Langs het spoor

Plaats hier je treingerelateerde foto('s). Van vakantie tot modelbaan.
(Foto's van de EIGEN modelbaan: deze wel plaatsen in forum 'Mijn N-baan'!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Een volgende is de metalen Fix Stop
Bijlagen
Clipboard02a.jpg
Clipboard02a.jpg (64.33 KiB) 12697 keer bekeken
Clipboard01a.jpg
Clipboard01a.jpg (64.62 KiB) 12697 keer bekeken
Clipboard03a.jpg
Clipboard03a.jpg (64.59 KiB) 12697 keer bekeken
Clipboard04a.jpg
Clipboard04a.jpg (64.88 KiB) 12697 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Langs het spoor

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Wilco,

Misschien een rare vraag, maar is er een reden waarom er in beide spoor staven een stuk ontbreekt?


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Henk van de Weerdt schreef:Hallo Wilco,

Misschien een rare vraag, maar is er een reden waarom er in beide spoor staven een stuk ontbreekt?
Geen rare vraag, maar werkelijk geen idee. Kan me er wel iets bij voorstellen, maar dat is puur vanuit mijn eigen gedachten.
Overige spoorjukken kunnen in theorie bij een aanrijding verschuiven, of de bouten breken af waarna het stootjuk meegeeft. Een solide betonnen blok, vast gestort aan de rails geeft natuurlijk in het geheel niet mee. Bij een eventuele aanrijding zou nu in theorie het gehele blok, enigszins mee kunnen geven. Dit zou gedaan kunnen zijn om zo bij een aanrijding de schade die toch al groot is, enigszins te beperken. Maar nogmaals dat is puur mijn eigen redenatie, geen idee of dit ook de gedachte bij het ontwerpen is maar ik zie dit alleen bij dergelijke betonnen stootjukken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Langs het spoor

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Wilco,
WilcoV schreef:
Henk van de Weerdt schreef:Hallo Wilco,

Misschien een rare vraag, maar is er een reden waarom er in beide spoor staven een stuk ontbreekt?
Overige spoorjukken kunnen in theorie bij een aanrijding verschuiven, of de bouten breken af waarna het stootjuk meegeeft. Een solide betonnen blok, vast gestort aan de rails geeft natuurlijk in het geheel niet mee. Bij een eventuele aanrijding zou nu in theorie het gehele blok, enigszins mee kunnen geven.
Klinkt eigenlijk wel logisch! ;-)


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Weer even geleden, maar voor de scenery bouwers het volgende.
Er zijn voor N spoor via shapeways elektrische wisselmotoren en kastjes verkrijgbaar om je wissels naar Nederlands voorbeeld "op te maken"
PS de witte kalklijnen zijn puur aangebracht om de zichtbaarheid te verbeteren. Om de zoveel tijd wordt hiervoor iemand met een witkwast op pad gestuurd.

Hierbij de oude wisselkastjes
Bijlagen
wisseloud2.jpg
wisseloud2.jpg (64.35 KiB) 12364 keer bekeken
wisseloud.jpg
wisseloud.jpg (64.71 KiB) 12364 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WilcoV op 22 mar 2018 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

En met de nieuwe wisselkastjes
Bijlagen
wisselnieuw.jpg
wisselnieuw.jpg (63.03 KiB) 9311 keer bekeken
wisselnieuw2.jpg
wisselnieuw2.jpg (63.16 KiB) 9311 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Nog een tip, bij het wissel zie je een nummerbordje. Elk wissel heeft een nummer en soms hebben twee of meer wissels hetzelfde nummer met een letter. Wissels die bij elkaar liggen en eenzelfde nummer met een letter (meestal twee wissels met A en B) zijn met elkaar geschakeld. Dit betekend dat beide wissels/wisselmotoren altijd gelijktijdig worden omgelegd. Dit vind je bij kruiswissels, overloopwissels en Engelse wissels.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Langs het spoor

Bericht door Folkert van Wijk »

Sinds ik met deze hobby begonnen ben kijk ik anders om heen als ik weer op een station te wachten sta.
En na dit draadje gelezen te hebben denk ik dat ik geeneens meer in ga stappen voordat ik alle kastjes en bordjes gezien en herkent heb. :roll:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Folkert van Wijk schreef:Sinds ik met deze hobby begonnen ben kijk ik anders om heen als ik weer op een station te wachten sta.
En na dit draadje gelezen te hebben denk ik dat ik geeneens meer in ga stappen voordat ik alle kastjes en bordjes gezien en herkent heb. :roll:
Leuk misschien om te weten, het nummerbordje bij een wissel staat in Bijlage 4, Artikel 24 Regeling Spoorverkeer vermeld onder de "Kenborden" als ongenummerd seinbeeld in het reglement
Ongenummerd omdat het verder geen betekenis heeft voor de uitvoering van het railverkeer.
Meer weten? Hier is de volledige bijlage, wat vroeger bekend stond als het Seinreglement:
http://saferail.nl/NLW/NLWDOCS/RSV-bijl ... 2.2012.pdf


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Een ander klein detail langs het spoor, nogmaals een kenbord nu met de formele aanduiding: "Aanduiding van de kilometrische ligging."
Deze bordjes staan op iedere 200 meter langs het spoor. De eerste foto toont de kenborden die elke 200 meter aangeven. Deze staan altijd op een klein paaltje langs het spoor. De tweede foto toont de bordjes die je elke 500 meter en hele kilometers tegenkomt. Deze zijn altijd op 'ooghoogte', of ook wel 'cabinehoogte' genoemd, aangebracht op de bovenleidingportalen en op dieseltrajecten op hogere palen.
Voor de specialisten, de foto's zijn op veilige afstand van buiten de gevaarzone gemaakt. :D
Bijlagen
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (63.37 KiB) 9197 keer bekeken
Clipboard02.jpg
Clipboard02.jpg (64.96 KiB) 9197 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Langs het spoor

Bericht door Detlev »

WilcoV schreef: Leuk misschien om te weten, het nummerbordje bij een wissel staat in Bijlage 4, Artikel 24 Regeling Spoorverkeer vermeld onder de "Kenborden" als ongenummerd seinbeeld in het reglement
Ongenummerd omdat het verder geen betekenis heeft voor de uitvoering van het railverkeer.


Hahaha, ik zie nu een hele reeks steeds kleiner wordende bordjes voor me omdat het nummerbordje genummerd moet zijn...
Wissel
86B
86B.1
86B.1.1
86B.1.1.1


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Ehh ik snappum niet helemaal.
In het seinreglement heeft ieder sein een nummer. Alleen de kenborden hebben dat niet. Dat heeft niets van doen met nummers buiten langs het spoor.
De kenborden zelf hebben allemaal hetzelfde formaat.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Langs het spoor

Bericht door Detlev »

Wat ik bedoelde (en sorry voor de late reactie) is dat als een kenbord een "genummerd" seinbeeld zou zijn, dan zou het zijn eigen kenbord nodig hebben. Dus dan krijg je een repeterende reeks....


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Detlev schreef:Wat ik bedoelde (en sorry voor de late reactie) is dat als een kenbord een "genummerd" seinbeeld zou zijn, dan zou het zijn eigen kenbord nodig hebben. Dus dan krijg je een repeterende reeks....
Ah, vandaar dat ik hem niet snapte, dat wordt dus niet bedoeld. Er is een bijlage 4, vroeger het seinboek genoemd. Alle seinbeelden/vormen die daarin vermeld staan hebben een nummer (dit staat niet buiten, maar in dat seinreglement) behalve de kenborden, die hebben in het seinreglement geen nummer. Bij alle andere voorbeelden in dit topic geef ik immers ook aan welk seinnummer in het seinreglement dat sein heeft. Bij de kenborden kan dat dus niet. Heeft nogmaals niets met nummers bij seinen buiten te maken. Klein voorbeeld de allereerste foto op de eerste pagina, het Stopbord, heeft bij het sein buiten GEEN nummer, in het seinreglement staat dit aangemerkt als sein 301.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Langs het spoor

Bericht door Detlev »

Ik begrijp hem hoor, ik lag alleen dubbel om dat (foutief ingebeelde) droste effect...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Weer eens een andere.
Langs het spoor zie je vaak een nummering van de bovenleidingpalen. Deze nummers kan je in vele soorten en maten vinden.
Het nummer bestaat uit twee delen, het bovenste gedeelte geeft de kilometrering aan van waaraf de telling van de bovenleidingpalen is begonnen. Het onderste nummer is het nummer van de opeenvolgende bovenleidingpaal. De nummering telt alle palen, dus niet aan één kant van de sporen maar aan beide kanten.
Hieronder enkele voorbeelden van nummervarianten op station Ermelo, telling vanaf kilometer 44 begonnen. Als voorbeeld de palen nummers 26 en 27 bevinden zich aan hetzelfde bovenleidingportaal. De onderste foto is de meest moderne variant.
Bijlagen
bovenleidingpaal3.jpg
bovenleidingpaal3.jpg (64.59 KiB) 8745 keer bekeken
bovenleidingpaal2.jpg
bovenleidingpaal2.jpg (59.25 KiB) 8745 keer bekeken
bovenleidingpaal1.jpg
bovenleidingpaal1.jpg (61.73 KiB) 8745 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Weer een spoors zaakje. Machinisten worden geacht hun reizigerstrein langs een perron stil te zetten bij het Treinlengtebord, sein 304 in de Bijlage 4. , behorende bij artikel 24 van de Regeling Spoorverkeer. Deze borden kunnen diverse uitvoeringen hebben qua cijfers die afgebeeld worden en kunnen op diverse locaties langs het perron voorkomen, tussen de sporen, aan de overkapping, op palen op het perron, in kleine vormen daar waar de ruimte volgens het profiel van vrije ruimte krap is enzovoorts. De blauw/witte variant vind jet bij perronsporen die gedeeld zijn in een a en b zijde, opgedeeld door wissels (enkele of kruiswissels).
Bijlagen
Clipboard03.jpg
Clipboard03.jpg (64.73 KiB) 8473 keer bekeken
2/4 bord en een 6 bord aan de perronoverkapping<br />(foto: Nijmegen, 13 mei 2018, Wilco Vermeer
2/4 bord en een 6 bord aan de perronoverkapping
(foto: Nijmegen, 13 mei 2018, Wilco Vermeer
Clipboard02.jpg (64.63 KiB) 8473 keer bekeken
8 bord tussen de sporen<br />(foto: Breda, 28 april 2018, Wilco Vermeer)
8 bord tussen de sporen
(foto: Breda, 28 april 2018, Wilco Vermeer)
Clipboard01.jpg (64.34 KiB) 8473 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Langs het spoor

Bericht door Redskin »

Ja geinig Wilco; ik ken ze van de perrons en de functie had ik al wel enigszins uitgevogeld. Maar meteen dan wel een paar vragen over zowel dat artikel 24 van 'Regeling spoorverkeer' als ook over jouw foto's:

1) Waarom een 2/4 bord (eerste foto) als lid 304b spreekt over 'ten hoogste het aantal spoorwegvoertuigen'. Wat voegt die '2' aan het bord toe en waarom staat het bord niet als zodanig genoemd in het artikel (of heb je daar een deel uit gekopieerd)?

2) Waarom staat die BR 186 en het eerste rijtuig zo ver voorbij het bord (tweede foto)? De weergegeven leden omschrijven immers dat daar de voorzijde van een trein tot stilstand moet komen. Is deze trein niet in bedrijf soms (en geldt dan een uitzondering??), of gewoon doorgeschoten? :lol: Of geldt het bord voor de andere zijde van het perron (in eventueel dezelfde rijrichting)? Het perron is zo te zien lang zat trouwens...


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

1) Waarom een 2/4 bord (eerste foto) als lid 304b spreekt over 'ten hoogste het aantal spoorwegvoertuigen'. Wat voegt die '2' aan het bord toe en waarom staat het bord niet als zodanig genoemd in het artikel (of heb je daar een deel uit gekopieerd)?

De borden uit het regelement zijn voorbeeldborden, het 2/4 bord geeft aan dat naast 2 wagentreinen ook 4 wagentreinen daar stopgezet dienen te worden. Of een dergelijk bord wordt geplaatst heeft meestal te maken met ligging van perrontunnels, trappen en dergelijke.

2) Waarom staat die BR 186 en het eerste rijtuig zo ver voorbij het bord (tweede foto)? De weergegeven leden omschrijven immers dat daar de voorzijde van een trein tot stilstand moet komen. Is deze trein niet in bedrijf soms (en geldt dan een uitzondering??), of gewoon doorgeschoten? Of geldt het bord voor de andere zijde van het perron (in eventueel dezelfde rijrichting)? Het perron is zo te zien lang zat trouwens...

De trein op de foto is rijdende


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door Hoontje »

Ha Wilco,

Dank voor de informatie. Heb je nog wat aan een foto met toepassing van dergelijke borden op een modelbaan? :)

Met groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Heb je nog wat aan een foto met toepassing van dergelijke borden op een modelbaan?
Altijd leuk voor iedereen hier denk ik.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Langs het spoor

Bericht door Detlev »

Redskin schreef:
2) Waarom staat die BR 186 en het eerste rijtuig zo ver voorbij het bord (tweede foto)? De weergegeven leden omschrijven immers dat daar de voorzijde van een trein tot stilstand moet komen. Is deze trein niet in bedrijf soms (en geldt dan een uitzondering??), of gewoon doorgeschoten? :lol: Of geldt het bord voor de andere zijde van het perron (in eventueel dezelfde rijrichting)? Het perron is zo te zien lang zat trouwens...
Volgens mij staat deze trein van 10 wagenlengtes keurig stil bij het bord met "10" er op...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Ik geloof dat ik als fotograaf wel weet hoe of wat. Dit is een IC direct die in Breda wordt omgereden en bestond die dag in ieder geval uit 6 rijtuigen en 2 locs. Deze trein is aan het rijden.
Hierbij het volgende shot:
Bijlagen
Clipboard04.jpg
Clipboard04.jpg (63.68 KiB) 8760 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Langs het spoor

Bericht door Redskin »

Vergelijkbare combinaties zie ik geregeld rijden als ik op de A44 rijd. En vraag me dan altijd af waarom er twee locs gebruikt worden. Net als op jouw andere foto van deze trein; zelfs eentje voor het stuurstandrijtuig. Is dat vanwege opzending?


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Langs het spoor

Bericht door Overdijk »

Nee, dat is om sneller te kunnen omwisselen.
De loc hoeft niet omgelopen te worden naar de andere kant van de trein.
In praktische zin maken ze er een soort van treinstel van.
De stuurstanden rijden als reguliere rijtuigen mee, aangezien zij niet kunnen communiceren met de BR 186.
Blijkbaar is het goedkoper om extra locs aan te schaffen voor kop en kont samenstellingen, dan om de stuurstanden cq locs aan te passen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Plaats reactie