FLM ICE 1 vs ICE 2 tussen rijtuigen?

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: FLM ICE 1 vs ICE 2 tussen rijtuigen?

Bericht door Raymond (UK) »

FidOo schreef: 17 okt 2020 20:04 Nou bij deze dan. Let wel, mijn baan doet zijn lengte geen eer aan.

Omdat de foto ruk is ook nog maar snel ff een filmpje geupload.
Thanks Joost,

Wel een gaaf gezicht zo. Mijn ICE is een stuk korter....


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: FLM ICE 1 vs ICE 2 tussen rijtuigen?

Bericht door piksov »

Hi,

ik las vandaag / gisteren iets op 1zu160.net ... en ik heb er in ieder geval mijn voordeel mee gedaan:

"Hallo Robert!

Du hast hoffentlich darauf geachtet, daß die ICE-Wagen von Fleischmann zwei unterschiedliche Kupplungsstangen-Aufnahmen haben. Die eine hat nur eine Einrastposition, die andere zwei. Es müssen immer je eine Aufnahme mit einer und zwei Einrastpositionen einander zugeordnet werden.

Herzliche Grüße
Elmar"

Elmar schrijft dat de ICE wagens van fleischmann 2 verschillende kortkoppelkoppen hebben. Ik heb alleen de ICE2 wagens, en daar klopt dat in ieder geval, het staat zelfs in de onderdelenlijsten van deze wagens zo aangegeven.

Aan 1 kant van de wagens kun je de koppelstang maar 1 klikje vast zetten.
Aan de andere kant van de wagen kun je de koppelstang met 1 of met 2 klikjes (nog iets verder doorduwen) vastzetten.

En dan is het de bedoeling dat je de wagens zodanig koppelt dat de koppelstang steeds tussen 2 verschillende kortkoppelkoppen zit.
Dus aan de ene kant 1 klikje en aan de andere kant 2 klikjes.

Deze malligheid was nieuw voor mij, heb het nog niet in de boekjes gevonden (die zijn ehm .. even kwijt ...) het klopt echter wel.
Ik heb mijn ICE2 nu ook op deze manier gekoppeld, en hij blaast overal doorheen zonder te ontsporen. Gaat door R1, boogwissels enz.

Of de kant met 2 klikjes ook echt met 2 klikjes moet, of dat 1 keer aandrukken genoeg is heb ik nog niet getest.
Met 2 klikjes gaat het in ieder geval goed.

Voorlopig alleen getrokken getest, ik zal binnenkort het duwen ook even testen ... even de laatste koppelstang zoeken....
(Mijn zelf gemaakt magneetkoppeling werkt uitstekend bij getrokken treinen, duwen gaat helaas niet)

Guus


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: FLM ICE 1 vs ICE 2 tussen rijtuigen?

Bericht door Jeroen »

Hi Guus,

Ik moest je bericht even twee keer lezen. Kortkoppelkoppen? Zeg da'es achtermekaar een paar keer. Niet te doen man! :geek:

Begrijp ik het goed dat je de wagons van de ICE 2 (dus waarschijnlijk ook de 1) eigenlijk maar op 1 manier aan elkaar kan koppelen? Ik ben dan waarschijnlijk door schade en schande wijs geworden, want die (nieuwe) ICE 1 rijdt prima hier.......maar ik heb wel wat moeten switchen van wagons. Niet een goud karweitje, met de koppelingen in 't donker, in de schaduw en onder de bovenleiding.

Grtz,

J.

PS: sowieso bedankt voor het delen van interessante content van andere fora!


Afbeelding

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: FLM ICE 1 vs ICE 2 tussen rijtuigen?

Bericht door FidOo »

En daarom zijn mijn rijtuigen gemarkeerd aan de onderkant met matchende stipjes zodat ik weet dat ze goed om staan en juiste volgorde (ook ivm polariteit van de stroomvoerende koppelingen)

De 2 posities hebben te maken met de afstand tussen de rijtuigen en of ze wel of niet door krappe bogen kunnen. Volgens mij staat dit ook op de kartonnen inlay van rijtuigen of motorwagens.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie