Mijn nieuwe aanwinsten 2020
-
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Dank je ik ga het nog eens proberen, ik bezit wel twee 2200 en rij wel digitaal. Ziet er mooi uit op je filmpje!
Groet Hans
Groet Hans
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Dank! Dit was technisch wel een heel erg peppie-en-kokkiebaantje: hondebot diagonaal door de woonkamer (je bent een ‘tapijtrijder’ of niet, laminaatrijder eigenlijk) en beide treinen op één trafo. Maar wel max. rijlengte (bijna 5m) en lekker rijden met het spul.
Hans, het moet ook vast lukken, digitaal rijdend en of het nou 2200-en of 2400-en zijn. Er is vast iemand op het forum die je daarmee zou moeten kunnen helpen.
Maar ik hou op, ik drijf te ver af van het onderwerp
Hans, het moet ook vast lukken, digitaal rijdend en of het nou 2200-en of 2400-en zijn. Er is vast iemand op het forum die je daarmee zou moeten kunnen helpen.
Maar ik hou op, ik drijf te ver af van het onderwerp
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Foei Merijn, een 1200 in NS tijd rijden met de voorste stroomafnemer op. Achterste defect?
Maar ziet er leuk uit zo.
Hans ik snap dat wel hoor. Hoewel ik niet let op Tijdperk stel ik mijn treinsamenstellingen ook samen op basis van de werkelijkheid.
Maar ziet er leuk uit zo.
Hans ik snap dat wel hoor. Hoewel ik niet let op Tijdperk stel ik mijn treinsamenstellingen ook samen op basis van de werkelijkheid.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Haha! Kijk, daar heb je NS-mensen voor nodig voor dat soort info. Ik dacht eigenlijk dat de voorste stroomafnemer alleen werd gebruikt als er bijv. wagens of lading direct achter de loc zat die niet tegen de vonken van de bovenleiding zou kunnen.
Enniehoe, ik ben ook voorstander van rijden met realistische treinsamenstellingen al zal het bij mij wel moeten passen binnen wat er redelijkerwijs te koop is/beschikbaar is. Zelfbouw zit er voorlopig niet in en de kleine series zijn vaak te kostbaar vrees ik.
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Tegenwoordig zijn er bij de diverse vervoerders allerlei eigen regels over welke stroomafnemer op moet staan.
Bij NS was het standaard voorschrijft rijden met achterste stroomafnemer op. Bij voorste stroomafnemer op (bijvoorbeeld defecte achterste stroomafnemer) alleen bij defecte achterste stroomafnemer. In principe geldt bij NS nog steeds hetzelfde voor locomotieven met één voedingsspanning (bij meerspanningslocs kan een andere regel gelden). Een 1700 voor de IC Amsterdam Berlijn dus normaliter rijden met achterste stroomafnemer op. Een DDZ (hoewel het een treinstel lijkt is het eigenlijk een loc met rijtuigen waarbij het motorrijtuig de functie van de loc heeft overgenomen) ook rijden met achterste stroomafnemer op.
Bij NS was het standaard voorschrijft rijden met achterste stroomafnemer op. Bij voorste stroomafnemer op (bijvoorbeeld defecte achterste stroomafnemer) alleen bij defecte achterste stroomafnemer. In principe geldt bij NS nog steeds hetzelfde voor locomotieven met één voedingsspanning (bij meerspanningslocs kan een andere regel gelden). Een 1700 voor de IC Amsterdam Berlijn dus normaliter rijden met achterste stroomafnemer op. Een DDZ (hoewel het een treinstel lijkt is het eigenlijk een loc met rijtuigen waarbij het motorrijtuig de functie van de loc heeft overgenomen) ook rijden met achterste stroomafnemer op.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Nu maakt Wilco het wat moeilijk. Op de DDZ-motorrijtuigen mDDM zijn twee eenbeen-stroomafnemers aan het uiteinde bij de rijtuigovergang spiegelbeeldig gemonteerd, met de gewrichten uit elkaar wijzend. Het zijn dus allebei «achterste» stroomafnemers. Gaat nu ook volgens de regel steeds de achterste in de rijrichting tegen de draad? Dat zou betekenen dat ze steeds «happend» tegen de rijwind in staan. Dat was ook zo bij de ex-Britse locs serie 1500, bij de 1002, de 1008 en de 1307, evenals bij de Duitse 103. Bij de 1600/1700/1800 staat de achterste stroomafnemer juist met de punt in de wind, net als bij de Duitse 101.
Veel schijnt het niet uit te maken, want de laatste hondekopviertjes van plan P hadden ook eenbeenstroomafnemers waarvan gewoonlijk steeds de buitenste op stonden. De SNCF-locs BB 15000 hebben maar één eenbeenpantograaf; de tweesysteemlocs BB 25200 en 22200 hebben voor elk stroomsysteem één pantograaf die dus niet kan worden gekozen naar rijrichting. Bij de ÖBB 1042 waarvan de schaarstroomafnemers zijn vervangen door eenbenige komen beide montagewijzen voor; daar staat toch steeds de achterste in de rijrichting op. Bij de ICE en de TGV schijnt het ook niet uit te maken.
Is over de diepere redenen van die plaatsing nog iets meer te zeggen? Heeft Wilco bij het rijden gedragsverschillen gemerkt?
Groeten van
Veel schijnt het niet uit te maken, want de laatste hondekopviertjes van plan P hadden ook eenbeenstroomafnemers waarvan gewoonlijk steeds de buitenste op stonden. De SNCF-locs BB 15000 hebben maar één eenbeenpantograaf; de tweesysteemlocs BB 25200 en 22200 hebben voor elk stroomsysteem één pantograaf die dus niet kan worden gekozen naar rijrichting. Bij de ÖBB 1042 waarvan de schaarstroomafnemers zijn vervangen door eenbenige komen beide montagewijzen voor; daar staat toch steeds de achterste in de rijrichting op. Bij de ICE en de TGV schijnt het ook niet uit te maken.
Is over de diepere redenen van die plaatsing nog iets meer te zeggen? Heeft Wilco bij het rijden gedragsverschillen gemerkt?
Groeten van
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Je maakt het zelf juist moeilijk; de in rijrichting achterste stroomafnemer staat op, alleen zijn ze bij een mDDM direct naast elkaar geplaatst. Over het opzetten van stroomafnemers kan nog meer worden verteld, maar dat valt buiten dit onderwerp.
Ik rijd af en toe met een vierspan 2200 of Klompentrein en heb daar geen problemen mee. Soms hebben de Piko locs even een rondje nodig om warm te rijden maar daarna rijden ze netjes.thevandijks schreef: ↑05 jan 2020 22:37 Dank je ik ga het nog eens proberen, ik bezit wel twee 2200 en rij wel digitaal. Ziet er mooi uit op je filmpje!
Groet Hans
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Ja dat klopt inderdaad en het heeft niets te maken met de stand van de stroomafnemer maar met rijwind versus hoogtepositie. De een bij DDZ staat ook iets hoger dan de andere. De achterste stroomafnemer is voor de machinist altijd de achterste in relatie tot de rijrichting van dat moment.
Bij de DDZ staat gezien vanuit de rijrichting ALTIJD de achterste stroomafnemer op tijdens het rijden (en ik moet het weten anders heb ik een probleem op mijn werk). Bij stilstand komt na enige tijd automatisch de voorste stroomafnemer op. Deze gaat ook weer automatisch omlaag boven de 5 km/u. Altijd de achterste omdat bij een DDZ (nogmaals het is eigenlijk een locomotief met rijtuigen) de machinist de betreffende stroomafnemer opzet.
Dit in tegenstelling tot treinstellen waarbij technisch bepaald is welke stroomafnemer op staat of op komt. Bij treinstellen maakt het door de locatie van de stroomafnemers inderdaad niet uit welke op staat. Vaak standaard stroomafnemer 1 en als deze defect is stroomafnemer 2, maar dat is geen regel van meden en perzen.
Ik kan geen verschillen merken omdat wij simpelweg voorschriftelijk bij NSR met locomotieven (die we niet meer zoveel rijden nu DDAR er uit is) en DDZ niet met de voorste stroomafnemer op mogen rijden tenzij de achterste defect is en dan gaat de trein er snel uit de dienst.
Heel secuur gesteld maakt het bij Goederentreinen niet zo veel uit. Bij defecte achterste stroomafnemer (bij NS althans) moesten wij altijd de snelheid naar 100 km/u terugschroeven (gold bij alle elocs van NS vroeger, ja ik heb ze, behalve de 1000 en 1500 nog allen gereden) een snelheid die we met goederen toch nooit reden.
Bij de DDZ staat gezien vanuit de rijrichting ALTIJD de achterste stroomafnemer op tijdens het rijden (en ik moet het weten anders heb ik een probleem op mijn werk). Bij stilstand komt na enige tijd automatisch de voorste stroomafnemer op. Deze gaat ook weer automatisch omlaag boven de 5 km/u. Altijd de achterste omdat bij een DDZ (nogmaals het is eigenlijk een locomotief met rijtuigen) de machinist de betreffende stroomafnemer opzet.
Dit in tegenstelling tot treinstellen waarbij technisch bepaald is welke stroomafnemer op staat of op komt. Bij treinstellen maakt het door de locatie van de stroomafnemers inderdaad niet uit welke op staat. Vaak standaard stroomafnemer 1 en als deze defect is stroomafnemer 2, maar dat is geen regel van meden en perzen.
Ik kan geen verschillen merken omdat wij simpelweg voorschriftelijk bij NSR met locomotieven (die we niet meer zoveel rijden nu DDAR er uit is) en DDZ niet met de voorste stroomafnemer op mogen rijden tenzij de achterste defect is en dan gaat de trein er snel uit de dienst.
Heel secuur gesteld maakt het bij Goederentreinen niet zo veel uit. Bij defecte achterste stroomafnemer (bij NS althans) moesten wij altijd de snelheid naar 100 km/u terugschroeven (gold bij alle elocs van NS vroeger, ja ik heb ze, behalve de 1000 en 1500 nog allen gereden) een snelheid die we met goederen toch nooit reden.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Nog een kleine aanvulling. Bij DDZ zit er geen beperking op de snelheid bij gebruik van de voorste stroomafnemer, maar je doet het dus alleen als de achterste defect is. Bij een 1700 zit er wel de beperking van 100 km/h ivm het ontwerp van de pantograaf. Maar zo zijn er meer bijzonderheden. De traxx gebruikt de buitenste panto's, en de loc die de treinleiding voet zet bij stilstand de 2de DC op. Maar gebruikt ook de binnenste soms als er storing is aan de loc (meestal wil/doet deze loc dan ook geen treinleiding meer voeden), de loc kiest namelijk zelf de stroomafnemer. Onder AC mag gereden worden met 160 km/h, maar met de smallere belgische stroomafnemer mogen we in NL maar 1x rijden met max 100 km/h om van de baan af te komen. Thalys gebruikt onder DC beide stroomafnemers DC, maar onder AC de achterste. Bij gekoppeld rijden is dit ook zo, alleen als van het achterste stel de voorste op staat zit er ook een snelheidsbeperking aanvast ivm het effect op de bovenleiding bij hoge snelheid.
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Mijn nieuwe aanwinsten in dit vers begonnen jaar zijn de 2 wagonnetjes van mijn "2020 spaarproject". Ik heb als goede voornemen niet meer alles te kopen wat los en vast zit, maar eerst wat treinen compleet te maken. Dankzij de vele nieuwe technieken en het wereldwijd zaken kunnen kopen met o.a. Ebay, lukt het steeds sneller en beter om complete treinen 'naar werkelijkheid' samen te stellen. Natuurlijk met soms de nodige concessies.
Ik spaar dit jaar voor een complete 'vakantietrein'. Welke precies weet ik nog niet, ik vind er 2 heel leuk namelijk. Dus misschien doe ik ze wel allebei...
De eerste wagonnetjes zijn binnen:
Een ROCO van de 'Trans Europ Night' express (2 zijdes verschillen van elkaar, dus op de foto). Het ACME rijtuig wat de N-spoorstore.nl heeft ontwikkeld komt er natuurlijk ook nog bij, maar die is een beetje duurder en daar moet ik nog wat voor sparen
Het bekende Couchette rijtuig, echter niet van Minitrix, deze is van Arnold. Licht beschadigd tijdens transport vanuit Frankrijk. Toen ik dat melde op Ebay, kreeg ik prompt €10,- teruggestort met excuses. Da's pas service of niet?!
ik ben er blij mee. Het is een extra motivatie zo'n trein, om de grote baan weer aan te gaan zwengelen... Want stilstand is achteruitgang ofzoiets, dus ze zullen moeten rijden!
Groetjes,
Hoontje
Ik spaar dit jaar voor een complete 'vakantietrein'. Welke precies weet ik nog niet, ik vind er 2 heel leuk namelijk. Dus misschien doe ik ze wel allebei...
De eerste wagonnetjes zijn binnen:
Een ROCO van de 'Trans Europ Night' express (2 zijdes verschillen van elkaar, dus op de foto). Het ACME rijtuig wat de N-spoorstore.nl heeft ontwikkeld komt er natuurlijk ook nog bij, maar die is een beetje duurder en daar moet ik nog wat voor sparen
Het bekende Couchette rijtuig, echter niet van Minitrix, deze is van Arnold. Licht beschadigd tijdens transport vanuit Frankrijk. Toen ik dat melde op Ebay, kreeg ik prompt €10,- teruggestort met excuses. Da's pas service of niet?!
ik ben er blij mee. Het is een extra motivatie zo'n trein, om de grote baan weer aan te gaan zwengelen... Want stilstand is achteruitgang ofzoiets, dus ze zullen moeten rijden!
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Mooie rijtuigen Hoontje! En ja, ik ben ook van mening dat het spul af en toe moet rijden als is het maar op een ovaaltje op de keukentafel
Als deze aankopen je inspireren om je grote baan weer eens af te stoffen dan kijken wij graag mee op het forum hier
Als deze aankopen je inspireren om je grote baan weer eens af te stoffen dan kijken wij graag mee op het forum hier
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Vandaag in Rijswijk geweest op de modelspoordagen. Het was erg druk, dus dat is een goed teken dat de hobby leeft.
En tja, uiteindelijk toch nog wat erbij gehaald
Een DRG BR38 (ex P8), dit jaar door fleischmann uitgebracht, en nog een NS wagonnetje.
En tja, uiteindelijk toch nog wat erbij gehaald
Een DRG BR38 (ex P8), dit jaar door fleischmann uitgebracht, en nog een NS wagonnetje.
- Bijlagen
-
- 2020-01-11_16.48.08.jpg (123.44 KiB) 9795 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Hallo,
Gisteren deze 2 rongenwagens van Fleisschmann met (echt) houtbelading gekocht Groet,
Raymond
Gisteren deze 2 rongenwagens van Fleisschmann met (echt) houtbelading gekocht Groet,
Raymond
- Bijlagen
-
- 20200112_122904-800x600.jpg (95.76 KiB) 9721 keer bekeken
-
- 20200112_122904-800x600.jpg (95.76 KiB) 9721 keer bekeken
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Nee?
Maar zie het nu ook....geen idee hoe dat kan?
Kan ze ook niet weghalen in bewerken....
Groet,
Raymond
Maar zie het nu ook....geen idee hoe dat kan?
Kan ze ook niet weghalen in bewerken....
Groet,
Raymond
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Ik vond dat ik na 40 jaar mijzelf wel eens mocht trakteren op een mooi nieuw soldeerstation
- Bijlagen
-
- jbc-bt-2bwa-soldering-station.jpg (39.89 KiB) 4682 keer bekeken
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Gisteren gezellig met m'n ega naar Houten geweest en bij onze forum sponsor 'klevende vingers' gehad. Ook al stond hij pas voor het voorjaar op de planning, nu al meegenomen; het MU rijtuig van de slaap/vakantietreinen richting het zuiden. Het is echt een héél gedetailleerd model! R2 pakt hij helaas niet, dus rijden over de baan is nog wel een dingentje, maar voor de grote baan staan nog wat verbouwingen gepland. Dan moet dat vanzelf opgelost worden! Ik ben er erg blij mee. M'n vakantietrein telt inmiddels dus alweer 3 rijtuigen...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Hierbij mijn eerste 2020 aanwinst, de Euro Cargo Rail BR 186 van Arnold.
Wat een prachtlok is dit met super rij-eigenschappen.
Ik mis alleen nog het mooie geluid dat deze lok in het echt maakt
Wat een prachtlok is dit met super rij-eigenschappen.
Ik mis alleen nog het mooie geluid dat deze lok in het echt maakt
Hallo, een Franse N-spoorder hiero met een Franse baan in aanbouw.
Mvg ;)
Mvg ;)
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Afgelopen week wat nieuwe spulletjes binnengekregen:
Nog nooit een lasercut bouwpakket gebouwd, dacht dat het eens onderhand tijd was om me daaraan te wagen.
En kon het niet laten om een paar Plan E'tjes op de kop te tikken. Moet nog een Minitrix 1127 vinden om precies het treintje te bouwen zoals die in de startset zat waar mijn modelspoorhobby mee begon. Het viel me trouwens op dat de klasseaanduidingen op deze rijtuigen ontbreken, is dat standaard op deze modellen van Minitrix of ontbraken ze op de Plan E's met reclamebanen? (moet eens op zoek naar foto's van hoe ze er in het echt uitzagen)
Nog nooit een lasercut bouwpakket gebouwd, dacht dat het eens onderhand tijd was om me daaraan te wagen.
En kon het niet laten om een paar Plan E'tjes op de kop te tikken. Moet nog een Minitrix 1127 vinden om precies het treintje te bouwen zoals die in de startset zat waar mijn modelspoorhobby mee begon. Het viel me trouwens op dat de klasseaanduidingen op deze rijtuigen ontbreken, is dat standaard op deze modellen van Minitrix of ontbraken ze op de Plan E's met reclamebanen? (moet eens op zoek naar foto's van hoe ze er in het echt uitzagen)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
(Plaatje van digikeijs zelf)
2x deze servo decoder, inclusief de servo's. Eens kijken of het mij gaat lukken..
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Moet lukken Wouter, het is mij ook gelukt en dat zegt al heel wat
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Vorige week binnengekomen, een Lint van Liliput. Met een D&H Next18 decoder erin rijdt hij prima. Leuk karretje.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2020
Een aanwinst met een verhaal:
Zo'n 10 jaar geleden, toen ik nog met m'n Brussel-Noord project bezig was, zag ik toevallig een merkwaardige foto van een locomotief aan het perron, vertrekkensklaar met een express-sleep aan de haak. Het was een locomotief dat ik niet kon thuisbrengen, met vreemde zilveren ringen op de rookkastdeur. Deze locomotief midden in Brussel? Hoe, wat?... De oorspronkelijke foto vind ik niet meer terug, maar ze is op mijn netvlies gegrift.
Veel later, toen ik zocht naar kandidaat Belgische locomotieven, noteerde ik ook de Beierse S 3/5. Bleek dat deze ook in N beschikbaar was, en dat deze als oorlogsschademateriaal aan België werd geschonken. Perfect voor mijn baan dus. Groot was mijn verrassing toen ik na opzoeken de snuit van deze locomotief zag: DE ZILVEREN RINGEN!
Vele jaren heb ik gejaagd op een betaalbare occasie van dit Minitrix model, maar deze bleek zeldzaam en zeer gegeerd. Prijzen gaan steeds ver boven de 100, tot 200+ euro voor een 2de-hands exemplaar. Vorige week heb ik dan toch de knoop doorgehakt, en er ook eentje aangeschaft. Duur, maar een mens kan toch niet altijd neen blijven zeggen... niet?
En dus heb ik er een Belg bij: de S 3/5, waarvan er bij de Belgische Staatsspoorwegen twee waren ingeschreven... tot 1923. Want het waren geen Pruissen, en dus schrapte de "Etat Belge" deze moderne expres-locomotieven weer even snel als ze ingeschreven waren.
Zo'n 10 jaar geleden, toen ik nog met m'n Brussel-Noord project bezig was, zag ik toevallig een merkwaardige foto van een locomotief aan het perron, vertrekkensklaar met een express-sleep aan de haak. Het was een locomotief dat ik niet kon thuisbrengen, met vreemde zilveren ringen op de rookkastdeur. Deze locomotief midden in Brussel? Hoe, wat?... De oorspronkelijke foto vind ik niet meer terug, maar ze is op mijn netvlies gegrift.
Veel later, toen ik zocht naar kandidaat Belgische locomotieven, noteerde ik ook de Beierse S 3/5. Bleek dat deze ook in N beschikbaar was, en dat deze als oorlogsschademateriaal aan België werd geschonken. Perfect voor mijn baan dus. Groot was mijn verrassing toen ik na opzoeken de snuit van deze locomotief zag: DE ZILVEREN RINGEN!
Vele jaren heb ik gejaagd op een betaalbare occasie van dit Minitrix model, maar deze bleek zeldzaam en zeer gegeerd. Prijzen gaan steeds ver boven de 100, tot 200+ euro voor een 2de-hands exemplaar. Vorige week heb ik dan toch de knoop doorgehakt, en er ook eentje aangeschaft. Duur, maar een mens kan toch niet altijd neen blijven zeggen... niet?
En dus heb ik er een Belg bij: de S 3/5, waarvan er bij de Belgische Staatsspoorwegen twee waren ingeschreven... tot 1923. Want het waren geen Pruissen, en dus schrapte de "Etat Belge" deze moderne expres-locomotieven weer even snel als ze ingeschreven waren.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)