ik las vandaag / gisteren iets op 1zu160.net ... en ik heb er in ieder geval mijn voordeel mee gedaan:
"Hallo Robert!
Du hast hoffentlich darauf geachtet, daß die ICE-Wagen von Fleischmann zwei unterschiedliche Kupplungsstangen-Aufnahmen haben. Die eine hat nur eine Einrastposition, die andere zwei. Es müssen immer je eine Aufnahme mit einer und zwei Einrastpositionen einander zugeordnet werden.
Herzliche Grüße
Elmar"
Elmar schrijft dat de ICE wagens van fleischmann 2 verschillende kortkoppelkoppen hebben. Ik heb alleen de ICE2 wagens, en daar klopt dat in ieder geval, het staat zelfs in de onderdelenlijsten van deze wagens zo aangegeven.
Aan 1 kant van de wagens kun je de koppelstang maar 1 klikje vast zetten.
Aan de andere kant van de wagen kun je de koppelstang met 1 of met 2 klikjes (nog iets verder doorduwen) vastzetten.
En dan is het de bedoeling dat je de wagens zodanig koppelt dat de koppelstang steeds tussen 2 verschillende kortkoppelkoppen zit.
Dus aan de ene kant 1 klikje en aan de andere kant 2 klikjes.
Deze malligheid was nieuw voor mij, heb het nog niet in de boekjes gevonden (die zijn ehm .. even kwijt ...) het klopt echter wel.
Ik heb mijn ICE2 nu ook op deze manier gekoppeld, en hij blaast overal doorheen zonder te ontsporen. Gaat door R1, boogwissels enz.
Of de kant met 2 klikjes ook echt met 2 klikjes moet, of dat 1 keer aandrukken genoeg is heb ik nog niet getest.
Met 2 klikjes gaat het in ieder geval goed.
Voorlopig alleen getrokken getest, ik zal binnenkort het duwen ook even testen ... even de laatste koppelstang zoeken....
(Mijn zelf gemaakt magneetkoppeling werkt uitstekend bij getrokken treinen, duwen gaat helaas niet)
Ik moest je bericht even twee keer lezen. Kortkoppelkoppen? Zeg da'es achtermekaar een paar keer. Niet te doen man!
Begrijp ik het goed dat je de wagons van de ICE 2 (dus waarschijnlijk ook de 1) eigenlijk maar op 1 manier aan elkaar kan koppelen? Ik ben dan waarschijnlijk door schade en schande wijs geworden, want die (nieuwe) ICE 1 rijdt prima hier.......maar ik heb wel wat moeten switchen van wagons. Niet een goud karweitje, met de koppelingen in 't donker, in de schaduw en onder de bovenleiding.
Grtz,
J.
PS: sowieso bedankt voor het delen van interessante content van andere fora!
En daarom zijn mijn rijtuigen gemarkeerd aan de onderkant met matchende stipjes zodat ik weet dat ze goed om staan en juiste volgorde (ook ivm polariteit van de stroomvoerende koppelingen)
De 2 posities hebben te maken met de afstand tussen de rijtuigen en of ze wel of niet door krappe bogen kunnen. Volgens mij staat dit ook op de kartonnen inlay van rijtuigen of motorwagens.