Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Zap75 »

Goeiedag allemaal,
Via Catawiki een NS1601 gekocht, Fleischmann 7363. Helaas was de "in zeer goede staat" en "getest en werkt goed" een fabeltje (klacht ingediend via Catawiki, ben benieuwd...). Mijn eerste aankoop via Catawiki en dan dit...

Anyway, ik kan wat advies en hulp gebruiken.. Want het ding doet het niet (getest met analoge trafo op los stukje baan, ook doorgemeten met multimeter). Ziet er ook behoorlijk gehavend uit. Na openmaken vind je snel het euvel: 1 of ander spoeltje dat duidelijk doorgefikt is. Daar ruikt het ook naar (en het ruikt niet als recent).

Bijgevoegd een foto van de print. Euvel lijkt me duidelijk.

Heeft iemand foto's van hoe het eruit zou *moeten* zien? En weet iemand wat de functie van die spoeltjes is en of/hoe ik die kan vervangen?
Doel was digitaliseren met een DHC10, dus als dat een en ander anders maakt daar graag rekening mee houden.

Of moet ik m'n verlies nemen en een andere zoeken...? En hoe kan ik doormeten of de motor nog wel ok is?

Alvast bedankt!
Afbeelding


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Ipharra »

Hoi ???

Verhaal komt me bekend voor, ook ooit via Catawiki een lok gekocht, met dezelfde omschrijving, na openen loc moest er eerst een zooitje prut uit en de tandwielen waren versleten, ook klacht ingediend, nooit meer wat van gehoord, komt toevallig niet uit Amersfoort.

Alle componenten op de foto heb je bij het digitaliseren niet nodig en moeten in pincipe allemaal worden verwijderd, dus dat doet dan wat minder pijn, hoeven niet te worden vervangen maar kunnen de prullenbak in.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door hassie60 »

Dat is niet fijn,en dan druk ik me nog netjes uit.
Jammer dat dit je is overkomen.
Maar wat er al gezegd is je hebt in principe dat onderdeel niet nodig.
Mag ik je veel suc6 toewensen en ik hoop dat je de loc aan de gang krijgt.

Gr Hans


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Michiel »

Die spoelen zijn niet zomaar doorgebrand. Oorzaak is waarschijnlijk kortsluiting. Ik zou de motor ook maar eens bekijken. Het meest waarschijnlijke is dat deze vol koolstofprut zit, vooral over de collector. Grondig schoonmaken en dan eens nameten. Waarschijnlijk ook kooltjes vervangen.

Een andere mogelijkheid is dat de wielen of overbrenging vast zit. Een geklemde motor onder spanning is ook in kortsluiting. Maar dan heb je waarschijnlijk ook schade aan de wikkelingen. Dus, draaien de wielen en tandwielen nog vrij? Even checken! (en schoonmaken + smeren kan nooit kwaad)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Zap75 »

Dank voor de tips mensen, ga ik mee aan de slag. Zelfde euvel trouwens ook met een Wadloper die ik via Catawiki heb gekocht, net even opgehaald bij PostNL en getest. Loopt wel, maar erg moeizaam en vooral vooruit. Achteruit nauwelijks tot niet. Zal ook wel kwestie van flink schoonmaken etc zijn. Gelukkig doet deze het verder wel, zelfs de verlichting voor en achter keurig.

De 1600 is wel en domper, maar ik zal eens ermee aan de slag. Even bij N-spoorwinkel kijken of ze nieuwe borstels hebben, lijkt me sowieso een plan als ik het zo lees... En smeren.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Zap75 »

Nu net even de motor direct op de trafo aangesloten, gaat als een speer. Dus dat zit goed. Motor ziet er ook netjes en schoon uit. Bij nader inzien hoef ik die denk ik niet uit elkaar te halen... Scheelt gepriegel!

Maar even wachten op de DHC10's dan, die komen eind volgende week. Wellicht dat ik hiermee de boel aan de praat ga krijgen...

Wat doen die spoelen trouwens? Is dat om te ontstoren?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Zap75 »

Na het verwijderen van de twee spoeltjes werkt de verlichting. De motor deed het wel uit de loc, maar weer ingebouwd niks. Wellicht toch smeren, al lijkt alles vrij te lopen, of ergens een los contact. We puzzelen verder ;).


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Ipharra »

Vergeet niet dat dit model in 1982 op de markt kwam heeft er al heel wat kilometers opzitten, als de motor los draait is dat een goed teken, nieuwe borstels zullen ook niet verkeerd zijn. Als hij ingebouwd niet werkt zul je de plus en min van de wielen naar de print even moeten doormeten om te kijken of daar niet een probleem zit,heb je later ook nodig bij de inbouw van de decoder. Motor moet geïsoleerd van frame worden en ik zou de oranje en grijze draad van decoder rechtstreeks op de motor aansluiten, geeft de minste problemen, zie ook de diverse ombouw voorbeelden op het internet en dit forum.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door hassie60 »

Ik wil zeker geen zout in de wind strooien hoor.
Maar ik heb een zeperd behaald via MP met aankopen van rails.
Ik heb nu rails gekocht bij iemand bij mij uit de buurt en eerst alle rail gecontroleerd.
Voor mij geen aankopen meer die ik niet kan zien en zelf kan controleren.


Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door H@Ns »

Er zit boven op de kap een draaischroef, vaak wit.
Deze kun je verdraaien voor rail of bovenleiding bedrijf.
Draai deze schroef eens rond. Ze verdraaien vaak en dan denk je dat de loc defect is.
Wie weet is dit je probleem.
Succes.
Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Hube »

Als je de spoelen eruit heb gehaald dan moet je de soldeervlakken van de spoelen doorverbinden. Anders krijgt de motor geen spanning.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door TonN »

Zap75 schreef: 08 jan 2020 14:42 En weet iemand wat de functie van die spoeltjes is en of/hoe ik die kan vervangen?
Even voor de volledigheid: De spoeltjes zorgen er samen met de kleine condensator voor dat de loc niet teveel storing op radio's of tv geeft. Vooral, lang geleden, toen signalen nog door de lucht gingen, (de ether), gaf een rijdende loc nogal eens storing. Er is me ook wel eens gezegd dat wanneer een loc plots stroomloos raakt de remmende motor een elektrische puls kan geven die de lampjes van de loc kan laten doorbranden. Dat leek me wat sterk, maar ik heb nooit dat uitgetest of een berekening op los kunnen laten. De spoelen zouden zo'n puls ook onderdrukken.

Gelakt draad zit in vele apparaten en is ook los te koop. Dan is zo'n spoeltje zo te maken. Als kern is denk ik een spijker ook redelijk. Het komt niet zo exact.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Hube »

Ipharra schreef: 08 jan 2020 15:07 Hoi ???
Alle componenten op de foto heb je bij het digitaliseren niet nodig en moeten in pincipe allemaal worden verwijderd, dus dat doet dan wat minder pijn, hoeven niet te worden vervangen maar kunnen de prullenbak in.
Zoals gezegd, als je de loc digitaal maakt de spoeltjes gewoon verwijderen en doorverbinden.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 883
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Mack »

catawiki vindt altijd de prijzen de pan uit vliegen en soms
het idee tegen hun zit te bieden ,maar dat ook mijn idee zijn


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Rebel »

Zap75 schreef: 08 jan 2020 16:03 Na het verwijderen van de twee spoeltjes werkt de verlichting. De motor deed het wel uit de loc, maar weer ingebouwd niks. Wellicht toch smeren, al lijkt alles vrij te lopen, of ergens een los contact. We puzzelen verder ;).
Hoi, Als je de spoeltjes eraf gehaald hebt, zul je er inderdaad wel voor moeten zorgen dat de plus en min van de motor weer gevoed worden in de
analoge situatie.
Zoals je het hierboven beschrijft lijkt mij dit nu het probleem. Motor eruit doet ie het, motor erin niet meer.
Dus je moet wel de betreffende printbanen weer doorverbinden zodat deze in analoge toestand de motor voeden.

Ga je hem ombouwen naar digitaal dan moeten alle componenten volledig geïsoleerd worden en allemaal apart op de decoder worden
aangesloten. Als je dit nog nooit gedaan hebt, valt het nog niet allemaal mee.
Maar je hebt al een verstandige keuze gemaakt door hier op het forum lid te worden . . . dus komt goed :P
V.w.b. de leeftijd van lokjes zoals iemand hier ook al opperde, is het helaas wel zo dat lokjes van 20 a 30 jaar oud motorslijtage hebben, waardoor
ze niet meer zo mooi en soepel lopen als nieuw. Bepaalde populaire modellen zoals het nederlandse spul wordt vaak intensief gebruikt en gereden.
Meestal hebben ze er al aardig wat kilometers opzitten helaas.
Vaak loop je dan ook tegen de situatie aan dat de gebruikte motor techniek oud is, wat na digitalisatie toch niet zo lekker meer wil lopen.
Enige remedie hiertegen is dan een nieuw motortje of de vervanging door bijvoorbeeld een maxon vervangingsmotortje, wat wel volgens de nieuwste technieken werkt en dus digitaal perfect loopt.
Helaas is hier dan wel veel handigheid en werk voor nodig om dat in te bouwen en tegen behoorlijk wat extra kosten.

Voordat je gaat digitaliseren altijd eerst ervoor zorgen dat de lok analoog goed loopt zonder geluiden, trillingen, haperingen etc.
Wil dat niet lukken dan zal digitaliseren vaak alleen maar een nog grotere teleurstelling worden is mijn ervaring.
Zelfs al loopt hij analoog mooi is dat nog geen garantie voor een goede loop digitaal helaas.

Maxon motor inbouw van een van mijn lokjes viewtopic.php?f=21&t=13575&p=215477#p215477


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Zap75 »

Dank voor de tips mensen! Ondertussen loopt de loc analoog. Nu even wachten op de levering van de decoders, die waren niet meer op voorraad.

Nog wel een dingetje is dat de loc na een minuutje ineens langzamer gaat rijden en dan stopt... En dan een tijdje niks meer wil. Na een paar minuten loopt 'ie weer een metertje en dan weer niet.. Heel raar.



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Nijboer »

Toch de motor maar eens beter onder de loep nemen!

Mijn ervaring met 2e hands:
In 90% van alle aankopen is er wel iets aan de hand. Maakt niet uit of dat via MP of een handelaar is aangekocht.
- Vaak zouden ze net zoals jij al aangeeft perfect en getest zijn. Daar heb ik net zo vaak mijn twijfels bij na ontvangst...
- Meestal zijn de bandjes aan vervanging toe.
- Vaak is de boel helemaal droog
- Of andersom: het is een en al olie
- koolborsteltjes blijken meestal nog wel goed

Dus ik gooi een 2e hands loc eigenlijk standaard in revisie: he-le-maal uit elkaar halen, ook de motor.
En dan ook met wattenstaafjes en doekjes en water de kap lekker schoonmaken. Blijkt vaak nodig.
Indien alles klaar is, en ook goed werkt, dan komt de decoder er pas in.

Succes!
Collin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Zielige Fleischmann 7363 opknappen?

Bericht door Zap75 »

Dank voor de tips Collin! Ik heb er deze week helaas geen tijd voor, gaat ergens volgende week worden. Leuk klusje voor een regenachtige avond of zo ;).
Groeten,
Pim


Plaats reactie