IC trein van Amsterdam naar Berlijn

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
focus2
Berichten: 158
Lid geworden op: 01 sep 2008 22:29

IC trein van Amsterdam naar Berlijn

Bericht door focus2 »

beste forumleden,

ben opzoek naar de samenstelling van de trein met de DB rijtuigen in de witte/lichtgrijze outfit met de rode band in NL getrokken door een 1700/1800 loc.
welk type rijtuigen zijn dit en zijn die ooit in model uitgebracht.
wie o wie heeft daar info over?

groet,
focus2-bernard


ns- materieel uit alle periodes - personen en goederentreinen, maar ook in NL komende buitenlanders.
besturing Rco z21- fim railsysteem met (do)bedding.

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: IC trein van Amsterdam naar Berlijn

Bericht door TonN »

Ik denk dat deze erbij zit: Fleischmann 861103. Een avmz.

Nog even voor je gegoogled. Je kan even bij de buren kijken.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58449.0


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: IC trein van Amsterdam naar Berlijn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Even een samenstelling van somda gekopieerd van 14 Juni:
Bpmmdz285.9 61 80 84-91 911-6
Bpmmz284.5 61 80 20-91 512-9
Bpmmz285.5 61 80 20-91 564-0
Bpmmz285.5 61 80 20-91 550-9
Bpmmz284.5 61 80 20-91 502-0
Bpmmbz285.3 61 80 29-91 300-0
Bvmmsz187.3 61 80 21-90 739-8
ARkimmbz288.5 61 80 85-91 500-6
Avmmz106.5 61 80 19-91 793-8
Ps; sommige delen van somda zijn alleen toegankelijk als je aangemeld bent, aangezien ik dat ben weet ik niet of de link naar het topic over de Berlijn IC voor iedereen werkt.

Door revisies en gewijzigde nummering en type aanduidingen zijn de rijtuigtypes in de afgelopen 15 jaar een aantal keer gewijzigd. Dat betekend dat je bij de modelspoor fabrikanten de zelfde rijtuigen onder andere namen kan tegen komen.

Ik ben meer thuis in de oudere benamingen maar zo was in grote lijnen een Bpmmz285 een Bpmz294, was een Bvmmsz187 een Bvmsz186 en was een ARkimmbz288 een ARkimbz266 en daarvoor ARkimbz262. De diverse subtypes geven de verder voorzieningen( deel uiterlijk niet zichtbaar) aan. Zo staat de d voor een mehrzweckabteil of fietsafdeling. Cijfers achter de . kunnen ook dingen als meerspanningsinrichting( nodig richting Nederland), een gesloten toiletsysteem of de drukdichtheid van een rijtuig aangeven.

GeraMond heeft handige pocketboekjes waar de rijtuigen kort in beschreven staan met dit soort info erbij. Ik heb daar een aantal uitgaves van in de kast staan waarvan de nieuwste uit 2009 is.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: IC trein van Amsterdam naar Berlijn

Bericht door Ad_M »

Leuk onderwerp is dit, zeker ook dank voor het delen Michiel
Zeker interessant om in te duiken daar ik niet verder komt dan alles met een "vishaak" :lol:
Echter voor een nOOp zoals mij, is er ook iemand die dit kan vertalen naar uitgebrachte N rijtuigen en hun merk en nummer? (zo ver mogelijk of dicht bij komt?)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: IC trein van Amsterdam naar Berlijn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Fleischmann heeft alle basis types gehad in ieder geval, die op details wel afwijken zoals het wel of niet druk dicht zijn van het rijtuig want de Berlijn IC heeft geen druk dicht materieel nodig.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: IC trein van Amsterdam naar Berlijn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Minitrix leverd de Bpmmz285 als Bpmz291 zoals dat ding 15 jaar terug nog hete onder nummer 15828

De Bvmmsz187 leverd minitrix als Bvmz185, de wijzigingen t.o.v. de latere Bvmsz186 en Bvmmsz187 nu zit hem in een gewijzigde interieur indeling wat buiten niet( direct) zichtbaar is onder nummer 15829

De ARkimmbz288 leverd minitrix als ARkimbz262 onder nummer 15830, het interieur van die dingen is inmiddels gemoderniseerd.

De Avmmz106 hete eerst Avmz108 en daarvoor Avmz107(druk dicht) en Avmz207( niet druk dicht). Minitrix leverd een Avmz207 onder nummer 15832

Alle modellen zijn vanaf de fabriek niet meer leverbaar volgens de site maar daar heb je winkels en beurzen voor, gewoon even zoeken dus.

Een rijtuig met fiets afdeling zie ik zo even niet maar als de fiets afdeling op foto's niet door grote logo's zichtbaar is zou je die gewoon door een normale Bpmz kunnen vervangen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: IC trein van Amsterdam naar Berlijn

Bericht door FidOo »

Volgens mij heeft Roco ook een aantal van deze wagens geleverd, alleen nooit een stuurstandrijtuig.
Ook Arnold heeft deze Witte met Rode streep IC wagens. Of het van bovenstaande de juiste type rijtuigen zijn durf ik zo niet te zeggen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: IC trein van Amsterdam naar Berlijn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Heb je linkjes naar de diverse rijtuigen van Arnold, dan kan ik zien of het de juiste rijtuigen zijn.

Ps; stuurstandrijtuigen heb je ook in 2 types die ieder weer in 2 deelseries zijn onderverdeeld afhankelijk van technische inrichting en/of inzet gebied bij aflevering.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: IC trein van Amsterdam naar Berlijn

Bericht door Rick »

De door Roco gemaakte rijtuigen staan hier, die van Fleischmann hier.
Arnold heeft vooral eerste klasse rijtuigen uitgebracht, daar schiet je dus niet zoveel mee op. Bij Fleischmann is meer keus maar staan de rijtuigen weer te hoog op de draaistellen. Als je die in één stam inzet valt dat niet zo op maar combineren met de andere merken gaat wat lastiger.
Voor de inzet is Nederland is geen stuurstandrijtuig nodig, dus daar hoef je niet naar te kijken.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: IC trein van Amsterdam naar Berlijn

Bericht door Ad_M »

8-) 8-) 8-)

Beide heel hartelijk dank!!!! :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: IC trein van Amsterdam naar Berlijn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Er is in de loop der jaren wel het nodige aan de Berlin IC veranderd vanaf dat het van InterRegio InterCity werd. Ik heb zo geen foto's of samenstellingen uit de eerdere jaren bij de hand maar er staat mij in ieder geval bij dat Avmz111/Avmz109 lang de eerste klas heeft verzorgd en dat ex. IR rijtuigen er nog een tijd in hebben gezeten maar welke types weet ik zo uit m'n hoofd niet. Op somda is daar waarschijnlijk nog wel wat van terug te vinden maar spots van voor 2010 schat ik zijn daar verwijderd dus die info mist.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: IC trein van Amsterdam naar Berlijn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben even zelf somda aan het door spitten om de "Spots internationale treinen" topics op te graven zie, 2009( deze bleek er toch nog te zijn, 2006 t/m 2008 niet meer), 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018

Ik heb nu even geen zin alle topics door te lopen maar de gene die dat wel heeft, leef je uit.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie