Camera in het schaduwstation

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Camera in het schaduwstation

Bericht door Hube »

Ik heb in het schaduwstation een webcam geplaatst om de sporen daar in de gaten te houden.
Met Quicktime kan ik het camarabeeld live op het scherm van mijn imac zien tegelijk met het iTrain scherm.
Dit werkt maar is enigszins omslachtig.
schaduwstation-camera-2.jpg
schaduwstation-camera-2.jpg (50.42 KiB) 1448 keer bekeken

Is er een handiger programma om het beeld van de webcam samen met het iTrain scherm op de Apple computer te laten zien?

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door fenix »

Hallo Gerard,

Een antwoord op je vraag heb ik niet (denk ik, tenzij mplayer beschikbaar is voor de mac. Op mijn RPi gebruik ik mplayer om een camera beeld over een webpagina heen te leggen)

wel heb ik een vraag, namelijk of je hebt overwogen om de camera 90 graden te draaien, zodat de lange kant van je beeld de lengte van de sporen maximaal in beeld brengt?

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door Hube »

fenix schreef: 23 nov 2021 22:21 Hallo Gerard,

Een antwoord op je vraag heb ik niet (denk ik, tenzij mplayer beschikbaar is voor de mac. Op mijn RPi gebruik ik mplayer om een camera beeld over een webpagina heen te leggen)

wel heb ik een vraag, namelijk of je hebt overwogen om de camera 90 graden te draaien, zodat de lange kant van je beeld de lengte van de sporen maximaal in beeld brengt?

groetjes, Fenna
Fenna,
Bedankt ik zal eens kijken of mplayer er ook is voor een mac,
Ik zou de camera wel 90 gr. willen draaien maar ik heb het knopje in QuickTime (nog) niet gevonden om het beeld te draaien.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door fenix »

Hallo Gerard,

bij mplayer voor linux is het een commando regel instelling om het beeld te draaien. Verder heb ik een wrapper script er omheen gehangen om zowel mplayer op te starten (en het beeld op een bepaalde plaats en afmeting te tonen zonder vensterrand) als de browser die gelijk de webpagina laadt. Die webpagina houdt met de indeling ook rekening met dat camera beeld.

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door Nico Essers »

Omdat je Quicktime gebruikt kun je de optie zwevend op de voorgrond gebruiken. Het beeld blijft dan altijd op de voorgrond en spingt dus niet achter iTrain als je daar een opdracht geeft. Deze optie vind je onder Quicktime, weergave en dan zwevend op voorgrond.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door Rem_Brand »

Echt wel gaaf om op deze manier de plekken die uit het zicht zijn in het zicht te krijgen :).
Ook leuk voor in de toekomst op mijn baan.

Ik lees even mee.

Gr.
Rembrand


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door Hube »

Nico Essers schreef: 24 nov 2021 21:34 Omdat je Quicktime gebruikt kun je de optie zwevend op de voorgrond gebruiken. Het beeld blijft dan altijd op de voorgrond en spingt dus niet achter iTrain als je daar een opdracht geeft. Deze optie vind je onder Quicktime, weergave en dan zwevend op voorgrond.
Die instelling bij QuickTime heb ik gevonden. Bij QuickTime moet ik echter vrij veel handelingen doen voordat ik het camerabeeld rechts onderin het window “zwevend” op iTrain heb.
Daarom ben ik op zoek naar een alternatief.
Downloads van Mplayerx voor Mac OS komen niet door mijn veiligheidsmuur heen.
Ik probeer nu VLC. Hierbij kan ik ook het camerabeeld “bijsnijden” zou dat ik wat meer kan inzoomen op de sporen in het schaduwstation.
Bedankt voor het meedenken,

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door Momfer »

OBS studio wordt veel gebruik voor streamen en capturen van video. Waarschijnlijk kun je daarmee wat je wilt. Of dat eenvoudig genoeg voor je gaat kan ik niet beoordelen.


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door Nico Essers »

Hube schreef: 25 nov 2021 11:48 Bij QuickTime moet ik echter vrij veel handelingen doen voordat ik het camerabeeld rechts onderin het window “zwevend” op iTrain heb.
Daarom ben ik op zoek naar een alternatief.
Downloads van Mplayerx voor Mac OS komen niet door mijn veiligheidsmuur heen.
Ik probeer nu VLC. Hierbij kan ik ook het camerabeeld “bijsnijden” zou dat ik wat meer kan inzoomen op de sporen in het schaduwstation.
Bedankt voor het meedenken,

Groetjes,
Gerard
Geen idee hoeveel handelingen jij moet doen om het naar wens in te stellen maar bij mij is het met QuickTime in een paar muisklikken klaar. In ieder geval ben ik benieuwd naar je zoektocht en waar je bij uit komt.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door Hube »

QuickTime werkt sneller dan VLC (minder muis klikken).
Maar het is toch nog: QuickTime openen >archief>nieuwe film opname>venster verkleinen>venster rechtsonder slepen>weergave> zwevend op de voorgrond
Vind ik toch nog vrij omslachtig.

Ik zal ook nog naar OBS studio kijken,

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door fenix »

Hallo Gerard,
Is dat niet te scripten? ik kan me niet voorstellen dat je niet via een of andere shell quicktime kunt aanroepen met de instellingen die je nodig hebt. Of in een configuratie bestand je instellingen opslaan en een snelkoppeling naar quicktime opstarten met dat specifieke configuratie bestand.
Of een snelkoppeling met de opstart opties die je nodig hebt...

(hier spreekt een soort luiheid die ik van mijn broer, ict-er van beroep, heb overgenomen. Als ik 100 keer iets moet opstarten met per keer 4 of 5 muisklikken, stop ik liever een paar uur in een scriptje, zodat ik met minder of zelfs zonder muisklikken hetzelfde bereik.)

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door Hube »

fenix schreef: 26 nov 2021 16:49 Hallo Gerard,
Is dat niet te scripten? ik kan me niet voorstellen dat je niet via een of andere shell quicktime kunt aanroepen met de instellingen die je nodig hebt. Of in een configuratie bestand je instellingen opslaan en een snelkoppeling naar quicktime opstarten met dat specifieke configuratie bestand.
Of een snelkoppeling met de opstart opties die je nodig hebt...

(hier spreekt een soort luiheid die ik van mijn broer, ict-er van beroep, heb overgenomen. Als ik 100 keer iets moet opstarten met per keer 4 of 5 muisklikken, stop ik liever een paar uur in een scriptje, zodat ik met minder of zelfs zonder muisklikken hetzelfde bereik.)

Fenna
Fenna,
Bedankt, dat ga ik van het weekend proberen met Apple scripts,
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door Hube »

Hallo,
Ik heb op de iMac het programma "automator" ontdekt.
Daarmee kun je een workflow (vgl. Macro) maken door de muis-, toetsenbordklikken op te nemen.
Nu kan ik met 2 muisklikken, 1x op het workflow document en 1x op "run", Quicktime starten en instellen en iTrain starten.
Dan komt het iTrain scherm en het Quicktime window op het scherm. Het Quicktime scherm met de juiste grootte en zwevend op de voorgrond.
Het enige wat ik dan nog moet doen is het Quicktime window vanuit het midden van het scherm verplaatsen naar rechts onderin.



voor mijn goed genoeg zo,

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door Nico Essers »

Netjes Gerard, Automator is daar uitermate geschikt voor. Bij mij gaf hij een foutmelding omdat ik de venster met de muis deed verkleinen. De optie via het menu of Command - werkt zo te zien wel. Ben ook nog aan het testen met AppleScript. Loop nog even vast met het oplossen van de scriptfout "De variabele top is niet gedefinieerd" nadat Float on Top wordt geactiveerd. Werkt dan veel sneller dan Automator. Als het gelukt is laat ik het weten en kun je het script ook proberen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door Hube »

Nico Essers schreef: 27 nov 2021 23:55 Netjes Gerard, Automator is daar uitermate geschikt voor. Bij mij gaf hij een foutmelding omdat ik de venster met de muis deed verkleinen. De optie via het menu of Command - werkt zo te zien wel. Ben ook nog aan het testen met AppleScript. Loop nog even vast met het oplossen van de scriptfout "De variabele top is niet gedefinieerd" nadat Float on Top wordt geactiveerd. Werkt dan veel sneller dan Automator. Als het gelukt is laat ik het weten en kun je het script ook proberen.
Nico,
Ik ben benieuwd of het je met Apple script lukt. Het verkleinen en verplaatsen van het venster lukt met automator niet.
Het verkleinen van het venster via het menu wel.
Overigens kun je de acties direct starten door het workflow document te openen met de "automator runner.app". Dat scheelt weer 1x klikken.
Door in de info van dit document aan te geven dat je deze altijd moet opstarten met de "automator runner.app" gaat het vanzelf als je op het workflow document klikt.
Dit appje zit blijkbaar verborgen in de Apple OS,

Nu nog het verplaatsen van het venster. Ik heb dit geprobeerd met "kijk wat ik doe" in automator bij de application commando's maar dat lukt nog niet.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door Hube »

3 jaar later een handiger appje voor mijn mac mini gevonden:
Camera Preview. Deze app is bedoeld om jezelf voor te bereiden op een videoafspraak.
Deze is heel eenvoudig in gebruik. 1 keer instellen op grootte en plaats van het window en "stay on top" selecteren en dan komt het beeld, bij het opstarten van de app, steeds weer op dezelfde plaats en grootte op het iTrain scherm,
capture-20240228-130102.jpg
capture-20240228-130102.jpg (97.22 KiB) 339 keer bekeken
groetjes, Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Camera in het schaduwstation

Bericht door fenix »

als het werkt, werkt het :-)


Plaats reactie