Langs het spoor

Plaats hier je treingerelateerde foto('s). Van vakantie tot modelbaan.
(Foto's van de EIGEN modelbaan: deze wel plaatsen in forum 'Mijn N-baan'!)

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Langs het spoor

Bericht door Detlev »

WilcoV schreef: Leuk misschien om te weten, het nummerbordje bij een wissel staat in Bijlage 4, Artikel 24 Regeling Spoorverkeer vermeld onder de "Kenborden" als ongenummerd seinbeeld in het reglement
Ongenummerd omdat het verder geen betekenis heeft voor de uitvoering van het railverkeer.


Hahaha, ik zie nu een hele reeks steeds kleiner wordende bordjes voor me omdat het nummerbordje genummerd moet zijn...
Wissel
86B
86B.1
86B.1.1
86B.1.1.1


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Ehh ik snappum niet helemaal.
In het seinreglement heeft ieder sein een nummer. Alleen de kenborden hebben dat niet. Dat heeft niets van doen met nummers buiten langs het spoor.
De kenborden zelf hebben allemaal hetzelfde formaat.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Langs het spoor

Bericht door Detlev »

Wat ik bedoelde (en sorry voor de late reactie) is dat als een kenbord een "genummerd" seinbeeld zou zijn, dan zou het zijn eigen kenbord nodig hebben. Dus dan krijg je een repeterende reeks....


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Detlev schreef:Wat ik bedoelde (en sorry voor de late reactie) is dat als een kenbord een "genummerd" seinbeeld zou zijn, dan zou het zijn eigen kenbord nodig hebben. Dus dan krijg je een repeterende reeks....
Ah, vandaar dat ik hem niet snapte, dat wordt dus niet bedoeld. Er is een bijlage 4, vroeger het seinboek genoemd. Alle seinbeelden/vormen die daarin vermeld staan hebben een nummer (dit staat niet buiten, maar in dat seinreglement) behalve de kenborden, die hebben in het seinreglement geen nummer. Bij alle andere voorbeelden in dit topic geef ik immers ook aan welk seinnummer in het seinreglement dat sein heeft. Bij de kenborden kan dat dus niet. Heeft nogmaals niets met nummers bij seinen buiten te maken. Klein voorbeeld de allereerste foto op de eerste pagina, het Stopbord, heeft bij het sein buiten GEEN nummer, in het seinreglement staat dit aangemerkt als sein 301.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Langs het spoor

Bericht door Detlev »

Ik begrijp hem hoor, ik lag alleen dubbel om dat (foutief ingebeelde) droste effect...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Weer eens een andere.
Langs het spoor zie je vaak een nummering van de bovenleidingpalen. Deze nummers kan je in vele soorten en maten vinden.
Het nummer bestaat uit twee delen, het bovenste gedeelte geeft de kilometrering aan van waaraf de telling van de bovenleidingpalen is begonnen. Het onderste nummer is het nummer van de opeenvolgende bovenleidingpaal. De nummering telt alle palen, dus niet aan één kant van de sporen maar aan beide kanten.
Hieronder enkele voorbeelden van nummervarianten op station Ermelo, telling vanaf kilometer 44 begonnen. Als voorbeeld de palen nummers 26 en 27 bevinden zich aan hetzelfde bovenleidingportaal. De onderste foto is de meest moderne variant.
Bijlagen
bovenleidingpaal3.jpg
bovenleidingpaal3.jpg (64.59 KiB) 8742 keer bekeken
bovenleidingpaal2.jpg
bovenleidingpaal2.jpg (59.25 KiB) 8742 keer bekeken
bovenleidingpaal1.jpg
bovenleidingpaal1.jpg (61.73 KiB) 8742 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Weer een spoors zaakje. Machinisten worden geacht hun reizigerstrein langs een perron stil te zetten bij het Treinlengtebord, sein 304 in de Bijlage 4. , behorende bij artikel 24 van de Regeling Spoorverkeer. Deze borden kunnen diverse uitvoeringen hebben qua cijfers die afgebeeld worden en kunnen op diverse locaties langs het perron voorkomen, tussen de sporen, aan de overkapping, op palen op het perron, in kleine vormen daar waar de ruimte volgens het profiel van vrije ruimte krap is enzovoorts. De blauw/witte variant vind jet bij perronsporen die gedeeld zijn in een a en b zijde, opgedeeld door wissels (enkele of kruiswissels).
Bijlagen
Clipboard03.jpg
Clipboard03.jpg (64.73 KiB) 8470 keer bekeken
2/4 bord en een 6 bord aan de perronoverkapping<br />(foto: Nijmegen, 13 mei 2018, Wilco Vermeer
2/4 bord en een 6 bord aan de perronoverkapping
(foto: Nijmegen, 13 mei 2018, Wilco Vermeer
Clipboard02.jpg (64.63 KiB) 8470 keer bekeken
8 bord tussen de sporen<br />(foto: Breda, 28 april 2018, Wilco Vermeer)
8 bord tussen de sporen
(foto: Breda, 28 april 2018, Wilco Vermeer)
Clipboard01.jpg (64.34 KiB) 8470 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Langs het spoor

Bericht door Redskin »

Ja geinig Wilco; ik ken ze van de perrons en de functie had ik al wel enigszins uitgevogeld. Maar meteen dan wel een paar vragen over zowel dat artikel 24 van 'Regeling spoorverkeer' als ook over jouw foto's:

1) Waarom een 2/4 bord (eerste foto) als lid 304b spreekt over 'ten hoogste het aantal spoorwegvoertuigen'. Wat voegt die '2' aan het bord toe en waarom staat het bord niet als zodanig genoemd in het artikel (of heb je daar een deel uit gekopieerd)?

2) Waarom staat die BR 186 en het eerste rijtuig zo ver voorbij het bord (tweede foto)? De weergegeven leden omschrijven immers dat daar de voorzijde van een trein tot stilstand moet komen. Is deze trein niet in bedrijf soms (en geldt dan een uitzondering??), of gewoon doorgeschoten? :lol: Of geldt het bord voor de andere zijde van het perron (in eventueel dezelfde rijrichting)? Het perron is zo te zien lang zat trouwens...


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

1) Waarom een 2/4 bord (eerste foto) als lid 304b spreekt over 'ten hoogste het aantal spoorwegvoertuigen'. Wat voegt die '2' aan het bord toe en waarom staat het bord niet als zodanig genoemd in het artikel (of heb je daar een deel uit gekopieerd)?

De borden uit het regelement zijn voorbeeldborden, het 2/4 bord geeft aan dat naast 2 wagentreinen ook 4 wagentreinen daar stopgezet dienen te worden. Of een dergelijk bord wordt geplaatst heeft meestal te maken met ligging van perrontunnels, trappen en dergelijke.

2) Waarom staat die BR 186 en het eerste rijtuig zo ver voorbij het bord (tweede foto)? De weergegeven leden omschrijven immers dat daar de voorzijde van een trein tot stilstand moet komen. Is deze trein niet in bedrijf soms (en geldt dan een uitzondering??), of gewoon doorgeschoten? Of geldt het bord voor de andere zijde van het perron (in eventueel dezelfde rijrichting)? Het perron is zo te zien lang zat trouwens...

De trein op de foto is rijdende


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door Hoontje »

Ha Wilco,

Dank voor de informatie. Heb je nog wat aan een foto met toepassing van dergelijke borden op een modelbaan? :)

Met groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Heb je nog wat aan een foto met toepassing van dergelijke borden op een modelbaan?
Altijd leuk voor iedereen hier denk ik.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Langs het spoor

Bericht door Detlev »

Redskin schreef:
2) Waarom staat die BR 186 en het eerste rijtuig zo ver voorbij het bord (tweede foto)? De weergegeven leden omschrijven immers dat daar de voorzijde van een trein tot stilstand moet komen. Is deze trein niet in bedrijf soms (en geldt dan een uitzondering??), of gewoon doorgeschoten? :lol: Of geldt het bord voor de andere zijde van het perron (in eventueel dezelfde rijrichting)? Het perron is zo te zien lang zat trouwens...
Volgens mij staat deze trein van 10 wagenlengtes keurig stil bij het bord met "10" er op...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Ik geloof dat ik als fotograaf wel weet hoe of wat. Dit is een IC direct die in Breda wordt omgereden en bestond die dag in ieder geval uit 6 rijtuigen en 2 locs. Deze trein is aan het rijden.
Hierbij het volgende shot:
Bijlagen
Clipboard04.jpg
Clipboard04.jpg (63.68 KiB) 8757 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Langs het spoor

Bericht door Redskin »

Vergelijkbare combinaties zie ik geregeld rijden als ik op de A44 rijd. En vraag me dan altijd af waarom er twee locs gebruikt worden. Net als op jouw andere foto van deze trein; zelfs eentje voor het stuurstandrijtuig. Is dat vanwege opzending?


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Langs het spoor

Bericht door Overdijk »

Nee, dat is om sneller te kunnen omwisselen.
De loc hoeft niet omgelopen te worden naar de andere kant van de trein.
In praktische zin maken ze er een soort van treinstel van.
De stuurstanden rijden als reguliere rijtuigen mee, aangezien zij niet kunnen communiceren met de BR 186.
Blijkbaar is het goedkoper om extra locs aan te schaffen voor kop en kont samenstellingen, dan om de stuurstanden cq locs aan te passen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

De stuurstanden konden niet rijden met de locs, dat is correct. Aangezien deze rijtuigen uit gefaseerd worden bij instroom ICNG was ombouw voor deze relatief korte periode niet haalbaar. Inderdaad was het kopen van locs relatief goedkoper en nu ze weer zijn verkocht en voorlopig worden terug gehuurd helemaal.
Het omrijden van een loc is relatief gezien duur. Hiervoor heb je namelijk rangeerpersoneel en extra machinist nodig. Tevens kost dit tijd waardoor de keertijd van een treinstam langer wordt en je dus meer stammen nodig hebt om een dienst te rijden. Beide locs werken tijdens de rit mee en de ombouw is relatief kort omdat ze inderdaad als een soort treinstel rijden. Bijkomend is dat twee locs extra vermogen geven bij het optrekken en versnellen waardoor ook de rijtijden korter kunnen worden.
Als de ICNG in is gestroomd verdwijnen de Traxx locs uit de NS dienst. Voor de dienst van de treinen naar Berlijn worden deze niet gebruikt want daarvoor is besloten door de DB om nieuwe rijtuigen aan te schaffen (aanbesteding is al gestart) en door NS om 12 Vectron locs te leasen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Langs het spoor

Bericht door Hans »

Hallo Wilco,

Bedankt dat je al die kennis wilt delen. Machtig interessant.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Modern NS materieel en omgebouwd NS materieel is tegenwoordig uitgerust met een afgesloten, chemisch toiletsysteem.
Doordat dit systeem niet loost op de vrije baan, raakt de opvangbak uiteraard na verloop van tijd vol.
Om deze te legen wordt gebruik gemaakt van, laat ik het netjes zeggen, toilet zuigwagens.
Dit zijn aanhangers met een opvangbak, motor en pomp, waarmee de toiletsystemen worden leeggezogen en welke later weer in een verzamelbak worden geloosd.
Er zijn diverse van dit soort aanhangwagens, bij deze een foto van een grote en een kleine variant (mocht iemand er ooit eentje willen bouwen of als 3D print via shapeways willen aanbieden, ik kan je voorzien van afbeeldingen geheel rondom genomen, dus met alle details van de buitenzijde)
Bijlagen
De grote zuigwagen
De grote zuigwagen
grote.jpg (64.29 KiB) 8305 keer bekeken
De kleine zuigwagen
De kleine zuigwagen
kleine.jpg (64.69 KiB) 8305 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door Ronald2016 »

Misschien iets om door Rail N Scale te tekenen :)


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Deze keer Bijlage 4, Artikel 24 Regeling Spoorverkeer, in de volksmond het Seinreglement, Hoofdstuk 16 markeringen de VRIJBALK
Oftewel de aanduiding voor vrije ruimte bij wissels.
In vroeger tijden werd hiervoor simpel een witgekalkte spoorbiels gebruikt, maar deze werd in later tijden vervangen door een betonnen vrijbalk.
Een moderne vrijbalk meet 100 cm in lengte en is 25 cm breed. De bovenzijde is dakvormig.

Volgens Prorail:
Een vrijbalk is een witte stenen balk tussen 2 sporen en komt alleen voor bij Wissels. De vrijbalk geeft de grens aan waar de machinist kan rijden waarbij gezekerd is dat de trein niet in het Profiel van Vrije Ruimte van het andere spoor komt.
Bijlagen
De omschrijving volgens bijlage 4, Artikel 24
De omschrijving volgens bijlage 4, Artikel 24
Clipboard01.jpg (18.89 KiB) 7893 keer bekeken
De ouderwetse vrijbalken, hier in Utrecht Staasspoor
De ouderwetse vrijbalken, hier in Utrecht Staasspoor
Clipboard02.jpg (59.87 KiB) 7893 keer bekeken
De ouderwets vrijbalk zoals hier in Twisk (afbeelding: Caspar)
De ouderwets vrijbalk zoals hier in Twisk (afbeelding: Caspar)
Clipboard03Caspar.jpg (62.23 KiB) 7893 keer bekeken
Moderne Vrijbalk (afbeelding: Wilco Vermeer)
Moderne Vrijbalk (afbeelding: Wilco Vermeer)
Clipboard04.jpg (64.59 KiB) 7893 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Een volgende onderwerp dat ik wil aansnijden is de ATBVv. De firma Markenburg heeft een leuk setje ATBVv bakens uitgebracht, maar hoe pas je die nu realistisch toe en wat hoort er eigenlijk nog meer bij?

De oude ATB EG (ATB Eerste Generatie) heeft het nadeel. Het is waar dat een trein door ATB weliswaar gedwongen wordt, bij een stoptonend sein, de snelheid naar 40 km/u terug te brengen, maar het is nog steeds de machinist die dan moet voorkomen dat de trein een stoptonend sein passeert. Om de beveiliging te verbeteren en het aantal passages van stoptonende seinen nog verder terug te dringen is ATBVv (ATB verbeterde versie) ontwikkeld.
Door middel van een drietal bakens langs het spoor wordt de remcurve van een trein in de gaten gehouden en bij een dreigende passage van het stoptonenede sein, grijpt de ATB in en zal de trein tot stilstand gebracht worden met een ATB snelremming.
Om dit te bereiken is een hele installatie ontwikkeld bestaande uit drie ATBVv bakens (de Beacons), een ATBVv ASK (Aansluitkast voor elektronica), Rail Aansluit Potjes en eventueel een ATBVv Loop (Lus). ATBVv wordt toegepast bij bedoende seinen en langs perrons ook vaak bij stootjukken. ATBVv wordt NIET toegepast bij automatische seinen (P-seinen).

Afbeelding
Het basisprincipe van ATBVv is de plaatsing van drie bakens op 120 m, 30 m en 3 m van het sein die de remcurve van de trein controleren. Het systeem wordt gecomplementeerd met een aansluitkast die de electronica en de bakens verbindt met het er bij behorende sein en eventueel een lus verbonden met het middelste baken om bij veilig komen van het sein te voorkomen dat het systeem alsnog een remming in zet bij verhogen van de snelheid. De bakens worden zelf door middel van potjes met het systeem verbonden.

Afbeelding
De bakens zijn geel, de aansluitkasten kunnen grijs of geel zijn en zijn voorzien van een antenne voor de zender. De lus (kabel in het midden van het spoor) kan wit, grijs of geel zijn. De postjes zijn wit of geel waarbij de gele van een groter type zijn. Hier op de foto een voorbeeld van witte postje en witte kabelhouder.

Afbeelding
Hier een voorbeeld van een grijze aansluitkast en gele potjes. Het nummer op de kast correspondeert met het bijbehorende seinnummer.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Langs het spoor

Bericht door erik-n-fan »

Fijn! Heb je al met Mark overlegd om deze info toe te voegen bij zijn product? Dat lijkt erg efficient.
De aansluitkasten en potjes zijn trouwens op Shapeways te vinden om het helemaal compleet te maken. ATBvv is vanaf 2008 te vinden; maar wanneer ATB EG voor het eerst te vinden was in het spoornet kan ik zo 123 niet vinden. Of dit begin jaren 60 was of daarvoor ook al op beperkte baanvakken ben ik wel benieuwd naar.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Langs het spoor

Bericht door Ipio »

Erik-n-fan,

Misschien heb je hier wat aan, ik weet wel dat wij begin jaren '70 in de WPH te Haarlem de ATB kasten moesten monteren
in de Bagageafdelingen,van Mat'46 en Mat'54.

Onderstaande link staat heel wat over de ATB in Nederland.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatis ... _Generatie

Groeten, Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

erik-n-fan schreef: 17 mar 2019 15:34 Fijn! Heb je al met Mark overlegd om deze info toe te voegen bij zijn product? Dat lijkt erg efficient.
De aansluitkasten en potjes zijn trouwens op Shapeways te vinden om het helemaal compleet te maken. ATBvv is vanaf 2008 te vinden; maar wanneer ATB EG voor het eerst te vinden was in het spoornet kan ik zo 123 niet vinden. Of dit begin jaren 60 was of daarvoor ook al op beperkte baanvakken ben ik wel benieuwd naar.
ATB EG is de eerste ATB die ingevoerd werd en kwam vanaf 1970 in gebruik. ATB EG is gewoon de standaard variant van ATB zoals die in alle treinen op ATB baanvakken te vinden is. Hiervan hebben we wel al een aantal zogenaamde fases, waarbij fase 4 de nieuwste is en fase 3 het meest gebruikt. Het verschil in die fases zit vooral in de cabine, Fase 4 heeft een foutcode display en meestal een ATB snelheidsaanduiding in de snelheidsmeter. Het foutcodedisplay is echter kenmerkend. ATBVv is niet meer en niet minder dan een uitbreiding op ATB EG. Het is gewoon ATB EG met een extra aanvulling bij de bediende seinen in de vorm van de bakens en installatie.
Daarnaast kennen we nog ATB NG (Nieuwe Generatie) dat eigenlijk geen ATB is, maar meer een voorloper van ERTMS. Het verschil is vooral dat ATB formeel met een signaal door de spoorstaaf werkt en ATB NG en ERTMS in aanleg werken met bakens tussen de sporen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door HST »

Dag Wilco (en meelezers),

Allereerst bedankt Wilco dat je dit topic bent gestart. Leuke en nuttige info en leuke plaatjes!

Ik wilde een kleine aanvulling op ATB-VV voor wat betreft de plaatsing in het grootbedrijf en dus ook op de modelspoorbaan.

ATB VV wordt namelijk alleen geplaatst bij seinen die een gevaarpunt afdekken. Dat wil zeggen als er achter het sein een wissel ligt of als er tegengestelde rijwegen ingesteld kunnen worden. Eenvoudig gezegd worden bediende seinen wél voorzien van ATB-VV en automatische seinen, dat zijn de langs de vrije baan geplaatste seinen (veelal voorzien van P-bord (RS291c) en daarom ook wel p-seinen genoemd) nooit voorzien van ATB-VV.

Vuistregel voor de modelbaan:
de seinen op het station/emplacement kan je voorzien van ATB-VV en vergeet ook de inrijdseinen van het emplacement vanaf de vrije baan niet. De seinen op de vrije baan / paradestrecke dus niet! Scheelt weer een paar setjes ;-)

In de afbeelding: rode seinen met ATB-VV en zwarte seinen zonder.

Afbeelding


Groets, Erwin


Plaats reactie