwwereld, jij bent zelf degene die beslist wat wel en niet kan op je eigen modelbaan. Hoewel het eigenlijk met twee 2200'en zou moeten rijden (en niet 2400) zou ik hem in jou geval gewoon met één 2400 laten rijden als jij dat leuk vind.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

thevandijks
Berichten: 427
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door thevandijks »

Ja dat is waar leuk dat je kan doen wat je wilt, maar ik wil mijn stammen toch zoveel mogelijk origineel hebben.

Groet Hans



TonN
Berichten: 407
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door TonN »

Let erop dat je dan ook nog een plan E AB rijtuig nodig hebt. :) Wellicht kan je eens op marktplaats of hier op het forum zoeken naar een 2200 met defecte motor.


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 647
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Sibbesuisje »

Hans, ik rij mijn plan E rijtuigen in combinatie met een DB BR216. Deze combinatie heeft in begin jaren tachtig zo rondgereden. Niet alleen heb ik altijd een zwak gehad voor die lok, maar op die manier heb je ook geen klompen trein nodig om het verleden waarheidsgetrouw na te bootsen!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Raymond »

Hallo,

Afgelopen vrijdag deze mooie rongenwagen met rails van Fleischmann gehad voor me verjaardag 😊
20200103_204416-640x480.jpg
20200103_204416-640x480.jpg (51.84 KiB) 9324 keer bekeken
Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Merijn »

Sibbesuisje schreef: 05 jan 2020 12:29 Bedankt Merijn voor de aftrap. Mooie aanwinsten!

Zelf ook zojuist een goed begin van het jaar gehad met een 4-tal nieuwe aanwinsten:
2 mooie aanwinsten bij Rob Bisschop vandaan: een energie wagen, welke ik aan mijn plan E - diesel combinatie kan hangen, en een sproeiwagen, welke in de toekomst met de Sik (die staat nog in de bestelling) het onkruid op de baan moet onderhouden :lol:

Naast het NS gebeuren ook een museumlok aan de collectie toegevoegd: de Minitrix Rheingold express wagons met de bijbehorende DRG stoomlok erbij, een schitterende 18.5 met geluid. Kan niet wachten hem op de baan te zetten over een weekje! Voor de lok had ik niet het geduld om te wachten tot minitrix het eens naar de nederlandse handelaren ging sturen, dus deze kwam bij DM toys vandaan.

groetjes,
Sander
Dank! En jij hebt er ook mooie aanwinsten bij zo te zien! Mooie Rheingoldset en die energiewagen ziet er ook goed uit.

@thevandijks ik heb mijn twee Piko 2200-tjes vaak in dubbeltractie rijden of in trek/duw-combi met Plan E’s ertussen, eigenlijk nooit problemen mee. Ik rij analoog en ga er van uit dat omdat het technisch identieke locs zijn ze ook even hard rijden als ik de trafo open draai. Misschien heb je wat aan deze info? Zie filmpje ter illustratie:

https://youtu.be/k7JaSWHu1Nk


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Raymond »

Leuk filmpje Merijn👍

Groet,
Raymond



thevandijks
Berichten: 427
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door thevandijks »

Dank je ik ga het nog eens proberen, ik bezit wel twee 2200 en rij wel digitaal. Ziet er mooi uit op je filmpje!

Groet Hans


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Merijn »

Dank! Dit was technisch wel een heel erg peppie-en-kokkiebaantje: hondebot diagonaal door de woonkamer (je bent een ‘tapijtrijder’ of niet, laminaatrijder eigenlijk) en beide treinen op één trafo. Maar wel max. rijlengte (bijna 5m) en lekker rijden met het spul.

Hans, het moet ook vast lukken, digitaal rijdend en of het nou 2200-en of 2400-en zijn. Er is vast iemand op het forum die je daarmee zou moeten kunnen helpen.

Maar ik hou op, ik drijf te ver af van het onderwerp :mrgreen:


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door WilcoV »

Foei Merijn, een 1200 in NS tijd rijden met de voorste stroomafnemer op. Achterste defect? :lol: :lol:
Maar ziet er leuk uit zo.
Hans ik snap dat wel hoor. Hoewel ik niet let op Tijdperk stel ik mijn treinsamenstellingen ook samen op basis van de werkelijkheid.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Merijn »

WilcoV schreef: 06 jan 2020 08:39 Foei Merijn, een 1200 in NS tijd rijden met de voorste stroomafnemer op. Achterste defect? :lol: :lol:
Maar ziet er leuk uit zo.
Hans ik snap dat wel hoor. Hoewel ik niet let op Tijdperk stel ik mijn treinsamenstellingen ook samen op basis van de werkelijkheid.
Haha! Kijk, daar heb je NS-mensen voor nodig voor dat soort info. Ik dacht eigenlijk dat de voorste stroomafnemer alleen werd gebruikt als er bijv. wagens of lading direct achter de loc zat die niet tegen de vonken van de bovenleiding zou kunnen.

Enniehoe, ik ben ook voorstander van rijden met realistische treinsamenstellingen al zal het bij mij wel moeten passen binnen wat er redelijkerwijs te koop is/beschikbaar is. Zelfbouw zit er voorlopig niet in en de kleine series zijn vaak te kostbaar vrees ik.


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door WilcoV »

Tegenwoordig zijn er bij de diverse vervoerders allerlei eigen regels over welke stroomafnemer op moet staan.
Bij NS was het standaard voorschrijft rijden met achterste stroomafnemer op. Bij voorste stroomafnemer op (bijvoorbeeld defecte achterste stroomafnemer) alleen bij defecte achterste stroomafnemer. In principe geldt bij NS nog steeds hetzelfde voor locomotieven met één voedingsspanning (bij meerspanningslocs kan een andere regel gelden). Een 1700 voor de IC Amsterdam Berlijn dus normaliter rijden met achterste stroomafnemer op. Een DDZ (hoewel het een treinstel lijkt is het eigenlijk een loc met rijtuigen waarbij het motorrijtuig de functie van de loc heeft overgenomen) ook rijden met achterste stroomafnemer op.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Valéry
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Arnhem

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Valéry »

Nu maakt Wilco het wat moeilijk. Op de DDZ-motorrijtuigen mDDM zijn twee eenbeen-stroomafnemers aan het uiteinde bij de rijtuigovergang spiegelbeeldig gemonteerd, met de gewrichten uit elkaar wijzend. Het zijn dus allebei «achterste» stroomafnemers. Gaat nu ook volgens de regel steeds de achterste in de rijrichting tegen de draad? Dat zou betekenen dat ze steeds «happend» tegen de rijwind in staan. Dat was ook zo bij de ex-Britse locs serie 1500, bij de 1002, de 1008 en de 1307, evenals bij de Duitse 103. Bij de 1600/1700/1800 staat de achterste stroomafnemer juist met de punt in de wind, net als bij de Duitse 101.
Veel schijnt het niet uit te maken, want de laatste hondekopviertjes van plan P hadden ook eenbeenstroomafnemers waarvan gewoonlijk steeds de buitenste op stonden. De SNCF-locs BB 15000 hebben maar één eenbeenpantograaf; de tweesysteemlocs BB 25200 en 22200 hebben voor elk stroomsysteem één pantograaf die dus niet kan worden gekozen naar rijrichting. Bij de ÖBB 1042 waarvan de schaarstroomafnemers zijn vervangen door eenbenige komen beide montagewijzen voor; daar staat toch steeds de achterste in de rijrichting op. Bij de ICE en de TGV schijnt het ook niet uit te maken.
Is over de diepere redenen van die plaatsing nog iets meer te zeggen? Heeft Wilco bij het rijden gedragsverschillen gemerkt?
Groeten van


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Rick »

Je maakt het zelf juist moeilijk; de in rijrichting achterste stroomafnemer staat op, alleen zijn ze bij een mDDM direct naast elkaar geplaatst. Over het opzetten van stroomafnemers kan nog meer worden verteld, maar dat valt buiten dit onderwerp. ;)
thevandijks schreef: 05 jan 2020 22:37 Dank je ik ga het nog eens proberen, ik bezit wel twee 2200 en rij wel digitaal. Ziet er mooi uit op je filmpje!

Groet Hans
Ik rijd af en toe met een vierspan 2200 of Klompentrein en heb daar geen problemen mee. Soms hebben de Piko locs even een rondje nodig om warm te rijden maar daarna rijden ze netjes.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door WilcoV »

Ja dat klopt inderdaad en het heeft niets te maken met de stand van de stroomafnemer maar met rijwind versus hoogtepositie. De een bij DDZ staat ook iets hoger dan de andere. De achterste stroomafnemer is voor de machinist altijd de achterste in relatie tot de rijrichting van dat moment.
Bij de DDZ staat gezien vanuit de rijrichting ALTIJD de achterste stroomafnemer op tijdens het rijden (en ik moet het weten anders heb ik een probleem op mijn werk). Bij stilstand komt na enige tijd automatisch de voorste stroomafnemer op. Deze gaat ook weer automatisch omlaag boven de 5 km/u. Altijd de achterste omdat bij een DDZ (nogmaals het is eigenlijk een locomotief met rijtuigen) de machinist de betreffende stroomafnemer opzet.
Dit in tegenstelling tot treinstellen waarbij technisch bepaald is welke stroomafnemer op staat of op komt. Bij treinstellen maakt het door de locatie van de stroomafnemers inderdaad niet uit welke op staat. Vaak standaard stroomafnemer 1 en als deze defect is stroomafnemer 2, maar dat is geen regel van meden en perzen.
Ik kan geen verschillen merken omdat wij simpelweg voorschriftelijk bij NSR met locomotieven (die we niet meer zoveel rijden nu DDAR er uit is) en DDZ niet met de voorste stroomafnemer op mogen rijden tenzij de achterste defect is en dan gaat de trein er snel uit de dienst.
Heel secuur gesteld maakt het bij Goederentreinen niet zo veel uit. Bij defecte achterste stroomafnemer (bij NS althans) moesten wij altijd de snelheid naar 100 km/u terugschroeven (gold bij alle elocs van NS vroeger, ja ik heb ze, behalve de 1000 en 1500 nog allen gereden) een snelheid die we met goederen toch nooit reden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Riem »

Nog een kleine aanvulling. Bij DDZ zit er geen beperking op de snelheid bij gebruik van de voorste stroomafnemer, maar je doet het dus alleen als de achterste defect is. Bij een 1700 zit er wel de beperking van 100 km/h ivm het ontwerp van de pantograaf. Maar zo zijn er meer bijzonderheden. De traxx gebruikt de buitenste panto's, en de loc die de treinleiding voet zet bij stilstand de 2de DC op. Maar gebruikt ook de binnenste soms als er storing is aan de loc (meestal wil/doet deze loc dan ook geen treinleiding meer voeden), de loc kiest namelijk zelf de stroomafnemer. Onder AC mag gereden worden met 160 km/h, maar met de smallere belgische stroomafnemer mogen we in NL maar 1x rijden met max 100 km/h om van de baan af te komen. Thalys gebruikt onder DC beide stroomafnemers DC, maar onder AC de achterste. Bij gekoppeld rijden is dit ook zo, alleen als van het achterste stel de voorste op staat zit er ook een snelheidsbeperking aanvast ivm het effect op de bovenleiding bij hoge snelheid.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Hoontje »

Mijn nieuwe aanwinsten in dit vers begonnen jaar zijn de 2 wagonnetjes van mijn "2020 spaarproject". Ik heb als goede voornemen niet meer alles te kopen wat los en vast zit, maar eerst wat treinen compleet te maken. Dankzij de vele nieuwe technieken en het wereldwijd zaken kunnen kopen met o.a. Ebay, lukt het steeds sneller en beter om complete treinen 'naar werkelijkheid' samen te stellen. Natuurlijk met soms de nodige concessies.
Ik spaar dit jaar voor een complete 'vakantietrein'. Welke precies weet ik nog niet, ik vind er 2 heel leuk namelijk. Dus misschien doe ik ze wel allebei...

De eerste wagonnetjes zijn binnen:

Afbeelding

Afbeelding

Een ROCO van de 'Trans Europ Night' express (2 zijdes verschillen van elkaar, dus op de foto). Het ACME rijtuig wat de N-spoorstore.nl heeft ontwikkeld komt er natuurlijk ook nog bij, maar die is een beetje duurder en daar moet ik nog wat voor sparen ;)

Afbeelding

Het bekende Couchette rijtuig, echter niet van Minitrix, deze is van Arnold. Licht beschadigd tijdens transport vanuit Frankrijk. Toen ik dat melde op Ebay, kreeg ik prompt €10,- teruggestort met excuses. Da's pas service of niet?!

ik ben er blij mee. Het is een extra motivatie zo'n trein, om de grote baan weer aan te gaan zwengelen... Want stilstand is achteruitgang ofzoiets, dus ze zullen moeten rijden!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Merijn »

Mooie rijtuigen Hoontje! En ja, ik ben ook van mening dat het spul af en toe moet rijden als is het maar op een ovaaltje op de keukentafel :mrgreen:

Als deze aankopen je inspireren om je grote baan weer eens af te stoffen dan kijken wij graag mee op het forum hier :D


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 647
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Sibbesuisje »

Vandaag in Rijswijk geweest op de modelspoordagen. Het was erg druk, dus dat is een goed teken dat de hobby leeft.
En tja, uiteindelijk toch nog wat erbij gehaald :lol:

Een DRG BR38 (ex P8), dit jaar door fleischmann uitgebracht, en nog een NS wagonnetje.
Bijlagen
2020-01-11_16.48.08.jpg
2020-01-11_16.48.08.jpg (123.44 KiB) 9644 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door Raymond »

Hallo,

Gisteren deze 2 rongenwagens van Fleisschmann met (echt) houtbelading gekocht😊
20200112_122904-800x600.jpg
20200112_122904-800x600.jpg (95.76 KiB) 9570 keer bekeken
Groet,
Raymond
Bijlagen
20200112_122904-800x600.jpg
20200112_122904-800x600.jpg (95.76 KiB) 9570 keer bekeken
20200112_122904-800x600.jpg
20200112_122904-800x600.jpg (95.76 KiB) 9570 keer bekeken


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020

Bericht door BenQ »

Heb je 3x dezelfde foto geplaatst?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gesloten