steiging en daling

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
JeroenLeerdam
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mei 2022 21:00

steiging en daling

Bericht door JeroenLeerdam »

Hallo allen,

Klopt het dat een modelspoorbaan maximaal maar 3% mag steigen of mag dit ook best meer zijn?
Ik wil namelijk op een plaat van 1700x850 mm. 4 cm steigen, maar krijg dit bijna niet voor elkaar.

mvg

Jeroen



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: steiging en daling

Bericht door piksov »

Hallo Jeroen,

welkom op dit forum!

Liever niet, hoe groter het stijgingspercentrage, hoe zwaarder een lok moet trekken om z'n trein naar boven te krijgen.
Soms lukt em dat niet, omdat de wielen van de lok gaan doorslippen.

Dus liever zo weinig mogelijk stijgen ..

groet,
Guus


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: steiging en daling

Bericht door Hoontje »

3% maximaal stijgen per strekkende meter is een stelregel. Dus 3 cm per meter. Dat is echter voor veel N-Spoor locs wel echt heel stijl. Vaak worden langere slepen rijtuigen (>5 stuks) dan niet omhoog getrokken.
Je kunt met stijgende bogen werken. Daarmee verkrijg je meer lengte om te stijgen...

Groetjes

Hoontje



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: steiging en daling

Bericht door FidOo »

Zoals de andere zeggen hangt het echt ook af van met welke treinen je wilt rijden. Als je met korte treinen rijdt kun je ook wel wat steiler omhoog maar de trekkracht van je treinen bepaald alles. Er is geen garantie dat met een bepaald percentage alle trein en omhoog komen.

Mijn baan is bijvoorbeeld vlak en heb stoomloks die toch niet meer als 6 rijtuigen vooruit krijgen. Andere loks trekken er meer als 20.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

CGdeBrabander
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 jan 2019 21:37
Locatie: Waddinxveen

Re: steiging en daling

Bericht door CGdeBrabander »

Het is soms ook afhankelijk welk merk en of de motor in de tender zit of in de ketel en het gewicht van de loc en het aantal antislipbandjes, zo trekt bij mij een minitrix loc BR 44 motor in de ketel en 4 antislipbandjes met gemak 15 wagentjes of 5 personenrijtuigen met verlichting een helling op van 2,7 % maar een Fleischmann BR 23 met de motor in de tender en twee antislipbandjes maar 8 wagentjes de helling op of met maar 3 personenrijtuigen. mijn lengte van de helling is 2,5 meter.

Met vr gr Ron



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: steiging en daling

Bericht door Zolderspoor »

Fleischmann 23-ers zijn berucht vanwege een trekkracht te hebben van nul komma heel weinig.

Rob


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: steiging en daling

Bericht door jeemka »

Ook mijn FLM BR23 trekt heel matig. Is daar nog iets aan te doen? Klokankermotor plaatsen?


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: steiging en daling

Bericht door MadSeven »

jeemka schreef: 16 mei 2022 17:42 Ook mijn FLM BR23 trekt heel matig. Is daar nog iets aan te doen? Klokankermotor plaatsen?
Ik meen dat de aandrijving in de tender zit, die zou je kunnen verzwaren. Bv; plastic kolen eruit, dun laagje lood of tungsten, dan 'echte' kolen erin....

Verder; Ik rij met (kwalitatief/ouderdom) sterk wisselend materiaal op een baan met 2 helixen (2%, 35cm overbruggend). Voor mijn gevoel zou de volgorde in trekkracht iets zijn als;

1) diesel-loks; probleemloos een helix op met lange sleep. Die V200 maak je niet zomaar gek. V188 trekt rustig een stilstaande V200 met alles wat er aan hangt verder.
2) stoom-loks met aandrijving in de ketel, onder andere oude metalen loks. BR01 ouwe dame loopt wel omhoog. Nieuwe S3/6jes doen het ook prima.
3) kleine diesels (V36 en V100 familie lopen probleemloos omhoog met 8 a 10 2-assers)
4) stoomloks met aandrijving in de tender. Een enkele uitzondering daargelaten
5) kleine stomertjes (BR80), een enkeling komt zelfs met 3 of 4 wagons niet boven
6) Uitzonderingen; (Nieuwe!) Arnold BR18 komt met heel veel moeite boven met 4x4 asser, design fout. Oude S3/6 (metaal) met Micromotor loopt super omhoog. 1 V36 moeten afschrijven, kwam niet boven met 4 of 5 keteltjes.

Dus; materiaal maakt veel verschil!



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: steiging en daling

Bericht door FidOo »

Dat dus.

Mijn minitrix br03 met tender aandrijving is oersterk evenals mijn minitrix br52 met aandrijving in de lok.
Mijn brawa gravitas zijn wat teleurstellend.
Mijn arnold MAK 1024 is een beest en trekt rustig 60 6 assige erzwagens de baan rond.

De fleischmann br23 is inderdaad bekend om zijn slechte trekkracht. Verzwaren waar kan is een goeie optie. En als je dus een ander motortje inbouwt (1001-digital.de) hou je wat ruimte over om inderdaad met lood of beter tungstenputty nog meer te verzwaren. Het mooiste zou zijn om een messing motorhouder te gebruiken. (sb modellbau)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: steiging en daling

Bericht door TonN »

Naast 3% voor rechte stijgende trajecten zouden we ook een tabel van stijging voor r1 ... r6.

Misschien
r1 : 1%
r2 : 1,2 %
r3 : 2 %
r4 : 2,5 %
r5, r6, recht 3%



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: steiging en daling

Bericht door Zolderspoor »

Naar mijn mening is niet het hellingpercentage bepalend maar is het veel meer een combinatie van gewicht van de loc én de aangehaakte trein die doorslaggevend zijn.

Mijn baan kent o.a. een helling van 3,40m met een 4,4% stijging om 15cm hoger te komen. Daarbij geldt dat alles wat langer is dan 20 assen wordt gereden met Nachschub danwel voorspan. Voor een Minitrix 140 en 221, om maar enkele voorbeelden te noemen, is dit niet echt noodzakelijk.
Voor een Roco BR 043 en 44 (motor in de tender, cardanaandrijving in de loc) zijn echter 16 aangehaakte assen al het overschrijden van een grens.
In de dienstregeling staat opgenomen een Fleischmann 103 - rijdend in een omloop van 6 stuks die zich identiek gedragen - met een Jede Stunde Jede Klasse 7-delige IC en die moet het (net als destijds op de Geislinger Steige met zijn 2,25%) zonder hulp zien te klaren. Het gaat, maar het kost wel veel moeite.
Heel af en toe verdwaalt een 50 jaar oude Arnold 01 zonder voorspan (vanwege de mankerende voorste trekhaak) met een qua lengte soortgelijke combinatie op die helling en dan zie je machinist en stoker bovenaan achterom kijken: “Is dat alles? Fluitje van een cent, zelfs in het euro-tijdperk.” Maar ja, zwaar en aandrijving in de loc

Incidenteel wordt als uitzondering een helling van 200cm met 1,8% helling om 36mm te stijgen, bereden. Als dit de ertstrein met twintig 4-assers treft, dan komt een Arnold 194 daar niet zonder een helpend duwend handje boven. Een zusterloc als de 150 van hetzelfde merk lukt dat wel. Beide 6-assers, evenveel antislipbandjes, maar toch…

Conclusie van dit betoog: Niet het hellingspercentage is bepalend maar veelal meer de combinatie van trekkende loc en gewicht van wat er achter hangt. En als een nieuwe loc dit nog net haalt, bedenk dan dat met het ouder worden van de loc (en het vervuilen van alle wieltjes) dat wat toen nog ging, je later teleur zal stellen. In het verleden behaalde resultaten.....

Rob


Plaats reactie