Zap75 schreef: ↑08 jan 2020 16:03
Na het verwijderen van de twee spoeltjes werkt de verlichting. De motor deed het wel uit de loc, maar weer ingebouwd niks. Wellicht toch smeren, al lijkt alles vrij te lopen, of ergens een los contact. We puzzelen verder

.
Hoi, Als je de spoeltjes eraf gehaald hebt, zul je er inderdaad wel voor moeten zorgen dat de plus en min van de motor weer gevoed worden in de
analoge situatie.
Zoals je het hierboven beschrijft lijkt mij dit nu het probleem. Motor eruit doet ie het, motor erin niet meer.
Dus je moet wel de betreffende printbanen weer doorverbinden zodat deze in analoge toestand de motor voeden.
Ga je hem ombouwen naar digitaal dan moeten alle componenten volledig geïsoleerd worden en allemaal apart op de decoder worden
aangesloten. Als je dit nog nooit gedaan hebt, valt het nog niet allemaal mee.
Maar je hebt al een verstandige keuze gemaakt door hier op het forum lid te worden . . . dus komt goed
V.w.b. de leeftijd van lokjes zoals iemand hier ook al opperde, is het helaas wel zo dat lokjes van 20 a 30 jaar oud motorslijtage hebben, waardoor
ze niet meer zo mooi en soepel lopen als nieuw. Bepaalde populaire modellen zoals het nederlandse spul wordt vaak intensief gebruikt en gereden.
Meestal hebben ze er al aardig wat kilometers opzitten helaas.
Vaak loop je dan ook tegen de situatie aan dat de gebruikte motor techniek oud is, wat na digitalisatie toch niet zo lekker meer wil lopen.
Enige remedie hiertegen is dan een nieuw motortje of de vervanging door bijvoorbeeld een maxon vervangingsmotortje, wat wel volgens de nieuwste technieken werkt en dus digitaal perfect loopt.
Helaas is hier dan wel veel handigheid en werk voor nodig om dat in te bouwen en tegen behoorlijk wat extra kosten.
Voordat je gaat digitaliseren altijd eerst ervoor zorgen dat de lok analoog goed loopt zonder geluiden, trillingen, haperingen etc.
Wil dat niet lukken dan zal digitaliseren vaak alleen maar een nog grotere teleurstelling worden is mijn ervaring.
Zelfs al loopt hij analoog mooi is dat nog geen garantie voor een goede loop digitaal helaas.
Maxon motor inbouw van een van mijn lokjes
viewtopic.php?f=21&t=13575&p=215477#p215477