Achtergrond

Plaats hier je treingerelateerde foto('s). Van vakantie tot modelbaan.
(Foto's van de EIGEN modelbaan: deze wel plaatsen in forum 'Mijn N-baan'!)
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hendrikje
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:28

Achtergrond

Bericht door Hendrikje »

Hallo allemaal,
Ik ben nog bezig om aan de kamer waar baan moet komen de laatste hand te leggen voor wat betreft stuc en schilderwerk. Maar ben ook opzoek naar een achtergrond. Nu heb ik wat gefotografeerd, denk dat de bootjes wel kunnen, omdat schaal 1:160 voor de cosco-boot zou inhouden dat hij op de muur als achtergrond ongeveer 220 cm lang moet zijn.
Zoals mijn foto nu op de wand gaat komen, zou de boot 80-90 cm lang zijn. Dus ik denk dat dat wel gaat.
Misschien vinden jullie er iets van?
Maar mijn probleem zit denk ik meer in de voorgrond, de bulten met grind/puin.
Zijn die te groot?
Of zeggen jullie van neeeee, is hartstikke mooi.
lengte van plaatje gaat rond de 220 cm worden, en hoogte ongeveer 70-80 cm
Het is de haven van Rotjeknor.
Afbeelding


Als opa het niet kan maken, hebben we allemaal een probleem.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Achtergrond

Bericht door tv_man »

Mooie foto. De boot ligt toch zeker enkele honderden meters van hetgeen zich op de voorgrond afspeelt, dus kan hij gerust een stuk kleiner zijn. Vooral een kwestie van schatten en experimenteren wat er goed uitziet. En de grindbulten, het hangt er heel erg vanaf wat er op de voorgrond allemaal komt. Denk dat je wel gerust zeker de onderste een-derde van de foto weg kunt knippen. Denk ik. Heb zelf geen ervaring verder met foto-achtergronden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Achtergrond

Bericht door robvanwijngaarden »

Als de foto 80cm hoog is, zijn de grassprieten op de voorgrond zo’n 20 cm hoog. Zet daar een n schaal loc voor en dan heb de gras dat 10 keer hoger is dan de lok. Dat lijkt me niet kloppen.
Ik denk dat deze foto in deze uitsnijding niet te gebruiken is als achtergrond voor n spoor.
De meeste achtergronden beelden alleen de verte af, en hebben geen voorgrond.
De horizon zou ook vrij dicht bij de ondergrond moeten uitkomen voor een min of meer realistisch effect.
Maar dit is de mening van een beginner. En in jouw universum gelden jouw regels.
Rob (geboren in Rotterdam)


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Achtergrond

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het is zeker aan te raden de onderste 1/3 er af te halen zodat het groen op de voorgrond en een deel van de grindbergen weg zijn. De rest van de grindbergen kunnen door gebouwen of groen wat wel op schaal is gecamoufleerd worden.

Mocht je nog in de buurt zijn zou ik zeggen maak de foto opnieuw maar dan dichter aan het water zodat de grindberger er niet op staan.

Je hebt evt. ook nog de mogelijkheid foto's deels over te schilderen en alleen de elementen te behouden die je hebben wilt. Dat doe ik voor mijn achtergronden ook heel vaak.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie