Peco VS Atlas wissels

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Peco VS Atlas wissels

Bericht door peter5143 »

Hallo allen,

Even kort voorstellen.
Ik ben Peter een student die graag een 2e realistische stationetje wilt maken.
Nu ben ik zover dat ik wissels wil bestellen, maar een afweging moet maken met de kosten.

Nu heb ik gezien dat PECO wissels verkoopt voor ongeveer €22,- (code 55, hoek 10 lengte 164mm)
Ook heb ik, na wat zoeken Atlas wissels gevonden voor ~$13,- (€12,-) (code 55 hoek 8 lengte 178mm)

Nu is mijn vraag dan ook. Heeft iemand ervaring met de Atlas wissels? Zijn deze betrouwbaar en wat is het verschil met de peco wissels?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden!

Met vriendelijke groet,
Peter


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Peco VS Atlas wissels

Bericht door rjvanhouten »

peter5143 schreef:Heeft iemand ervaring met de Atlas wissels? Zijn deze betrouwbaar en wat is het verschil met de peco wissels?
Beste Peter,

Allereerst: welkom, en wat je vraag betreft... ik heb zelf weliswaar geen ervaring met Atlas wissels, maar wat ik ervan weet is dat de afstand tussen de dwarsliggers prototypisch Amerikaans is. Bij Peco liggen ze - gemodelleerd naar Europese maatstaven - verder uiteen.

Ik zou dus beginnen met uit te knobbelen of je een Amerikaans dan wel een Europees tafereel tot stand wilt brengen.

Groet,
Robert Jan



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Peco VS Atlas wissels

Bericht door TonN »

Waar je ook even over na moet denken is de hart-tot-hart afstand van je sporen. Ik heb begrepen dat Peco 28 mm aanhoudt, terwijl Atlas waarschijnlijk op 33.6 zit. Als je realistisch wilt zijn moet je eigenlijk 25 mm aanhouden, maar dan krijg je problemen. 28 mm is een leuk compromis. Als je niet in je wissels durft te zagen, is Peco realistischer.



Onderwerp starter
peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Peco VS Atlas wissels

Bericht door peter5143 »

Het is de bedoeling om een zuid Duits stationnetje op een nevenlijn na te bouwen. Het is het eindstation met ongeveer 12 wissels.
Mocht iemand het kennen. Mijn voorbeeld is uit de HP1 (2000 heft 2 ) om fichtenstein na te bouwen, maar met een paar kleine aanpassingen

In wissels zagen is geen enkel probleem!



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Peco VS Atlas wissels

Bericht door TonN »

Ik kan geen fichtenstein vinden op google maps. Heb je een plaatje?



Onderwerp starter
peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Peco VS Atlas wissels

Bericht door peter5143 »

TonN schreef:Ik kan geen fichtenstein vinden op google maps. Heb je een plaatje?
Dat klopt. Het is een fictief station ;)

http://www.rmcev.de/aktiv/images/KS-Bf-Fst-01.jpg
http://www.rmcev.de/aktiv/images/KS-Bf-Fst-02.jpg

Helaas zijn er geen betere foto's op internet. Ik zal kijken of ik het uit boekje kan kopiëren.



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Peco VS Atlas wissels

Bericht door robert »

Hoi,

Hier Hans zijn prijzen, onder de 20,- https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... co-code-55

Rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Peco VS Atlas wissels

Bericht door FidOo »

Ik kan er naast zitten maar behalve dat de atlas wissels naar amerikaans voorbeeld zijn (dus de bielzen liggen op andere afstand en in een ander patroon als in duitsland) is het volgens mij ook zo dat ondanks dat het code 55 is deze niet te berijden zijn met normale wielflenzen onder Europees materieel. In Amerika gebruiken ze namelijk RP25 wielflenzen en die zijn lager als die van de bekende Duitse merken.

Peco heeft namelijk een truckje bedacht om de bielzen tussen de railstaven lager te maken zodat ook europese treinen kunnen rijden op hun rails.

Ik zou dus gewoon voor de PECO wissels gaan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco VS Atlas wissels

Bericht door shoven »

Als je Peco betaalbaar wilt kopen kun je in de UK goed terecht. 11 pond voor een wissel, bij de huidige koers plm. € 12,35.
http://www.hattons.co.uk/stocklist/1000 ... dlist.aspx


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Peco VS Atlas wissels

Bericht door Wim H »

Hallo Peter,
Op de clubbaan van de vereniging waar ik vroeger lid van was, hadden we ook een paar Atlas wissels. De rest was Peco (zichtbaar deel) en Fleischmann, Minitrix en Roco in schaduwstations. Ik kan me geen problemen met de Atlas wissels herinneren. Alle materieel reed er gewoon over heen. Maar het is altijd goed om te checken of een wissel / railsysteem is ontworpen voor NEM wielen of alleen RP25 aan kan. Misschien zijn de Atlas wissels veranderd of hebben ze meerdere soorten.
Groetjes, Wim

PS als je geld wilt besparen, kun je uiteraard ook wat minder wissels in je ontwerp stoppen (zie mijn commentaar bij je baanplan draadje).



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Peco VS Atlas wissels

Bericht door TonN »

In je baanplan ligt ook een engels wissel. Heb je die ook bij Atlas?
Maar ik denk dat het uiteindelijk beter is te gaan voor wat je mooi vindt, dan voor een honderd euro prijsverschil.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Peco VS Atlas wissels

Bericht door FidOo »

Wim, Altas heeft ook Code 70 of 80, en daarmee heb je inderdaad geen problemen!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie