N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu di aug 21, 2018 04:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welke lok?
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2018 14:25 

Ik zou overwegen een aparte lok aan te schaffen voor een schoonmaaktrein (roco schoonmaakwagon, misschien wel meer dan 1); welke lok "trekt het best"? Zou dubbeltractie de beste oplossing zijn?
Ik vermoed dat een dikke diesel beter trekt dan mijn stomertjes?

Profiel  

Berichttitel: Re: Welke lok?
BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2018 14:36 

Om 1 of 2 roco-clean wagonnetjes te trekken heb je geen zware diesels in dubbeltractie nodig. Met een gemiddelde stoomloc gaat dat ook perfect.

Het probleem is eerder elektrisch contact. Je stuurt de schoonmaaktrein dikwijls als eerste over een spoor na werkzaamheden; wat lijmresten, spatje droge verf... Een gemiddelde loc staat er snel op stil. Je hebt een zware meer-asser nodig om als eerste over de vuile rails te rijden, en te blijven rijden.

Ik ben erg tevreden of de E8 van Life-Like (oude uitvoering met enkelvoudig loodblok). Ze is loodzwaar, 12 stroomopnemende wielen en een krachtige motor met vliegwiel. Deze loc vlot rijdt door, waar de meeste andere locomotieven gaan haperen en schokken. Lelijk ding, maar prima als schoonmaaktreinlocomotief. En, ze is makkelijk goedkoop te vinden in occasie, en eenvoudig te digitaliseren met een goedkope locdecoder (wel ombouw, geen plug-and-play)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2018 15:08 

Michiel schreef:
Ik ben erg tevreden of de E8 van Life-Like (oude uitvoering met enkelvoudig loodblok). Ze is loodzwaar, 12 stroomopnemende wielen en een krachtige motor met vliegwiel.

Hoe zie ik of het "de oude uitvoering is"? Zoals deze?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2018 15:21 

Het is niet evident om het verschil te zien aan de buitenkant. Het meest duidelijke is de koppeling: de oude (1995) heeft de koppeling aan het draaistel, de nieuwe (2004) zit de koppeling vast aan de kast. Je voorbeeld toont dus de oude versie.

De nieuwe heeft een chassis in "split-parts" (over de lengte gedeeld chassis, links/rechts), en is heel lastig om te digitaliseren. Als analoog model rijden beide versies gelijkwaardig.

Voor dat je erin vliegt, misschien toch eens afwachten of er misschien nog andere locs worden voorgesteld, die mogelijk beter bij je thema/tijdperk passen: Ludmillas, V300, ...?

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Laatst bijgewerkt door Michiel op di feb 13, 2018 08:41, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 12, 2018 18:07 

Voor dat doel gebruik (misbruik?) ik een Minitrix DB BR103, een oudje met lawaaimotor. Een lompe sterke loc die het altijd doet. Maar ik laat hem de Roco-poets altijd duwen, dan rijdt ie over rails die al een keer gepoetst zijn. Dit is ook nog de enige taak voor de 103. Vroeger ooit eens gekocht omdat ik het een mooie loc vond, maar ik rij nu alleen nog Nederlands. Ik heb die 103 al meerdere keren op marktplaats gezet, maar er was niemand die meer dan twee tientjes bood, dus hou ik hem voor poetsaangelegenheden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 13, 2018 08:38 

Die BR103 was ook mijn idee. Ik vind het nog steeds een prachtige lok. Er zitten 2 motoren in die het niet snel te zwaar hebben want de wielen slaan eerder door.

Dubbeltractie werkt vaak niet omdat wanneer 1 van de loks stilvalt de andere lok wel heel veel moet trekken.

Misschien vind je iemand die hem voor een paar tientjes op marktplaats wil verkopen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 13, 2018 08:58 

Die 103 met 2 motoren is alleen de hele oude van Trix waarbij de schurzen ook meedraaien met de draaistellen. Alle latere modellen hebben 1 motor en zijn de draaistellen normaal.
(weet dit niet zeker maar volgens mij waren het de trixen) overigens zijn de nieuwere modellen ondanks hun 6 assen wel gewoon 4 assen aangedreven. (hoe dat bij dat oudere model zit weet ik ff niet)
Mocht je digitaal rijden zou ik overwegen om een later model te nemen ivm die 2 motoren.

Overigens vind ik de Roco V200 ook wel een geschikte kandidaat. En hoewel ik de lok zelf niet ken lijkt mij het alternatief van Michiel zeker geschikt. (zwaar, goede stroomafname en goede aandrijving)

Lid van: http://www.mcdespoorstaaf.nl
Bouwt momenteel: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 13, 2018 09:07 

Om redelijjk over vuile rails te blijven rijden is een vliegwiel op de motoras een enorme weerwaarde. Iets om in 't oog te houden bij de selectie van de loc in de schoonmaakdienst.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 13, 2018 15:02 

In het verleden ook veel gelezen dat mensen hier de V320/BR232 (DB prototype, niet ludmilla`s) en de dubbelmotorige V188/BR288 van Roco voor gebruiken.

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 13, 2018 15:15 

De V188 zou ik niet direkt willen aanbevelen, hoewel 2 motorig en goede stroomafname valt het gewicht best mee. Daarnaast trekken de motoren veel stroom en is hij wat lastig digitaal te maken.

De V320 (of 232) is dan ook wel een goede keus.

Lid van: http://www.mcdespoorstaaf.nl
Bouwt momenteel: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur